Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring av innedel HE9 maskiner  (läst 3648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Rengöring av innedel HE9 maskiner
« skrivet: 30 juli 2011, 21:51:05 »

Glad Sommar på Er,

Igår bestämde jag mig för att göra ren innedelarna på mina två HE9 maskiner samt försöka bli av med ett brummande ljud (stomljud) i en av dem.
När det gäller den regelbundna rengöringen så dammsuger jag filtren ungefär en gång i veckan.
Nu blev det alltså storstädning denna gång och vad som slår mig är hur skitiga innedelarna blir trots att jag rengjort filtren en gång i veckan.
Jag rev ner innedelarna fullständigt och rengjorde allt, men med fokus på fläkttrumman, utrymmet runt fläkttrumman, kondensvattenkoppen, värmeelementet.
Fläkttrumman fick en dusch i badkaret och det bara rann av skit och svarta beläggningar.
Efter att noggrant dammsugit värmeelementet (tog även bort allt "krimskrams" som var fäst på elementet för att komma åt överallt) så tvättade jag det med ett speciellt tvättmedel som jag inköpt på en kylfirma. Detta gjorde värmeelementet väldigt rent och fint. Tempsensorerna (3 st) hade i en del fall fått ett rejält lager med beläggning som jag också tog bort.
Stomljudet från den ena maskinen berodde på att anslutningskontakten på motorn till viss del låg an mot kåpan som skyddar motorn och då får man detta fenomen.
Det är borta nu och det är som att en ny innedel monterats.

Efter att detta jobb är gjort så går innedelarna så himla fint och man märker att luftgenomströmningen klart förbättrats vilket märks på ljudnivån och hur innedelen arbetar i största allmänhet.
Min övertygelse är också att verkningsgraden på maskinen påverkas i positiv riktning genom en sådan här genomgång och att även livslängden påverkas i rätt riktning. Jag kommer att göra detta jobbet vartannat år framöver, helt klart. En annan fördel är att man får en bra bild av hur den är konstruerad och uppbyggd och vad de olika delarna sitter. Arbetet för båda maskinerna tog en heldag, men det vart det värt.
Nu kan man i alla fall HE9:ans konstruktion och funktion samt hur man river isär och återmonterar alla ingående delar. Knivigast var att återmontera fläkthjulet på elmotorns drivaxel, men det har jag kommit på bra sätt för nu så nästa gång går det som en dans.

Bifogar en bild av hur innedelarna ser ut efter demontering och när rengöring ska till och börja.

Ha en fortsatt bra sommar.

Hälsn.

Genki

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!