Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa begagnad vedanläggning  (läst 10643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roobban

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Köpa begagnad vedanläggning
« skrivet: 17 april 2010, 10:29:58 »
Funderar pÃ¥ att köpa en begagnad vedanläggning tex som den här  http://www.blocket.se/jonkoping/Komplett_Varmeanlaggning_26869836.htm?ca=10&w=3

Vedpanna gjutjärn Viadrus 39-44 kw 70 cm 2002
Laddomat 21
Rökgastermometer
Acumulatortank 1,500 liter

I paketet ingår alla befintliga rör och kopplingar inkl. 2 st expansionkärl.

Är det en bra/dålig panna
duger den till att värma mina 240kvm?
Har en 750l tank kan man koppla in den också o eller kanske ännu fler? något man ska tänka på där?

Nu har ja en vedpanna med inbyggd acc tank ca 500l och den pannan är alldeles för liten och ja tycker de går åt mycket ved.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #1 skrivet: 17 april 2010, 11:19:20 »
du lagrar 5800 watt per 100 liter acktank vid 50 graders diff så det beror på hur mycket energi huset kräver samt hur ofta du vill elda
vet ingen som har provat en viadrius men gjutjärns panna låter inte som hi tech men om den lämnar 40 kw är det inget problem med en tank till
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #2 skrivet: 17 april 2010, 15:13:24 »
Pannan rymmer 96 L ved.
Menar smurfen att 3000L skulle vara lagom??

kw antalet säger ju bara hur fort du laddar tanken inte hur mycket energi pannan kan lämna.

Jag skulle inte köpt en Viadrus
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #3 skrivet: 17 april 2010, 20:19:59 »
Med en tank till blir det 2250 liter (1500 + 750). Det är ju hur mycket man kan lagra som är det viktiga sen måste man köpa panna efter storlek på tankarna. Om man vill ha någorlunda bekväm vedeldning så vill i alla fall inte jag elda mer än 1 gång per dygn man måste klara värmen i 18 -20 tim på den lagrade volymen. Kw antalet säger hur mycket energi pannan kan lämna hur fort du laddar tanken beror på storlek på tank samt hur mycket energi som går att till att värma huset under tiden du eldar. Skulle inte heller köpa en viadrius gjutjärnspanna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #4 skrivet: 17 april 2010, 21:20:10 »
Med en tank till blir det 2250 liter (1500 + 750). Det är ju hur mycket man kan lagra som är det viktiga sen måste man köpa panna efter storlek på tankarna. Om man vill ha någorlunda bekväm vedeldning så vill i alla fall inte jag elda mer än 1 gång per dygn man måste klara värmen i 18 -20 tim på den lagrade volymen. Kw antalet säger hur mycket energi pannan kan lämna hur fort du laddar tanken beror på storlek på tank samt hur mycket energi som går att till att värma huset under tiden du eldar. Skulle inte heller köpa en viadrius gjutjärnspanna.

kw är effekt.Det är inget man skall dimensionera ack tankar efter.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #5 skrivet: 17 april 2010, 21:25:58 »
Precis tanken ska dimensioneras efter förbrukning pann kw efter tanken. Men om man har en panna kanske man måste dimensionera tanken efter pannan annars får man en tank man (aldrig) hinner elda upp i temp iofs inget problem förutom priset på tanken samt expkärl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #6 skrivet: 17 april 2010, 22:04:19 »
pann kw efter tanken. Men om man har en panna kanske man måste dimensionera tanken efter pannan annars får man en tank man (aldrig) hinner elda upp i temp iofs inget problem förutom priset på tanken samt expkärl.

Nej inte efter kw. Efter eldstads volymen.. Vad passar bäst till en tank på 3000L?
En panna på 60kw och eldstad på 100L
Eller en panna på 30kw och en elstad på 200L ?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #7 skrivet: 17 april 2010, 22:15:04 »
Kan inte jag svara på med 60 kw pannan kommer du hinna elda upp tanken till topp men får lägga i (många) gånger med 30 kw pannan kommer man kanske kunna elda upp i topp beroende på förbrukning när det är riktigt kallt och värmen behövs bäst. sen så brukar eldstadsvolym och kw hänga ihop men extremfall finns säkert.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #8 skrivet: 17 april 2010, 22:29:47 »
Kan inte jag svara på med 60 kw pannan kommer du hinna elda upp tanken till topp men får lägga i (många) gånger med 30 kw pannan kommer man kanske kunna elda upp i topp beroende på förbrukning när det är riktigt kallt och värmen behövs bäst. sen så brukar eldstadsvolym och kw hänga ihop men extremfall finns säkert.
Vad tror du blir bekvämast då? Förbrukningen på husen är desamma.
Stoppa panna full o glömma, 30kw 200L
eller stoppa in och låta brinna ut och fylla igen 60kw 100L

Det finns inget hus som drar 30kw
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #9 skrivet: 17 april 2010, 22:41:27 »
Om du behöver en tank pÃ¥ 3000 liter sÃ¥ har du stor förbrukning säkert 10 kw lär inte räcka med ett ilägg eller tvÃ¥ i stora pannan. Annars har du rätt ett ilägg är bekvämast. Men jag skulle inte köpa nÃ¥n av dom pannerna vilken skulle du köpa  Sc:,h Vilken panna pÃ¥ 60 kw har endast 100 liter eldstadsvolym !
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #10 skrivet: 17 april 2010, 22:56:57 »
Om du behöver en tank pÃ¥ 3000 liter sÃ¥ har du stor förbrukning säkert 10 kw lär inte räcka med ett ilägg eller tvÃ¥ i stora pannan. Annars har du rätt ett ilägg är bekvämast. Men jag skulle inte köpa nÃ¥n av dom pannerna vilken skulle du köpa  Sc:,h Vilken panna pÃ¥ 60 kw har endast 100 liter eldstadsvolym !

Nej man behöver inte ha en stor förbrukning.Man kanske vill ha långa eldnings intervaller.
Jag försöker bara få dig att förstå att man inte skall stirra sig blind på kw på en vedpanna.
Det verkar inte gå så bra så jag ger upp
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa begagnad vedanläggning
« Svar #11 skrivet: 18 april 2010, 08:10:07 »
Att både eldstads volym samt kw räknas räknas i normalfall det vet jag. Vill man ha en 3000 liters tank till ett hus med låg förbrukning så funkar det ju bra med lite kw men det kanske inte är så vanligt samt att trådskaparen har ett hus på 240 m2 (behöver iofs inte betyda hög förbrukning)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!