Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1235 överskottsvärme  (läst 4886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Nibe 1235 överskottsvärme
« skrivet: 06 juli 2008, 14:40:17 »
Hej

En liten fråga, min kompis har just fått en nibe 1235 installerad och han har problem med att elementen blir varma och då säger tydligen NIbe att det är när pumpen värmt upp varmvattnet till rätt temperatur så stängs värmepumpen av och växlingsventilen kopplar om till radiatorerna och detta är för att ta hand om överskottsvärmen.
I hans fall blir det 2 grader varmare i huset än han vill ha, ok 17 grader inne vill han ha, kan det verkligen vara så att det finns överskottsvärme som måste tas om hand.
Och varför låter man inte den bli varmvatten isåfall.

Dom säger dessutom att han kan inte stänga av alla element för det kan vara farligt för pumpen.
Vad kan dom mena med ett sådant påstående?

Finns det någon bra dokumentation som visar hur pumpen är uppbyggd så man kan förstå vad dom säger.

MVH
Messer

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2008, 15:56:53 »
Alla vp utom just CTC fungerar så att när den värmt klart vv så växlar ventilen och släppr ut ca 5 liter 60 gradigt vatten på radiatorslingan, men 2 grader??
Den lilla skvätt bord inte ha ngn betydelse på inomhustemp om nu inte vp gör vv var 30e min.
På vissa kan man ställa en sommartemp tex på 17 grader, då stannar cirk.pumpen och skvätten vv kommer aldrig ut till radiatorerna. Nibe borde ha en sådan funktion.
Tyvärr går det inte att stänga av elementen för då larmar vp, men tror nästan ändå att antingen så är det ngt konstigt med just växelventilen så att den inte stänger rktigt, eller så har man en för hög finjusteringskurva inställd
Mest kyla men lite värme också

Utloggad gladiac

  • Känd frÃ¥n Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 1230-6
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2008, 19:09:01 »
Tjena. Har själv en 1230-6 och det är bara att sätta den i sommarläge så stannar cirkulationspumpen. Men att den skulle höja inomhustempen med 2 grader låter otroligt . Han borde be Nibe(eller installatören) kolla växel ventilen så den inte läcker.

Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall Ã…r 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2008, 20:58:38 »
17 grader inne vill han ha

DÃ¥ mÃ¥ste han nog skaffa frikyla om han inte bor i Kiruna.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2008, 00:53:52 »
Hej

Ja han är lite knepig, men så är ju forskare också.
Nåja glömde kanske berätta att han just fått sin förra värmepump utbytt av nibe p.g.a dom problem han hade med den första så det är alltså en helt ny Nibe 1235.
Det är klart att det kan vara fel på växelventilen men jag tror det mera beror på att inte ens NIbe folket som tydligen varit där egentligen vet vad som händer och skall hända.

Varför skulle det vara skadligt för värmepumpen om man stäger av alla element?
Vad är det för larm som skulle utlösas isåfall?
Om det bara vore c:a 5 liter varmt vatten som släpps ut så borde alltså inte elementen bli varma även om det sker var 30:e minut väl?

Kan någon kanske berätta för mig hur pumpen är uppbyggd och då menar jag på ganska enkel nivå, alltså man pumpar Brine genom slangen i borran på så sätt tar man upp värme ur hålet.
Nästa steg är att plocka ur den värmen med värmepumpen prata vi då om en värmeväxlare som på ena sidan har Brine och andra sidan gas i en förångare.
Det är det schemat jag vill kunna förstå.
Vad är det växelventilen växlar om för något, man blandar väl inte varmvatten med radiatorvatten?

MVH
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2008, 07:53:04 »
Den här bilden är väl den bästa bilden jag hittar.

Om man ställer om VP:n till sommardrift så är det OK att stänga radiatorerna, men han får inte glömma att öppna dem när det är dags att värma upp huset igen.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2008, 07:59:30 »
I hans fall blir det 2 grader varmare i huset än han vill ha, ok 17 grader inne vill han ha, kan det verkligen vara så att det finns överskottsvärme som måste tas om hand.
Men är det inte sÃ¥ att han har ställt in temperaturen pÃ¥ 17 grader, men sÃ¥ blir det 19 inne i alla fall, bara för att utomhustemperatur och solinstrÃ¥lning gör sÃ¥...  inte pÃ¥ grund av att VPn skickar ut en skvätt varmvatten efter vv-körning?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2008, 08:33:03 »
Om han inte vill ha mer än 17 grader inne hur ordnar man det om det är 25 grader ute??
1 normalhus har en egenuppvärmning på ca 3 grader så tex vid en utetemp. på 17 så blir det 20 grader inne.
Vill han absolut xakt ha 17 grader så blir det till att installera frikyla annars kommer det aldrig att gå, som ngn sa tidigare
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2008, 16:30:14 »
Om det bara vore c:a 5 liter varmt vatten som släpps ut så borde alltså inte elementen bli varma även om det sker var 30:e minut väl?
Jodå, första elementet blir varmt, det blir det hos oss, och det är inte bra på sommaren då det första elementet sitter i ett litet sovrum på ö-våningen, gissa om det blir varmt.
Jag har löst det så att jag stängt de 2 första elementen (endast sommartid förstås), då "försvinner" värmen genom rören ist, funkar skapligt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2008, 05:00:20 »
Hej

Ja problemet ligger inte i temperaturen 17 grader utan det är att elementet blir varmt så att han tydligen besväras av det noch eftersom NIBE undersöker vad som kan vara fel eftersom fenomenet uppträder så innebär det att NIBE måste anse att värmepumpen/värmesystemet inte skall bete sig på detta sätt för annars skulle väl dom säga att det är normalt och inte byta ut värmepumpen.

Tack Carl N, lite följdfrågor.
Är det någon som anser att det finns något problem med avstängda element vid sommardrift frågan ställs eftersom dom tydligen sagt till honom att det kan orsaka någon sorts problem.

Om jag förstår bilden rätt så värms mantelen genom att det varma vattnet går in vid toppen av mantelen och ut i botten.

Växelventilen shiftar flödet av radiatorvatten mellen radiatorerna och mantelen.

Och så litet antagande:
Jag antar att efter varmvattenproduktion så växlar växelventilen om från mantelen till radiatorerna och det har inget som helst att göra med att man måste bli av med överskottsvärme.


Så korrigera mig om jag missförstått nått, eller missat nått.

Jag ska ringa honom i dag och be honom läsa det här så han kan ställa fler frågor om han vill så ska jag försöka fråga åt honom.

Tack så långt grabbar
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #10 skrivet: 08 juli 2008, 06:58:29 »
Och så litet antagande:
Jag antar att efter varmvattenproduktion så växlar växelventilen om från mantelen till radiatorerna och det har inget som helst att göra med att man måste bli av med överskottsvärme.

Nu har ju jag en 1215 men ställer man den i sommardrift sÃ¥ kommer växelventilen inte att ändra läge utan alltid vara i läget mot VVB:n, jag tror samma gäller för 1235.  ??? I detta läget gÃ¥r VB-cirkpumpen bara dÃ¥ varmvatten tillverkas.

Står VP:n inte i sommardrift så kommer VB-cirkpumpen gå hela tiden och då kan det skada VP:n att stänga radiatorerna eftersom växleventilen då skiftar mot radiatorerna direkt efter VV-laddning och skickar ut en skvätt med hetvatten i radiatorerna. Jag tror inte heller att cirkpumpen mår så bra av att gå mot stängda ventiler.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #11 skrivet: 08 juli 2008, 08:47:33 »
Nu har ju jag en 1215 men ställer man den i sommardrift sÃ¥ kommer växelventilen inte att ändra läge utan alltid vara i läget mot VVB:n, jag tror samma gäller för 1235.  ???

På min 1230 (som är så gott som en 1235), få jag ut en skvätt värme till elementen efter VV-körning vilket tyder på att växelventilen ändrar läge trots sommarläge. O mängden verkar ha ökat, då den i början bara värmde rören nämast pumpen.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1235 överskottsvärme
« Svar #12 skrivet: 08 juli 2008, 10:05:45 »
På 1230 kan man göra en inställning så att vb-pumpen går hela tiden vid sommarläge. Jag har den inställd så för att försöka jämna ut tempen mellan källaren och resten av huset. Dvs få lite varmare i källaren och lite kallare uppe. Vet inte hur bra det funkar men det känns ok.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!