Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terställning av överhettningsskydd elpanna  (läst 4957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tania

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Återställning av överhettningsskydd elpanna
« skrivet: 19 november 2011, 13:02:54 »


Jag undrar om det finns någon som vet hur jag återställer överhettningsskyddet på en gmmal el-panna sedan 1985. Det är en Egor El-Complé. Plötsligt har den lagt av och vare sig värme eller varmvatten funkar. Alla säkringar är utbytta utan framgång och övrig el i huset fungerar.

Hittar ingen manual för systemet och har ingen susning om vad jag bör göra i nästa steg. Vi installerar bergvärme under nästa vecka, så jag är måttligt osugen på att göra några större investeringar i en panna som ändå ska kastas ut. Men vatten är nödvändigt...

Vi har en extra varmvattenberedare men ingen har kunnat svara på huruvida den är fristående från pannan eller ej. Så jag antar att det är så att det varmvatten som finns i rören är det vi får hushålla med?

Tacksam för snabbt svar om hur jag ska felsöka vidare.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Återställning av överhettningsskydd elpanna
« Svar #1 skrivet: 19 november 2011, 13:08:00 »
Oftast sitter det ett överhettningsskydd (på ledningarna som går till värmepatronen) som har en röd "knapp" med ca 3-4 mm diameter, man trycker in knappen hårt tills man känner/hör ett litet klick. Oftast går det tre ledningar in och tre ledningar ut från "lådan".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tania

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återställning av överhettningsskydd elpanna
« Svar #2 skrivet: 19 november 2011, 13:13:30 »
Problemet är bara att jag överhuvudtaget inte har koll på hur denna grej funkar, och än mindre på var värmepatronen sitter.. Svårt att förklara över nätet förstår jag, men brukar dessa sitta inne i själva skåpet för pannan, eller via de ledningar som tex går upp mot taket?



Oftast sitter det ett överhettningsskydd (på ledningarna som går till värmepatronen) som har en röd "knapp" med ca 3-4 mm diameter, man trycker in knappen hårt tills man känner/hör ett litet klick. Oftast går det tre ledningar in och tre ledningar ut från "lådan".

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Återställning av överhettningsskydd elpanna
« Svar #3 skrivet: 19 november 2011, 13:27:59 »
http://www.brfvastragalaxen1.se/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Egor_E-compl%E9.pdf här har du en komplett beskrivning, på sidan 6 ser du återställningen för överhettning. Vart den sitter kan jag inte se men är den inte synlig på utsidan pannan får man lossa på någon plåt. det bör vara ganska lätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!