Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?  (läst 2637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« skrivet: 29 december 2020, 02:02:54 »
30talshus, 3plan+källare, totalt 350m^2 inkl källare. 20 radiatorer. Grova 32mm rör, gissar på 200-300l vatten i systemet.

Har beställt en inverterpump som ska installeras efter helgerna. Det kan väl rimligen inte finnas nån som helst fördel att behålla den isolerade 160l varmvattenberedaren som ackumulatortank? Eller att ha en större 500 l tank heller för den delen?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2020, 07:13:50 »
En 500 liters arbetstank är aldrig fel.

Var i landet finns villan samt vad är den tidigare förbrukningen.

Jag får känslan av att villan har ganska stort effektbehov när det är kallt ute. De 20 radiatorer du har måste vara stora för att det ska funka med värmepump. Om vi tror att villan har ett effektbehov på 50 W/m² så blir det 17,5 kW, som i sin tur ska fördeles på 20 radiatorer vilket blir 875 W i medel för varje radiator.

I ovanstående exempel behöver du 20 st Lenhovda Duplex 590x1350 som avger 859 Watt vid deltaT 30°.



Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2020, 12:57:04 »
Kåken ligger i västra götalands inland.

Din uppskattning låter som min. Jag räknar med 30 000 - 55000 kWh/år beroende på hur mycket vi värmer källare och vindsrum, om det är en kall eller varm vinter.

Grejen är att vi beställt en inverterpump som ger mellan 4 och 18 kW. Jag uppfattar det lite som att en ackumulatortank skulle ge ett långsammare system. Är det nån nytta med ack-tank med inverter?

Jag förstår att det är jättebra med en on/off värmepump, för då startar inte pumpen lika ofta (bra för kompressorns livslängd)  och har mer vattenvolym att jobba mot (mindre knäppningar i radiatorer) men är det nån vits när man har en inverterpump?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2020, 15:02:43 »
En fördel för dig kan vara när energiförbrukningen ligger under 4 kW så kommer den köra som en on/off. Verkningsgraden är sämre på låga hastigheter, så man kan med tank experimentera att höja lägsta tillåtna frekvens, så den kör on/off med högre verkningsgrad istället. Men man gör som man vill.

Har du golvvärme t ex badrum som du vill ska vara sommarvarmt då är det jättebra med stor tank så den inte behöver göra korta körningar för det. Vanliga alternativet är att man kör el i golvärmen sommartid. Tycker det tar emot lite. Tanken kan även motverka knäppningar, de finns med inverterpump.

Du kan koppla tanken så du inte använder hela tanken om den är för stor. Om det går förstås. Jag ser inte förlusten med att ha den inkopplad. Spillvärmen stiger.

160-litaren kan du använda som spetsberedare om du vill ha VVC. Även om du vill ha extra varmvattenkapacitet. Om 160-litaren går ladda med värmepump och varmvattenbehovet inte är skyhögt, då hade jag köpt en tanklös värmepump och kört vidare på nuvarande tankar.
« Senast ändrad: 31 december 2020, 15:04:22 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2020, 15:04:19 »
Räknat på 50 W/m² får jag det till 46 000 kWh (41 500 kWh värme + 4 500 kWh varmvatten) om villan finns i Vårgårda.

När du inte presenterat vilken värmepump det gäller är det svårt att bestämma fördelar med tank. Men generellt så är det en fördel att separera flöden mellan värmekrets och värmepump, då det är två olika flödesbehov. Dessutom är det aldrig fel att ge frekvensomriktaren en lugnare arbetsbörda d.v.s. det blir inga snabba temperaturförändringar som behöver justera kompressorns frekvens. Blir färre start/stopp på vår/höst. Knäppningar reduceras.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #5 skrivet: 31 december 2020, 18:42:19 »
Inverter är hög Energieffektivitet med bättre verkningsgrad och spar driftkostnad än on/off ger lite sämre.
Se på test nedan.
https://www.folksam.se/media/Detaljerad_sammanstallning_varmepumpar_2020_tcm5-50248.pdf
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2021, 01:01:31 »
En fördel för dig kan vara när energiförbrukningen ligger under 4 kW så kommer den köra som en on/off. Verkningsgraden är sämre på låga hastigheter, så man kan med tank experimentera att höja lägsta tillåtna frekvens, så den kör on/off med högre verkningsgrad istället...

Det var en tänkvärd synpunkt. Men det är nog en kort period av året som effektbehovet är under 4kW, och då effekten är 4kW så tar det en stund att värma 300l radiatorvatten några grader.
4 kW värmer en liter vatten ~ 1 C/s, så 300 liter tar 300 s/C. Om man har ett uppvärmningsbehov på säg 2kW, så blir nettoeffekten som ökar vattnets temperatur 2kW, så då tar det 100 min att höja temperaturen 5 C. Sen tar det 100 min för att sänka 5 C, så vp startar alltså bara var tredje timme, eller nån gång i timmen om man cyklar temp 2 C. Borde vara ok.

Pumpen är en Thermia Atlas 4-18.

Jag tror jag skippar acktank och kompletterar senare om det blir något problem.

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2021, 08:19:56 »
Hej

Jag tror du gör fel. Installera en större arbetstank cirka 500 liter så att du kan köra ett högre flöde till dina element än vad VP vill göra.
Jag har själv ett stort hus med en inverterpump plus en 750 liter acktank.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2021, 10:04:43 »
Jag tror du gör fel. Installera en större arbetstank cirka 500 liter så att du kan köra ett högre flöde till dina element än vad VP vill göra.

Tack för din kommentar. Jag förstår att acktank är nödvändigt för dig med tilläggsvärme från solvärme & vedspis, men jag förstår inte när det är en fördel för mig?

Men din ide med kraftigare cirkulationspump är kanske smart om det visar sig att jag har för små och få radiatorer för att de skal klara uppvärmning med lägre framledningstemperatur. Men då skulle det kanske räcka med att bara smacka på en starkare cirkulationspump?
Acktanken ger väl bara en större tröghet i värmesystemet?

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2021, 07:46:37 »
Tack för din kommentar. Jag förstår att acktank är nödvändigt för dig med tilläggsvärme från solvärme & vedspis, men jag förstår inte när det är en fördel för mig?

Men din ide med kraftigare cirkulationspump är kanske smart om det visar sig att jag har för små och få radiatorer för att de skal klara uppvärmning med lägre framledningstemperatur. Men då skulle det kanske räcka med att bara smacka på en starkare cirkulationspump?
Acktanken ger väl bara en större tröghet i värmesystemet?

Hej.
Ja acktank är nödvändig för mej. Det är sant.
Men den är lika nödvändig för dej eftersom du då kan köra ett större flöde i radiatorkretsen medan VP kör sitt nominella till tanken.
Ja det blir en ciculationspump till som drar ström.
Du delar upp dit värmesystem i 2 olika system med den gemensamma nämnare är acktanken

Jag har själv denna lösning som var helt nödvändigt för mej i början innan jag hade renoverat och gått över till golvvärme i största möjligaste mån. Hade inte solfångarna samt den vattenmantlade kaminen då utan det har jag installerat sen.
Mitt problem var för små element men jag har grova rör så jag kunde öka upp flödet kraftigt utan att få ljudproblem. På detta vis fick jag utan värmen i hela huset och kunde också då sektionera upp de olika kretsarna (7 st) så att jag har det flödet som behövs för varje krets
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2021, 09:06:50 »
Tack för din kommentar. Jag förstår att acktank är nödvändigt för dig med tilläggsvärme från solvärme & vedspis, men jag förstår inte när det är en fördel för mig?

Men din ide med kraftigare cirkulationspump är kanske smart om det visar sig att jag har för små och få radiatorer för att de skal klara uppvärmning med lägre framledningstemperatur. Men då skulle det kanske räcka med att bara smacka på en starkare cirkulationspump?
Acktanken ger väl bara en större tröghet i värmesystemet?
Acktank eller arbetstank ger en större tröghet och det är en av fördelarna tex när vp gör vv och man har extern cp så försätter cirkulationen i radiatorerna men ingen värme tillsätts men då har man genom tanken lite buffert och sen när den växlar tillbaka brukar det komma en skvätt med hett vatten som kan leda till knäppningar i rören men har man tank blandas det ut. Om man har tank kan man välja vilket flöde man ska ha i radiator systemet utan tank blir man i stort sett tvingad att köra det flöde som vp kräver vilket i många fall funkar hyffsat men inte optimalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: inverterbergvärmepump med ackumulatortank?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2021, 17:35:29 »
Men den är lika nödvändig för dej eftersom du då kan köra ett större flöde i radiatorkretsen medan VP kör sitt nominella till tanken.

Ja, jag ger mig. Jag såg denna artikel som beskriver det hela.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0

Det är argumentet att man förbättrar förutsättningarna för vp när man stänger ner radiatorer så att man minskar mängden ”aktivt vatten ” i systemet, eller bara värmer källaren sommartid som gör att jag accepterar att det är smart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!