Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flödesbrytare Daikin  (läst 421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flödesbrytare Daikin
« skrivet: 03 februari 2024, 12:39:25 »
Min Daikin Altherma indoor unit EKHVX008BB6WN stannar ofta i med felkoden CO.
Jag har googlat runt och förstått att jag måste byta flödesbrytaren?
Jag har hittat att det finns en produkt Daikin flödesbrytare med produktnummer 5011857 som skall passa till Daikin Hybrid.
Passar denna komponent?

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödesbrytare Daikin
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2024, 15:22:01 »
Jag ska försöka spola igenom komponenterna i pumpen.

Borde man tillföra någon vätska i radiatorsystemet så att det blir mindre korrosion? Borde man installera ett magnetfilter på radiatorkretsen?
Finns det förslag på bra magnetfilter?

Borde man byta vatten i hela radiatorsystemet, jag är medveten om att det är dött vatten som inte förblir så efter byte, men om vattnet är smutsigt kanske man ändå måste spola. Skall man då tillföra någon vätska då i så fall och vad för vätska ska man använda?

Kan tråden till flödesbrytaren tillfälligt "kortslutas" så att man får värme och varmvatten till huset tills problemet är åtgärdat?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödesbrytare Daikin
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2024, 15:42:25 »
Kortsluter du flödesvakten och det fungerar, sÃ¥ kan det vara fel i den, fungerar det  sÃ¥ gÃ¥r det att fÃ¥ VV och värme. Men om flödet inte är rätt sÃ¥ kommer VP att lösa pÃ¥ lÃ¥gtryck ( LP ) DÃ¥ kan det vara att pumpen inte gÃ¥r som den ska eller luft i Köldbäraren, sÃ¥ flödet inte räcker till. Bara prova, inget farligt som kan hända.

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödesbrytare Daikin
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2024, 01:24:48 »
Tack 25fOCUS, jag är så tacksam över ditt tips, det var verkligen ett fint inlägg, men jag hann försöka med att skruva loss flödesbrytaren först...

Jag hann skruva loss flödesbrytaren för att se om smuts är där och fick ut en del vatten pga min klantighet att stänga en kran. Så nu fick jag som jag tror att mig höra när systemet startar upp att små luftbubblor går runt, sedan får jag nu felkod 7H genast efter starten. Flödesfel eller inget flöde alls enligt manualen. Cirkpumpen drar runt vatten.
Jag hör att vatten går runt och tycker mig höra luftbubblor. Jag att låta nytt vatten rinna från vattenkran med kranarna till radiatorer stängda. Låta vatten rinna in och ut felväg och sedan vatten in och ut den rätta vägen. Men jag har svårt att bli av med luften. Kanske det är svårt att lufta alla komponenter? Jag borde först försiktigt testa flödesbrytaren innan jag började med vattenflödet. Men jag såg så mycket brunt vatten så jag kunde inte låta bli att skruva upp och försöka rengöra.

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödesbrytare Daikin
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2024, 10:58:03 »
Om jag sluter de tvÃ¥ pinnarna till flödesbrytaren temporärt sÃ¥ startade pumpen och gav värme i  5 minuter. sedan stannade pumpen utan felkod, och efter nÃ¥gon minut kom CO upp. Det var mycket vattensorl, som att det är bubblor i systemet. Jag mätte nu ocksÃ¥ i flödeskabeln när pumpen gick. Jag ska mäta den igen när jag skruvat ut den  igen. Det var ingen kontakt i den när pumpen gick. SÃ¥ ett problem är det med flödesbrytaren.

Jag ser att jag inte får ut något vatten ur luftventilen uppe på reservvärmaren fastän jag helt skruvat bort huven. Jag antar att luftventilen är igensatt? Jag kanske måste skruva lös den och putsa den?

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödesbrytare Daikin
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2024, 00:20:19 »
Jag har mätt flödesbrytaren för kontakt den sluter och öppnar Ã¥t olika hÃ¥ll sÃ¥ den pÃ¥ det sättet verkar fungera. Spaden gÃ¥r lätt men den sluter ändÃ¥ inte kretsen vid flöde när pumpen startat. Jag har mätt den utskruvad.  Jag har satt den sÃ¥ den sluter kontakten vid flöde ut frÃ¥n reservvärmaren, alltsÃ¥ med kabeln mot reservvärmaren. Jag har försökt skrapa i hÃ¥let men det är inte smuts där. Det är nog läge att köpa en ny flödesbrytare. Jag undrar hur lÃ¥ng tid det tar att fÃ¥ en ny? Den torde ha nummer 5011857?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!