Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta av värmepump - rÃ¥d och tips  (läst 1729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arvid.norberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta av värmepump - råd och tips
« skrivet: 28 december 2020, 13:37:04 »
Hej, jag behöver råd och tips inför byte av värmesystem i 190 m2 villa som idag värms med direktverkande el från värmepump via luftkanaler i tak.
Befintligt system:
Värmepump: Bacho ACJ (från 1991, behöver snart bytas)
Frånluftspump: FTX HERU S (nytt)
Varmvattenberedare: METRO THERM 188 liter (2 år gammalt)
Eldar i kamin på vinter för extra värme
Jag vill behålla luftburen värme men vill komplettera med luft-vatten pump till befintlig varmvattenberedare om teknsikt möjligt (om det är ekonomiskt) samt koppla ett vattenbatteri till ny värmepump.
Behöver er hjälp med tips/råd hur jag kan göra samt förslag på system/utrustning
Vänliga hälsningar
/Arvid

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta av värmepump - råd och tips
« Svar #1 skrivet: 28 december 2020, 18:37:55 »
Hej! Bacho ACJ är ett luftvärmeaggregat, inte en värmepump. FTX Heru S är ett vanligt FTX-aggregat, inte en frånluftsvärmepump. MetroTherm har en mängd olika varianter på beredare men ingen som är innerdel till någon luftvattenvärmepump vad jag kan se. Synd att flera av grejerna är nya eller nästan nya då NIBE's rekommenderade lösning är att byta luftvärmeaggregatet till Alig VB250L som kombineras med frånluftsvärmepumpen NIBE F370. Denna har shunt och kan hela tiden förse ett luftvärmebatteri med värme non-stop. Väljer man att koppla en luftvattenvärmepump till ett luftvärmebatteri och aggregat kommer tilluften att bli kall under tiden värmepumpen avfrostar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Byta av värmepump - råd och tips
« Svar #2 skrivet: 28 december 2020, 19:12:12 »
Det går utmärkt att byta ut el-batteriet i ACJ till ett vattenvärmebatteri.

Sedan är det ju bara fläkten som behöver bytas.
https://www.alltomventilation.se/product.html/flaktmotor-till-luftvarmeaggregat-acj?category_id=57

Alternativt ett ersättningsaggregat
https://www.flaktgroup.com/se/products/luftbehandling/bostadsaggregat/acjb-luftvarmeaggregat?code=ACJB-03-5-1-5-1-2-1

Eftersom du har ett FTX-aggregat så kan du inte installera en frånluftsvärmepump typ Nibe 370. Du måste välja luft/vattenvärmepump eller bergvärmepump, tillsammans med en arbetstank typ 300 liter.

Vilken elförbrukning har du efter att det nya ventilationsaggregatet installerades?

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta av värmepump - råd och tips
« Svar #3 skrivet: 29 december 2020, 09:17:53 »
Mitt rÃ¥d är att undvika Polarheat och Outlet1. Gjorde själv misstaget att köpa en 12,3kW LVVP av Polarheat. Den uppmätta effekten/COP pÃ¥ min VP ligger 25-30% under vad Polarheat lovat. ( VP,ns prestanda mätt direkt efter VP sÃ¥ det är enbart VP som mätts sÃ¥ värmesystemet pÃ¥verkar inte mätningen) VP,n reklamerades till Polarheat som inte accepterat reklamationen.  Har ocksÃ¥ frÃ¥gat Outlet1 om de har nÃ¥gon koll pÃ¥ prestanda pÃ¥ sin variant av samma VP och fÃ¥tt svar att de inte vet ngt om verklig prestanda eller om ngn kollat.

Utloggad arvid.norberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta av värmepump - råd och tips
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2021, 13:25:51 »
Tack alla för svar, vad kul att jag får hjälp!
Ja, som ni ser är jag ingen expert på detta med värme! Pump, frånluft, värmeaggregat, vad är vad ;)

Min tanke är att koppla luft/vatten pump till en varmvattenberedare, som förser vattenbatteriet, skulle det funka? Jag får väl räkna med att byta ut varmvattenberedaren isf, om det inte går att använda befintlig?

Lexus, har du tips på vattenbatteri att ersätta elbatteri i ACJ? Du skriver att fläkten bör bytas, är det mest att den är gammal eller finns det annan anledning att byta om jag sätter in vattenbatteri?
Till din fråga, jag har en förbrukning på ca 21-25k kWh, eftersom Heru ersatt en befintlig FTX så kan jag inte säga hur stor besparing jag har med/utan FTX men jag gissar att den är en bra investering.

Tack för tips!
/Arvid

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Byta av värmepump - råd och tips
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2021, 14:30:14 »
Du skrev att "ACJ behöver bytas snart" och i ACJ finns el-slingor, trafo och en fläkt.

Ett alternativ är att fortsätta använda den ACJ-låda du har, och byta ut innehållet. Någon styrning för värmen behöver du inte i ACJ, då värmepumpen fixar det jobbet.

Nej, jag tror inte det finns något skräddarsytt batteri, varför du får designa ett eget batteri via någon firma som har den kunskapen.

Den här kanske passar, och som ger 6,6 kW vid 55°.
https://shop.systemair.com/en/vbr--60--30--4--water--heating--batt/p99768

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!