Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen värme ut i radiatorsystemet.  (läst 1392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mrks80

  • Gäst
Mrks80
Ingen värme ut i radiatorsystemet.
« skrivet: 11 oktober 2012, 11:06:42 »
Hej

Har haft min bergvärmepump avslagen i 6 månader nu då vi totalrenoverat huset och nu även bytt ut alla gamla självcirkulationsrör till nya koppar rör.
Jag har nu startat upp bergvärmepumpen (CTC Ecoheat 308) sen en vecka tillbaks och tycker inte det kommer ut någon värme i systemet.

Jag har ställt upp cirkulationspumpen på max och även ökat värmekurva så det är 60grader på utgående vatten.
Trots detta blir rören bara varma i närheten av värmpepumpen och 2st element som är ovanför blir rejält varma.
Resten av systemet är iskallt.

Vad kan detta bero pÃ¥? Borde inte alla rör bli varma rätt sÃ¥ snabbt?   jag har en radiator 4meter frÃ¥n värmepumpen som befinner sig i golvnivÃ¥ i källaren och det förblir iskallt. Tidigare var det alltid detta element som reagerade snabbast.

Kan cirkulationspumpen vara trasig trots att det låter?

Systemet har jag luftat 3-4ggr i omgÃ¥ngar och fÃ¥r inte ut nÃ¥gon luft alls.  Trycket i systemet stÃ¥r precis innan rödmarkeringen.

Är amatör men vill helst få tips på vad jag kan kontrollera.

tacksam för alla svar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ingen värme ut i radiatorsystemet.
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2012, 13:06:14 »
Cirkulationspumpen kan lÃ¥ta trots att den inte roterar. Skruva loss proppen pÃ¥ gaveln av motorhuset och kontrollera att axeln roterar. Det är ett mejselspÃ¥r i den sÃ¥ det syns. Om den inte snurrar, tag en skruvmejsel och hjälp igÃ¥ng den. Det händer ofta att pumphjulet korroderar fast när den inte har gÃ¥tt pÃ¥ en längre tid. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Mrks80

  • Gäst
Mrks80
SV: Ingen värme ut i radiatorsystemet.
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2012, 13:29:44 »
Hej

Tack för svaret.

Jag skulle kontrollera cirkulationspumpen och började med att stänga av flödet till denna både till och från, när jag upptäckte att
den ena var i "fel" läge och stängde vattnet. Öppnade upp denna och vipps var det kokhett överallt i huset.

Tack för hjälpen. Du sparade mig en dyr stockholmsrörmokare.

/ Markus




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen värme ut i radiatorsystemet.
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2012, 14:24:01 »
Kul att det löste sig utan hjälp av rörmokaren.
Var det du själv som stängt ventilen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mrks80

  • Gäst
Mrks80
SV: Ingen värme ut i radiatorsystemet.
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2012, 09:23:04 »
Hej.

Ja som amatör har jag kliat mig mycket i huvet gällande detta.
Finns ju fler ventiler efter denna som var avstängda som jag trodde var de enda, det var rörmokaren som hade stängt av.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!