Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 404A, man behöver aldrig ha högre DT än 2 grader?  (läst 1214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
När man blir rastlös kan man börja fundera på allt större ilandsproblem. Jag har funderar lite på deltaT. I detta fall Nibe F2025-10 med 404A.
Det verkar som gasen har glide på 0,5. Vid en viss temperatur, eller så spelar denna temperaturen ingen roll. Jag kan inte kylteknik. Men det verkar som jag behöver fördjupa mig i det för att förbättra sömnkvalitén..

Hur som, påståendet blir i praktiken att man behöver aldrig ha mer än 0.5-1 grad i delta om gasen är homogen. Men det känns som jag missar något. Då borde inte manualen säga så mycket mer än att man ska utgå ifrån att max pumpshastighet fungerar och bara kontrollera att den inte blir för låg vid kall väderlek. Men det gör ju inte manualen.

Bifogar två utsnitt.

Min laddpump ger dessa värden:

PWM = Ampere
50  = 0,204A
60  = 0,190A
70  = 0,178A
80  = 0,163A
90  = 0,150A
100 = 0,135A
110 = 0,123A
120 = 0,114A
130 = 0,108A
140 = 0,098A
150 = 0,093A
160 = 0,086A
170 = 0,081A
180 = 0,075A
190 = 0,070A
200 = 0,065A
210 = 0,058A
220 = 0,057A
230 = 0,056A
240 = 0,056A
250 = 0,016A
255 = 0,016A

I början körde jag utan styrsystem och utan PWM. Det gav snabbaste hastigheten i listan. Detta är inte pumpens snabbaste hastighet, det är snabbast i en av fyra PWM-kurvor. Det är lägsta kurvan som den går på. Grundfos 15-70 flex AS ifall någon undrar.

Så första tiden var deltaT låg, minns inte hur låg. Pumpen gick dygnet runt, uppe och nere av tanken var inom 1 grad, dvs ingen skiktning.
Ekonomin var god.

Idag stannar laddpumpen när kompressorn stÃ¥r stilla. (När det inte är minusgrader, dÃ¥ kör den frostskyddsautomatik). PWM är automatiserat efter verkligheten sÃ¥ den följer Nibes kurva. Den börjar pÃ¥ PWM 145 och fÃ¥r lov att sträcka sig  +- 30. Men slÃ¥r aldrig utanför. Men behovet svajar nämnvärt fÃ¥r jag säga. Fin skiktning i tanken hela säsongen.
Men ekonomin är i princip ingen skillnad alls mot förra året.
Har en teori om deltaT-rekommendationen är bara för en fast-varvtalspump ska läggas rätt vid installation i valfri utomhustemperatur, inte att den är vad en PWM-pump ska gå efter.

Så om kan köra t ex deltaT 3 över hela systemet, då borde man ju kunna sänka värmekurvan ett steg med samma värmeavgivning från elementen och öka cop. Så det blir lite balansgång mellan COP, cirkulationspumparnas högre hastighet och kortare gångtider när man jagar sista besparingen.
Men detta förstår jag att det går inte på de vanligare glide-köldmediumen, utan det borde bli kring 7 oavsett.

Tankar och funderingar? Funderar på sätta en maxspärr på delta 7 och flytta långsamt nedåt och se om det går märka några bieffekter. Borde inte även kompressorn må bättre av lågt deltaT med tillhörande lägre snitt på framledningen? Har ingen flödesmätare eller strömmätare mer än Greenely.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 404A, man behöver aldrig ha högre DT än 2 grader?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2020, 20:30:47 »
Jag tycker resonemanget i princip är rätt. Har köldmediet ingen glide blir optimalt deltaT lägre än om det har glide. Sen är frÃ¥gan om var optimum ligger. Man mÃ¥ste ta hänsyn till att köldmediet blir lite underkylt och det pÃ¥verkar var optimum för deltaT ligger.   

Är deltaT över pumpen lågt betyder det högt flöde och kanske problem med ljud från ventiler och rörsystem. Det kan vara sådana saker som påverkar tillverkarens rekommendationer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
Jag tycker resonemanget i princip är rätt. Har köldmediet ingen glide blir optimalt deltaT lägre än om det har glide. Sen är frÃ¥gan om var optimum ligger. Man mÃ¥ste ta hänsyn till att köldmediet blir lite underkylt och det pÃ¥verkar var optimum för deltaT ligger.   

Är deltaT över pumpen lågt betyder det högt flöde och kanske problem med ljud från ventiler och rörsystem. Det kan vara sådana saker som påverkar tillverkarens rekommendationer.
Tack så mycket för bra svar!
Spännande detta ändå. Då testar jag ett tak på deltaT 7 och se vad som händer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!