Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 06 mars 2023, 07:22:39 »

260g mindre verkar ju fungera ändå.
Bara köra på.

Kom gärna med input om några veckor, elförbrukning och vad du tycker nya kompressor ger för värme.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 05 mars 2023, 19:01:33 »

Hen verkar kunna sin sak och varit med tidigare, upp mätta värden är alltid bäst och det gäller framför allt det trycket  som ska var för en bra drift, så lita på hen du. Då är du hemma som det kallas.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 05 mars 2023, 17:33:27 »

Fick till ett ovanligt snabbt byte av kompressor. Mycket tacksam för det. Vibrationerna är i princip borta och ljudnivån är väldigt mycket lägre.

Fick 1,44kg r404 i nya kompressorn. Teknikern körde kompressorn med manometerstället påkopplat och jämförde avlästa värden  med egen Temperaturmätare på returen från radiatorer och temp på ett rör från kompressorn. Han sa att det var väldigt fina värden och att den nya går jättebra. Brine in var över 6 grader pga att kompressorn stått stilla nån vecka.

På typskylten står det att kompressorn ska ha 1,45kg r404. Men i ett datablad står det att den ska ha 1,7kg. Så jag ringde thermia som sa att det står fel på typskylten och att kompressorn ska ha 1,7kg.

Frågade min tekniker som sa att 1,7kg hade blivit alldeles för mycket och att kompressorn inte kommer gå bra/effektivt med så mycket. Hänvisade till att hans uppmätta värden styr hur mycket gas som ska i, inte vad det står i ett datablad.

Någon som har input?

Jag har inte tillräckligt med kunskap. Men jag tänker att uppmätta värden måste kunna bero på delta över radiatorkretsen, framledningstemp, Brine in temp. Flöde över systemet på kalla och varma sidan och att dessa kan ändras utifrån värmebehov och hur väl injusterade cirk. pumpar och radiatorer är.

Mätningar eller datablad, vad gäller?
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 26 februari 2023, 18:02:50 »

Anledningen till att man vill byta driftpressostaten samtidigt man tömmer kylkretsen och renoverar är för att pressostaten är den som styr/bryter varmvattnet. Den driftar varje dag flera gånger om dagen och till slut ger den upp.   Det är billigt vid tomt system jämfört med att tömma systemet för att byta den.  Nu när systemet ändå är tomt.  Den sitter på kylkretsen.

Uppskattar input! Denna verkar styra och bryta mot VVB retur temp. Har sett nån gammal tråd med felsökning av driftspressostat där man löste problemet genom att byta till en display där man kan styra på returtemp. Jag kan ha fattat fel såklart. Ska absolut diskutera bytet med reparatören.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 26 februari 2023, 16:20:20 »

Otroligt värdefull input, ska bolla driftpressostaten med kylteknikern.

Gissar att det kommer dra iväg om jag byter mjukstart via kylteknikern, han jobbar med thermia som reservdelsleverantör. Kan byta själv om det finns en lego-manual, men rädd att jag kopplar fel och snurrar den gode copeland baklänges nåt år innan den sprängs.

Tror jag identifierat motorskyddet (telemecanique RD10). Efter att ha kollat på Youtube verkar det vara kontaktorn också? Således byte av den då..?

Ingen som sitter på servicemanual/elschema till en sån här Eko 75 så man iaf kunde få lite mer på fötterna?

Älskar att fixa saker, men är ute på djupt vatten..

Tack för all input!

Anledningen till att man vill byta driftpressostaten samtidigt man tömmer kylkretsen och renoverar är för att pressostaten är den som styr/bryter varmvattnet. Den driftar varje dag flera gånger om dagen och till slut ger den upp.   Det är billigt vid tomt system jämfört med att tömma systemet för att byta den.  Nu när systemet ändå är tomt.  Den sitter på kylkretsen.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 26 februari 2023, 15:48:19 »

Du behöver bara byta kontaktorn och inte den del som sitter under som är motorskyddet, det går inte att göra fel bara hålla koll på färger eller märka ledningarna från vänster till höger. Mjukisen ska vara en 400 V och är inte svår att koppla in. skaffa en som har 400V manöver/start och kom tillbaka så ordnar det sig. Det med mekken som jobbar kopplar in den samtidigt som byte ab kompressorn. Tampararna ska ändå lossas. Och stå på dig om att inte ha orginalet som hen troligtvis har i fickan och vill sälja.
Ta ett foto rakt framifrån på EL-grejerna så får du mer info
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 26 februari 2023, 15:04:00 »

Otroligt värdefull input, ska bolla driftpressostaten med kylteknikern.

Gissar att det kommer dra iväg om jag byter mjukstart via kylteknikern, han jobbar med thermia som reservdelsleverantör. Kan byta själv om det finns en lego-manual, men rädd att jag kopplar fel och snurrar den gode copeland baklänges nåt år innan den sprängs.


Tror jag identifierat motorskyddet (telemecanique RD10). Efter att ha kollat på Youtube verkar det vara kontaktorn också? Således byte av den då..?

Ingen som sitter på servicemanual/elschema till en sån här Eko 75 så man iaf kunde få lite mer på fötterna?

Älskar att fixa saker, men är ute på djupt vatten..

Tack för all input!

För mig var det exakta modellen på kontaktor och motorskydd som gjorde att jag bytte själv. Hitta på ebay.
Byter man till identisk så är chansen liten att man kopplar fel, det är dock min åsikt men jag hitta nya grejer till pumpen trots 20 år gammalt vrak.

Sen när jag våga mer så bytte jag växelventilen från Honeywell tillLK som är bättre osv.

Men mjukstarten om den inte är identiskt hade jag nog lejt bort.
Inget kul och koppla fel.

Det här forumet är riktigt bra och jag är säker på att folk här inne hjälper dig om du är osäker.

Min Thermia villa/classic 75 från 02 gick 66.000 timmar innan jag bestämde mig för att byta kompressorn.  Inget fel på den. Men bytte för vintern närma sig.

Fördelen med din pump är att den är extremt lätt händig och byta saker på. Det är gott om plats och billigare delar än ny tekniskt utrustning. 
Du saknar inverterteknik, varvtalsstyrda cirkulationspumpar,  inga krångliga Displaykort, övervakning av kb, wifi och massa skräp. Som kostar apa. 

En kylteknikers våta dröm måste ju vara att fixa din pump. Då denne faktiskt har förmånligt utrymme.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 26 februari 2023, 14:53:01 »

Jag dömer dig inte, jag renovera trots allt jag med.

Varför man vill byta gammalt mjukstartskort beror oftast på att den kan sabba en fungerande kompressor, en del brinner upp, en del blir defekta när du minst annar det, en del pajar och kompressor pajar för att mjukstarten pajar och så där håller det på, man vill byta denna.

Den bör bytas när du byter till fräscha grejer.

En annan sak som ska bytas är kontaktor om sådan finns, klibbar fast sig efter 15-20 års tid och fungerar sådär.

Den kostar under 1000 lappen.

En annan sak jag skulle ha gjort med är att be kyltekniker löda dit en ny driftpressotat när han ändå tömmer systemet och löder dit en ny kompressorn, man är dumsnål om man inte gör det och detta är den som krånglar mest av samtliga 3 stycken, drift,hp, lp
Kostar 500 spänn och tar 5 min att löda dit.

Otroligt värdefull input, ska bolla driftpressostaten med kylteknikern.

Gissar att det kommer dra iväg om jag byter mjukstart via kylteknikern, han jobbar med thermia som reservdelsleverantör. Kan byta själv om det finns en lego-manual, men rädd att jag kopplar fel och snurrar den gode copeland baklänges nåt år innan den sprängs.

Tror jag identifierat motorskyddet (telemecanique RD10). Efter att ha kollat på Youtube verkar det vara kontaktorn också? Således byte av den då..?

Ingen som sitter på servicemanual/elschema till en sån här Eko 75 så man iaf kunde få lite mer på fötterna?

Älskar att fixa saker, men är ute på djupt vatten..

Tack för all input!
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 26 februari 2023, 14:46:25 »

2500 är billigt, orginal kostar 4000 så inget att fundera över, då kam man ta en som klarar lite större kW som håller bättre och ändå komma billigare undan

Om det nu passar för applikationen :)
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 26 februari 2023, 14:35:43 »

Jag dömer dig inte, jag renovera trots allt jag med.

Varför man vill byta gammalt mjukstartskort beror oftast på att den kan sabba en fungerande kompressor, en del brinner upp, en del blir defekta när du minst annar det, en del pajar och kompressor pajar för att mjukstarten pajar och så där håller det på, man vill byta denna.

Den bör bytas när du byter till fräscha grejer.

En annan sak som ska bytas är kontaktor om sådan finns, klibbar fast sig efter 15-20 års tid och fungerar sådär.

Den kostar under 1000 lappen.

En annan sak jag skulle ha gjort med är att be kyltekniker löda dit en ny driftpressotat när han ändå tömmer systemet och löder dit en ny kompressorn, man är dumsnål om man inte gör det och detta är den som krånglar mest av samtliga 3 stycken, drift,hp, lp
Kostar 500 spänn och tar 5 min att löda dit.



Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 26 februari 2023, 14:34:52 »

2500 är billigt, orginal kostar 4000 så inget att fundera över, då kam man ta en som klarar lite större kW som håller bättre och ändå komma billigare undan
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 26 februari 2023, 14:15:18 »



Skulle jag byta kompressor skulle jag aldrig behålla mitt gamla mjukstartskort som är 15 år.



Trots alla goda råd om att inte renovera börjar jag ändå luta åt det med tanke på alternativkostnaden.

Beträffande mjukstart, hur hittar jag en ersättning som säkert passar? Skulle vilja ha en ungefärlig prisuppfattning när jag diskuterar med min kyltekniker.
Hittade gamla trådar om t ex ABB PSR12-600-70. Verkar ju kosta ca 2500kr. Kan inte lingot men den är 3 fas och klarar 5,5kw. Min kompressor har märkeffekt 3kw om jag förstår handboken rätt.

Annat alternativ för kvalitativ ersättning?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 februari 2023, 21:10:14 »

Klart dom känner tempen på KB och då sänker farten på pumpen. det innebär att KB kyls ner ännu mer när den passerar växlaren. Och ingen kan få mig att tro på att VP inte tappar effekten när KB går ner mot - 4  till - 5 grader och det på inkommande. Samtidigt ska då en högre temp produceras i VP , då det är kallare ute. Snacka om """   Ebberöds bank """ . Du behäver ett hål till på 140 meter för att hamna på ca max 35 W per meter och det gör en VP på max 12 kW ligger på gränsen, så 10 kW kan vara lagom. Det blir då ca 30 W meter hål och är en bra riktlinje. Vid förfrågan ska du ha en kalkyl på verknngsgraden , men vara  tyst om att du vet ungefätligt vilka premisser som  gäller. Att inte säga något äe dersamma som att höra vad deras kompitens är. Sitter själv med en dum VP på  9 kW ingen massa elktronik i den och 3 hål a 100 meter, vid 6 timmars drift  ( laddade 2 X  tank 750 L) så är det fortfarande ca +3 in på VP. nu kör jag inte så längre ( nattaxa försvann ) Det tar ca 3 tim att ladda från + 35 i botten till + 55 i topp. ca 45 i botten och sen står VP still i ca3 tim och hålen laddas om
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 25 februari 2023, 20:36:06 »

Du klarae dig med nöd och näppe med VP i storlek på ca 7 kW , det gör ca 35 W per meter som är maxgräns i mitt tycke. Den du nu har är stämplad 7,5 kW ,  Thermia Eko 75. Arr som en del säger ta en 12 kW komer inte att hjälpa, har du otur så fryser hålet. Detta oavsett vad andra säger om invertermaskiner som ska var aså bra. Troligtvis har du en kolvkopressor nu och den går på en fart och ger der den ger i förhållande till tempen på KB, kyls KB ner för mycket så kommer en inerter att gå på sparlåga. Det talas så varmt från tillverkarna """  hej vad vi är bra, våra VP kan gå ner till - 8 som max. Vad tror du häder med hålet. Med en så stor så hamnar du på ca 57 W per meter och då kommer hålet att frysa dom första 30-40 meter. Det går ner is och värms i botten, men på vägen upp kyls det ner igen. Blir liksom Ebberöds bank. Så ska du ha en stor VP behöver du ett hål till på ca 140 mter.

Tack för svar. Copeland scroll-kompressor, absolut on/off.
Det här med borrhålets kapacitet verkar ju svårt att veta på förhand. Glasklart är att det är underdimensionerat med dagens mått. Men verkar ju finnas varianter av berg och mängd grundvattenflöde.

Hävdar du att reklamen om att moderna pumpar kan känna av hur kallt hålet är och styra effektuttaget därefter inte håller? Risk att jag får permafrost och måste borra 2x140m om ett par år?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 25 februari 2023, 20:10:25 »

Du klarae dig med nöd och näppe med VP i storlek på ca 7 kW , det gör ca 35 W per meter som är maxgräns i mitt tycke. Den du nu har är stämplad 7,5 kW ,  Thermia Eko 75. Arr som en del säger ta en 12 kW komer inte att hjälpa, har du otur så fryser hålet. Detta oavsett vad andra säger om invertermaskiner som ska var aså bra. Troligtvis har du en kolvkopressor nu och den går på en fart och ger der den ger i förhållande till tempen på KB, kyls KB ner för mycket så kommer en inerter att gå på sparlåga. Det talas så varmt från tillverkarna """  hej vad vi är bra, våra VP kan gå ner till - 8 som max. Vad tror du häder med hålet. Med en så stor så hamnar du på ca 57 W per meter och då kommer hålet att frysa dom första 30-40 meter. Det går ner is och värms i botten, men på vägen upp kyls det ner igen. Blir liksom Ebberöds bank. Så ska du ha en stor VP behöver du ett hål till på ca 140 mter.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 25 februari 2023, 19:36:52 »

Eftersom du har eko modellen, har du inbyggd varmvattenberedare eller sitter den utanför plåtskåpet?
Bredvid 200(180)l. Lågt i tak i källaren.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 25 februari 2023, 19:14:42 »

Eftersom du har eko modellen, har du inbyggd varmvattenberedare eller sitter den utanför plåtskåpet?
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 25 februari 2023, 18:56:18 »

Beträffande tillsats. Finns i servicemenyn under tillsats steg 1,2 eller 3. Verkar som det sitter 3 och 6kw elpatron i pumpen. Ställde in steg 1 i menyn med tanke att den max använder 3kw då. För att se hur långt det räcker.

Men kanske inte fungerar så? Utan kanske går direkt på 6Kw om det bara är inställt på 1 steg?

Någon som har koll?
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 24 februari 2023, 16:16:28 »

Förstår att du funderar, men i ditt fall hade jag inte renoverat.
Jag valde att renovera en Thermia classic
Jag fick kompressorn billigt, jag hade redan expansionventil och torkfiltret.
Min pump saknar mjukstart.
Växlare och förångare är tillverkade av SWEP så är i princip oförstörbara. 
Styrkortet hade jag redan ett extra, kontaktor och motorskydd bytte förra ägaren och ny växelventil.
Jag hade flera Danfoss cirkulationspumpar på hyllan i reserv.

Man får ha såna saker i beräkning.

Du måste byta kompressor, torkfiltret, expansionventil.
Därefter har du
Motorskydd, mjukstart, kontaktor, pressostater styrkort som är 15 år gamla du var även en växelventil som är sådär i kvalite.


Det kan dra iväg lite.


Skulle jag byta kompressor skulle jag aldrig behålla mitt gamla mjukstartskort som är 15 år.

Gasen R404a har också stuckit iväg galet i pris, utfasning.  Personligen anser jag att den är kanon i pumpen men sämre för miljön. Med argument för lägre hetgastemp.

Men kan bli svårt att få tag i snart.

Tack för input, gissar att du menar att du hade avrått pga pumpen ålder och i förhållande till min kompetensnivå och att jag saknar kontakter i kylbranchen. Det är en helt korrekt observation.

Kunskapen sträcker sig ju ungefär till att jag klarar byta en cirkpump(om det finns avstängning innan och efter  ;)). Och beskriva här att något inte fungerar.

Kompressorbytet innefattar byte av torkfilter och expansionsventil men det var säkert underförstått här.

Försökt jaga rätt på hur mycket jag kan spara i KWh per år på ett byte. Min kyltekniker hävdar att den jag har är en fin maskin med bra cop när kompressorn rullar. 10% besparing i bästa fall. Svårt att tjäna in, men håller med om  allt annat nämnt behöver bytas närmaste åren blir det en mkt sämre affär.

Beträffande r404 fyller de med en av thermia avsedd ersättningsgas, vilken vet jag dock ej.

Hade jag ägt maskinen i 15år istället för 7dagar och priserna hade legat kvar på 2020 nivån hade beslutet varit lätt. Eller om den varit 5år äldre eller yngre.

Skrivet av: Fellan
« skrivet: 24 februari 2023, 16:03:45 »

Beställ en Nibe F1145-12 eller S1155-12. Tror höjden är rätt? Inte så farlig leveranstid längre.

Borde gå att få till sommaren/hösten om jag förstår installatörer rätt. Den jag pratade idag menade med emfas att jag måste byta beredare också eftersom det blir dåligt styr med långa driftstider mot befintlig thermia beredare. Med andra ord installerar han bara om jag köper båda.

Ska få en offert men han hänvisade till priser på nibes hemsida. 135kkr för s1155-12 och 26kkr för vpb 200. 160kkr plus installation då.. Sen är det schablonrot på allt som jag förstår det. Har ingen uppfattning om rot, men låter som att jag inte kommer under 160kkr iaf.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 24 februari 2023, 12:14:13 »

Förstår att du funderar, men i ditt fall hade jag inte renoverat.
Jag valde att renovera en Thermia classic
Jag fick kompressorn billigt, jag hade redan expansionventil och torkfiltret.
Min pump saknar mjukstart.
Växlare och förångare är tillverkade av SWEP så är i princip oförstörbara. 
Styrkortet hade jag redan ett extra, kontaktor och motorskydd bytte förra ägaren och ny växelventil.
Jag hade flera Danfoss cirkulationspumpar på hyllan i reserv.

Man får ha såna saker i beräkning.

Du måste byta kompressor, torkfiltret, expansionventil.
Därefter har du
Motorskydd, mjukstart, kontaktor, pressostater styrkort som är 15 år gamla du var även en växelventil som är sådär i kvalite.


Det kan dra iväg lite.


Skulle jag byta kompressor skulle jag aldrig behålla mitt gamla mjukstartskort som är 15 år.

Gasen R404a har också stuckit iväg galet i pris, utfasning.  Personligen anser jag att den är kanon i pumpen men sämre för miljön. Med argument för lägre hetgastemp.

Men kan bli svårt att få tag i snart.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 februari 2023, 00:36:24 »

Beställ en Nibe F1145-12 eller S1155-12. Tror höjden är rätt? Inte så farlig leveranstid längre.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 23 februari 2023, 18:03:51 »

Nog för att elen är dyr men jag skulle nog inte kosta på 25000:- på en 15 år gammal värmepump med R404A utan låta kompressor/tillsats gå och lägga order på ny värmepump så fort det bara går för att kanske få till ett utbyte innan nästa vinter kommer.

Var också min spontana känsla. Svårt att uppskatta merkostnaden närmaste månader med elpatron plus 20år gammal luft/luft som verkar ha gas iaf. Helt nyinflyttad och har ingen mätning på huset än.

Förra ägarna har haft mellan 18 och 22Mwh senaste 10 åren. 24Mwh senaste året. Men då ett attefallshus som dragit 4Mwh(uthyrt). Men jag ser att förbrukning dec - 21 är 3800Kwh och jan - 22 är 3500Kwh, feb 2800Kwh, mars 2500Kwh, inklusive den uthyrda stugan med direkt el. El sommarmånaderna 1100-1200Kwh, så en hel del hushållsel. Men det värmer ju också.

Frågan är ju när kompressorn börjat tappa cop.

Kylteknikern tyckte jag skulle fundera på vilka finesser jag är ute efter men tyckte att det är ett snabbt sätt att komma igång genom byte.

Pratade med en försäljare som gärna bytte ut den mot en inverter på 12Kw för ca 125-130kkr, så kunde man på sikt se hur mycket borrhålet klarar. Men menade att i rådande marknadsläge är det värt att överväga kompressor byte.

Men om nuvarande pump med välfungerande kompressor skulle dra 11000kwh per år och en ny drar säg 8000Kwh och elpriset är 3kr tar det ändå >10år innan differensen är ikapp.

Men visst risken är att man står med en strulmaskin, men förhoppningsvis är det billigare saker som växelventil och cirkpump som behöver bytas framgent då.


Svårt ju.
Skrivet av: Dymo450
« skrivet: 23 februari 2023, 16:13:49 »

Nog för att elen är dyr men jag skulle nog inte kosta på 25000:- på en 15 år gammal värmepump med R404A utan låta kompressor/tillsats gå och lägga order på ny värmepump så fort det bara går för att kanske få till ett utbyte innan nästa vinter kommer.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 23 februari 2023, 13:34:01 »

Kyltekniker på plats idag. Utifrån vibrationer, ljud och gastryck menade han att kompressorn är slut. Den snurrar bara runt i princip och skapar inte mycket värme. Han trodde att den sannolikt är ungefär lika effektiv som elpatronen nu. Dessutom avrådde han från att försöka få den att rulla på kompressor för att undvika att vibrationerna skadar kopplingar eller rör i maskinen.

Uppskattat pris 25000:- med rot-avdrag för kompressorbyte. Låter som ett skäligt pris.
Trist att byta kompressor på en 15år gammal maskin. Men att hitta en ny pump i dessa tider med maxhöjd 160cm verkar omöjligt om man inte vill vänta 6-12månader eller köpa på blocket.


Kruxet att vi egentligen borde ha en större kompressor för bättre effekttäckning över året. Men då är frågan hur mycket borrhålet på 140m orkar med.

Beslut beslut beslut.  Bott i huset i 6 dagar, känns som jag får byta kompressor, borde vara intjänat på 1 år eller 2. Sen på sikt byta till en större pump om ytterligare några år.


Mvh
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 22 februari 2023, 19:28:07 »

Vågar inte koppla förbi mjukstarten.

Dagens datainsamling visar att kompressorn stannade idag när den skulle göra varmvatten, framledningstemperaturen var så 42 grader. Bör värdet verkar alltid vara 70 grader när thermia gör varmvatten.

Stannade senare idag, då också varmvatten och framledning kring 50 grader. Ställde ner legionellakörning till var 14e dag och toppningsvärdet till 50grader på egen risk. Ställde också ner kurvan till 35 för att se om den kör mer regelbundet. Ska fylla på med värme från en 20 år gammal luft/luftvärmepump med dåliga fläktlager som skär hål i trumhinnan. Vågar inte ge mig på att byta lager förrän jag har kontroll på bergvärmen, pajjar säkert luft/luft då...

Min arbetshypotes är att kompressorn är generellt kass eller har brist på kylmedie. Stöds av att årsförbrukningen på detta för mig nya hus ökat successivt från 16,5Mwh till 22Mwh senaste året

En återförsäljare ville skicka ett entourage med röris och elektriker för att kolla att termostaterna är öppna och att kurvan är rimliga. Sen kyltekniker om det behövs.

Men fick tag på en kyltekniker med goda vitsord som förhoppningsvis dyker upp i slutet av veckan eller på måndag. To be continued.

Tack för att ni läser min blogg ;)

Gör så. Uppdatera oss hur det gick sen.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 22 februari 2023, 18:34:15 »

Vågar inte koppla förbi mjukstarten.

Dagens datainsamling visar att kompressorn stannade idag när den skulle göra varmvatten, framledningstemperaturen var så 42 grader. Bör värdet verkar alltid vara 70 grader när thermia gör varmvatten.

Stannade senare idag, då också varmvatten och framledning kring 50 grader. Ställde ner legionellakörning till var 14e dag och toppningsvärdet till 50grader på egen risk. Ställde också ner kurvan till 35 för att se om den kör mer regelbundet. Ska fylla på med värme från en 20 år gammal luft/luftvärmepump med dåliga fläktlager som skär hål i trumhinnan. Vågar inte ge mig på att byta lager förrän jag har kontroll på bergvärmen, pajjar säkert luft/luft då...

Min arbetshypotes är att kompressorn är generellt kass eller har brist på kylmedie. Stöds av att årsförbrukningen på detta för mig nya hus ökat successivt från 16,5Mwh till 22Mwh senaste året

En återförsäljare ville skicka ett entourage med röris och elektriker för att kolla att termostaterna är öppna och att kurvan är rimliga. Sen kyltekniker om det behövs.

Men fick tag på en kyltekniker med goda vitsord som förhoppningsvis dyker upp i slutet av veckan eller på måndag. To be continued.

Tack för att ni läser min blogg ;)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 22 februari 2023, 10:29:47 »

Mäter du mellan faserna och kompressorn är inkopplad så kan det bli full spänning när den går runt i den. Det bästa för att kolla mjukisen är att koppla förbi den fysiskt. Är det en orginal så ska L1 ihop med V L2 ihop med W och L3 är bara en koppling
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 22 februari 2023, 09:45:08 »

Om det uppstår fel igen.

Jag hade mätt mellan faserna. 
Ett taskigt mjukstartskort kan spöka till det ordentligt med märkliga fel. 


Var försiktig om du gör detta själv.

Tack för svar!
Samma fel inatt igen. Kompressorn startar inte men indikerar drift. Den har jobbat hela natten i princip.

Efter 30min avstängning av maskinen kom kompressorn igång igen.

Mätte mellan faserna in och ut från mjukstarten. 396-397v mellan alla faserna in och ut.

Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 22 februari 2023, 08:32:47 »

Om det uppstår fel igen.

Jag hade mätt mellan faserna. 
Ett taskigt mjukstartskort kan spöka till det ordentligt med märkliga fel. 


Var försiktig om du gör detta själv.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 21 februari 2023, 22:36:23 »

Nu har kompressorn gått som den ska sedan i söndags morse utan handpåläggning.

Problemet uppkom i efter att jag höjde rum bör eftersom den var nedställd vid utflytt och huset avkylt (15grader uppskattningsvis). Framledningstemperatur var runt 45 grader så det var inte extremt, men inte lågt heller.

Nu är nästa fundering om kompressorn presterar värme som förväntat.
Börjar med en video på hur kompressorn låter idag när temperaturen är runt 0an. Fortfarande förväntat ljud eller går tungt?
https://photos.app.goo.gl/mPvzqyahSbgdU8Px8
Nu när det är 1-2 plus grader går kompressorn mest hela tiden, korta avbrott på 15minuter för att sen dra igång och köra minst 2h. Har inte loggat det färdigt än så det är uppskattningar.

Huset är 180kvm, byggt -22 tillbyggt -77 och -16. Moderna ytterdörrar. 3 glasfönster antingen från slutet av 70 talet eller från -16. Stort skjutparti på en del och ett större modernt fönsterparti på en annan del, så där finns en del förluster. ca 20cm isolering i bjälklaget. Gissningsvis 20cm i väggarna. Ca 20cm på vinden.

Pumpen är på 7,5kw, om allt fungerar som det ska drar huset 7,5kwh runt 0an, med tanke på att kompressorn går mest hela tiden. Eller så producerar den inte värme som den ska.

Hittar inget synglas att granska, läste någon tråd om att "modernare" thermia saknar det. Eller så finns det under cellgummiisoleringen. Integralen är på 60, hysteres på 10grader, startintervall 20M(vad det nu innebär). I servicemenyn fanns även Tryckrör som visade 113(120)grader; det var ett 2-3h timmars drift. Säger det något att tryckröret ej kommit upp i förväntat bör värde?

Det enda vettiga sätt jag kan komma på att ta reda på hur bra den fungerar är att skaffa en elmätare på pumpen och sedan köra någon vecka på elpatron respektive kompressor och plotta mot väder och vind. Men ej särskilt lockande att köra elpatron i dessa tider.

Övriga idéer för att ta reda på hur bra pumpen mår?


Mvh
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 20 februari 2023, 07:54:31 »

Jag hade fel,  du har ett mjukstartskort.

K1 är mjukstarten.

I många fall är detta just problemet, du ska koppla förbi mjukstarten för att kolla om det är det som är problemet.

Hoppa över synglaset så länge.

Aningen får någon annan här snäll användare skriva hur du ska göra eller så söka lite. 

I ditt fall skulle jag prioritera felsöka mjukstarten nu när du har ett.
 
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 19 februari 2023, 21:13:01 »

Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.

Känns som hela min kropp vibrerar i 50-60hz, fortplantar sig fint i rören och sätter hela huset i svängning.

Förra ägaren beskrev sig som ljudkänslig varför jag är mycket tveksam till att det alltid varit på det här viset.

För tillfället kan jag tänka mig att köpa en ny pump bara för att slippa ljudet och vibrationerna, men risken finns kanske att även en modern inverterpump sätter huset och rör i svängning? Behöver ju dock få tag på en pump och vill inte gärna lägga halva pumpbudgeten på elräkning varför jag hoppas kompressorn kan leva lite till.

Vad tror ni förresten om att sänka hastigheten till läge 2 på cirkpump till brine? Har oftast delta 1 eller 2 grader när jag varit i källaren. 3 grader ska vara effektivare vad jag läst. Men är nojjig att ändra på något som sannolikt varit så i 15år nu när kompressorn gått till och från under i alla fall 12h utan handpåläggning..

Skrivet av: Fellan
« skrivet: 19 februari 2023, 21:02:59 »

Bubblar det efter flera minuter vid start och fortsätter har du köldmediebrist. Ska bubbla i början
En kyltekniker ser det, men börja kolla lite själv.


Eb annan fråga. Har du en vit eller liknande klump i skåpet där det står mjukstart på eller ser helt enkelt ut som en stor klump fyrkantig, går in kablar i den.

Se bild.
Eller länk

https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-mjukstart/mjukstart-kimsafe-16a.html

Inte hittat någon vit klump, fått för mig att den gröna klumpen på bilden märkt K1 kan vara mjukstarten??



Beträffande synglas vet jag inte riktigt var jag ska leta, kan det finns under armaflex isoleringen på rör till eller från kompressorn?


Skrivet av: Fellan
« skrivet: 19 februari 2023, 17:20:43 »

Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.

Gissar internt överhettningsskydd löser för dig.
Variationer i ljud och MS-larm, då tänker jag på mjukstarten som håller på lägga ner helt.

Att en kompressor går tungt kan bero på framledningstemperaturen. Har du något problem i ditt system som tvingar upp framledningstemperaturen? Tex snålar på värmen med termostater eller driftpressostat för varmvattnet som aldrig ger signal, då går det helt klart tungt och dyrt jämt.

Mjukstarten är ett vanligt problem vad jag förstår, men inga larm har löst nu. Fick för mig att motorskydd larm brukar gå när Mjukstarten ger sig?

Beträffande framledningstemp så är det tydliga spår av högtempsystem här, ser ut som 10mm koppar till flera av radiatorerna. Enradiga men rätt breda radiatorer. Vid inflytt i fredags så var rum bör på 17grader. Säljaren hade satt ner den för 2 veckor sedan. Rum bör 20 visade sedan att kurvan var på 56grader!

Fick igång 2 rätt stora element med kärvande termostater igår som måste varit avstängda i vintras. Satte ner till kurva 40 igår när jag trodde det skulle bli bara elpanna närmaste veckorna. Kommer ju inte räcka men kanske underlättar kompressorn lite. Intressanta är att maxretur är på 55grader så det måste ju blivit en del tillskott.. Fast pumpen har gått 46000h och tillskott 1 respektive 2 är 800 resp 800h. Måste skaffa en elmätare till den där pumpen.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 19 februari 2023, 17:13:40 »

Kompressorn hade stått stilla en timme eller så när jag gick ner och noterade att den indikerar drift men inte rullade. Då var den varm. Som att ström gick in men fick inget att snurra = värme. Fick bryta strömmen för att det sen skulle svalna av.

Ska se om jag hittar synglaset och syna det.

Mängden köldmedia, går det felsöka på enkelt sätt för kyltekniker? Eller det handlar om att fylla på mer för att se om det blir bättre?

Bubblar det efter flera minuter vid start och fortsätter har du köldmediebrist. Ska bubbla i början
En kyltekniker ser det, men börja kolla lite själv.


Eb annan fråga. Har du en vit eller liknande klump i skåpet där det står mjukstart på eller ser helt enkelt ut som en stor klump fyrkantig, går in kablar i den.

Se bild.
Eller länk

https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-mjukstart/mjukstart-kimsafe-16a.html
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 19 februari 2023, 17:00:36 »

Det är inte många vp timmar.

Kan du hålla max 1 sekund på kompressorn med en köldmedia R404a är det konstigt.

För lite köldmedia kan göra att kompressorn går varm, därför startar den igen efter två timmar för då har den svalnat.

Annars är kompressorn sliten.

Jag gissar på det.

Hur är synglaset vid uppstart?
Det ska bubbla en kort stund. Sen ska glaset bli klart.

Kompressorn hade stått stilla en timme eller så när jag gick ner och noterade att den indikerar drift men inte rullade. Då var den varm. Som att ström gick in men fick inget att snurra = värme. Fick bryta strömmen för att det sen skulle svalna av.

Ska se om jag hittar synglaset och syna det.

Mängden köldmedia, går det felsöka på enkelt sätt för kyltekniker? Eller det handlar om att fylla på mer för att se om det blir bättre?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 februari 2023, 16:43:42 »

Enligt El-schemat så sitter det nog en mjukis efter MSK och kontaktor. Kan vara att mjukisen inte ger genomslag  som den ska, prova med koppla förbi den genom att koppla ihop L1 med U och L med V L3 är sammankopplade. Då startar kompressorn med ett ryck. Var en dyr rackare som reservdel.köp inte orginalet utan en riktig mjukiis, den kostar inte mer och kan vara biligare och ska vara med 400 V styr.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 19 februari 2023, 16:14:11 »

Ganska säker på att 75 modellen saknar mjukis.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 19 februari 2023, 14:52:50 »

Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.

Gissar internt överhettningsskydd löser för dig.
Variationer i ljud och MS-larm, då tänker jag på mjukstarten som håller på lägga ner helt.

Att en kompressor går tungt kan bero på framledningstemperaturen. Har du något problem i ditt system som tvingar upp framledningstemperaturen? Tex snålar på värmen med termostater eller driftpressostat för varmvattnet som aldrig ger signal, då går det helt klart tungt och dyrt jämt.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 19 februari 2023, 13:10:22 »

Hej!
46339h

Hade bekymmer idag med ett kompressorn stannade. Kollade i pannrummet, stod värmepump + elpatron i displayen. Lampan för kompressor lyste men stod helt stilla.

Lyfte locket och kompressorn kändes mkt varm, kunde nudda 1-2 sekunder.

Stängde av via displayen och bröt strömmen. Startade igen, samma fel displayen indikerade kompressor drift men den var icke igång. Inga larm.

Bröt strömmen igen och lät den svalna 2h. Då gick den igång. Tycker den låter ungefär som vanligt. Men det vibrerar verkligen svagt i hela huset så normalt är det inte. Fortplantar sig via rören som det verkar.

Tycker kompressorn varierar lite i varvtal, går inte jämnt hela tiden. Låter som den ändrar frekvens med några minuters mellanrum, under en kort stund. Kanske går tungt, svårt för mig att säga. För att sen komma tillbaka till  mer jämn frekvens.
Delta på 7-8 grader över radiatorerna.
Brine in 5, Brine ut 4. Borde väl vara lite högre delta kanske, Cpump står på läge 3/3 och alltid gjort gissar jag. Ej testat ändra.

Magkänslan säger nära förestående byte.

181cm högt i tak, 15år gammal thermia varmvattenberedare på 200l bredvid.

Hade gärna köpt en japansk maskin men faller på höjden.

Nibe, ctc eller thermia?

Det är inte många vp timmar.

Kan du hålla max 1 sekund på kompressorn med en köldmedia R404a är det konstigt.

För lite köldmedia kan göra att kompressorn går varm, därför startar den igen efter två timmar för då har den svalnat.

Annars är kompressorn sliten.

Jag gissar på det.

Hur är synglaset vid uppstart?
Det ska bubbla en kort stund. Sen ska glaset bli klart.

 
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 19 februari 2023, 00:07:07 »

Hej. Hur många vp tmmar har du?

Hej!
46339h

Hade bekymmer idag med ett kompressorn stannade. Kollade i pannrummet, stod värmepump + elpatron i displayen. Lampan för kompressor lyste men stod helt stilla.

Lyfte locket och kompressorn kändes mkt varm, kunde nudda 1-2 sekunder.

Stängde av via displayen och bröt strömmen. Startade igen, samma fel displayen indikerade kompressor drift men den var icke igång. Inga larm.

Bröt strömmen igen och lät den svalna 2h. Då gick den igång. Tycker den låter ungefär som vanligt. Men det vibrerar verkligen svagt i hela huset så normalt är det inte. Fortplantar sig via rören som det verkar.

Tycker kompressorn varierar lite i varvtal, går inte jämnt hela tiden. Låter som den ändrar frekvens med några minuters mellanrum, under en kort stund. Kanske går tungt, svårt för mig att säga. För att sen komma tillbaka till  mer jämn frekvens.
Delta på 7-8 grader över radiatorerna.
Brine in 5, Brine ut 4. Borde väl vara lite högre delta kanske, Cpump står på läge 3/3 och alltid gjort gissar jag. Ej testat ändra.

Magkänslan säger nära förestående byte.

181cm högt i tak, 15år gammal thermia varmvattenberedare på 200l bredvid.

Hade gärna köpt en japansk maskin men faller på höjden.

Nibe, ctc eller thermia?

Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 17 februari 2023, 08:52:10 »

Hej!
Sedan igår ägare till ett hus med en Thermia Eko 75 från 2008.
Kompressorn låter i mina öron väldigt mycket, skapar vibrationer som fortplantar sig i rören ut i hela bottenvåningen, trots att pumpen är i källaren.
Läser man runt lite så ska man misstänka nära förestående kompressorhaveri(om 1 timme till 1år). Förra ägaren tycker att det har låtit så här så länge han kan komma ihåg(vad nu det betyder när man säljer ett hus).
Motorskyddet brukar tydligen lösa ut ett par gånger per år också, senast i förrgår.

Bifogar länk till film med ljud från kompressorn precis innan den stannar.
https://photos.app.goo.gl/6tJWK8qbgZpmXpZV9

Någon som kan uttala sig om ljudet? Potentiella åtgärder? Eller bara börja plocka in offerter och hoppas att kompressorn håller till sommaren?
Kompressorn verkar i alla fall sitta fastskruvad ordentligt.


Mvh

Hej. Hur många vp tmmar har du?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 februari 2023, 13:25:33 »

Stålfjädrar går nog inte att få plats med, åtminstone inte utan att montera om kompressorn. Gummifötter finns t.ex. hos JS Energi: https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-kompressor/kompressorfot-mjukare-gummi-4-pack.html  Är man väldigt händig kan man normalt byta dessa själv men det kan vara trångt att komma åt.

Bitumenplattor eller ljuddämpningsmattor beroende på vad som ryms på insidan plåtarna blir bra. Dämpar väldigt effektivt. 
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 16 februari 2023, 13:17:11 »

Hej! Tycker kompressorn låter som man kan förvänta sig när den är från 2008. Kompressorfötterna i gummi kan bli dåliga med åren då de blir hårda och slår i botten så vibrationer/ljud ökar. Kan bli bättre genom att byta fötter. För att dämpa det direkt ljudet kan man sätta in ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bilar och båtar. Finns t.ex. på Biltema.

Tack för svar! Pratade även med rörmokaren som bytte cirkulationspump på pumpen i början av december, han hade inte heller noterat att det var ett konstigt ljud. Så kanske håller en eller några säsonger till.
Beträffande gummifötter, leta efter orginal och byta ut? stålfjädrar får man plats med det?

Bara att klä insidan med bitumen där man kommer åt?

Mvh
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 februari 2023, 12:50:59 »

Hej! Tycker kompressorn låter som man kan förvänta sig när den är från 2008. Kompressorfötterna i gummi kan bli dåliga med åren då de blir hårda och slår i botten så vibrationer/ljud ökar. Kan bli bättre genom att byta fötter. För att dämpa det direkta ljudet kan man sätta in ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bilar och båtar. Finns t.ex. på Biltema.
Skrivet av: Fellan
« skrivet: 16 februari 2023, 12:28:15 »

Hej!
Sedan igår ägare till ett hus med en Thermia Eko 75 från 2008.
Kompressorn låter i mina öron väldigt mycket, skapar vibrationer som fortplantar sig i rören ut i hela bottenvåningen, trots att pumpen är i källaren.
Läser man runt lite så ska man misstänka nära förestående kompressorhaveri(om 1 timme till 1år). Förra ägaren tycker att det har låtit så här så länge han kan komma ihåg(vad nu det betyder när man säljer ett hus).
Motorskyddet brukar tydligen lösa ut ett par gånger per år också, senast i förrgår.

Bifogar länk till film med ljud från kompressorn precis innan den stannar.
https://photos.app.goo.gl/6tJWK8qbgZpmXpZV9

Någon som kan uttala sig om ljudet? Potentiella åtgärder? Eller bara börja plocka in offerter och hoppas att kompressorn håller till sommaren?
Kompressorn verkar i alla fall sitta fastskruvad ordentligt.


Mvh

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 714
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!