Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation  (läst 1567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« skrivet: 18 januari 2023, 06:53:33 »
Hej!

Min son skall bygga lösvirkeshus detta år.
Eftersom jag redan har fördjupat mig i värmepumpar-
Så faller det på min lott att undersöka alternativen.
Fakta är följande:
Huset blir ett 2 våningshus på ca 200kvm med tillbyggt garage.
Isoleringen i väggarna blir 285mm och lösull på vinden.
Det är spikat blir golvvärme i betongplatta 1-våning och samma på 2-våningen fast i träbjälklag.
Värme källan blir bergvärme och ventilationen FTX aggregat.
Men sedan då? Sedan dyker det upp massa frågor.
Ska man göra sig beroende av bara el? brukar säga att man ska ha alternativ men vad?
Vilket fabrikat och storlek ska man satsa på?
Ska man ha extra Volymtank?
Vad tror expertisen?

Tack på förhand, MVH M




Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2023, 07:09:59 »
Följande tilläggsfrågor måste ställas

Ska det finnas en öppenspis, kamin, vattenmantlad, eller täljsten?
Solceller?
Solfångare?, Kräver ackumulattortank?
Finns det ett teknikrum där den tekniska utrustning får plats? Acktankar är stora

Var finns huset?
Hur stort är garaget
Vilka temperaturer önskas i hus samt garaget

MVH
Tony

IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2023, 07:46:38 »
För ett par år sedan hade rekommendationen varit uppenbar, förlita dig helt på värmepumpen för värme.
Idag är det inte lika uppenbart, kanske ska man ha en vattenmantlad kamin med bra kapacitet också, om elen fortsatt skall vara dyr.
I så fall vet jag faktiskt vad jag skulle rekommandera, men en acktank på 300-500 liter tillsammans med en "billig on/off-värmepump" och en vattenmantlad kamin kanske inte vore helt fel, speciellt om ni har tillgång till billig ved?
Fördelen med acktanken är att värmepumpen själv stänger av sig när du börjar värma tanken över börvärde med vedeldningen.
Nackdelen är att de flesta värmepumparna inte klarar så hög returtemp innan de larmar - JAG vet inte exakt hur det där går bygga ihop till en väl fungerande lösning, men OM det går så kanske det inte är så tokigt.

Å andra sidan, i ett nytt välisolerat hus med bergvärme och FTX borde det inte gå mer än kanske 4000-5000 kWh för värme och varmvatten, det kanske man kan klara även om elen är dyr?

Ingjuten golvvärme är trög, så att värma med en vanlig braskamin gör nog att det kan störa regleringen rätt betydligt.
Om du börjar elda när ni kommer från jobbet, så blir det först för varmt inne, golvvärmen stänger ned, och när det åter är lagom varmt så är det natt, och du har slutat elda, och det blir kallat inne innan golvvärmen "Kommit igång igen".

Inte helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2023, 09:30:24 »
Jag skulle valt en kombi häll/vedspis i gjutjärn idag så man får både värme och mat. Givetvis med stor eldstad. Tulikivin jag har fungerar bra för extra värme, men saknar kokmöjligheten på den (korvgrillning fungerar förstås).

Volumtank inte fel, jag saknar en sån på 50l. Går ju att lägga in bara man möblerar om lite i tekniska rummet. on/off pumpar, finns dessa än att få tag i? Inverter får nog tummen ner för mig.

Jag har 130 m2 hus  + 80 m2 garage, med 22 i huset och 15 i garaget och totalförbrukning pÃ¥ 7000 kWh sÃ¥ moderna hus drar säkerligen mindre än mitt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2023, 06:18:22 »
Hej!

Ursäkta, att jag inte svarat på ett tag.

Men jag var lite före i mitt tänk och min son var nog inte mogen för att diskutera.
Men nu börjar frågorna komma.

Detta är spikat.

Huvuduppvärmning kommer att vara nya IVT Geo 612C.
Om det är rätt eller fel fabrikat. Det får ni gärna ha synpunkter på.
Inga andra värmekällor som alternativ i detta läge. Men där emot så förbereds det för ved eldad kamin och solceller.
Innebär att det dras rör för framtida bruk i betongplattan.
Där emot skulle jag vilja ha med ackumulator tanken från början. Rätt eller fel?

Ventilationen.

Den stora diskussionen nu är FTX-aggregatets vara eller inte vara.
Är det ekonomiskt försvarbart att installera, vad blir payoff tiden på en sådan.
Frågan initierades av den som ritar huset, han menar att det fördyrar och man kan
istället kompensera med värme från bergvärmepumpen.
Det är den heta potatisen, så kom gärna med synpunkter där.

Uppgraderad fakta om huset.

- Hus 2-våning 200kvm med till byggt garage 100kvm. Huset har 260mm isolering väggar.
- Värmekälla IVT geo 612, 500L Accutank, golvvärme, Placering i garaget närmast husväggen.
- Ventilation, FTX?.
- Beräknad värme huset = 21-22 grader och garaget = frostfritt ca 5-10 grader på vintern.
- Byggnationsort = Vimmerby.

Tack på förhand, Mvh Michael Ahl

 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2023, 08:53:43 »
FTX installerar man för att få hög värmekomfort och slippa kalldrag när man har golvvärme, inte för att det lönar sig vilket det inte gör om man har värmepump. Visst sus/brus från ventilationsdonen kan förekomma och luftfiltren kan vara dyra. Gäller att det är en bra firma som bygger systemet och sätter ljuddämpare i kanalerna där det behövs. Det är främst i Norrland med långa kalla vintrar som FTX gör mycket nytta. I södra halvan av landet är det inte nödvändigt tycker jag utan beror mer på hur lyxigt man vill bygga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2023, 13:20:19 »
ftx drar nog inte mycket el, förutom om tilluften ska värmas med elbatteriet så kan det dra en del. Hur tänkte husbyggaren ordna frånluft? Fläkt rakt ut? Köksfläkten? Nej spara på annat isåfall.

Kom ihåg att om man ska ha en tyngre eldstad så ska golvet armeras mera samt tjockare betong! Så planera för det.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2023, 20:34:08 »
FTX alla dagar i veckan! En ren komfortfråga.
Det kan inte kosta mycket extra när man bygger från början? Lite extra rör och ett aggregat, 50k ? Pruta på köket eller något badrum istället.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2023, 12:21:34 »
FTX betalar sig på helt annat sätt idag än när elpriset var 30 öre.
Betonar också skillnaden mellan bra och dåligt projekterade FTX. Vissa som sitter vid ritbordet ska inte sitta där.

Annars friskluftsventiler (kalldragsventiler) och frånluftsmodul funkar bra. Vägbrus släpps in med dessa ventiler. Många modeller med dåliga luftfilter. Men det finns tillverkare med vettiga filter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2023, 04:30:43 »
Hej!

Tack för svaren.

Har lite fler frågor.

- Om man väljer FTX. Hur fungera det med extra kyla  pÃ¥ sommaren.
- Tanken är att placera VP o FTX i garaget. Det krävs tydligen brandskyddsspjäll.
   Tankar om det?

Mvh Michael

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2023, 09:22:43 »
Vanlig FTX kan inte kyla men hjälper till att hÃ¥lla nere temperaturen inne en liten aning eftersom utgÃ¥ende sval inneluft växlas mot inkommande het sommarluft under delar av dygnet. Vill ni bygga med riktig kyla via FTX sÃ¥ krävs bl.a. ett kondensisolerat FTX-system. Mängden kyla man kan fÃ¥ via FTX är ocksÃ¥ klart begränsat eftersom ventilationsflödet är lÃ¥gt. Vissa är nöjda och andra är missnöjda med kylkapaciteten via FTX. Ett par kraftiga fläktkonvektorer kan behövas i huset för att fÃ¥ tillräckligt med kyla. 

Brandskyddsspjäll är bÃ¥de dyrt och krÃ¥ngligt och blir det nÃ¥got fel dem kanske ventilationen i huset inte fungerar och utan att  man fÃ¥r nÃ¥gon varning. Skulle sätta FTX-aggregatet inne i huset sÃ¥ man slipper dra kanalerna till garaget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Pebo

  • Gäst
Pebo
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2023, 07:28:19 »
Mitt inspel i debatten är att bygga in FTX alla dagar i veckan. Själv byggde jag 2001 med liten kunskap om både värmesystem och ventilation. Jag kan bara gratulera din son att du finns till hands. Nu till ämnet. Jag har en frånlutfsvärmepump (IVT490) ännu så länge med friskluftsventiler i alla fönster i sov och vardagsrum och golvvärme i betong på bv samt i träbjälklag på öv, ingen annan vämekälla. Värmen och ventilationen har fungerat bra och enligt plan. Det stora bekymret som jag ser det är kalluften som kommer in via ventiler gör att det blir ett kallras vid fönstren. I sovrummen - funkar det ok men i allrum och vardagsrum så blir kallraset vid fönstret vid minusgrader påtagligt och kännbart. I hus med vanliga element oavsett el eller vatten så sitter ju vanligtvis elementet vid fönstret där den varma luften möter kallluften från fönstret och luften blandas upp. Vid golvväme saknas det och du får kallt vid fönstren. Jag har t ex ett arbetsrum där skrivbordet står vid fönstret och efter en dags arbete är fötterna iskalla.

Så jag om jag haft den kunskapen när jag byggde huset 2001 så hade jag byggt in ett FTX aggregat alla dagar i veckan. Komfortvinsten är stor och värd den kostnaden. Det här är grus i skon för min egen del och något som jag ständigt går och irriterar mig över vintervis.

Till frågan om kyla så tycker jag det är relativt onödigt. Vårt hus är välisolerat även med dagens mått mätt men det som din son planerar är snäppet värre. Vårt hus har ett behagligt klimat även vid varma sommardagar. Då ska även sägas att vi har klinkergolv i stora delar av bottenvåningen och det hjälper otroligt mycket för känslan med ett svalt klinkergolv en varm sommardag. Brasklappen är om det planeras stora fönster i söderläge - det kommer påverka inomhusklimatet enormt. Själva har vi inga fönster i direkt söderläge kombinerat med markiser på övriga fönster. Det fungerar i vårt fall klart tillfredsställnade varma och soliga sommardagar.

Utloggad Ahlpedal63

  • Service Tekniker, Mekanik + El
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vi / Sverige
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 860 + CTC LVA ombyggt, Ã…r 2022, Konvektorer.
SV: Vilket Märke o storlek vid nybyggnation
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2023, 06:11:41 »
Hej!
Tack så mycket för Era svar och åsikter.
Det "värmer" verkligen själen, när folk bryr sig.

Stort tack, MVH Michael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!