Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lÃ¥gt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?  (läst 10615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
Jag har sedan i december bytt ut min defekta 2010-8 till en 2026-8.  Även om jag har värme & sÃ¥ i huset, sÃ¥ har jag konstaterat att flödet är för lÃ¥gt, delta T över pumpen aldeles för högt. (runt 8-9 grader).
Eftersom jag kör fast kondensering, termostatstyrd från EVC240, så får det till följd att jag får väldigt sunkiga gångtider, eftersom framledningen från VP matar så varmt vatten att termostaten slår ifrån för snabbt. Så snart termostaten slår från, så kommer sedan det kalla vattnet från returen att kyla ner vattnet i tanken igen, och termostaten drar igång 2026 igen. detta är ett förlopp på ungefär 5-10 minuter. Många starter blir det..

Jag märkte inte av något konstigt med 2010:an, så i grunden borde det vara något jag har gjort fel nu. Eftersom 2026 bara har "max", så rekommenderade Nibe mig att montera ett UKV100 volymkärl för att få hyggliga gångtider när det blir varmare, och jag undrar om det är denna installation som pajjat mina flöden. Jag är rör-rudis. :)
Jag kör laddpumpen på läge två. Ökar jag till läge tre, så kanske jag vinner en extra grad på d-t, men pumpen blir enormt varm och börjar låta lite illa efter några veckor, så jag drog ner till tvåan igen.
5 stycken 90 graders vinklar blev jag tvungen att addera till slingan mot VP vid installationen av UKV100. Det jag misstänker nu, är att det kanske var fel att köra med köra med klämringskopplingar (sådana där med tvära böjar).
Rördia är 22mm, och i övrigt relativt rakt draget.

Jag har letat, men ej kunnat hitta varken filter eller flödesbegränsare i installationen. Möjligen kan dom sitta under isoleringen utomhus, men jag tror inte det. Dom som gjorde installationen av 2010 har sedan många år gått i KK, och jag ägde inte huset då, så jag var inte "med" s.a.s.

Kan det vara så att mina 5 tvära böjar tar kål på flödet?

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2013, 11:25:37 »
Ja ditt flöde är för lågt. Har en 2025 10 kW där jag har använt 28 mm rör för att få ett bra flöde. Cirk. pumpen går på läge 2 men en kulventil stryper flödet lite. Ligger på ett flöde av 995 l/h och dT idag vid +5 grader 7,5 grad. Du ska ha ett flöde som ligger på 20 l/s eller 720 l/h. Om du har ett dT på 8 - 9 så är ditt flöde kanske 15 l/s vilket är för lågt. Om din cirk.pump blir varm i läge 3 så har du högt motstånd. Nu kör jag min mot en UVK200 samt flytande kondensering utan problem i 3 år. Kolla så att inte ditt filter är tätt eller att du har andra saker som kan hindra flödet. En massa 90 böjar påverkar klart ditt flöde.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3888
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2013, 11:37:24 »
jag använde 28 rör och stora mjuka presskopplingsböjar...trots att jag bara har en 2025-6....

....men min cp är betydligt varmare än rören...

Kan ngt vara fel?
« Senast ändrad: 06 januari 2013, 11:39:27 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2013, 11:44:21 »
Finns det någon regel (måste det väl göra?) hur mycket en skarp 90 käkar? Känns lite jobbigt just nu, för jag lider med min pump. Att prova att byta alla kopplingar till presskopplingar är ju lite omständgigt om det inte ger något.

Jag vill nog egentligen gå mot flytande kondensering framöver, antingen mha en SMO-10 eller SMO-05, men kortsiktigt vill jag förbättra gångtiderna.
En variant som jag funderar på, är att låta 2026 styra på returvattnet istället för att låta termostaten styra. Fördelen är att då borde man ju få bra tider, men å andra sidan värmer man ju vattnet till max (närmare 60 grader gissar jag), vilket i sig är ineffektivt. Pest eller kolera!!

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2013, 11:47:44 »
Ett enkelt sätt är att sätt in en flödesmätare, jag har en sådan och då vet man direkt vilket flöde man har. Jag kör min med en SMO10 och en innegivare samt en utegivare.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2013, 16:12:12 »
Nog tror jag bör cp klara tryckfallet från 5 st böjar även om det är 22 mm rör beror ju visserligen på hur kraftig cp det är. Jag har 22 mm rör till min 1245a och har inga problem att få för lågt delta om jag nu skulle vilja det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2013, 17:03:29 »
Vad 17 kan det vara isf?
Det är alltså så att jag tvingades addera 5 böjar iom montaget av volymtanken. Det finns såklart böjar sedan tidigare, dock med pressade rör, som verkar vara mycket snällare flödesmässigt.

Pumpen är en Wilo Star RS 25/4. Jag har dragit upp den på max igen, för att se hur det går, den har fått vila på läge två över julen när jag reste bort.

Kan orsaken vara att pumpen är för klen? Att dom sista böjarna liksom tog knäcken på den?

Edit:Ja, det är precis som förut, jag vinner en grad d-t när jag vrider upp på max. Nu 8 grader d-t. Detta vid -2 ute.
« Senast ändrad: 06 januari 2013, 17:41:33 av vespaman »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2013, 10:18:47 »
Hur är UKV'n kopplad? Sitter den i serie mellan VP'n och EVC'n? Är tilloppet från VP'n kopplat i botten eller toppen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2013, 18:53:54 »
Jag fick denna från Nibe, det enda som egentligen skiljer är att laddpumpen är monterad före UKV, samt att jag inte hittar några kranar eller filter.


Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2013, 19:49:34 »
Jag skulle letat efter smutsfiltret, de VP jag satt upp har där följt med ett sådant från Nibe.
Märkligt om de inte monterat detta, finns det inte bör du sätta dit ett annars får du skit i växlaren.


MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2013, 20:15:41 »
Jag trodde att jag skulle hitta ett filter, men nu har jag letat så pass att jag inte längre tror att jag hittar något. Det är lite knepigt att följa rören (undertak och i väggar), men på alla stället "det händer något" (avluftningsventiler osv) finns det luckor. Har en känsla av att det fanns en anledning till att installatören gick i KK. Kankse hände det innan pumpen var färdiginstallerad (det förtäljer inte historien).
Jag ska absolut montera ett filter! (Fick med ett med 2026:an)


Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2013, 21:40:43 »
Det kanske är skit i växlaren när du inte får ner differansen.
Kanske lönt att prova och köra kallvatten baklänges genom växlaren för att försöka rengöra den detta håll.
Sen skrev du att du körde på läge tre och pumpen började låta efter "några veckor", det ska den inte göra på grund av detta.
Antingen är det luft du hört eller så börjar pumpen bli kass i lagerna, detta kan också påverka diffen.
Kan ju vara bra att att alltid ha en extrapump hemma så ett byte är också en möjlighet.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2013, 22:29:11 »
Jag tror man kan utesluta att det är skit i växlaren, eftersom d-t var 9 redan de första minutrarna efter installation, och vattnet upplevs som rent. Men jag kan nog vara beredd på att skaffa en ny pump.
Ännu så länge har den inte börjat låta (det var ett mekaniskt stomljud, inte luftkirp), fastän jag kört den på trean sedan igår. Dock blir den rejält varmare, men jag läser i databladet att den ska klara 110 grader, och så het är den inte just nu iaf.

Har &så varit inne på pumpen, men det som talar mot den, är att jag då borde ha haft problem med d-t på 2010:an, som &så var på 8KW. Men iofs kan ju ha pajjat ungefär samtidigt som 2010 gick ur tiden.


Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2013, 19:12:21 »
OK, jag måste göra någonting för att bli klokare. Får väl börja med att antingen byta pumpen till något större/starkare eller, byta mina fina kopplingar på presskopplingar. Eller båda på en o samma gång.
Om jag byter pumpen, kan alpha2 25-60 vara ett bra val?

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: För lågt flöde genom 2026-8. Vad kan felet vara?
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2013, 20:00:04 »
Jag har en likadan pump som du som laddpump och den går bra. Hade en Wilo smart innan men den funkade inte bra. Det jag reagerar över är att du har tanken på returen, min sitter på framledningen och ska göra så enligt Nibes ritning. Bifogar bild på smutsfiltert
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!