Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med Nibe F750 ?  (läst 96682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Problem med Nibe F750 ?
« skrivet: 16 oktober 2011, 18:57:33 »
Hej!

Har en nyinstallerade Nibe F750 (den har inte gått en vinter ännu). Huset är på två våningar i soteräng, vp står på bottenvåningen. Huset har vattenburen golvvärme uppe och nere. Kompressorstopp är satt till 16 gr och eltillskottsstopp på 5 gr. Utan eltillskott klarar kompressorn inte att ge större framledningstemp än ca 29-30 gr. Vi en natttemp på ca 1-2 gr som det varit de sista dagarna så är beräknad framledning satt till ca 32 gr men den orkar max upp i 30 gr. Eftersom dygnsmedeltemp vid en natttemp på ca 1-2 gr fortfarande är över stopptemp så hjälper inte eltillskottet till. Enligt Nibe bör vp med enbart kompressorn klara betydligt högre framledningstemp vid lägre yttertemp. Skillnad på framledning och returledning är ca 2,5-3 gr vilket jag tycker verkar vara lågt då den bör ligga runt 5 gr?

Jag har provat att lufta vp och slingor.

Har någon här i forumet någon ide kring vad att felsöka på egen hand?

Mvh
Fredrik

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2011, 19:14:21 »
Framledningstemp har många faktorer, tex volymen på värmesystemet och trögheten i golv och betong, samt även fläkthastigheten, kör du fläkten lågt så varvar ej kompressorn upp som vill, men vinsten är att den ej drar in massa sval vinterluft till huset, annars logga pumpen och skicka in till Nibe för analys.

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2011, 19:25:09 »
Hej

Fläkthastigeten står på 75% och alla don är inställda enligt flöden från ritning. Serviceinfo visar värde på lufthastighetssensor (BS1) till 174... Enligt Nibe support måste denna vara minst 110 ?? Jag är dock osäker på vad dessa värden betyder...

Verkar ovan vara rimliga värden?

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2011, 20:04:09 »
Tyvärr presenteras det gärna fantasisiffror både av Nibe men även av användare på olika forum. Med 150 m2 i 1½ plan med golvvärme endast i nedanvåning, kamin som används friskt och det faktum att man kan acceptera lite lägre temperatur på våning två när inte kaminen är igång så kan säkert pumpen komma upp i mer än 34°C.
Hos oss med 170m2 lättbetonghus i ett plan med golvvärme i hela, öppet upp i nock i hela huset, 2,7 takhöjd vid yttervägg och en massa fönsteryta utan kamin klarar pumpen just nu ca 32°C. Vid driftsättning klarade pumpen med lite tur 30°C, ett år och mycket justering senare, men även det faktum att huset torkat, har jag kommit upp 2 grader. Kör fläkten på 65%, BS1=210 när filtret var nytt. Det skall tilläggas att jag anser att pumpen ofta avfrostar på tok för länge (men det håller inte Nibe med om), om detta åtgärdats hade temperaturen och besparingen säkert ökat för mig.
« Senast ändrad: 16 oktober 2011, 20:05:59 av ontop »

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2011, 20:31:54 »
Hej igen

Vid vilken utetemp klarar den 32 gr framledning utan eltillsats? Vi har ett lättbetonghus på ca 200m2 i 2 plan.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2011, 20:32:45 »
Hej

Fläkthastigeten står på 75% och alla don är inställda enligt flöden från ritning. Serviceinfo visar värde på lufthastighetssensor (BS1) till 174... Enligt Nibe support måste denna vara minst 110 ?? Jag är dock osäker på vad dessa värden betyder...

Verkar ovan vara rimliga värden?
BS1 visar luftflödet genom pumpen i kubikmeter per timme. Luftflöden enligt ritning är säkert angivna i liter per sekund. Det är bara att multiplicera med 3.6 för att få m3/h. Kolla min tråd "Nibe F750 förstör vår nattsömn" för några tips om vad man ska tänka på om man sänker fläkten en aning på vintern. F750 verkar vilja ha minst 110 m3/h för att fungera effektivt, så det ska man väl inte gå under, men jag har sedan en vecka sänkt antalet omsättningar från 0,5 till 0,3 nattetid och till ca 0,4 dagtid utan bekymmer. Håller på och justerar in golvvärmen och har väldigt varmt i huset. Framledningstempen ligger på ca 30-31 grader vid 2-4 grader utomhus. Har ni kallt eller vad?

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2011, 22:06:26 »
Hur ställer du in den? Justerar flödet på golvvärmeslingorna? Har inte ändrat nån inställning på golvvärmeslingorna sen huset besiktades, om jag drar ut kontakten till golvvärmecentralen så öppnar alla motorer, och känns som att det är ganska lika varmt i alla rummen, men du får de arbeta mer när pelletskaminen kommer att brinna lite i vinter, vi har vid 5gr utetemp 24gr på framledningen.

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2011, 00:06:38 »
BS1 visar luftflödet genom pumpen i kubikmeter per timme. Luftflöden enligt ritning är säkert angivna i liter per sekund. Det är bara att multiplicera med 3.6 för att få m3/h. Kolla min tråd "Nibe F750 förstör vår nattsömn" för några tips om vad man ska tänka på om man sänker fläkten en aning på vintern. F750 verkar vilja ha minst 110 m3/h för att fungera effektivt, så det ska man väl inte gå under, men jag har sedan en vecka sänkt antalet omsättningar från 0,5 till 0,3 nattetid och till ca 0,4 dagtid utan bekymmer. Håller på och justerar in golvvärmen och har väldigt varmt i huset. Framledningstempen ligger på ca 30-31 grader vid 2-4 grader utomhus. Har ni kallt eller vad?

Mellan 19,5 och 21 grader inne. 19,5 är i relativt små rum på övervåningen. Vi har OmegaMax (går ej att stänga helt pga konstruktion) från Casamja som friskluftsventil under fönstren. Kan det vara så att dessa släpper in för mycket kallluft nu när det börjar bli kallt ute? Eller skall man öka flödet i golvslingorna till dessa rum (flödena i golvslingorna är idag enligt ritning).

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2011, 08:27:02 »
Tyvärr presenteras det gärna fantasisiffror både av Nibe men även av användare på olika forum. Med 150 m2 i 1½ plan med golvvärme endast i nedanvåning, kamin som används friskt och det faktum att man kan acceptera lite lägre temperatur på våning två när inte kaminen är igång så kan säkert pumpen komma upp i mer än 34°C.

Har du 34 ºC på varmvattnet också?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ontop

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2011, 14:43:04 »
Vi hade 32 grader på framledningen (börvärde var dock högre vilket snabbt leder till -699 gradminuter) vid -1°C ute och 21° inne häromdagen. Detta gäller dock bara om temperaturen är så låg (utomhus) under ett par timmar på morgonkvisten, håller temperaturen i sig vid denna nivå krävs elpatron hos oss för att hålla 21 grader inne.

VV håller 52°C.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2011, 16:48:03 »
Vi kör vår pump på 30% vilket ger ca 110kbm/h, och fläktsynk på 8%, med skönt klimat inne, luftfuktighet på 40-50%, dagtid när solen lyser stänger alla golvvärmeslingor, och pumpen ligger och kör fläkten på 8%, annars var förra vintern under inkörning, inte alls kul med många långa vinterdagar med fläkten på 65%, rasade in massor av kalluft och kändes svalt inomhus trots 21 gr på termometern.

Sen med golvvärme krävs lägre framledning än med radiator, men avkylningen kanske är större med golvvärme?

Utloggad Lars-Fredrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2011, 18:07:19 »
Vi kör vår pump på 30% vilket ger ca 110kbm/h, och fläktsynk på 8%, med skönt klimat inne, luftfuktighet på 40-50%, dagtid när solen lyser stänger alla golvvärmeslingor, och pumpen ligger och kör fläkten på 8%, annars var förra vintern under inkörning, inte alls kul med många långa vinterdagar med fläkten på 65%, rasade in massor av kalluft och kändes svalt inomhus trots 21 gr på termometern.

Sen med golvvärme krävs lägre framledning än med radiator, men avkylningen kanske är större med golvvärme?

Vad innebär fläktsynk och var ställer man in det? Är det 110kbm/h som är rekommenderat som lägst?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2011, 20:12:00 »
Har våran på 33%. Motsvarade ca 114m3. Nu när jag läste tråden, kollade igen. 78m3!
Faan. Firtret var igensatt! Och den byttes för 2 veckor sen. Fattar inte att den smustas så fort. Nibe borde lägga in larm vid flöde under 110.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2011, 20:16:50 »
Lars-Fredrik
750 har COP över 3 vid flöden f.o.m. 110 kubik meter. Vid högre flöden ökar COP med kanske 0.3. Har man högre flöde, drar man in onödigt mycket kall luft. ;)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe F750 ?
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2011, 20:20:18 »
Läste nån på detta forum som pratat med Nibe, att minsta flödet var 110kbm, för bästa verkningsgrad, tror det vart 30%, och fläktsynk sänker fläkten när kompressor ej går, perfekt för oss som ibland eldar i pelletskaminen, och dagtid när solen lyser in och stänger golvvärmeslingorna, och ändå ingen hemma som andas eller blaskar med vatten eller tvätt, men kom inte riktigt vart jag hittade denna fläktsynk, nån som vet? Fick tipset av nåt 750 proffs här..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!