Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Calibra energiförbrukning  (läst 4347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vinterhetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Calibra energiförbrukning
« skrivet: 28 november 2022, 08:40:27 »
Hej, första posten för min del.
Nyligen fått en Thermia Calibra installerad i kombination med Shelly 3EM energimätare.

Även när VP inte producerar värme eller vatten så drar den konstant 340-350W, dygnet runt.
Verkar detta rimligt?

Utloggad Jokkmokksjokke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Meggawaaatttt
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #1 skrivet: 28 november 2022, 10:30:04 »
Hej.

på min Atlas så ligger stand-by effekten på 16-17w när "inget behov" finnes. dvs. stand-by,

Jag misstänker att någon funktion ligger igång när du säger 340-350w. Ex. växel 1 på kompressor, eller nåt annat,

kolla i appen eller på pumpen när lampan stand-by lyser, då bör du ligga på 15-17w.

denna årstid har jag svårt att tänka mig att pumpen går ner i stand-by. åtminstone inga längre stunder.

Det enda jag justerat ner är brinepumpen procent vid inget behov. dock drar inte den dom effekterna du nämnde, så det är knappast det.
« Senast ändrad: 28 november 2022, 10:31:37 av Jokkmokksjokke »
300m2 på 2+1 plan. Thermia Atlas 12. 2x500m ytjordvärme
Norra norrland

Utloggad vinterhetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #2 skrivet: 28 november 2022, 12:46:49 »
Tack för svar.

Nä jag har sänkt temp och även inaktiverat värmen och den matar fortfarande jämt på 340-350W. Man hör när kompressorn stegar igång eller man ser ju om ev. tillsats aktiverats.

Upptäckte detta direkt vid installation men trodde det berodde på uppstarten av det nya systemet i huset.

Ska tilläggas att jag fått larm på ”Envelope höger” och ”Under envelope”. Installatör och Thermia misstänker att kompressorn gett upp  dontknow.

Då är förhoppningsvis mina misstankar bekräftade att det är något fel på VP som gör att den drar så pass mkt ström konstant fastän att den INTE signalerar varken att den kör värme eller VV.
Detta motsvarar runt 8-9kwh om dagen som bara ”försvinner”  :o det i kombination att jag nu tvingas köra enbart på elpatron gör att familjen får klä på sig  :)

Jag får hålla tummarna att detta konstanta 340-350W förbrukning försvinner när pumpen ”reparerats”… den höll ett par veckor iaf  ::)

Utloggad eln70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #3 skrivet: 29 november 2022, 13:06:40 »
Det låter mycket tycker jag.
Min Thermia Diplomat Inverter L drar ~30W i "idle" vilket torde vara cirkulationspumpen för radiatorkretsen då den är ställd till min 30%

Utloggad vinterhetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #4 skrivet: 13 december 2022, 21:50:22 »
Ok en uppdatering. Hela kompressorn (med massa andra delar) fick bytas ut efter larmen jag skrev om innan. Dock har jag samma bekymmer med förbrukning 24/7 även när den inte producerar VV eller värme.

Eftersom jag inte litade på min Shelly 3EM så har jag nu fått tag i en Fluke Clamp Meter. Öppnat VP och när VP inte producerar VV eller värme så drar den 0.5A per fas. Om jag, med mina basala elkunskaper, räknar rätt landar det på runt 345W (230V x 0.5A x 3fas). Så förbrukningen är nu bekräftad med två olika mätare.

Flyttade runt klämman för att försöka lokalisera VAD det är som förbrukar.
Elpatron: 0A
Kompressor: 0A

Det som förbrukar 0.5A konstant är grunkan "Carel Power+ Speed Drive". Det är denna som styr kompressorn om jag tolkat det rätt. Kompressorn i sig förbrukar inget utan det är styrenheten.

För mig verkar detta helt orimligt.

Sannolikheten att hitta någon på forumet med en Thermia Calibra och mätare är väl ganska liten tyvärr.
« Senast ändrad: 13 december 2022, 21:54:27 av vinterhetta »

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #5 skrivet: 14 december 2022, 10:24:24 »
Hej,
råkade ut för något liknande. Då handlade det om hur man räknar ut
Aktiv och Reaktiv effekt. Man behöver ha med PF, effektfaktor i beräkningen.
Där sluta mina kunskaper, men det går säkert att Googla på.
Om det inte drar något över kompressor och elpatron så är det säkert
som det ska. OM det vore 350Watt aktiv last så skulle det bli väldigt varmt någonstans.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad vinterhetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #6 skrivet: 14 december 2022, 19:28:41 »
Hej,

Shelly EM3 tar hänsyn till det. Se bifogad bild.

Snabb googling så var snäll och rätta mig om jag har fel.
Om vi fokuserar på Fas A.

"Skenbar effekt / VAr": 225.12V x 0.55A = 123.8W
PF: 0.86
"Aktiv effekt": 123.8W x 0.86 = 106.4W

Så Shelly visar den aktiva effekten.

Jag kan konstatera att effektfaktorn/PF går ner ganska rejält när kompressorn startar. Då ligger den mellan 0.55->0.68 beroende på vilken fas man tittar på.

EDIT: som du säger om något skulle dra 350W så borde något bli varmt  Sc:,h men så är inte fallet. Så kanske är Shellyn som spökar.
« Senast ändrad: 14 december 2022, 19:42:26 av vinterhetta »

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #7 skrivet: 15 december 2022, 10:55:44 »
Kan tyvärr inget mer än så om det heller.
Men summerat så kan man säga att 300-350W aktiv effekt måste märkas någonstans.
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad vinterhetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #8 skrivet: 17 december 2022, 17:08:56 »
Har nu beställt en Eastron SDM630 mätare som har MID certifiering B och D. Dvs mätare som är godkänd för att använda som debiteringsunderlag.

Utgår ifrån att den kommer visa den korrekta aktiva effekten.

Finns viss risk att Shelly EM3 åker ut  :o

Utloggad Statesman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • ?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2023, 13:48:18 »
Hur har de gått med den nya mätaren? Drar VP fortfarande massa ström i viloläge?

Anton Rönnkvist

  • Gäst
Anton Rönnkvist
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #10 skrivet: 29 mars 2023, 18:55:25 »
Hur gick det?
Jag har själv en calibra 12 med shelly installerad. Men då det inte finns behov av värme så drar den 13w

Har du installerat den nya programvaran med styrning av pump mot elpris?

Utloggad vinterhetta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #11 skrivet: 06 april 2023, 13:50:57 »
Har missat notifiering på denna tråden.

Hur har de gått med den nya mätaren? Drar VP fortfarande massa ström i viloläge?
Nu efter att Eastron SDM630-WIFI har installerats så pendlar den mellan 8-15W vid standby. Så allt är i sin ordning! Får man se om man lyckas lura på någon en Shelly EM3  ^-^

Hur gick det?
Jag har själv en calibra 12 med shelly installerad. Men då det inte finns behov av värme så drar den 13w

Har du installerat den nya programvaran med styrning av pump mot elpris?
Angående styrning på pris gör jag det idag med HomeAssistant istället. Kör ModBus mot VP för att slå av och på beroende på pris.

Dessvärre så fick jag hem Eastron innan uppdateringen med att kunna läsa förbrukning direkt från VP. Vet inte hur mätning av förbrukningen sker internt i värmepumpen. Om det sitter en verklig mätare eller den beräknas fram efter drifttider på kompressor / elpatron.

Det som jag inte fått tummen ur till ännu är att integrera Eastron med HomeAssistant :)

I övrigt är jag grymt nöjd med värmepumpen!

Utloggad Billie34

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #12 skrivet: 28 april 2023, 10:53:12 »
Har missat notifiering på denna tråden.
Nu efter att Eastron SDM630-WIFI har installerats så pendlar den mellan 8-15W vid standby. Så allt är i sin ordning! Får man se om man lyckas lura på någon en Shelly EM3  ^-^
Angående styrning på pris gör jag det idag med HomeAssistant istället. Kör ModBus mot VP för att slå av och på beroende på pris.

Dessvärre så fick jag hem Eastron innan uppdateringen med att kunna läsa förbrukning direkt från VP. Vet inte hur mätning av förbrukningen sker internt i värmepumpen. Om det sitter en verklig mätare eller den beräknas fram efter drifttider på kompressor / elpatron.

Det som jag inte fått tummen ur till ännu är att integrera Eastron med HomeAssistant :)

I övrigt är jag grymt nöjd med värmepumpen!
Det som jag inte fått tummen ur till ännu är att integrera Eastron med HomeAssistant

Utloggad alligatornap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Calibra energiförbrukning
« Svar #13 skrivet: 05 september 2023, 05:52:00 »
Min Danfoss DHP-H Opti Pro är identisk med Thermia Diplomat Optimum G3 på alla sätt. Jag kan övervaka och hantera värmepumpen via Thermias webbportal eftersom den har originalanslutningspaketet 086L1900 installerat.
Jag vill göra lokal integration i HA möjlig. Med den nuvarande gatewayen och CJNE/thermiagenesis-integration, är det ens möjligt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!