Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad pump?  (läst 6801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
Underdimensionerad pump?
« skrivet: 01 februari 2014, 07:34:52 »
Hej allihopa!

Efter år av innehållsrik läsning och tips på detta forum, är det nu dags att försöka få lite hjälp och tips på vad jag kan göra åt mitt nuvarande värmesystem.

Det är en IVT Greenline HT+ C9 som installerades hösten -06 och är tänkt att värma upp 240m2 tilläggsisolerat gammalt hus med 2-glasfönster.
Hela 2-rörssystemet består av panelradiatorer, med undantag för ett nyare element i badrummet.

När vi flyttade in i höstas så började jag ratta lite och kollade Delta-värden mm och justerade för optimal drift. Jag reagerade på att det var kyligt på nedervåningen och väldigt varmt uppe, så jag tänkte börja strypa in radiatorer på övervåningen. Till min förvåning så upptäckte jag att radiatorn var felkopplad- att inkommande var nederst på elementet och vice versa.

Vid närmare koll så upptäckte jag att det var lika på samtliga radiatorer. Installatörerna hade kopplat in pumpen fel vid installationen och ej kontrollerat. Vilken dundertabbe!
Jag kontaktade genast firman som hade installerat den och påpekade detta, trots att det var ett antal år sedan.

De ville inte veta av att de gjort fel och påstod att man ej provkör ett nyinstallerat system och att det troligen satt fel på den gamla pannan.
Så var inte fallet då man ser på de gamla plastmattorna var det varma vattnet gått in tidigare på grund av att det har blivit brunare runt tilloppet än på returen.

Jag trodde att firman skulle visa lite goodwill och kanske komma och slänga om rören, tidigare ägare har ju trots allt haft serviceavtal mm på pumpen så man får väl räkna det som en trogen kund.

Istället möttes jag av hån och märkvärdigheter. Det var sista gången jag eller någon jag känner har något att göra med det IVT-centret.
Skulle inte heller rekommendera dom om man är rädd om grejer och vill ha en bra, snygg fackmannamässig installation, då denna verkligen inte är det! De har knäckt plåten i botten på pumpen och expansionskärlet till brinen är inkopplad fel. Det finns inte en rak vinkel på något rör och de går närmsta väg och snett över väggar och har en massa skarvar mm. Och pumpen felkopplad mot värmesystemet på det!

Nu sitter jag och blir förbannad igen! Nåja...

Jag kontaktade istället rörfirman jag anlitade mycket på min andra gård och fick rören skiftade.

Efter en hel del filterrensning så var systemet igång igen och det blev varmt! Väldigt varmt!
Fortsatte att strypa in radiatorer och fick tillslut ganska jämn värme i hela huset.
Landade tillslut på kurva 4 från föregående 5.

Jag lade ej märke till hur pumpen gick innan omkopplingen, men nu så går den... dygnet runt... utan stopp.
5-8 minusgrader ute. Var -1-2 grader häromdagen och den gick fortfarande dygnet runt. Spetsar 4-5 timmar per dygn också.
Den verkar inte orka värma huset något vidare. Visst, det är varmt och skönt inne, men detta kommer bli dyrt.

Har lite värden:

GT1: 36,2
GT2: -4,0 (Snarare -6 i verkligheten)
GT6: 82,7
GT8: 44,5
GT9: 36,5
GT10: -0,8
GT11: -4,3

Är det dags att byta ut radiatorer eller är det något annat fel?





« Senast ändrad: 01 februari 2014, 10:04:45 av Ouroborus »

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2014, 07:46:01 »
Godmorgon!
Nu beror det lite på var i landet du bor men dina driftkostnader hade inte skiljt sig markant om du haft en 11kW värmepump istället. Kör du på kurva 4 så kommer större element inte heller att ge dig någon märkbar förbättring.

Dina borrhålstemperaturer däremot är låga för att vara så här kort in på säsongen så där kan du förbättra på något sätt.
Installera frikyla så får du skön kyla nästan gratis på sommaren samtidigt som du återladdar borrhålet i viss mån.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2014, 08:15:18 »
Var i landet ligger huset? Hur djupt är borrhålet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2014, 09:04:37 »
Var i landet ligger huset? Hur djupt är borrhålet?

I mitten av värmland, hålet är 150-160 någonting om jag minns pappren rätt.

Godmorgon!
Nu beror det lite på var i landet du bor men dina driftkostnader hade inte skiljt sig markant om du haft en 11kW värmepump istället. Kör du på kurva 4 så kommer större element inte heller att ge dig någon märkbar förbättring.

Dina borrhålstemperaturer däremot är låga för att vara så här kort in på säsongen så där kan du förbättra på något sätt.
Installera frikyla så får du skön kyla nästan gratis på sommaren samtidigt som du återladdar borrhålet i viss mån.

Jag tänkte att man kunde slänga dit lite element som ger mer värme vid lägre temperaturer än mina monster idag!  :)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2014, 09:13:11 »
Med såpass låg kurva som du kör så har du redan tillräckligt bra element. Finns ingen anledning att byta till ännu större. Är vinden tilläggs isolerad?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2014, 09:14:59 »
Ja, vinden är tilläggsisolerad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2014, 09:27:06 »
Lite beroende på vart du bor så kommer inte elspetsen bli grymt dyr även om det säkert känns så men kom ihåg att 3000kwh spets hade kostat ca 1000kwh om en kraftigare vp hade levererat samma effekt men visst du skulle haft en större vp från början. Har du plats kan du gräva ner lite jordvärme och få varmare kb och lite mer effekt ur vp och möjlighet att installera större vp när den nuvarande går sönder. Isolering är det bästa du kan satsa på det överlever vp och finns kvar i evighet. Om det finns några rum du inte behöver ha full värme i så gör det stor skillnad om du sänker tempen där. Tycker du ska köra den här vintern och se vad spetsen hamnar på blir det för mycket får man hitta på nått.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2014, 09:41:30 »
Låter vettigt det du skriver Smurfen. Kanske ska rida ut stormen denna vinter. Strypa ner i bl.a. storsalen där ingen är utom på högtider. Där sitter det två monster till 3-rads panelradiatorer.

Plats för jordvärmeslingor har jag gott om! :)

Det hela känns lite surt då vissa börjar gnälla att "nu är det -30 och min vp går dygnet runt, vad göra!?". Här går den dygnet runt vid typ 0 och kallare! :)

Vad är att föredra: Delta på 6 eller 8 på värmesidan?

« Senast ändrad: 01 februari 2014, 09:43:34 av Ouroborus »

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2014, 09:48:53 »
Lite beroende på vart du bor så kommer inte elspetsen bli grymt dyr även om det säkert känns så men kom ihåg att 3000kwh spets hade kostat ca 1000kwh om en kraftigare vp hade levererat samma effekt men visst du skulle haft en större vp från början. Har du plats kan du gräva ner lite jordvärme och få varmare kb och lite mer effekt ur vp och möjlighet att installera större vp när den nuvarande går sönder. Isolering är det bästa du kan satsa på det överlever vp och finns kvar i evighet. Om det finns några rum du inte behöver ha full värme i så gör det stor skillnad om du sänker tempen där. Tycker du ska köra den här vintern och se vad spetsen hamnar på blir det för mycket får man hitta på nått.

Min övertygelse är att om tillskottstimern ligger pÃ¥ upp till nÃ¥gra hundra timmar om Ã¥ret sÃ¥ spelar det ingen roll vilken storlek som väljs, den större kompressorn drar mer till en lägre COP under resten av Ã¥ret. Om tillskottslampan irriterar sÃ¥ kan man ju tejpa för den  ;). Jag bygger den övertygelsen pÃ¥ min erfarenhet av service och installationer under 15 Ã¥r. Tidigare sÃ¥ ringde min telefon sÃ¥ fort den lampan tändes hos nÃ¥gon men nu sÃ¥ finns den inte längre  tummenupp
Kommer man upp i tillskott på närmare tusen timmar om året så blir situationen annorlunda, men i det här fallet så är behovet lågt.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2014, 09:52:36 »
Låter vettigt det du skriver Smurfen. Kanske ska rida ut stormen denna vinter. Strypa ner i bl.a. storsalen där ingen är utom på högtider. Där sitter det två monster till 3-rads panelradiatorer.

Plats för jordvärmeslingor har jag gott om! :)

Det hela känns lite surt då vissa börjar gnälla att "nu är det -30 och min vp går dygnet runt, vad göra!?". Här går den dygnet runt vid typ 0 och kallare! :)

Vad är att föredra: Delta på 6 eller 8 på värmesidan?


Gräv ner 400 meter slang så lär du få ok kb temp och ungefär lika flödesmotstånd i de båda slangarna men sätt ventiler så det går att strypa dom ändå bor du på landet kanske nån granne har grävare det tar inte mer än 1 dag att gräva om det är bra mark och bra chaufför. Delta 6 eller 8 gör nog inte så stor skillnad men jag skulle valt 6. Om du inte har kb pumpen på max så öka den så hämtar du troligtvis upp lite till ur borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2014, 09:53:52 »
Min övertygelse är att om tillskottstimern ligger pÃ¥ upp till nÃ¥gra hundra timmar om Ã¥ret sÃ¥ spelar det ingen roll vilken storlek som väljs, den större kompressorn drar mer till en lägre COP under resten av Ã¥ret. Om tillskottslampan irriterar sÃ¥ kan man ju tejpa för den  ;). Jag bygger den övertygelsen pÃ¥ min erfarenhet av service och installationer under 15 Ã¥r. Tidigare sÃ¥ ringde min telefon sÃ¥ fort den lampan tändes hos nÃ¥gon men nu sÃ¥ finns den inte längre  tummenupp
Kommer man upp i tillskott på närmare tusen timmar om året så blir situationen annorlunda, men i det här fallet så är behovet lågt.
Är det lägre cop pÃ¥ större ivt vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2014, 09:59:13 »
Gräv ner 400 meter slang så lär du få ok kb temp och ungefär lika flödesmotstånd i de båda slangarna men sätt ventiler så det går att strypa dom ändå bor du på landet kanske nån granne har grävare det tar inte mer än 1 dag att gräva om det är bra mark och bra chaufför. Delta 6 eller 8 gör nog inte så stor skillnad men jag skulle valt 6. Om du inte har kb pumpen på max så öka den så hämtar du troligtvis upp lite till ur borran.

Blir att krypa under grunden då! "Pannrummet" är nästan i mitten av huset. :)
Kanske ska öka bägge cirkpumparna till max då. Står på läge 2 nu.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2014, 11:37:01 »
Byte av radiatorer kommer inte att förbättra situationen. Det enda som ger en avgörande skillnad är en större pump men det är ekonomiskt sett dumt. Den som finns har troligen halva livslängden eller mer kvar.

Mitt råd är att inte göra någonting annat än att notera antal kompressortimmar och tillsatstimmar och utvärdera siffrorna om ett år. De kommer förmodligen att visa att det vettigaste är att inte göra någonting under pumpens återstående livslängd. När det är dags för en ny är en större plus markvärmeslinga ett alternativ.

Det är vanligt att man som nybliven innehavare av en för klen värmepump drabbas att tillsatselnoja. Det går dock över.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2014, 11:38:09 »
Är det lägre cop pÃ¥ större ivt vp  Sc:,h
Nej men på en större pump som under större delen av säsongen/året tvingas gå med lägre dellast så är COP sämre. Effektivitetsproblemen med VP är just dellast där dom är något sämre. Vet inte om eller vilka som fortfarande har det, men tidigare fanns iaf värmepumpar med två kompressorer för att kunna få bra effektivitet även vid lägre laster.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Ouroborus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT+ C7 & C9
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2014, 11:44:02 »
Byte av radiatorer kommer inte att förbättra situationen. Det enda som ger en avgörande skillnad är en större pump men det är ekonomiskt sett dumt. Den som finns har troligen halva livslängden eller mer kvar.

Mitt råd är att inte göra någonting annat än att notera antal kompressortimmar och tillsatstimmar och utvärdera siffrorna om ett år. De kommer förmodligen att visa att det vettigaste är att inte göra någonting under pumpens återstående livslängd. När det är dags för en ny är en större plus markvärmeslinga ett alternativ.

Det är vanligt att man som nybliven innehavare av en för klen värmepump drabbas att tillsatselnoja. Det går dock över.

Ok, man får hoppas det går över! :)
På dessa år har den gått snart 30000 timmar och skottat till 1750 timmar. (Förvisso med värmesystemet åt fel håll)

Min andra pump på min andra gård (C7:a) går ju väldans mycket bättre med 3 grader in och kurva 3.6 mm, så som du säger blir man nojig!
Den hade jag växelventilshaveri på nyligen så den gick på tillskott mer eller mindre i 2 månader åt mina hyresgäster.
Resultat: 3000KWh per månad Nov och Dec.
Kylde ner VV hela tiden så den gick in med tillskott för att komma ikapp.

Kanske bäst att byta till en LK på den nuvarande också i förebyggande syfte.

Hur märker man att kompressorn börjar bli slut? Någonting med kompressortemp kontra vb ut?
« Senast ändrad: 01 februari 2014, 11:50:46 av Ouroborus »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!