Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: rengöring av plattvärmeväxlaren i utedelen  (läst 898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
rengöring av plattvärmeväxlaren i utedelen
« skrivet: 18 januari 2023, 21:45:56 »
Fick för ett par månader sedan larm i innedelen om lågt flöde. Efter att yrkesman spolat plattvärmeväxlaren så har allt fungerat som det ska (han fick ut någon rostfärgad sörja som nästan var lite oljig ur plattvärmeväxlaren). Men nu har flödet åter börjat falla (vilket yrkesmannen upplyste mig om att det kunde göra och han rek mig i sådant fall att få hela radiatorsystemet spolat). Jag vill dock avvakta med spolning av radiatorsystemet till varmare tider, och tänkte därför prova att åter spola plattvärmeväxlaren i utedelen. Ngt jag ska se upp med vid spolningen så att jag inte sabbar ngt? Jag kopplar ju loss de bägge anslutningarna ifrån innedelen (efter att de har "stängts av") och sätter en trädgårdsslang i endera anslutningen på utedelen och spolar först på ena hållet och sen på andra hållet?
Avser en 1 år gammal Mitsubishi Ecodan (package=radiatorvattnet går ut i utedelen för att där bli uppvärmt). Radiatorsystemet i huset är ett 2-rörssystem från 50-talet. Full värme i alla radiatorerna utom i ett som bara blir lite ljummit (kanske är det igensatt kanske är det strypt på returen)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4745
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rengöring av plattvärmeväxlaren i utedelen
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2023, 22:47:39 »
Inget att vara orolig för. kopplar du loss växlaren från värmebäraren och spolar först backlänges och sedan framlänges är det bra. Något som man kan göra för att det ska bli lite effekt på spolning. Spola först igenom, sen tömmer du en del av vatten i slangen så det kommer luft i den. Luft och vatten samtidigt sliter loss skiten som finns i växlaren. gör det baklänges då.

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: rengöring av plattvärmeväxlaren i utedelen
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2023, 09:22:53 »
Tack för ett snabbt svar :) Sen återstår nästa utmaning: att ej få in allt för mycket luft i systemet när jag ska fylla på vatten efter att spolningen är klar. Gissar på att jag måste fylla på genom att öppna den kran på innedelen som man alltid använder då man fyller på vatten i radiatorsystemet? Och att hålla ventilerna till och från radiatorsystemet stängda. Och att släppa ut luften genom ngn lämplig ventil - har för mig att det sitter en säkerhetsventil i utedelen.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: rengöring av plattvärmeväxlaren i utedelen
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2023, 08:53:20 »
Fick för ett par månader sedan larm i innedelen om lågt flöde.
Finns det ingen  filter före plattvärmeväxlare?

Utloggad mrPersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: rengöring av plattvärmeväxlaren i utedelen
« Svar #4 skrivet: 16 april 2023, 20:39:40 »
Jodå men det var ingen smuts i filtret. Spolade plattvärmeväxlaren idag och fick ut en del rostfärgat vatten (ej oljigt som förra gången) - dock inga partiklar. Flödet ökade något men är ej så högt som det varit tidigare. En tekniker ska komma i veckan för att byta cirk.pumpen och växelventilen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!