Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 mars 2013, 18:48:04 »

Trodde du menade att det är en större fördel med bula till 1 rörs system än till 2 rörs system. Har man problem med dåligt flöde kan man ju installera en lite större arbetstank bättre lösning än ctc tycker jag som har för liten tank för bra drift.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 26 mars 2013, 06:40:07 »

för att man får färre start och stopp, pumpen får mer att jobba med och du slipper knäppningar i värmeysstemet, eller de elimineras en del.
Det är när den kör varmvatten problemen uppstår. Vid enrörssystem, välj ctc, även om Nibe funkar till modernare lågtemperatursystem ( hus byggda efter 80)
Men rören är oftast 12 eller 15 rör, dåligt flöde, många start/stopp, knäppningar.
Ctc är förlåtande med sin tank.
Eva
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 mars 2013, 22:12:53 »

Hej
har du en-rörssystem så  är bulan på röret bra, annar sbehöver du inte den om inte pumpen är överdimensioneryta 100 litaren mot en 30 liters lite lättare att hantera.
Mvh
Eva
Varför är det bättre med en bula till en-rörs system Sc:,h
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 15 mars 2013, 22:12:03 »

Hmm, förstod inte riktigt det där, lite snubbel på tangenterna...  ;) ?!
Jag har tvårörssystem.

Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 15 mars 2013, 22:07:15 »

Hej
har du en-rörssystem så  är bulan på röret bra, annar sbehöver du inte den om inte pumpen är överdimensioneryta 100 litaren mot en 30 liters lite lättare att hantera.
Mvh
Eva
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 05 mars 2013, 18:48:36 »

Tack! Jag har iofs en UKV100 "bula"  :). Men jag tror ändå att jag ska byta upp mig till en VVM300 senare i år. Bäst vore om jag kunde slippa UKV:n pga platsbrist, men jag har förstått att man kanske ändå måste ha den, även om man har en vvm300?
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 05 mars 2013, 08:57:28 »

Hej
Egentligen vill jag rekommendera dig att byta pannan. Evc 240 är ingen höjdare till 2026, då den enbart har 70 liter i manteln. Du får kråkgång på pumpen.
Däremot kan du koppla den på bara värmesystemet, s.k. returkoppling, men tyvärr måste du förmodligen ha en ukv-tank, Eller något annat förstorande. "Bula på röret". bästa du kan göra är att byta pannan mot en vvm300 då får du en perfekt styrning,  med både varmvatten och värmeproduktion.
Mvh
Eva
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 28 februari 2013, 19:00:18 »

OK, nu har jag kört med nya wilo:n (pico 25/1-6) i snart två veckor, måste köra den på max, men då får jag iaf det eftertraktade delta:t över VP. :)

Flyttade även tanken så att den ligger på VP framledning samt kopplade in filter.

Ska nog koppla om till flytande senare i år, måste bar återhämta mig lite granna...
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 11 februari 2013, 22:25:34 »

Nu har jag börjat få grepp om detta tror jag.

Har ju, som sagt 22mm CU rör. Gissar jag friskt, så har jag kanske totalt 23 meter. Såg någonstans att man generellt räknar 1,5m för varje 90 böj. Säg att jag har totalt har 10-15 böjar (vet inte hur tvär böjen ska vara för att man ska räkna 1,5), det blir kanske 15meter "extra". Totalt 37 meter.

Hittade även ett inkopplingsdokument för 2025-6 som angav laddflöded 0,32l/s inte 0,2!
Hittade att man vid 0,32 tappar ~2,3kpa i en 2026-8.
Detta blir, om jag fattat rätt, 1000Pa/m * 37 + 2300 = 39kPa.

Läste i någon annan tråd att detta kan räknas om i lyfthöjd 3,9m?

Nå, då har jag ju för klen pump! Min Wilo verkar, om jag fattar saken rätt, grejja ~3m vid 0,3 l/S.

Så, om jag ska få stil på detta, måste pumpen bytas. En Wilo PICO 25/1-6 verkar grejja biffen.

Tänker dessutom se om jag kan koppla om till flytande på samma gång, även om det är tvärtrångt för en rörnovis som jag i underdelen på EVC240.

Någon som kan se några fel i mina beräkningar? Tex förhållandet lyfthöjd-kPa, stämmer det?
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 29 januari 2013, 09:34:56 »

Det jag menade med temperaturstegring är ju den då kompressorn startar och går från 43 till 47 inom loppet av en minut eller så. När den väl går ligger den ju stadigt i sin framledning.
När då temperaturgivaren för EVC240 som har sin "pann"-givare i övre halvan får det varma vattnet får den ju ett spel och stänger av.

Precis så tror jag!


Citera
Jag kikade lite på installationsanvisningarna till den gammla, 2010:an. Frågan är om den var inkopplad som 2-stegs och om det i så fall är orsaken till den bättre gången, för max-effekten tycks vara snarlik på de båda maskinerna.

Japp, 2010 gick i två steg. Men jag vill minnas att det var vid 3-5 grader plus som den växlade mellan steg ett och två. Men jag kan minnas fel, och möjligen är det lite extra knuff i 2026. Om inte annat är den skinande ny. :)
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 29 januari 2013, 09:27:52 »

Just det tillfället '35 till 48' är är vid en avfrostning (det ser man på att det blir en liten dip i effektkurvan), då används väl varmvattnet för att få extra skjuts. I övrigt så är det en höjning med typ 8 grader.

Min huvudtes från början var att flödet var felet, och jag tror att det fortfarande är en del av problemet, men att det är flera olika fel som samverkar.

Kompressorn är kanske en orsak, men jag är hyggligt säker på att 2010:an även när den gick på steg2, inte höjde tempen mer än runt 4 grader.
Helt klart har jag förstått att det är svårt att få till det riktigt bra med EVC240 så länge man kör fast kondensering. Samlar mod och pengar för att göra något åt detta. :)


Skrivet av: ugge
« skrivet: 29 januari 2013, 09:24:58 »

Citera
Ni pratar om temperatur stegring men någon sådan sker ju inte. Värmepumpen ligger konstant på en och samma temperatur i framledning när den väl går.
Det jag menade med temperaturstegring är ju den då kompressorn startar och går från 43 till 47 inom loppet av en minut eller så. När den väl går ligger den ju stadigt i sin framledning.
När då temperaturgivaren för EVC240 som har sin "pann"-givare i övre halvan får det varma vattnet får den ju ett spel och stänger av.

Sen håller jag väl med om att 100 l kanske inte förslår så mycket, men att det borde underlätta något om den satt på rätt ledning tror jag nog.

Det vi nog ändå kan konstatera är att värmepumpens avgivna effekt är för stor i förhållande till flödet som råder. Om shunten är stängd så jobbar vp mot 70+100+volymen i rör och växlare, så blir det ju inte förrän till sommaren men redan nu hamnar vi säkert i ett mellanläge då vi håller hög panntemp och låg/lägre framledning till radiatorkretsen.

Om vi skall höja tempen på den volymen, som det ser ut runt 10 °C så åtgår strax under 2 kWh. Med 2026-8:ans 8,4 kW så gör man det på strax under 25 minuter OM vi värmer hela volymen med 10 grader. Här stoppar dock EVC240 så frågan är vilket flöde som krävs för att hålla sig under EVC:ns radar och undkomma utan stopp av kompressorn.

Jag kikade lite på installationsanvisningarna till den gammla, 2010:an. Frågan är om den var inkopplad som 2-stegs och om det i så fall är orsaken till den bättre gången, för max-effekten tycks vara snarlik på de båda maskinerna.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2013, 23:01:29 »

framledningstempen går ju rakt ner och rakt upp. Från ca 35 grader rätt upp till 48. Det stämmer inte överens med returtemperaturen. Värmepumpens framledning borde vara = värmepumpens returtemp om laddpumpen går och ingen kompressor eller elsteg är aktivt.


Ni pratar om temperatur stegring men någon sådan sker ju inte. Värmepumpen ligger konstant på en och samma temperatur i framledning när den väl går.

TS gör gällande för att detta skulle vara ett resultat av en större kompressor men så stor skillnad är det ju inte att det är rimligt. Så vida det inte såg likvärdigt ut även med förra värmepumpen.

Att en volym tank på dryga 100l skulle göra någon jätteskillnad i det här perspektivet låter inte heller rimligt. Problemet ser ju mer ut att vara flödesbetonat än volymbaserat.

Jag tycker det verkar som att något är fel rätt och slätt :) 
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 28 januari 2013, 22:06:37 »

Ja, du har en poäng.

Egentligen ska den nya pumpen ha samma effekt som den gamla, dock kunde den gamla gå i ett lågfartsläge, vilket såklart hjälper till att få hyggliga gångtider.

Enligt nibe borde jag ha ungefär 4,5 grader delta vid nollan, jag har ~8. Detta göra ju saken värre, ju mindre delta, ju mer längre gångtider borde jag få, dock kanske med viss kostnad på försämra skiktning iom högre vattenruljans.

Att låta 2026 styra laddpumpen hade helt klart varit bäst, men då finns risk för larmet "korta drifttider" enligt nibe, därav konstantdriften. Det känns ju nästan lite komiskt - nu om något har jag ju korta drifttider. Men ok, jag har inte några driftstopp pga larm iaf.

Jag börjar svänga för att placera tanken på framledningen bara för att tröga ner förloppet.

Skrivet av: ugge
« skrivet: 28 januari 2013, 21:39:01 »

Som jag kunnat läsa ut av inläggen så är det iaf två saker som ställer till det här.
Den vp du stoppat in nu 2026 är kraftigare än den förra. Korrekt? Vilket gör att värmestegringen blir så stor att framledningen orsakar stopp från EVC240.
Det dök upp en anmärkning om placering av volymtanken på returen vilket torde spela en stor roll här. En volymtank placerad på radiatorkretsen, ofta kallad knäpptank, har ju till uppgift att minska temperaturstegringen i framledning, i det fallet för att minska/undvika knäppningar i rör och radiatorer. Således borde det vara så även i detta fallet att den skall se till att lugna ner temperaturstegringen så vp hinner tillverka tillräckligt med värme för att få hygglig gångtid.

Det andra är det faktum att laddpumpen går kontinuerligt, vilket naturligtvis tar det kalla vattnet och skickar det till toppen av tanken, med start av vp som följd. Jag vet inte hur tanken med styrningen är men rimligt är väl att något av följande.
  • Jobba för att hålla en god skiktning i tanken, vilket borde medföra att laddpumpen inte går då vp står still. Här är då risk med frysning av värmebäraren ut till vp.
  • Köra mer som då man laddar en tank vid vedeldning, fullt ös tills tanken är jämnvarm
De två olika fallen kräver ju helt olika placering av givare, och styrning.
Jag vet inte om dessa kan hända virriga tankar leder vidare någonstans, men i vilket fall tycker jag du borde sätta volymtanken på framledningen från vp mot EVC240.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 28 januari 2013, 20:57:03 »

Så här eländigt ser det ut. temp_a är framledning från 2026. temp_d är returledning mot 2026, och temp_c är returledning innan UKV volymtank.
Alla givare sitter i pannrummet, och visar någon/några grader för lågt eftersom dom inte har 100% bra kontakt med rören. När framledning kommer upp i 48C stänger EVC240 an (den anser att temperaturen är 50grader).
Laddpumpen går konstant enligt Nibes anvisningar, vilket gör att så snart 2026 slutar att värma, pumpar man in svalare vatten in i EVC, som då ber 2026 att starta igen. Kolla in vilka korta start/stopp-tider!  :(
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2013, 11:10:08 »

jag antar att EVC240 egentligen skulle kunna fungera som en ok tank i fall den kopplades på annat sätt.
Och då skulle förstås VV behöva hanteras via en separat VV beredare i kombination med växelventil.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 28 januari 2013, 09:51:49 »

Jag är lite osäker på benämningarna, men tanken är avsedd att öka volymen i systemet eftersom EVC240 inte kan ta emot effekten från 2026-8 menade nibe iom utbytet.

Jag har mätt temperaturen på tre ställen; innan UKV100, efter UKV100 och framledning från 2026. Allt dessa mätere sitter i pannrummet och visar 2-3 grader för lite, gissar jag, eftersom dom bara ligger an mot rören utan någon aul/koppartejp. Ska slänga upp en bild på loggningen när jag kommer hem. Mäter även effektförbrukningen på 2026 i samma graf, så det är rätt tydligt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2013, 01:56:08 »

på skissen ser det ut som att EVC240 tanken är en arbetstank som VP jobbar mot. Då borde du inte ha varelse flödes- eller volymproblem.

jag kanske måste läsa tråden från början helt enkelt.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 28 januari 2013, 00:38:17 »

OK, jag har funderat på flytande mot VVM300 eller VVM500, men tänkte ta skiftet framöver. Kanske i sommar. Varför det sitter en EVC240 vet jag inte, den och 2010:an var monterad när jag köpte huset.
Detta med att få upp flödet är egentligen bara en tillfällig lösning tills dess. Om jag kör EVC240 flytande, så blir varmvattnet på elpatron, vad jag kan förstå? Det verkar som att Nibe håller på att plocka bort all dokumentation med EVC240 & värmepumpar från deras dokument-bank.

Nu har det varit smällkallt i någon vecka här uppe, så nu har pumpen iaf fått gå utan start/stopp (den har gått kontinuerligt), men nu är det helt plötligt 0-gradigt här, så nu börjar bekymren igen.


Kopplar jag så att tanken på framledningen så trögas det kanske ner lite granna, till kostnad av sämre COP gissar jag (eftersom returledningsvattnet är varmare). Kanske ändå är bättre i sammanhanget.
Grundproblemet med dålig flöde är ju ett problem oavsett om jag kör flytande, och oavsett var tanken sitter iofs. Dock, om jag ändå måste byta alla kopplingar till mjukböjar, så kan jag ju lika gärna passa på att koppla om, skulle det vara en förbättring.

Någon som har några synpunkter på detta (med tanke på att jag fortfarande kör fast kondensering)?   Sc:,h
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 20 januari 2013, 12:07:53 »

Du skall inte köra 2025 fastkondenserad till evc 240, du måste köra den på flytande kondensering, alltså som returkoppling. Det har varit jättestrul med evc 240 och 2020 och 2025, 2010 gick bra pga.  kompressorn, men det var ju ingen höjdarmodell och nu finns det inga reservdelar eftersom lagret är slut. Kompressorerna höll inte måttet, förutom allt annat.
 Du måste koppla om den, eller allra helst, sätt en vvm 300 då får du en  bra anläggning.
Hoppas du hade evc 240 innan du satte in pumpen, så ingen lurat den på dig. Men vet att många installatörer sålde dem, för de var billigare i inköp, de kunde styrningen.
VVM 300 har  varvatsstyrd laddpump som reglerar   delta T  med automatik.  Du sparar säkert en rejäl slant om du byter panna. Vill du veta mer så hör av dig
Eva
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 17 januari 2013, 21:05:03 »

Ja, konstigt att du har den på returen. Kanske beror det på att du kör flytande, och jag fast kondensation? Som sagt min ritning är ju &så från Nibe.

Ska försöka byta kopplingarna på söndag, om det inte är smällkallt då, så kanske blir det lite klarare, smackar in filter på samma gång om jag hittar någon bra plats för detta.
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 16 januari 2013, 20:00:04 »

Jag har en likadan pump som du som laddpump och den går bra. Hade en Wilo smart innan men den funkade inte bra. Det jag reagerar över är att du har tanken på returen, min sitter på framledningen och ska göra så enligt Nibes ritning. Bifogar bild på smutsfiltert
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 10 januari 2013, 19:12:21 »

OK, jag måste göra någonting för att bli klokare. Får väl börja med att antingen byta pumpen till något större/starkare eller, byta mina fina kopplingar på presskopplingar. Eller båda på en o samma gång.
Om jag byter pumpen, kan alpha2 25-60 vara ett bra val?
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 07 januari 2013, 22:29:11 »

Jag tror man kan utesluta att det är skit i växlaren, eftersom d-t var 9 redan de första minutrarna efter installation, och vattnet upplevs som rent. Men jag kan nog vara beredd på att skaffa en ny pump.
Ännu så länge har den inte börjat låta (det var ett mekaniskt stomljud, inte luftkirp), fastän jag kört den på trean sedan igår. Dock blir den rejält varmare, men jag läser i databladet att den ska klara 110 grader, och så het är den inte just nu iaf.

Har &så varit inne på pumpen, men det som talar mot den, är att jag då borde ha haft problem med d-t på 2010:an, som &så var på 8KW. Men iofs kan ju ha pajjat ungefär samtidigt som 2010 gick ur tiden.

Skrivet av: Stefan M
« skrivet: 07 januari 2013, 21:40:43 »

Det kanske är skit i växlaren när du inte får ner differansen.
Kanske lönt att prova och köra kallvatten baklänges genom växlaren för att försöka rengöra den detta håll.
Sen skrev du att du körde på läge tre och pumpen började låta efter "några veckor", det ska den inte göra på grund av detta.
Antingen är det luft du hört eller så börjar pumpen bli kass i lagerna, detta kan också påverka diffen.
Kan ju vara bra att att alltid ha en extrapump hemma så ett byte är också en möjlighet.

MVH/ Stefan
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 07 januari 2013, 20:15:41 »

Jag trodde att jag skulle hitta ett filter, men nu har jag letat så pass att jag inte längre tror att jag hittar något. Det är lite knepigt att följa rören (undertak och i väggar), men på alla stället "det händer något" (avluftningsventiler osv) finns det luckor. Har en känsla av att det fanns en anledning till att installatören gick i KK. Kankse hände det innan pumpen var färdiginstallerad (det förtäljer inte historien).
Jag ska absolut montera ett filter! (Fick med ett med 2026:an)

Skrivet av: Stefan M
« skrivet: 07 januari 2013, 19:49:34 »

Jag skulle letat efter smutsfiltret, de VP jag satt upp har där följt med ett sådant från Nibe.
Märkligt om de inte monterat detta, finns det inte bör du sätta dit ett annars får du skit i växlaren.


MVH/ Stefan
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 07 januari 2013, 18:53:54 »

Jag fick denna från Nibe, det enda som egentligen skiljer är att laddpumpen är monterad före UKV, samt att jag inte hittar några kranar eller filter.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 januari 2013, 10:18:47 »

Hur är UKV'n kopplad? Sitter den i serie mellan VP'n och EVC'n? Är tilloppet från VP'n kopplat i botten eller toppen?
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 06 januari 2013, 17:03:29 »

Vad 17 kan det vara isf?
Det är alltså så att jag tvingades addera 5 böjar iom montaget av volymtanken. Det finns såklart böjar sedan tidigare, dock med pressade rör, som verkar vara mycket snällare flödesmässigt.

Pumpen är en Wilo Star RS 25/4. Jag har dragit upp den på max igen, för att se hur det går, den har fått vila på läge två över julen när jag reste bort.

Kan orsaken vara att pumpen är för klen? Att dom sista böjarna liksom tog knäcken på den?

Edit:Ja, det är precis som förut, jag vinner en grad d-t när jag vrider upp på max. Nu 8 grader d-t. Detta vid -2 ute.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2013, 16:12:12 »

Nog tror jag bör cp klara tryckfallet från 5 st böjar även om det är 22 mm rör beror ju visserligen på hur kraftig cp det är. Jag har 22 mm rör till min 1245a och har inga problem att få för lågt delta om jag nu skulle vilja det.
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 06 januari 2013, 11:47:44 »

Ett enkelt sätt är att sätt in en flödesmätare, jag har en sådan och då vet man direkt vilket flöde man har. Jag kör min med en SMO10 och en innegivare samt en utegivare.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 06 januari 2013, 11:44:21 »

Finns det någon regel (måste det väl göra?) hur mycket en skarp 90 käkar? Känns lite jobbigt just nu, för jag lider med min pump. Att prova att byta alla kopplingar till presskopplingar är ju lite omständgigt om det inte ger något.

Jag vill nog egentligen gå mot flytande kondensering framöver, antingen mha en SMO-10 eller SMO-05, men kortsiktigt vill jag förbättra gångtiderna.
En variant som jag funderar på, är att låta 2026 styra på returvattnet istället för att låta termostaten styra. Fördelen är att då borde man ju få bra tider, men å andra sidan värmer man ju vattnet till max (närmare 60 grader gissar jag), vilket i sig är ineffektivt. Pest eller kolera!!
Skrivet av: rocas
« skrivet: 06 januari 2013, 11:37:24 »

jag använde 28 rör och stora mjuka presskopplingsböjar...trots att jag bara har en 2025-6....

....men min cp är betydligt varmare än rören...

Kan ngt vara fel?
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 06 januari 2013, 11:25:37 »

Ja ditt flöde är för lågt. Har en 2025 10 kW där jag har använt 28 mm rör för att få ett bra flöde. Cirk. pumpen går på läge 2 men en kulventil stryper flödet lite. Ligger på ett flöde av 995 l/h och dT idag vid +5 grader 7,5 grad. Du ska ha ett flöde som ligger på 20 l/s eller 720 l/h. Om du har ett dT på 8 - 9 så är ditt flöde kanske 15 l/s vilket är för lågt. Om din cirk.pump blir varm i läge 3 så har du högt motstånd. Nu kör jag min mot en UVK200 samt flytande kondensering utan problem i 3 år. Kolla så att inte ditt filter är tätt eller att du har andra saker som kan hindra flödet. En massa 90 böjar påverkar klart ditt flöde.
Skrivet av: vespaman
« skrivet: 06 januari 2013, 10:48:23 »

Jag har sedan i december bytt ut min defekta 2010-8 till en 2026-8.  Även om jag har värme & så i huset, så har jag konstaterat att flödet är för lågt, delta T över pumpen aldeles för högt. (runt 8-9 grader).
Eftersom jag kör fast kondensering, termostatstyrd från EVC240, så får det till följd att jag får väldigt sunkiga gångtider, eftersom framledningen från VP matar så varmt vatten att termostaten slår ifrån för snabbt. Så snart termostaten slår från, så kommer sedan det kalla vattnet från returen att kyla ner vattnet i tanken igen, och termostaten drar igång 2026 igen. detta är ett förlopp på ungefär 5-10 minuter. Många starter blir det..

Jag märkte inte av något konstigt med 2010:an, så i grunden borde det vara något jag har gjort fel nu. Eftersom 2026 bara har "max", så rekommenderade Nibe mig att montera ett UKV100 volymkärl för att få hyggliga gångtider när det blir varmare, och jag undrar om det är denna installation som pajjat mina flöden. Jag är rör-rudis. :)
Jag kör laddpumpen på läge två. Ökar jag till läge tre, så kanske jag vinner en extra grad på d-t, men pumpen blir enormt varm och börjar låta lite illa efter några veckor, så jag drog ner till tvåan igen.
5 stycken 90 graders vinklar blev jag tvungen att addera till slingan mot VP vid installationen av UKV100. Det jag misstänker nu, är att det kanske var fel att köra med köra med klämringskopplingar (sådana där med tvära böjar).
Rördia är 22mm, och i övrigt relativt rakt draget.

Jag har letat, men ej kunnat hitta varken filter eller flödesbegränsare i installationen. Möjligen kan dom sitta under isoleringen utomhus, men jag tror inte det. Dom som gjorde installationen av 2010 har sedan många år gått i KK, och jag ägde inte huset då, så jag var inte "med" s.a.s.

Kan det vara så att mina 5 tvära böjar tar kål på flödet?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!