Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021  (läst 2629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dls

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VingÃ¥ker
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal pelletseldare
Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« skrivet: 29 augusti 2020, 13:37:54 »
Första inlägget här :)
Jag har ledsnat på o elda pellets och ha så himla varmt i min tegelkåk (114 + källare 114m2) på sommaren så i höst tänker jag installera en Thermia Atlas och borra 200m för att kunna fixa frikyla till nästa sommar.

Först var jag inne på o montera 2st takkonvektorer i stora sovrummet och i vardagsrummet men inser att det blir ganska dyrt och det kanske är bättre med ett stort kylbatteri på vinden så kan man dra rör till alla 3 sovrummen och till vardagsrummet och eventuellt köket o ha lite snyggare galler i taket istället för ett stort takkonvektor åbäke. Är dock lite rädd för det här med att se till att isolera ordentligt så det inte fäller ut kondens.

Är det nån som har några tips o idéer på hur jag ska göra?
Vill att det ska bli bra men får ju inte kosta en förmögenhet.
Jag hade tänkt dra upp rören till kylbatteriet via skorstensschaktet från pannrummet i källaren.

Utloggad Dls

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VingÃ¥ker
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal pelletseldare
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #1 skrivet: 09 september 2020, 19:47:29 »
Ingen med nÃ¥gra tips?  ::)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #2 skrivet: 09 september 2020, 23:02:11 »
Alternativ 2, tänker du då på en större takkassett i sovrummet eller vardagsrum och dra rör från denna till övriga rum?
Det är annars det jag tänker på i första hand?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dls

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VingÃ¥ker
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal pelletseldare
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #3 skrivet: 10 september 2020, 00:16:33 »
Tänkte då nöja mig med en större kassett i vardagsrum och en mindre i stora sovrummet o strunta i dom andra rummen utan hoppas på att kylan från kassetterna sprider sig till övriga rum något.

Tror i allafall att det blir både dyrare samt mindre effektivt än ett kylbatteri på vinden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #4 skrivet: 10 september 2020, 08:15:29 »
Många takkassetter (typ Skystar) kan förses med extra luftkanaler (som måste isoleras) från takkassetten till andra rum så att den kyler närliggande rum direkt.
Det man då får tänka på är att överluft måste kunna cirkulera mellan rummen.
Jag skulle nog titta på den lösningen i ditt fall.
Tänk då på att inte ta en för liten konvektor, ofta är det bättre att överdimensionera.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #5 skrivet: 10 september 2020, 08:43:17 »
Jag tror hellre jag skulle sätta in en multisplitvärmepump för bara kyla.
Detta även om jag borrade för bergvärme.
Dels blir det nog inte dyrare, och du slipper dra rör och sätta in galler i väggarna som försämrar möjligheten att stänga ute/inne ljud från/mellan de olika rummen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #6 skrivet: 10 september 2020, 23:49:49 »
HÃ¥ller med Rickard.

 Mängden Pangförpengarna minskar i stora och dyra frikyla- anläggningar dÃ¥ man ut allt mindre kyla per konvektor pga allt högre temperaturer i borrhÃ¥let- Helt enkelt dÃ¥ bergets tröghet är sÃ¥ stor det är stor skillnad pÃ¥ effektivitet om hÃ¥let hÃ¥ller 7, 10 eller tom 15 C. . DÃ¥ blir inverters med kylfunktion eller rena AC effektivare och ger bättre retur pÃ¥ investeringen .

Om man har rimliga förväntningar  och  investerar Ã¥ kyler lagom sÃ¥ är frikyla toppen.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Dls

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: VingÃ¥ker
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal pelletseldare
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #7 skrivet: 12 september 2020, 09:22:47 »
HM nu gjorde ni mig ännu mera osäker pÃ¥ vad jag ska ha  8)
Jag som var helt inne på kylbatteri för o slippa kapa jättehål i taken o ha stora fula saker monterat i taket.
HM då får jag klura vidare.
Kanske en större takkonvektor i vardagsrummet o sen dra isolerade rör frÃ¥n den till sovrummen.  ???

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Nybörjare vill ha tips för frikyla 2021
« Svar #8 skrivet: 12 september 2020, 14:42:12 »
LÃ¥ter som en vettigare ide.  Även om du "bara" kommer ner frÃ¥n 28C  inne till 22 C sÃ¥ minskar fuktigheten sÃ¥ att det "blir lönsamt" att svettas, det upplevs svalt.

Men jag skulle planera för ett utbyggbart ledningsnät i schakt och till vind sÃ¥ att du enkelt kan komplettera med tex golvstÃ¥ende konvektorer. 
Glöm inte VP rör för el och styrning.  Jag har valt en konvektor med rätt avancerad PID styrning sÃ¥ att den  klarar sig själv. den enda signal som behövs är för pumpstart: se den parellela trÃ¥den.

Jag har mina avstick klara för ytterligare 1 liten konvektor pÃ¥ övervÃ¥ningen, värmeÃ¥tervinning pÃ¥ vind IVT VBX -2, en stor konvektor pÃ¥ nedervÃ¥ningen och möjlighet att bygga ett kylrum för med tvÃ¥ avdelningar for 8-10 C och ett 12-14 C.  fÃ¥r jag pengar sÃ¥ är det "bara" att hänga dit .

Jag har 22 mm i mina ledningar. Möjligen skulle 28 mm i huvudstammen vara bra  beroende pÃ¥ hur stort du bygger. Eftersom jag inte har kopplat in mer grejer än sÃ¥ har jag inte erfarenhet men andra som har räknat pÃ¥ längd , mängden böjar Ã¥ resistenser föreslÃ¥r det.
« Senast ändrad: 12 september 2020, 15:00:44 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!