Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud frÃ¥n kompressor  (läst 4614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2023, 07:54:31 »
Jag hade fel,  du har ett mjukstartskort.

K1 är mjukstarten.

I många fall är detta just problemet, du ska koppla förbi mjukstarten för att kolla om det är det som är problemet.

Hoppa över synglaset så länge.

Aningen fÃ¥r nÃ¥gon annan här snäll användare skriva hur du ska göra eller sÃ¥ söka lite. 

I ditt fall skulle jag prioritera felsöka mjukstarten nu när du har ett.
 
« Senast ändrad: 20 februari 2023, 08:08:54 av BergAdde »

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2023, 22:36:23 »
Nu har kompressorn gått som den ska sedan i söndags morse utan handpåläggning.

Problemet uppkom i efter att jag höjde rum bör eftersom den var nedställd vid utflytt och huset avkylt (15grader uppskattningsvis). Framledningstemperatur var runt 45 grader så det var inte extremt, men inte lågt heller.

Nu är nästa fundering om kompressorn presterar värme som förväntat.
Börjar med en video på hur kompressorn låter idag när temperaturen är runt 0an. Fortfarande förväntat ljud eller går tungt?
https://photos.app.goo.gl/mPvzqyahSbgdU8Px8
Nu när det är 1-2 plus grader går kompressorn mest hela tiden, korta avbrott på 15minuter för att sen dra igång och köra minst 2h. Har inte loggat det färdigt än så det är uppskattningar.

Huset är 180kvm, byggt -22 tillbyggt -77 och -16. Moderna ytterdörrar. 3 glasfönster antingen från slutet av 70 talet eller från -16. Stort skjutparti på en del och ett större modernt fönsterparti på en annan del, så där finns en del förluster. ca 20cm isolering i bjälklaget. Gissningsvis 20cm i väggarna. Ca 20cm på vinden.

Pumpen är på 7,5kw, om allt fungerar som det ska drar huset 7,5kwh runt 0an, med tanke på att kompressorn går mest hela tiden. Eller så producerar den inte värme som den ska.

Hittar inget synglas att granska, läste någon tråd om att "modernare" thermia saknar det. Eller så finns det under cellgummiisoleringen. Integralen är på 60, hysteres på 10grader, startintervall 20M(vad det nu innebär). I servicemenyn fanns även Tryckrör som visade 113(120)grader; det var ett 2-3h timmars drift. Säger det något att tryckröret ej kommit upp i förväntat bör värde?

Det enda vettiga sätt jag kan komma på att ta reda på hur bra den fungerar är att skaffa en elmätare på pumpen och sedan köra någon vecka på elpatron respektive kompressor och plotta mot väder och vind. Men ej särskilt lockande att köra elpatron i dessa tider.

Övriga idéer för att ta reda på hur bra pumpen mår?


Mvh
« Senast ändrad: 21 februari 2023, 22:41:04 av Fellan »

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2023, 08:32:47 »
Om det uppstår fel igen.

Jag hade mätt mellan faserna. 
Ett taskigt mjukstartskort kan spöka till det ordentligt med märkliga fel. 


Var försiktig om du gör detta själv.
« Senast ändrad: 22 februari 2023, 08:35:21 av BergAdde »

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2023, 09:45:08 »
Om det uppstår fel igen.

Jag hade mätt mellan faserna. 
Ett taskigt mjukstartskort kan spöka till det ordentligt med märkliga fel. 


Var försiktig om du gör detta själv.

Tack för svar!
Samma fel inatt igen. Kompressorn startar inte men indikerar drift. Den har jobbat hela natten i princip.

Efter 30min avstängning av maskinen kom kompressorn igång igen.

Mätte mellan faserna in och ut från mjukstarten. 396-397v mellan alla faserna in och ut.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2023, 10:29:47 »
Mäter du mellan faserna och kompressorn är inkopplad så kan det bli full spänning när den går runt i den. Det bästa för att kolla mjukisen är att koppla förbi den fysiskt. Är det en orginal så ska L1 ihop med V L2 ihop med W och L3 är bara en koppling

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2023, 18:34:15 »
Vågar inte koppla förbi mjukstarten.

Dagens datainsamling visar att kompressorn stannade idag när den skulle göra varmvatten, framledningstemperaturen var så 42 grader. Bör värdet verkar alltid vara 70 grader när thermia gör varmvatten.

Stannade senare idag, då också varmvatten och framledning kring 50 grader. Ställde ner legionellakörning till var 14e dag och toppningsvärdet till 50grader på egen risk. Ställde också ner kurvan till 35 för att se om den kör mer regelbundet. Ska fylla på med värme från en 20 år gammal luft/luftvärmepump med dåliga fläktlager som skär hål i trumhinnan. Vågar inte ge mig på att byta lager förrän jag har kontroll på bergvärmen, pajjar säkert luft/luft då...

Min arbetshypotes är att kompressorn är generellt kass eller har brist på kylmedie. Stöds av att årsförbrukningen på detta för mig nya hus ökat successivt från 16,5Mwh till 22Mwh senaste året

En återförsäljare ville skicka ett entourage med röris och elektriker för att kolla att termostaterna är öppna och att kurvan är rimliga. Sen kyltekniker om det behövs.

Men fick tag på en kyltekniker med goda vitsord som förhoppningsvis dyker upp i slutet av veckan eller på måndag. To be continued.

Tack för att ni läser min blogg ;)

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #21 skrivet: 22 februari 2023, 19:28:07 »
Vågar inte koppla förbi mjukstarten.

Dagens datainsamling visar att kompressorn stannade idag när den skulle göra varmvatten, framledningstemperaturen var så 42 grader. Bör värdet verkar alltid vara 70 grader när thermia gör varmvatten.

Stannade senare idag, då också varmvatten och framledning kring 50 grader. Ställde ner legionellakörning till var 14e dag och toppningsvärdet till 50grader på egen risk. Ställde också ner kurvan till 35 för att se om den kör mer regelbundet. Ska fylla på med värme från en 20 år gammal luft/luftvärmepump med dåliga fläktlager som skär hål i trumhinnan. Vågar inte ge mig på att byta lager förrän jag har kontroll på bergvärmen, pajjar säkert luft/luft då...

Min arbetshypotes är att kompressorn är generellt kass eller har brist på kylmedie. Stöds av att årsförbrukningen på detta för mig nya hus ökat successivt från 16,5Mwh till 22Mwh senaste året

En återförsäljare ville skicka ett entourage med röris och elektriker för att kolla att termostaterna är öppna och att kurvan är rimliga. Sen kyltekniker om det behövs.

Men fick tag på en kyltekniker med goda vitsord som förhoppningsvis dyker upp i slutet av veckan eller på måndag. To be continued.

Tack för att ni läser min blogg ;)

Gör så. Uppdatera oss hur det gick sen.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #22 skrivet: 23 februari 2023, 13:34:01 »
Kyltekniker på plats idag. Utifrån vibrationer, ljud och gastryck menade han att kompressorn är slut. Den snurrar bara runt i princip och skapar inte mycket värme. Han trodde att den sannolikt är ungefär lika effektiv som elpatronen nu. Dessutom avrådde han från att försöka få den att rulla på kompressor för att undvika att vibrationerna skadar kopplingar eller rör i maskinen.

Uppskattat pris 25000:- med rot-avdrag för kompressorbyte. Låter som ett skäligt pris.
Trist att byta kompressor på en 15år gammal maskin. Men att hitta en ny pump i dessa tider med maxhöjd 160cm verkar omöjligt om man inte vill vänta 6-12månader eller köpa på blocket.


Kruxet att vi egentligen borde ha en större kompressor för bättre effekttäckning över året. Men då är frågan hur mycket borrhålet på 140m orkar med.

Beslut beslut beslut.  Bott i huset i 6 dagar, känns som jag fÃ¥r byta kompressor, borde vara intjänat pÃ¥ 1 Ã¥r eller 2. Sen pÃ¥ sikt byta till en större pump om ytterligare nÃ¥gra Ã¥r.


Mvh

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #23 skrivet: 23 februari 2023, 16:13:49 »
Nog för att elen är dyr men jag skulle nog inte kosta på 25000:- på en 15 år gammal värmepump med R404A utan låta kompressor/tillsats gå och lägga order på ny värmepump så fort det bara går för att kanske få till ett utbyte innan nästa vinter kommer.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #24 skrivet: 23 februari 2023, 18:03:51 »
Nog för att elen är dyr men jag skulle nog inte kosta på 25000:- på en 15 år gammal värmepump med R404A utan låta kompressor/tillsats gå och lägga order på ny värmepump så fort det bara går för att kanske få till ett utbyte innan nästa vinter kommer.

Var också min spontana känsla. Svårt att uppskatta merkostnaden närmaste månader med elpatron plus 20år gammal luft/luft som verkar ha gas iaf. Helt nyinflyttad och har ingen mätning på huset än.

Förra ägarna har haft mellan 18 och 22Mwh senaste 10 åren. 24Mwh senaste året. Men då ett attefallshus som dragit 4Mwh(uthyrt). Men jag ser att förbrukning dec - 21 är 3800Kwh och jan - 22 är 3500Kwh, feb 2800Kwh, mars 2500Kwh, inklusive den uthyrda stugan med direkt el. El sommarmånaderna 1100-1200Kwh, så en hel del hushållsel. Men det värmer ju också.

Frågan är ju när kompressorn börjat tappa cop.

Kylteknikern tyckte jag skulle fundera på vilka finesser jag är ute efter men tyckte att det är ett snabbt sätt att komma igång genom byte.

Pratade med en försäljare som gärna bytte ut den mot en inverter på 12Kw för ca 125-130kkr, så kunde man på sikt se hur mycket borrhålet klarar. Men menade att i rådande marknadsläge är det värt att överväga kompressor byte.

Men om nuvarande pump med välfungerande kompressor skulle dra 11000kwh per år och en ny drar säg 8000Kwh och elpriset är 3kr tar det ändå >10år innan differensen är ikapp.

Men visst risken är att man står med en strulmaskin, men förhoppningsvis är det billigare saker som växelventil och cirkpump som behöver bytas framgent då.


Svårt ju.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #25 skrivet: 24 februari 2023, 00:36:24 »
Beställ en Nibe F1145-12 eller S1155-12. Tror höjden är rätt? Inte så farlig leveranstid längre.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #26 skrivet: 24 februari 2023, 12:14:13 »
Förstår att du funderar, men i ditt fall hade jag inte renoverat.
Jag valde att renovera en Thermia classic
Jag fick kompressorn billigt, jag hade redan expansionventil och torkfiltret.
Min pump saknar mjukstart.
Växlare och förÃ¥ngare är tillverkade av SWEP sÃ¥ är i princip oförstörbara. 
Styrkortet hade jag redan ett extra, kontaktor och motorskydd bytte förra ägaren och ny växelventil.
Jag hade flera Danfoss cirkulationspumpar på hyllan i reserv.

Man får ha såna saker i beräkning.

Du måste byta kompressor, torkfiltret, expansionventil.
Därefter har du
Motorskydd, mjukstart, kontaktor, pressostater styrkort som är 15 år gamla du var även en växelventil som är sådär i kvalite.


Det kan dra iväg lite.


Skulle jag byta kompressor skulle jag aldrig behålla mitt gamla mjukstartskort som är 15 år.

Gasen R404a har ocksÃ¥ stuckit iväg galet i pris, utfasning.  Personligen anser jag att den är kanon i pumpen men sämre för miljön. Med argument för lägre hetgastemp.

Men kan bli svårt att få tag i snart.
« Senast ändrad: 24 februari 2023, 12:29:59 av BergAdde »

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #27 skrivet: 24 februari 2023, 16:03:45 »
Beställ en Nibe F1145-12 eller S1155-12. Tror höjden är rätt? Inte så farlig leveranstid längre.

Borde gå att få till sommaren/hösten om jag förstår installatörer rätt. Den jag pratade idag menade med emfas att jag måste byta beredare också eftersom det blir dåligt styr med långa driftstider mot befintlig thermia beredare. Med andra ord installerar han bara om jag köper båda.

Ska få en offert men han hänvisade till priser på nibes hemsida. 135kkr för s1155-12 och 26kkr för vpb 200. 160kkr plus installation då.. Sen är det schablonrot på allt som jag förstår det. Har ingen uppfattning om rot, men låter som att jag inte kommer under 160kkr iaf.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #28 skrivet: 24 februari 2023, 16:16:28 »
Förstår att du funderar, men i ditt fall hade jag inte renoverat.
Jag valde att renovera en Thermia classic
Jag fick kompressorn billigt, jag hade redan expansionventil och torkfiltret.
Min pump saknar mjukstart.
Växlare och förÃ¥ngare är tillverkade av SWEP sÃ¥ är i princip oförstörbara. 
Styrkortet hade jag redan ett extra, kontaktor och motorskydd bytte förra ägaren och ny växelventil.
Jag hade flera Danfoss cirkulationspumpar på hyllan i reserv.

Man får ha såna saker i beräkning.

Du måste byta kompressor, torkfiltret, expansionventil.
Därefter har du
Motorskydd, mjukstart, kontaktor, pressostater styrkort som är 15 år gamla du var även en växelventil som är sådär i kvalite.


Det kan dra iväg lite.


Skulle jag byta kompressor skulle jag aldrig behålla mitt gamla mjukstartskort som är 15 år.

Gasen R404a har ocksÃ¥ stuckit iväg galet i pris, utfasning.  Personligen anser jag att den är kanon i pumpen men sämre för miljön. Med argument för lägre hetgastemp.

Men kan bli svårt att få tag i snart.

Tack för input, gissar att du menar att du hade avrått pga pumpen ålder och i förhållande till min kompetensnivå och att jag saknar kontakter i kylbranchen. Det är en helt korrekt observation.

Kunskapen sträcker sig ju ungefär till att jag klarar byta en cirkpump(om det finns avstängning innan och efter  ;)). Och beskriva här att nÃ¥got inte fungerar.

Kompressorbytet innefattar byte av torkfilter och expansionsventil men det var säkert underförstått här.

Försökt jaga rätt pÃ¥ hur mycket jag kan spara i KWh per Ã¥r pÃ¥ ett byte. Min kyltekniker hävdar att den jag har är en fin maskin med bra cop när kompressorn rullar. 10% besparing i bästa fall. SvÃ¥rt att tjäna in, men hÃ¥ller med om  allt annat nämnt behöver bytas närmaste Ã¥ren blir det en mkt sämre affär.

Beträffande r404 fyller de med en av thermia avsedd ersättningsgas, vilken vet jag dock ej.

Hade jag ägt maskinen i 15år istället för 7dagar och priserna hade legat kvar på 2020 nivån hade beslutet varit lätt. Eller om den varit 5år äldre eller yngre.


Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #29 skrivet: 25 februari 2023, 18:56:18 »
Beträffande tillsats. Finns i servicemenyn under tillsats steg 1,2 eller 3. Verkar som det sitter 3 och 6kw elpatron i pumpen. Ställde in steg 1 i menyn med tanke att den max använder 3kw då. För att se hur långt det räcker.

Men kanske inte fungerar så? Utan kanske går direkt på 6Kw om det bara är inställt på 1 steg?

NÃ¥gon som har koll?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!