Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och max retur  (läst 27168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #75 skrivet: 25 april 2017, 18:20:43 »
Ni har fel      hysteres är att betrakta som ett larm.     Ett B larm.   Men dock ett larm.

Det uppstår när för mkt effekt tillförs eTT för litet flöde och integral inte hinner hämtas hem.

Det är en indikation på att maskinen går för dåligt, en typ av COP larm .

Synd att larm gränsen flyttats till att tillÃ¥ta mer fel genom Ã¥ren  ;)

Det åligger säljaren/konstruktören att tillse att hysteres inte uppstår

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hysteres och max retur
« Svar #76 skrivet: 25 april 2017, 18:30:32 »
Det är ju på samma sätt som större anläggningar , fel värde på ut och in genererar ett B-larm som ska åtgärdas men ingen panik

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #77 skrivet: 25 april 2017, 20:02:26 »
Ni har fel      hysteres är att betrakta som ett larm.     Ett B larm.   Men dock ett larm.

Det uppstår när för mkt effekt tillförs eTT för litet flöde och integral inte hinner hämtas hem.

Det är en indikation på att maskinen går för dåligt, en typ av COP larm .

Synd att larm gränsen flyttats till att tillÃ¥ta mer fel genom Ã¥ren  ;)

Det åligger säljaren/konstruktören att tillse att hysteres inte uppstår
Vilka är det som är ni  Sc:,h Jag hänger fortfarande inte med en vp som gÃ¥r med delta pÃ¥ 7 grader har inte för lÃ¥gt flöde men den kan fortfarande bryta pÃ¥ hysteres om den tillÃ¥ts gÃ¥ för länge och inte hinner räkna ner integralen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hysteres och max retur
« Svar #78 skrivet: 25 april 2017, 20:18:50 »
Vilka är det som är ni  Sc:,h Jag hänger fortfarande inte med en vp som gÃ¥r med delta pÃ¥ 7 grader har inte för lÃ¥gt flöde men den kan fortfarande bryta pÃ¥ hysteres om den tillÃ¥ts gÃ¥ för länge och inte hinner räkna ner integralen.
Varför kan den inte tillÃ¥tas gÃ¥  länge   , jo för att det finns nÃ¥got som kallas integral , vad har den att göra med driften ,
det är ju rätt deltaT och flöde , då ska den väl fortsätta att gå , annars är väl det något fel ,

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #79 skrivet: 25 april 2017, 20:28:02 »
Varför kan den inte tillÃ¥tas gÃ¥  länge   , jo för att det finns nÃ¥got som kallas integral , vad har den att göra med driften ,
det är ju rätt deltaT och flöde , då ska den väl fortsätta att gå , annars är väl det något fel ,
En vanlig on/off vp reglerar genom att start stoppa så den kan inte gå hela tiden utan den har nån typ av reglering tex integral som ser till att den stoppar i tid gör den inte det kommer integralen bryta om vp har kapacitet att höja framledningen så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hysteres och max retur
« Svar #80 skrivet: 25 april 2017, 20:42:29 »
En vanlig on/off vp reglerar genom att start stoppa så den kan inte gå hela tiden utan den har nån typ av reglering tex integral som ser till att den stoppar i tid gör den inte det kommer integralen bryta om vp har kapacitet att höja framledningen så mycket.
Naturligtvis ska den ha en reglering som stoppar den när tempen kommer för högt  on/off , men det var inte det vi pratade om nu  den lämnade rätt deltaT och i och med det sÃ¥ är ju flödet rätt , sedan att VP är större än behovet det är en helt annan sak , dÃ¥ ska den  stoppas av en givare , men det finns väl max och min i VP som gÃ¥r att ställas

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #81 skrivet: 25 april 2017, 21:21:03 »
Smurf    jag förstÃ¥r inte vad du fÃ¥r DT7  ifrÃ¥n

Berätta  :)   jag menade 7 i hysteres   alltsÃ¥   den fÃ¥r gÃ¥ 7k över bör o sen stoppas den .

Den gränsen hade Thermia för 15 Ã¥r sen o sedan dess har den ökats pÃ¥ till 10.   Total felaktigt givetvis.   Bättre att lösa problemet som är avsaknad av flöde  :)


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #82 skrivet: 25 april 2017, 21:35:41 »
7 grader eller 6 graders delta spelar ingen roll men hur kan du hävda att det är brist på flöde som gör att vp bryter på hysteres om deltat ligger rätt. Håller med om att 10 grader över bör är fel men inte att det beror på brist på flöde utan ofta på brist på vatten volym.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hysteres och max retur
« Svar #83 skrivet: 25 april 2017, 22:07:29 »
Har inte varit med riktigt frÃ¥n början i den här trÃ¥den : tydligen sÃ¥ finns det nÃ¥gon tank  500L  om det är sÃ¥ , och VP är stor nog att lev.
värme över vad systemet kan ta emot sÃ¥ det är tanken ett magasin för överskott  , dÃ¥ ska VP ; s givare och data ta hand om detta
stoppa vid max temp retur som är inställd och starta vid min tillopp , i och för sig kan det beror hur kopplingen är utförd mellaVP ,tank,
system

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #84 skrivet: 25 april 2017, 23:08:07 »
Smurf

Jag har ingen aning om det specifika fallet här.  Jag kommenterade Rikards generella total felaktiga pÃ¥stÃ¥enden  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #85 skrivet: 26 april 2017, 07:34:18 »
Smurf    jag förstÃ¥r inte vad du fÃ¥r DT7  ifrÃ¥n

Berätta  :)   jag menade 7 i hysteres   alltsÃ¥   den fÃ¥r gÃ¥ 7k över bör o sen stoppas den .

Den gränsen hade Thermia för 15 Ã¥r sen o sedan dess har den ökats pÃ¥ till 10.   Total felaktigt givetvis.   Bättre att lösa problemet som är avsaknad av flöde  :)

Det här uttalandet visar hur totalt okunnig du är när det gäller just denna fråga, du har inte fattat vad hysteres gör i kombination med en gradminutregulator.
Det är sorgligt, men sant.
Smurfen har genomskådat dig, hoppas att fler gör.

Jag kommer inte att tillåta dig trolla mer i denna fråga.
Om man läser mina förklaringar, så tror jag att de flesta förstår.

Härmed är denna diskussion avslutad vad gäller Oraklets medverkan.
Är det någon annan som ännu inte förstått så kan jag mer än gärna försöka förklara det ännu mer detaljerat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #86 skrivet: 26 april 2017, 10:07:55 »
Hysteres    tvÃ¥ngsstart o stopp av maskinen vid ett visst antal grader under bör värdet , kan även kallas tvÃ¥ngsstart/stopp VP.

Är det detta som diskuteras så har jag helt rätt och du helt fel .

Är det nÃ¥got annat som Ã¥syftas sÃ¥ ber jag om ursäkt   :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #87 skrivet: 26 april 2017, 10:27:29 »
Vet du inte ens vad som diskuteras?

Du kan kalla det funktion, larm eller tvångsstart om du vill, den där funktionen skall aldrig vara aktiv under normal drift då den saboterar värmebalansen i huset.
Kan eller vill man inte lösa "problemet" med övertemp genom ett högre flöde eller en större volym så skall gränserna ökas så att den funktionen inte stör regleringen.
Annars fungerar inte gradminutregulatorn.
Korrekt råd för de som har hysteres som tvångsstartar eller tvångsstoppar kompressorn och inte kan/vill eller har råd att bygga bort "problemet" är att öka värdet för hysteres så att gradminutregulatorn fungerar som tänkt.

Sen står det dig fritt att argumentera för för att man ökar volymen istället för att öka hysteresen.
Men det är en annan fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #88 skrivet: 26 april 2017, 10:31:35 »
Även min klent dimensionerade pump skulle gå på hysteres ifall den vore lägre än 7 stora delar av året ,trots stor vattenvolym och flöde klart inom Nibes rekommendation.
Alltså kan jag absolut inte hålla med dig Oraklet, när jag har ett bör på 38 så kan pumpen gå nån timme på 39 tills gradminuterna blir 0 och sedan faller den då omedelbart till 31 när kompressorn stannar. Så direkt den stannar så kommer den ju tvångsstartas på hysteres i så fall.

Edit:Ev felsyftning på vem jag svarade på
« Senast ändrad: 26 april 2017, 10:48:52 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #89 skrivet: 26 april 2017, 10:40:31 »
Vem håller du inte med?
Du stryker i alla fall mina påståenden, att hysteres skall ställas upp så högt att det aldrig tillåts påverka regleringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!