Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoAir 107/EcoLogic EXT  (läst 568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Movietajm

  • Gäst
Movietajm
CTC EcoAir 107/EcoLogic EXT
« skrivet: 14 januari 2023, 12:22:35 »
Hej. Bott i det här huset i snart 8 år och 2010 satte förra ägarna in en CTC EcoAir 107 med en EcoLogic EXT som jag nu har frågor om. Vi har solfångar på taket av modell EFFECTA ST2N och där har tidigare varit en vattenmantlad kamin men den är borttagen sedan 2 år. Jag har nyss installerat Tibber så jag kan se förbrukningen i realtid och där är toppar på runt 3000 watt mer eller mindre konstant, kanske med 30-60 minuters dippar regelbundet. Enligt EcoLogic EXT är systemet satt till system 6 vilket betyder "shuntat system med tank och undershunt". För mig är detta grekiska =). Tanken är Husqvarnatanken och värmen fungerar fint i huset men jag ville veta om förbrukningen är normal. Jag testade i förrgår att sätta ner huskurvan från 50 till 40 och sänka inomhustempen men dagen efter så fanns det i princip inget varmvatten och förbrukningen låg på runt 500 w istället för 3000 w så det är kanske inte så konstigt då. Jag har läst igenom manualerna men väldigt mycket som jag inte förstår. Förra året hade vi en firma från Kävlinge som egentligen bara konstaterade att han inte fattade så mycket av systemet för han tyckte det var "för avancerat"...? Min prioritering är varmvattnet, när man duschar etc. Sen är huset på 3 våningar (källare, botten och över) och det tar ju tid för transporten av vattnet till alla elementen och jag vet inte hur inställningarna är för själva varmvattnet och inte radiatorvattnet, alltså vad man egentligen ska ställa in den på. Har ställt den relativt nära fabriksinställningar. Idag när jag kom hem så stod VP Framl. C på 40 (55) mot t.ex. 30 igår så det har ju värmt upp men då antar jag att pannan siktar på att värma upp det till 55 och det kanske tar väldigt lång tid om man har haft tempen lågt tidigare? Tacksam för all hjälp. =)

JohanW70

  • Gäst
JohanW70
SV: CTC EcoAir 107/EcoLogic EXT
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2023, 11:39:36 »
Sitter med ett liknande system sedan 2009, solfångare på taket, vattenmantlad kamin och 750l ackumulatortank. Dessutom en varmvattenberedare som är kopplad med inkommande vatten från slingan i ackumulatortanken för förvärmning. Värmepumpen är en CTC Ecoair 109 med Ecologic EXT.
Min huskurva står på 35, då har jag stora radiatorer och radiatortermostaterna på max öppet. Tappvarmvatten funderar jag inte så mycket på iom att jag har vv-beredare. Frågan är ju om du måste ha så varmt vatten i tanken, jag tänker att du kan prova att ställa ner huskurvan och göra varmvatten i ackumulatortanken på natten. Det finns ju en speciell funktion för detta.
Om du går in i menyn under "avancerat", "inställningar", "inst tank", så kommer du till en meny där du kan göra varmvatten mellan två tidpunkter. Låt "max tank temp" vara "från" annars går den mot maxtemp hela dygnet runt. Om du har timpris så är det ju värt att testa nattetid då det oftast är som billigast.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!