Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppskatta besparing  (läst 2031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Uppskatta besparing
« skrivet: 31 juli 2006, 15:53:32 »
Funderar på att köpa en värmepump.
Bor i ett teglat lättbetonghus 1-planshus med källare
på 130kvm vardera planet.
Vi har över 30 000 kw/h per år i förbrukning
trots att vi har kallt inne.
och det blir inte billigare nästkommande år.
Vi har elvärme i tak och väggar.

Har också en stor spiskassett som vi ej hunnit installera ännu.

Min fråga är hur stor besparing en värmepump kan göra i mitt aktuella fall?
På ett ungefär hur mycket handlar det om?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppskatta besparing
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2006, 07:25:58 »
Funderar på att köpa en värmepump.
Bor i ett teglat lättbetonghus 1-planshus med källare
på 130kvm vardera planet.
Vi har över 30 000 kw/h per år i förbrukning
trots att vi har kallt inne.
och det blir inte billigare nästkommande år.
Vi har elvärme i tak och väggar.

Har också en stor spiskassett som vi ej hunnit installera ännu.

Min fråga är hur stor besparing en värmepump kan göra i mitt aktuella fall?
På ett ungefär hur mycket handlar det om?

Det beror på vad för värmepump du vill ha.

Eftersom du har direktel så brukar den vanligaste åtgärden vara en luft/luft VP och med en sån kan du spara uppåt hälften av värmebehovet.

Om du konverterar till vattenburen värme och berg/jordvärmepump så kan du spara uppåt 2/3 av värmebehovet.

Är de 30 000 kWh/år inklusive hushållsel?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Uppskatta besparing
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2006, 15:27:17 »
Besparingen beror givetvis på hur huset ser ut men en vanlig besparing på pumpar vi säljer till hus med din storlek är 8-9000 kw en del sparar givetvis mer.den besparingen tycker jag är helt okay med en investering på 16-20000:- eller ännu lägre om du inte köper ett färdigt paket utan gör allt själv *vinkar*

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Uppskatta besparing
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2006, 13:44:32 »
Tack för svaren.
Vill också passa på och säga att jag tycker detta forumet
verkar mycket seriöst och bra.

Någon konvertering till vatten eller jordvärme är inte aktuell då det är mycket kostsamt
och kräver stora ombyggnationer i huset.
Däremot så blir det nog en L/L pump, kanske 2 st.

Min förbrukning inkluderar hushållsel.
Vi snålar dock på värmen under vintern så pumpen/pumparna är också tänkta att
förbättra klimatet utöver den besparing de kan ge.

Jag ser på era svar att det finns mycket att spara med en värmepump.
Mitt elavtal skall förnyas till vintern och priserna är på väg upp så det är nog tvunget
att köpa en pump, borde nog ha gjorts för länge sedan eftersom vi har hög förbrukning,
men bättre sent en aldrig.

Tanken är att jag skall försöka montera så mycket som möjligt själv och leja bort det som krävs för
att garantierna skall gälla. Vad det nu är?

Jag tror att jag kommer att satsa på 2 pumpar-1 på varje plan.
Har inte bestämt mig för vilka ännu.
Ser att priserna börjar bli trevligare och trevligare.

Skall sätta mig någon dag och läsa igenom allt på detta forum så jag kan lite mer.

Jag kommer att redovisa mina besparingar här när allt är klart.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppskatta besparing
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2006, 09:58:06 »
Om ni inte börjar snåla ännu mer med värmen (i rum som inte värmepumpen kommer åt att värma) så räkna inte med mer än 7000 kWh i besparing, med två pumpar kanske 8-9000 kWh/år. Det är min gissning i alla fall, de jag känner (i Piteå) som jag anser vara trovärdiga har som regel sparat ca 5-7000 kWh/år om de haft en tidigare förbrukning på ca 30000 kWh. Siffrorna gäller med en värmepump.

Tänk på att besparingen minskar om du kör den för kyla sommartid... Men komforten ökar!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppskatta besparing
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2006, 23:16:43 »
Om ni inte börjar snåla ännu mer med värmen (i rum som inte värmepumpen kommer åt att värma) så räkna inte med mer än 7000 kWh i besparing, med två pumpar kanske 8-9000 kWh/år. Det är min gissning i alla fall, de jag känner (i Piteå) som jag anser vara trovärdiga har som regel sparat ca 5-7000 kWh/år om de haft en tidigare förbrukning på ca 30000 kWh. Siffrorna gäller med en värmepump.

Tänk på att besparingen minskar om du kör den för kyla sommartid... Men komforten ökar!

Det stämmer att besparingen med en L/L VP varierar var i landet man bor. I Skåne borde besparingen ligga på drygt 10000 kWh/år med en tidigare förbrukning på 30000 kWh/år. Men det handlar även om intrimmning, placering av innerdel och att ha några graders skillnad i innetemp beroende på hur långt bort från innedelen som man är.
« Senast ändrad: 04 augusti 2006, 23:18:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!