Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skarva 6mm renoveringsgips?  (läst 25197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« skrivet: 10 augusti 2010, 21:50:07 »
på vissa ställen på väggen kan jag inte undvika att få en fasad kant mot en skuren ofasad vilket inebär en nivåskillnad på nån mm. Går det att ljuga bort vid spacklingen sedan?

mvh sutarn

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2010, 13:38:09 »
Du ska fasa även den skurna kanten med en rasp eller kniv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2010, 13:42:58 »
Spackla brett och slipa ordentligt. Det har funkat för mig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2010, 09:26:49 »
Spackla fast en papperremsa över skarven så blir det bra. Använd rätt sort spackel bara när du använder pappersremsa så att remsan fäster ordentligt.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2010, 10:08:04 »
Du ska fasa även den skurna kanten med en rasp eller kniv.

Varför?

Lite OT men;

Jag har jobbat som målare i tio år och fattar fortfarande inte varför man ska fasa av kanten. Rör sig gipset av nån anledning hjälper det inte på nåt sätt att det är fasat. För fästet har det ingen betydelse alls.
Som sagt, skulle vara intressant och få veta varför.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2010, 10:36:15 »
Du ska fasa även den skurna kanten med en rasp eller kniv.

Varför?

Lite OT men;

Jag har jobbat som målare i tio år och fattar fortfarande inte varför man ska fasa av kanten. Rör sig gipset av nån anledning hjälper det inte på nåt sätt att det är fasat. För fästet har det ingen betydelse alls.
Som sagt, skulle vara intressant och få veta varför.

Utan fasningen så blir det ju en 'utbuktning' när du lägger dit spackel och glasfiberremsa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2010, 11:15:37 »
Utan fasningen så blir det ju en 'utbuktning' när du lägger dit spackel och glasfiberremsa.

Det är väl därför som målarna använder pappremsor och bredspacklar skarven.

Ett av skälen till att fasa kanten är att få bort ev. ojämnheter som blivit på finsidan i samband med delning och montering. En fasad kant är inte lika känslig för stötar vid hantering av skivan. Fasningen görs normalt bara genom att man skär av 2-3 mm av kanten med en fashyvel eller kniv, att fasa kanten så att hela remsan får plats gör man inte. Det som händer då är att man skapar en ny sprickanvisning där gipsets ytpapp har tagits bort

Det finns massor av bra information i Gyproc Monteringshandbok, speciellt kapitel 7 behandlar gipskivor http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/Monteringar/MontHKap7.pdf
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2010, 17:03:13 »
Har man jobbat som målare och inte har koll på varför man fasar av gipsskivor kan man ju börja undra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2010, 18:23:53 »
Usch!!  man blir trött bara av att tänka pÃ¥ gipsskivor och spackling  :D

MÃ¥tte det komma nÃ¥got nytt sÃ¥ man slipper vÃ¥ndas  ::)



Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2010, 18:37:25 »
Du ska fasa även den skurna kanten med en rasp eller kniv.

Varför?

Lite OT men;

Jag har jobbat som målare i tio år och fattar fortfarande inte varför man ska fasa av kanten. Rör sig gipset av nån anledning hjälper det inte på nåt sätt att det är fasat. För fästet har det ingen betydelse alls.
Som sagt, skulle vara intressant och få veta varför.

Utan fasningen så blir det ju en 'utbuktning' när du lägger dit spackel och glasfiberremsa.



Nej. Du spacklar ju inte bara i fasningen. Du fasar ju inte heller lika brett som remsan, alltså meningslöst.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2010, 18:40:09 »
Har man jobbat som målare och inte har koll på varför man fasar av gipsskivor kan man ju börja undra.

Undra vad? Fixa fram ett bra svar då.


Varför skall jag som målare veta det? Det är ju inte jag som gör fasningen det gör snickarna. Att dom däremot inte vet varför dom gör det är en annan sak.

Sluta upp med din halvarroganta stil mot mig, passar inte mina inlägg kan du sluta läsa dom.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2010, 18:44:43 »
Utan fasningen så blir det ju en 'utbuktning' när du lägger dit spackel och glasfiberremsa.

Det är väl därför som målarna använder pappremsor och bredspacklar skarven.

Ett av skälen till att fasa kanten är att få bort ev. ojämnheter som blivit på finsidan i samband med delning och montering. En fasad kant är inte lika känslig för stötar vid hantering av skivan. Fasningen görs normalt bara genom att man skär av 2-3 mm av kanten med en fashyvel eller kniv, att fasa kanten så att hela remsan får plats gör man inte. Det som händer då är att man skapar en ny sprickanvisning där gipsets ytpapp har tagits bort

Det finns massor av bra information i Gyproc Monteringshandbok, speciellt kapitel 7 behandlar gipskivor http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/Monteringar/MontHKap7.pdf

Bäst svar på min fråga hittills. Men känsligheten i kortskarvarna är väl inte värre än dom långa eller?

Sprickanvisning? Vad menas mer konkret? Fördela ut sprickrisken ut i ytpappen?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2010, 19:57:58 »
Bäst svar på min fråga hittills. Men känsligheten i kortskarvarna är väl inte värre än dom långa eller?

Sprickanvisning? Vad menas mer konkret? Fördela ut sprickrisken ut i ytpappen?

Det är lika känsligt i både långskarv och kortskarv. Skillnaden är att de flesta gipsskivorna oftast används till vägg och där har man få skarvar med kortände mot kortände (iaf om man köpt rätt längd på skivorna). Det finns fortfarande en risk med att kanten på kortänden tar stryk i hanteringen men det däljs ju då normalt av sockel och taklist eller spackling mellan tak/vägg. Jag har sett en del skivor som haft en skuren kant på kortsidan men har inte reflekterat över fabrikat/leverantör.

Sprickanvisning blir det när man avlägsnar ytpappen från skivan som man skulle behöva göra om man ska fasa så mycket att det motsvarar den fasning som normalt finns på en orörd skiva. Om ytpappen saknas så påverkar det även skruvningen negativt eftersom pappen håller ihop skivan runt skruvhålet. Prova att skruva i en gipsskruv i en gipsbit utan papp och en med så förstår du nog vad jag menar
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2010, 20:02:23 »
Samt att en lite bredare V formad skarvyta är lättare att få in spackel i en en 0 -1 mm bred "spricka" samt att spacklet får bättre fäste. Är fogen för smal har spacklet en tendens att inte fästa inne i skarven mellan skivorna och kan lätt lossna.
Dom målare som jag nästan dagligen har kommit/kommer i kontakt med brukar bli rätt sur när snickarna har missat att fasa nån skuren/sågad skarv.
Så orsaken är att det är lättare och blir bättre, Jag är rätt övertygad om att ingen snickare skulle fasa skivorna om inte nån kräver det. Snickarna har ju ingen nytta av fasningen det tar ju bara tid så någon annan vill att det utförs och det kan knappast vara nån annan än målarna. Därför undrar jag om du verkligen har arbetat som målare. Hur det är med dig kan jag inte veta men det är inte ovanligt att folk utger sig för nått dom inte är, så när jag läser inslag som jag tycker är lite "knepiga" brukar jag börja undra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 5.2 racing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Hur skarva 6mm renoveringsgips?
« Svar #14 skrivet: 12 augusti 2010, 20:27:50 »


Det är bara det att jag har gått på säkert 50 nybyggda villor där en del snickare har fasat kortsidan och en del struntat i det. Jag har då inte märkt nån skillnad, inte ens efter ett par år när man kommit tillbaks har jag kunnat utröna nåt mönster, fasat eller inte. Jag tycker t om att det blir sämre med vissa fasningar då det bildas ett hålrum under remsan.

Visst, jag fattar väl också att det kanske fäster bättre, men mig veterligen har det aldrig varit nåt problem. Här i Göteborg används dock väldigt mkt glasfiberremsa, resten av landet verkar köra papp, då kanske det är känsligare.

3.5 år som lärling, 6 år som utbildad målare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 407
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!