Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: putte82
« skrivet: 06 september 2018, 11:17:53 »

Nu fick jag äntligen tid att fortsätta experimentera. Jag har anslutit en till 15 meter slinga till kondensorn.

Nu får jag tex 0 grader efter kapillären och +10 innan kompressorn. 13 grader i luften så det verkar bättre tycker jag. Stänger jag av fläkten så blir det inte heller massa minusgrader till kompressorn, som förut. Trycket på högtryckssidan sjunker inte heller dramatiskt som innan när jag stängde av fläkten. Hetgasen stiger när jag stänger av fläkten. Hetgasen kom upp i 100 grader när det var 50 grader i omgivande vatten i kondensorn, fläkten igång. +5 grader efter kapillären. Cop inte högre än 2.

Jag funderar på om kapillären stryper för mycket. För litet flöde över förångaren ska väl leda till ökad temperatur efter förångaren. Även hetgasen borde bli varmare med minskat flöde? Och sämre cop?
Skrivet av: Rörisoleraren
« skrivet: 21 juli 2018, 17:14:42 »

Hej ja det stämmer att gasen normalt ska vara varmare i slutet på förångaren men en förångare i en luft luft har ganska högt tryckfall. Det gör att överhettningen kan vara tex 3 grader men när du mäter på förångaren ser det ut som överhettningen är 0.
Blev själv förvånad när jag mätte på min experimentmaskin.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 06 juli 2018, 20:16:33 »

Tyvärr sitter ingen anslutning på lågtryckssidan så jag kan mäta trycket. Hetgasen ökade från runt 80 till 90 när jag stängde fläkten. Alla videor jag tittat på så förklarar dom hur temperaturen skall vara konstant i förångaren så länge förångning sker. Sedan på slutet skall det vara helt förångat och då kan den börja öka i temperatur. Men jag får aldrig någon temperaturökning, vilket får mig att tänka att det över överfyllt så att det inte hinner förånga helt i kondensorn. Sedan samlas vätskan i burken(glömt namnet på) som skall lagra eventuell oförångad vätska. Vilket gör att den kan gå ett tag tills burken blir helt full, utan att kompressorn får vätska och ger utslag på det(låg hetgas). Burken är rätt stor, säkert 1 liter, så känns som det kan vara rejält överfyllt innan det blir vätska till kompressorn.

Tycker det borde vara tillräckligt flöde genom kapillären eftersom överhettningen inte verkar vara för hög(snarare för låg), vilket det blir om flödet är för mycket strypt samt att det är varmt ute vilket är då det krävs som mest flöde. Men om det är överfyllt kanske det bara verkar vara tillräckligt högt flöde. Kanske är det för mycket strypt, vilket skapar det höga trycket på hetgasen istället för överfyllt? Jag provade gradvis stänga serviceporten efter kondensorn för att se om överhettningen i förångaren ökade pga lägre tryck och flöde genom förångaren. Så blev dock aldrig fallet. Det enda som hände var att till slut hördes tydligt att kompressorn började jobba hårdare och jag öppnade genast upp.
Skrivet av: Rörisoleraren
« skrivet: 05 juli 2018, 22:00:25 »

hmm har själv gort lite experiment på en luftvärmepump med kapillärrör. När man kör i värme drift är tryckskillnaden mellan låg o högtryckssidan stor. Det gör att överhettningen normalt ligger mellan 0-3 grader om man mäter tryck och temperatur efter förångaren.
Mäter man inte trycket utan bara jämför temperaturen innan och efter förångaren, kan tryckfallet i förångaren (upp till 7 grader) göra att temperaturen blir lägre vid kompressorn än början eller mitten på förångaren.
Tror inte det blir bra med exp ventil i serie med kapillärrör.  strypningen i kapillärröret gör nog att exp ventilen inte släpper fram tillräckligt med vätska.

Byter du ut kapillärröret mot en exp ventil så kommer ventilen att stänga vid avfrostning men jag tror det funkar med en backventil i serie med exp ventilen.
stänger du fläkten i förångaren så sjunker förångningstemperaturen för att luften från fläkten har slutat att värma förångaren. Detta är helt normalt.
Om du är rädd att den är över fylld kan du mäta hetgasen. onormalt låg hetgas = vätska in i kompressorn
 
Skrivet av: putte82
« skrivet: 04 juli 2018, 22:00:05 »

Åh äntligen svar! :) Känns som alla tagit semester..

Det är kapilärrör vid värmedrift. Jag funderar dock på att sätta en txv. Innan serviceventilen på sugledningen, då jag inte har tömningsutrustning. Den verkar släppa igenom tillräckligt genom kapillären nu när det är varmt så borde gå att använda en txv i serie? Med bara kapilär är det svårt att få bra cop som jag förstår det då den bara fungerar effektivt vid ett givet driftläge.

Jag har ingen underkylning alls. Tex 4,5 grader i mitten av förångaren och 2 grader innan kompressorn. Jag tolkar detta som överfylld. Något jag inte riktigt begriper varför det händer är när jag stänger av fläkten så blir det snabbt -15 innan kompressorn och på högtrycksidan sjunker trycket från höga 30 bar till väldigt lågt. Är det att köldmediet inte kokar, utan förblir vätska? Tycker det känns fel så satte på fläkten fort igen.

Då enheten är förfylld och jag ännu(funderar starkt på att köpa) inte har någon tömningsutrustning vore det enklast att göra kondensorns volym större men svårt att få ett hum hur mycket som behövs. Jag får samma temperatur ut från kondensorn som vattnet den ligger i så effektmässigt borde det väl vara bra? Tror jag köper en till 15 meter 5/8 slinga och kopplar på och ser vad som händer.
Skrivet av: Rörisoleraren
« skrivet: 02 juli 2018, 21:54:22 »

Har du expansionsventil eller kapilärrör vid värmedrift?
Har du kapilärrör hade jag fyllt på precis tills hela förångaren frostar på jämt. Kanske behövs lite kallare väder först ?

Med expansionsventel fyll tills du har ca 5 graders underkylning.
Är ingen expert men tror att det ska fungera.
Skrivet av: putte82
« skrivet: 23 juni 2018, 23:10:51 »

Kört några fler tester samtidigt som jag knarkar hvac på youtube :)

Körde i kylläge och sugledningen frostade ända in till kompressorn = överfylld?

Körde i värmeläge och stängde av fläkten på utedelen och då började trycket sjunka rejält när förångaren blev kall = överfylld?
Skrivet av: putte82
« skrivet: 22 juni 2018, 02:04:36 »

Hej!

Jag har monterat en kopparslinga som kondensor till en aircondition/luftvärmepump för att skapa en lvvp. Jag undrar hur jag tar reda på om volymen i kondensorn matchar den förfyllda mängden gas.

En sak jag ska göra är att montera synglas på sugledningen efter kondensorn för att se att gasen kondenserat helt. Bubblor indikerar gasbrist om jag förstår rätt? Hur tar jag reda på om det är överfyllt? Dvs kondensorn har för liten volym.

Sedan har jag ingen expansionsventil på kondensorn, vilket kanske behövs för att kunna köra i kylläge för att avfrosta?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!