Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftning av element  (läst 6474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luftning av element
« skrivet: 22 januari 2007, 18:58:09 »
Hej

Har hittat ett element i köket som inte mår så bra. Det är ljummet i överkant och kallt i nederkant. Ska också säga att jag har -15 ute och 44gr framledning så det bör iaf bli lika varmt som de övriga radiatorerna.

Jag provade att lufta men det kommer bara vatten. Inget spottande och fräsande som jag trodde det skulle göra. Ja ja tänkte jag så jag fortsatte att lufta igenom nipplarna. Helt plötsligt så slutade det att komma vatte. Blev lite fundersam och sprang ner till VPn. Jo mycket riktigt så hade trycket i systemet sjunkit till 0. Fyllde på vatten till 1 bar och provade igen men kommer bara vatten.

Så min fråga är, hur gör man när man luftar. Jag tror att jag har luft i det elementet eftersom det inte blir varmt. Jag har varit på termostaten och den fungerar. Kan det vara nåt annat som ställer till det för mig.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftning av element
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2007, 20:34:02 »
Sannolikt är det inte luft utan något annat:

Fast instrypning på koppel eller returventil, ta bort termostaten och kolla vilken typ av koppel du har, en del går enkelt att ställa in grundflödet på med en liten ratt, andra behöver specialverktyg, vissa går inte att ändra på alls.

Fast instrypning på reurventilen, under en täckmutter på returen från radiatorn sitter en liten avstängningsventil, denna kan vara nerskruvad. Om du öppar här, ha en trasa i beredskap för det kan komma lite radiatorvatten.

Men troligast har "knappen" på kopplet fastnat, man kan pilla lite på den och se om den kommer ut (låter snuskigt ju  *roflmao* ), eller knacka försiktigt på kopplet med ett verktyg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftning av element
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2007, 20:51:10 »
Hej igen

Jag skulle ha varit tydligare. Ventilen har inte fastnat i stängt läge. Den har snarare fastnat i öppet läge. Går knappt att trycka in den utan verktyg. Jag har även skruvat bort ventilen så där sitter det inte. Det var så jag fick upp ett annat element som fastnat. Det andra du sa om att det skulle vara strypt nertill kanske det är. De andra elementen går finfint så jag blir lite konfunderad om bara ett element skulle vara strypt..... Men man vet ju aldrig.

Ska titta på det imorgon. Nån annan som har nån annan teori??

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftning av element
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2007, 20:53:55 »
Det kan också vara igensättning i radiatorn, i så fall måste du nog ta loss den och spola ur den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luftning av element
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 21:27:34 »
Har du jämn temp i överkant på radiatorn är det inte luft! Med luft är det varmast vid inloppet...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad anteisr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftning av element
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2007, 06:55:49 »
Gomorron

Jag har som Bertil säger. Varmast vid inlopp sen svalnar det av i överkant så att det är ljummet vid avluftningen samt att det svalnar av neråt på elementet.

Hur ska jag göra för att få bort det. Öppnade avluftningen men det kom bara vatten till trycket var nere på noll.

//Anders
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftning av element
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2007, 09:04:22 »
Jag tror inte på att du har luft i elementet, däremot tror jag att det sitter igen.
Jag har lika själv på ett element.
Skall ta bort det och spola rent det till sommaren när det är varmare ute.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Luftning av element
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 09:08:16 »
Två fel???

1. Att du får tryckfall väldigt snabbt efter att du luftat kan bero på trasig gummiblåsa eller felaktigt förtryck i slutet expkärl.

2. Kallt nertill... följ råden ovan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luftning av element
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 12:08:23 »
Men jag vidhåller utan luft då ska det va lika varmt i överkant!

Höj trycket en del stäng av värmepump och cirkpump ( kanske när det blir varmare ute)
Lufta med cirkpumpen avslagen osså med pumpen på osså avslagen....

Kan iofs va som dom andra säger om du har väldigt litet flöde in i radiatorn. Men är flödet hyfsat ska den alltid va lika varm i överkant.
Om den inte är flera meter lång förstås!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!