Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?  (läst 3645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jotne

  • Gäst
Jotne
Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« skrivet: 15 maj 2023, 00:12:58 »
Hej!
Fick idag larm 50 på pumpen, och har spenderat kvällen och med att reda ut detta. Relativt nybliven första-hus ägare. Förstod det som att felmeddelandet relaterar till att pumpen tyckte trycket ut mot elementen var för högt. Läste mig fram till hur det rekommenderas att ha samtliga elements termostater på max för att låta pumpen själv anpassa värmen. I princip samtliga element hemma var nämligen inställda på ca 1-2. Hoppas att detta var orsaken och lösningen på larmet.

Tänkte då att jag skulle passa på att kontrollera luft i systemet. Avlufta alla element gjorde jag i höstas. Gjorde stickprov på ett par stycken nu, och verkar vara godkänt.
Läste sedan att man även kan avlufta värmepumpen och här kommer då mina funderingar och frågeställningar.

Först hittar jag avluftaventilen bakom serviceluckan nertill på pumpen. Tar fram hink och mejsel och börjar lätt skruva på vemtilen varpå det rinner ut ca 0.5dl vatten. Därefter pyser det luft. Fortsätter pysa luft ända tilla trycket på mätaren är nere på 0 bar. Hur kommer det sig att det inte strömmar vatten? Tittade på guider på nätet för hur avluftningen ska gå till, och där strömmar vatten konstant.

Fyllde på vatten i systemet igen, och öppnade ventilen på nytt. Samma sak, bara pyser luft tills trycket är noll. Fyller vatten återigen, och provar nu istället säkerhetsventilen. Då hör jag vatten rinna ut i avloppet bredvid, varpå trycket snart är nere på noll. Notera att det bara tar ca 10 sek för påfyllning att nå 1.5bar.
Är det såhär det ska vara?

Utöver detta har jag egentligen inga problem med punpen. Elementena blev varma under vintern. Trycket är stabilt.

I manual står även att man kan lufta tilluftsbatteri. Hittar ingen ventil för detta. Står att den ska finnas på ovansidan av pumpen men där sitter ju filter och sen når man taket.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2023, 09:39:38 »
Avluftningsventilen för tilluftsbatteriet, QM21, sitter i mitten längst upp. Se installationsmanualen sidan 16 för bild. Det är viktigt att avlufta hela värmepumpen enligt anvisningarna. Kolla gärna också förtrycket i expansionskärlet. Det ska normalt vara 0,5 bar med tomt kärl.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2023, 09:48:25 »
Undvik gå under 0,5 bar när du avluftar, fyll på vatten redan vid denna nivån.
Förutom när förtycket kontrolleras, då måste det vara 0 bar samtidigt som det är 0,5 bar i expansionskärlet och säkerhetsventilen öppen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2023, 12:32:05 »
Jo, om trycket är 0 så finns inget som pressar ut vattnet/luften, det är ganska självklart att det slutar komma nått då.
Det låter dessutom som att expansionskärlet inte funkar, det är inte ovanligt att detta går sönder efter ett antal år.
Du kan prova att ansluta en cykelpump till luftventilen på expansionskärlet (sitter nere till vänster).
Enklast är att passa på när trycket är 0 bar, då pumpar du tills pumpen visar 0,5 bar och sen öppnar säkerhetsventilen på värmesystemet.
Om allt tryck försvinner då enligt cykelpumpen så är membranet i kärlet trasigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jotne

  • Gäst
Jotne
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2023, 15:25:39 »
Tack för svaren.
En uppdatering:

Imorse var det larm 50 igen på pumpen och värmen var blockerad. Med andra ord hjälpte det inte att öppna upp flödet till max på radiatorerna. Tog en vända till i huset och insåg att jag missat elementet i garderoben. Den var inställd på snöflingan, så drog även upp denna på max. Dock låter det väl märkligt att systemet skulle sluta fungera för att man använder någon enstaka termostat.

Som svar till Carl N, så var det inte så uppenbart för mig igår. Ung och dum som jag var trodde jag att ventilen skulle tömma systemet på vatten, inser ju nu att det är orimligt och självklart uppenbart att vattnet inte bara magiskt forslar ut när det inte finns något tryck. Men i och med att det endast pös ut luft trots flera tömningar så tänkte jag helt enkelt att det måste bero på ett läckage i ledningarna. Eftersom det inte kom ut vatten, endast luft, och "vart tar då vattnet vägen som jag fyller på". Men hade det varit läckage hade det ju inte blivit något tryck alls.

Efter många fler fyllningar och tömningar så börjar det äntligen forsa vatten ur slangen. Det måste helt enkelt varit en jäkla massa luft i systemet.

Hittade även på ventilen till tilluftsbatteriet, men var tvungen att demontera en träanordning som någon tidigare ägare spikat dit. Trodde det var original. Där kom det inte ut något luft alls.

Slutligem ökade jag trycket till 1 bar. Slog igång maskineriet och väntade en timme. Trycket hade höjts till 2 bar så stängde av och tömde tillbaka till 1.
Får se om larmet återkommer.

Vad är detta om expansionskärl som ni nämner? Bör jag meka med detta också?

Jotne

  • Gäst
Jotne
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2023, 21:59:43 »
Ännu en uppdatering:

Larm 50 löste ut igen.
Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Systemet lär ju vara ordentligt luftat. Trycket är på kanske 1.2 bar. Elementen luftade.

Kan det vara någon inställning som är tokig?
Värt att göra en fabriksåterställning?

Andra Tips?

Jag försökte kolla upp expansionskärlet i manualerna men hittar ingen guide för hur man genomför en avluftning. Vill ni förklara sÃ¥ denna herrn med tummen mitt i handen förstÃ¥r  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2023, 23:19:48 »
Hmmmm...
Om trycket håller sig på runt 1 bar så är kanske expansionskärlet OK ändå?
Men jag kom på att detta har kanske inte med flödet att göra, på din värmepump så jobbar kompressorn mot vattentanken direkt med fast temperatur.
Så larm 50 (högtryckspressostaten) kan bero på något annat, jag gissar att det är en tempgivare som gett upp.
Läs av temperaturerna på BT6 och BT18 och jämför?
BT6 är den som styr varmvattenladdning och BT18 ska styra kompressorn mot värmedrift.
Visar dessa 2 rimliga värden?
« Senast ändrad: 15 maj 2023, 23:26:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2023, 23:28:41 »
Är också inne på att kärlet är nog ganska ok.

Om trycket är hyfsat stabilt är det ingen panik att göra underhåll på expansionskärlet. Det sitter i botten på pumpen, till vänster. Fronten tar du bort med två TX25 i botten. Sen lyfter ut fronten i underkant och sen lyfter fronten upp och ut. Nu kan du se expansionskärlet, grå padda med bilventil.

Töm systemtrycket säkerhetsventilen till 0 bar.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar +- 0,1 bar.
Öppna säkerhetsventilen igen och släpp ut systemtrycket.
Pumpa expansionskärlet till 0,5 bar igen.
Visar systemtrycksmätaren nu 0 bar är det färdigt. Visar den något mellan 0 och 0,5 bar behöver du upprepa det hela några gånger till.

Men jag tror du har något annat fel egentligen. Din pump är inte känslig för öppna termostater. Du kan köra alla stängda utan larm. Funderar (också) på om du har givarfel eller liknande. Håll koll på varmvattentemperatur när den går. Är det runt 60 grader eller mer så kan du nog få HP-larm. Kontrollera att kompressorn inte går direkt när du slår på strömmen.

Kolla så det inte rinner vatten på fel ställen bakom fronten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Jotne

  • Gäst
Jotne
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2023, 09:20:24 »
Tack för svaren!

Nu på morgonen hade trycket sjunkit till ca 0.5 bar.
Passade på att stänga av pumpen och monterade bort fronten (tack för beskrivningen, det var ju superenkelt) för att få en bättre blick på insidan.

Avvaktar med expansionskärlet. Tog istället en kik på cirkulationspumpen. Är av den äldre modellen utan LED som jag förstått finns på de nya. Provade lossa skruven och det började rinna ut en del vatten, vilket jag antar är normalt. Provade rotera skruven på insidan och den kändes lätt att vrida.

Fyllde på till 1 bar igen och startade igång systemet. Känner att cirkulationspumpen vibrerar och att det skjiler sig mellan hastighetsstegen. Ställde sedan tillbaka den på högsta.

Ca 5 min efter att jag satt igång allt så startar kompressorn.

Eftersom jag stängde av och fyllde på så väntar jag några timmar med att kika temp. Återkommer med mer info!


Jotne

  • Gäst
Jotne
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2023, 10:13:48 »
Nu nästan en timme efter systemstart så har trycket gått upp till 2 bar. Kompressorn har varit igång konstant.

Läste av BT6 och BT18 vid två tillfällen under denna tid.
Några minuter efter jag startade systemet precis innan jag skrev föregående meddelande så var BT6 46 grader och BT18 var 28 grader.

Precis innan jag nu stängde av systemet för att lätta på trycket så var BT6 50 grader och BT18 46 grader.

Nu är trycket återigen justerat till 1 bar. När jag luftade ventilen kom det ut lite luft men sedan konstant vattenflöde.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2023, 10:24:11 »
Det är dags att pumpa det expansionskärlet helt klart. Tycker dock inte det förklarar larmet på din modell.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Jotne

  • Gäst
Jotne
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2023, 18:01:06 »
Ska ta och göra jobbet med expansionskärlet i veckan. Måste införskaffa en cykelpump med tryckmätare bara.

En annan fundering. Ända sen jag flyttade in har jag hört att det då och då, nån gång om dagen, rinner ut lite vatten i tvättstugans avlopp. Är det normalt att pumpen släpper ut lite vatten då och då? Vet att jag läste om kondensvatten från själva frånluftsuppvärmningen, kan det vara det?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2023, 18:48:22 »
Har man rejält vattentryck i huset så kan säkerhetsventilen för varmvattnet öppna och släppa ut lite grann när det nya kallvattnet värms upp och expanderar lite grann.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #13 skrivet: 16 maj 2023, 22:09:09 »
Tycker givarna visar rimliga värden.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #14 skrivet: 17 maj 2023, 07:22:29 »
Citera
kondensvatten

Ifall den avfrostar, så ja, då rinner det ner lite vatten i avloppet
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!