Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Patrik82
« skrivet: 20 april 2019, 19:59:08 »

Hej hur gick det med denna?
Du har inte lite bilder på själva slut installationen med rör mm i innomhusdelen samt utomhusdelen?
Några tips och trixs som kan vara bra och tänka på innan man påbörjar ett liknande projekt. :)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 04 juli 2018, 21:07:21 »

Hade jag varit lite duktig så hade jag kunnat läsa mig till det
 ::)

Vad blev slutnotan för installation (bortsett från radiatorerna) och var i Skåne bor du? Vilken firma fick äran och var du nöjd med deras utförande?

(från en skåning till en annan)

Slutnotan vet jag inte ännu och jag namn på firman vill jag inte nämna. Jag vill heller varken rekommendera eller avråda dem. De gjorde ett väldigt snyggt jobb med radiatorer och rör där det är synligt. Tyvärr blev det knasigt på vinden där stamledningarna drogs. Du ser allt i denna tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67249.0

De gör väldigt bra jobb men det jag har lärt mig är att man måste vara ÖVERTYDLIG x 1000 med önskemål och att vara hemma är ett MÅSTE.

Jag bor i nordvästra Skåne  :)
Skrivet av: Jarlsgård
« skrivet: 22 juni 2018, 12:18:14 »

Hade jag varit lite duktig så hade jag kunnat läsa mig till det
 ::)

Vad blev slutnotan för installation (bortsett från radiatorerna) och var i Skåne bor du? Vilken firma fick äran och var du nöjd med deras utförande?

(från en skåning till en annan)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 22 juni 2018, 10:00:53 »

Var handlade du maskineriet någonstans? Letat febrilt efter w85 YAA men hittar den inte någonstans?

Den köptes med installation av ett auktoriserat företag. Hittade inte heller den på nätet :)
https://mitsubishivillavarme.se/mitsubishi-aterforsaljare/
Det finns fler godkända företag än vad som framgår på deras hemsida. Företaget jag valde fanns inte med på sidan, men är auktoriserat enligt Mitsubishi själva. Varför vet jag inte..
Skrivet av: Jarlsgård
« skrivet: 22 juni 2018, 09:40:52 »

Var handlade du maskineriet någonstans? Letat febrilt efter w85 YAA men hittar den inte någonstans?
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 18 juni 2018, 22:41:40 »

Min kommer ha separat 3-fas matning till ute och innedel. Jag vet att man kan mata innedelen från utedelen men jag ville hellre ha dem separat :)
Finns två olika varianter där :-)

Skrivet av: Jo_e
« skrivet: 18 juni 2018, 20:26:49 »

Mät på utedelens matning, då får du med allt utom elpatron. För innerdelen får ström via utedelen. Om  det ser likadant ut på din moddel, det gör det nog.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 18 juni 2018, 18:51:58 »

Jag fick denna i present nyligen och tänkte att jag kunde använda den för att mäta effekt/elenergi på värmepumpen. https://dustinweb.azureedge.net/image/29222/400/320/efergy-e2-display-usb-port-incl-3clamps---3-fas.jpg

Nu till frågan:
Vart är det bäst att sätta klämmorna? Inuti värmepumpens innedel på de 3 faserna och mäta där eller mäta utedelens el? Jag har 3 klämmor, en sändare och en mottagare. Grejerna heter Efergy E2.

Jag undrar alltså var det är mest intressant att mäta. Innedelen eller utedelen?
Förmodligen utedelen då kompressorn sitter där?
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 14 juni 2018, 06:37:51 »

Nu är radiatorerna monterande
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 26 maj 2018, 01:28:32 »

om 3v blir det ecodan+W85 YAA  ^-^
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 04 maj 2018, 21:12:54 »

Nya W85 YAA är nu klar och ute till försäljning. Väntar på pris och kommer förmodligen beställa en nästa vecka tillsammans med en Ecodan ;)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 april 2018, 21:21:53 »

När den kommer beror på vilken återförsäljare du har  ;)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 21 april 2018, 16:27:50 »

Aha, gött  8)

Vet du om nya Ecodan kommer nu i sommar/höst?

Kommer förmodligen köra på den vanliga 200L  tummenupp
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 april 2018, 14:47:19 »

Stämmer bra att det gällde volymen för tappvarmvatten tummenupp
Om nu någon söker en ännu lägre innerdel än vad 200 liters tanken redan är eller behöver en massa mer tappvarmvatten.
Gäller då enbart för package modellen tror jag, lyssnade inte så noggrant ::)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 21 april 2018, 11:00:41 »

Syftar du på varmvatten-tanken i Ecodan?  :)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 21 april 2018, 08:45:24 »

Kommer lite olika volym på tankarna också  tummenupp
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 21 april 2018, 01:15:25 »

Produktblad, nya package utedel, W85YAA
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 17 april 2018, 22:37:04 »

Tack för svar.
Även den fördelen att värmen finns kvar en längre tid i systemet när värmepumpen går över till VV-produktion.

På Nordbygg visade Mitsubishi visade nya utedelen till package-modellen. Produceras för fullt och skulle börja säljas efter semestern eller tidig höst.

Kommer vänta på den för att slippa läcksökning och allt kring det. Skulle inte förvåna mig om det kommer skarpare krav inom snar framtid i samband med all utfasning av köldmedier
Skrivet av: Snok
« skrivet: 14 april 2018, 07:40:08 »

Ju mer volym, ju mindre antal starter.
Håller en jämnare framledning/ skjuter inte ”över” lika mycket samt ingen risk för knäppning (om volymtank sitter på framledning)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 13 april 2018, 21:39:49 »

Trådens rubrik/ämne är lite missvisande då W85 inte är aktuellt utan det troligtvis blir Mitsubishi Ecodan + SW75YAA som är den nya utedelen.

Nu börjar det dra ihop sig eftersom vi någon gång inom 2-3 månader kommer genomföra hela denna operation med nya rör/radiatorer och installation av värmepump.

En fråga jag inte blivit riktigt klok på är: hur pass stor roll spelar volymen i mitt radsystem? Är det vanligt att man installerar en arbetstank/volymtank på typ 100L eller 200L? Om ja, varför? Om nej, varför inte? Fördelar/nackdelar...? Spelar det större roll med ON/OFF värmepump jämfört med varvtalsstyrd?
Vad jag förstår skall man ha ca 20-25 liter i värmesystemet per kW.. SW75YAA: 7,5 kW (nominell) x 20L =150L

Vi kommer ha 15 radiatorer i blandade storlekar.

Inte säker, men jag har för mig att jag frågade de som ska installera och de sa att det inte behövdes. Vad säger ni?

Idag gjöt jag en platta idag med måtten 110x65x10cm som står ca 35cm från väggen  :P
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 28 januari 2018, 11:48:36 »

Tittar påett slumpmässigt valt Electrolux kylskåp.Där är det R600a (Isobutan).
Nibe har länge använt R290 (Propan) i frånluftsvärmepumpar.
Båda dessa har ett GWP på 3. Som jämförelse ligger R407C på 1774.
Under 150 finns det vad jag förstår inga restriktioner.
Jag skulle seriöst överväga en LLVP med dessa gaser om det finns när byte blir aktuellt, även om effektiviteten är något lägre än de bästa med högre GWP.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 januari 2018, 17:10:27 »

Det är nog en fråga om moral!
"risken" att du skulle åka dit för något brott om du inte läcksöker varje år är nog lika liten som att du åker fast för fortkörning på motorväg om du håller 120 och det är 110.
Har kommunen krav på att du anmäler installation av värmepump är chansen större att du kan få en kontroll.

Om du köper från en lokal firma så kan du nog få till en bra deal att dom kommer ut och läcksöker och gör en koll på filter och dylikt till en lägre kostnad än ditt prisexempel.
Fördelen är att den blir kollad så den går bra.

Om det är värt säg 1000:- per år beror på vilket annan märke och modell du jämför med prismässigt och om den då är effektivare eller inte.
Även en modell som inte enligt lagkrav behöver koll varje år kanske även den behöver en service med ett visst mellanrum som kostar pengar om man inte själv gör detta naturligtvis.
Sedan finns alltid "risken" att alla aggregat framöver ska kontrolleras oavsett om det går köldmedia mellan inne och utedel men det skulle nästan innebära att man skulle behöva kolla kyl och frys också och så långt hoppas jag inte det går  :)

Borde egentligen finnas andra "miljöbovar" som borde kontrolleras varje år om man ska leta utsläpp som tex ac i bilar som ofta läcker  och bara fylls på utan åtgärd ::)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 25 januari 2018, 14:25:00 »

Ny fråga gällande nya Ecodan + SW75YAA

Eftersom denna kombinationen av värmepump innebär tvång på periodisk läcksökning (12 månaders intervall) så undrar jag om ni tycker att man borde kika på andra alternativ som gör att man inte når upp i dessa 5 ton CO2e?

Jag tänker så här:
Idag finns ingen kontroll mot den privata sidan när det komma till hurvida folk sköter sig gällande periodisk läcksökning. Men i takt med att alla jobbar för en bättre miljö, så kanske kommunen inom 5 år blir bättre och börjar granska/kontrollera privata sidan, så att berörda anläggningar sköts. Då sitter man med skägget i brevlådan och får böter + att man får börja med läcksökning (kylkille som kommer ut och ska läcksöka kostar väl minst 1500-2000kr per tillfälle).

Eller är jag lite väl långsiktig?  Sc:,h
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 18 december 2017, 23:38:52 »

Kollade ampere förbrukningen nu vid 1 grad ute,34g framledning kompressorn varva 54 så drog den 1 A.antar att det är per fas. Kollade i service menyn

Tack Jo_e, intressant.

Spontant så känns det ju som att det inte ska vara några problem med 16A huvudsäkring för vår del? Beror ju dock på olika saker som framledningstemp och vilka andra maskiner som används såklart. Med dagens gaspanna och våra äldre raditorer ligger vi på 42c vid 0c ute och 55c vid -15 ute.

Förhoppningsvis kommer vi kunna sänka framledningstemp ett par grader efter raditorbyte.
Skrivet av: Jo_e
« skrivet: 18 december 2017, 22:11:35 »

Kollade ampere förbrukningen nu vid 1 grad ute,34g framledning kompressorn varva 54 så drog den 1 A.antar att det är per fas. Kollade i service menyn
Skrivet av: Jo_e
« skrivet: 16 december 2017, 21:47:27 »

Stämmer bra tummenupp
Skrivet av: Jo_e
« skrivet: 16 december 2017, 13:53:50 »

Om du går in på Hetluftens Facebook sida finns installations bilder.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 16 december 2017, 13:25:02 »

Hittade! Bra pris om det stämmer med siffran 612!?

Där ser man, kan nog stämma :) Jag betalar dock 4500kr inkl moms per radiator inkl rör, kopplingar, arbete och isolering (en hel del rör kommer dras på kattvind och kräver bra isolering)
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 16 december 2017, 13:13:44 »

Hittade! Bra pris om det stämmer med siffran 612!?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 16 december 2017, 11:45:44 »

Lawrenz hur mycket kostar watt raddarna jämfört
Med andra, tex ett 60x120 22a?
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 16 december 2017, 02:07:26 »

Ska kika! Kör på minst 22or, Altech k22, Purmo c22👍🏻
Var själv sugen på att byta men får bli ett annat år, har installerat BV och byt tak med all ny plåt mm i år 😸
Ska det bli lönsamt får man nog göra jobbet själv eller hitta någon som man kan köpa billigt genom för det kostar inte mycket drivström att göra några grader varmare. Det gäller väl främst för BV, har man LVVP kanske man vill gardera sig lite bättre
Radiatorerna som kommer användas är http://www.wattheating.se/Radiatorer/WRS
Ja precis, så är det ju.. :) Området med villor (byggda -72) som vi bor i består av samma hustyp och det har blivit vattenläckage hos ett par stycken genom åren. En hel del hushåll har bytt rör och radiatorer sedan länge, i förebyggande syfte, vilket även vi ska göra nu. Har bara bott här i ca 2 mån :) Vi byter eftersom det är stålrör (radisolrör) och de ligger nedgjutna i plattan och har visat sig vara en ganska dålig idé. När man ändå byter rör så finns det egentligen ingen anledning att behålla de gamla radiatorerna, och när vi ändå var igång så skickar vi gaspannan från 2012 och sätter in VP  tOOmten tummenupp

Citera
Här!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3362.msg697074#new
Tackar! Ja jäklar... Det verkar lovande! Han valde 3-radiga och jag kommer bara ha 2-radiga. Jaja, det gör nog sitt det med :)
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 16 december 2017, 01:44:36 »

Skrivet av: Hiller
« skrivet: 16 december 2017, 01:42:28 »

Ska kika! Kör på minst 22or, Altech k22, Purmo c22👍🏻
Var själv sugen på att byta men får bli ett annat år, har installerat BV och byt tak med all ny plåt mm i år 😸
Ska det bli lönsamt får man nog göra jobbet själv eller hitta någon som man kan köpa billigt genom för det kostar inte mycket drivström att göra några grader varmare. Det gäller väl främst för BV, har man LVVP kanske man vill gardera sig lite bättre
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 16 december 2017, 01:33:26 »

Det beror väl på hur stora ni kör på, en kille i en annan tråd sänkte sin framledning med 15 grader

Ja jo, det är klart.. Storlek vet jag inte förrän i vår när det börjar närma sig.
Kan du länka tråden?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 16 december 2017, 01:12:08 »

Det beror väl på hur stora ni kör på, en kille i en annan tråd sänkte sin framledning med 15 grader
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 16 december 2017, 00:44:07 »

Ny fråga: Ungefär hur många grader kan man sänka framledningstemp jämfört med dagens framledningstemp när vi skaffar nya rad i samband med LVVP? Inte mer än 2-3c har jag hört, kan det stämma?
Dagens rad: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=64779.0;attach=49470;image
Idag ligger vi på 51c vid -10c ute
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 15 december 2017, 23:55:27 »

Gjorde en snabb kalkyl via Mitsubishis program med SW75YAA
Inte säkert allt stämmer.
160kvm i Lund
20 grader inomhustemperatur
3 grader egenvärme
22000 kW/h totalt
Varav 4000kW/h tappvarmvatten
Framledning vid DUT 50 grader och retur 40

Såg att den vill göra värme mitt i sommaren men det lär knappast vara troligt.
Tänk på att det är en beräkning och inget som någon kan lova till 100%

Se bifogad fil

Tackar!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2017, 23:08:55 »

Huvudsaken det fungerar utan problem och ger en bra besparing.
Kollar man i backspegeln och hela tiden funderar på vad man kanske eventuellt skulle gjort blir man snart galen så bara gilla läget  tummenupp

Vilket märke och modell som är "bäst" är nog den som ger minst problem och minst service/reparations kostnader förutsatt någorlunda liknande besparing dom kommande 15-20 åren och det är helt omöjligt att lista ut!
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 15 december 2017, 22:54:37 »

Absolut, har bara gått 4 veckor lite drygt dock. 👍🏻
Hade jag kört på en ecodan hade jag säkert varit lika nöjd och 70k kr rikare 😂
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2017, 22:52:07 »

Luft/vatten ligger på is då jag saknar en bra röris, någon som känner sig sugen får gärna höra av sig då förfrågningar inte direkt saknas :)
Bara levererat några med vatten till utedelen som kundens egen röris kan montera och så har vi sålt några där vi bara dragit kylrören då kunden haft egen röris.
Luft/luft däremot går som tåget.

Får hoppas du hade någon nytta av kalkylerna och att det du investerade fungerar bra tummenupp
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 15 december 2017, 22:44:37 »

Hej Thomas! Hur går det, får du sålt några pumpar? 😄 Får tacka för kalkylerna du gjorde åt mig👍🏻
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 15 december 2017, 22:32:22 »

Gjorde en snabb kalkyl via Mitsubishis program med SW75YAA
Inte säkert allt stämmer.
160kvm i Lund
20 grader inomhustemperatur
3 grader egenvärme
22000 kW/h totalt
Varav 4000kW/h tappvarmvatten
Framledning vid DUT 50 grader och retur 40

Såg att den vill göra värme mitt i sommaren men det lär knappast vara troligt.
Tänk på att det är en beräkning och inget som någon kan lova till 100%

Se bifogad fil
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 15 december 2017, 22:09:34 »

Vet redan att det går åt ca 22 000 kWh / år men räknade på det för skoj skull
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 15 december 2017, 19:41:13 »

Tror det säger en del om standarden på isoleringen av husen i Slovakien när de skriver att Power Inverter bara passar nya lågenergi- och passivhus. Förmodligen har de av tradition använt t.ex. mycket sten, cement och betong i husen och dessa material är riktigt dåliga för värmeisoleringen om de inte tilläggsisoleras väl på utsidan. Visst blir det bättre COP med den lägre framledningstemperaturen i golvvärme men radiatorsystem kan också dimensioneras så att framledningen inte blir så hög kallaste dygnen, t.ex. 45 grader framledning och 35 grader returledning vid DUT. Bra att tänka på när man ska byta radiatorer.

Haha ja så kan det nog vara..
Ingen aning om hur de kommer göra när de ska dimensionera och beställa rad. Allt jag vet är att han sa att han kommer räkna utefter antal rad per rum och m2/rum

Radiatorerna kommer härifrån - http://www.wattheating.se/ - förmodligen standardradiatorerna.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 december 2017, 13:22:50 »

Tror det säger en del om standarden på isoleringen av husen i Slovakien när de skriver att Power Inverter bara passar nya lågenergi- och passivhus. Förmodligen har de av tradition använt t.ex. mycket sten, cement och betong i husen och dessa material är riktigt dåliga för värmeisoleringen om de inte tilläggsisoleras väl på utsidan. Visst blir det bättre COP med den lägre framledningstemperaturen i golvvärme men radiatorsystem kan också dimensioneras så att framledningen inte blir så hög kallaste dygnen, t.ex. 45 grader framledning och 35 grader returledning vid DUT. Bra att tänka på när man ska byta radiatorer.
Skrivet av: Jo_e
« skrivet: 15 december 2017, 12:20:19 »

Du som bor i Skåne, har ingen nytta av zubadan. Jag skulle spara ca 300 kWh per år på zubadan enligt kalkyl programmet och då bor jag i Enköping. Den vanliga funkar mot radiatorer.  är vid -20 som zubadanen gör störst skillnad. 
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 15 december 2017, 11:39:56 »

Försöker förstå skillnaden mellan Zubadan och Powerinverter och såg detta.. Sc:,h  :o

”Power Inverter outdoor unit are suitable for modern new houses, which have low energy losses. Devices are intended for passive houses. The device is suitable only for the underfloor heating, or the ceiling heating.”

http://svetenergii.sk/2016/06/02/zubadan-vs-power-inverter/?lang=en
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 14 december 2017, 13:16:59 »

Lawrenz: jag fick betala 97500 fick då med trådlösa innegivaren, melcloud, tråg med värmekabel till utedelen. Samt att det var mycket rör som gick åt för installationen.

Lite nyfiken på din installation. Vill du fota innedel och utedel?  :)
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 14 december 2017, 13:13:27 »

Det var bra att det blev klarlagt vid vilket driftsfall de avsåg att den drar max angiven ström tummenupp  Inget som är aktuellt i Sverige med 45 celcius (kan inte infoga rätt tecken för "grader Celsius" längre utan det blir bara "celcius", fler som är drabbade?). Det är ju ganska ofta man läser här att de har 16 A huvudsäkringar vid elmätaren.

Fint att det kom en offert även på nya SW75YAA men synd att det är oklart vad som ingår respektive inte ingår. Kan t.ex. tänka mig att ny el-dragning till utedelen tillkommer. Också om den ska stå på en gjuten betongplatta.

Eldragning ska ingå.
Vi har fått offert på helt nytt värmesystem..
4500kr/rad inkl rör, böjar, isolering och annat material och arbete.. (inkl moms, efter rot).
Här ingår även att ta bort alla gamla rad och koppla ur befintlig gaspanna även om nya VP inte ska stå på samma plats.

Ecodan + SW75YAA 98000kr inkl Installation.
Det enda som INTE ingick enligt offerten var håltagning, vilket skulle kosta ~3000kr sa han. Tillbehör som ingår är tråg, värmekabel, dräneringsrör. Dvs det som krävs för att allt ska fungera, ingår.

Melcloud och innegivare får köpas till.

Borde landa omkring 63.000kr för 14 rad + 98.000kr för VP. Håltagning 3000kr. Totalt 164.000kr för hela konverteringen.


Gällande utedelens fundament ska jag själv gjuta en armerad platta som är ca 100mm tjock med lite bärlager och dränerande skicka undertill :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!