Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Pen
« skrivet: 07 juli 2023, 09:40:10 »

Jag labbade med en dht22 men tyckte den var helt opålitlig i mätvärden. Läste också att den tenderar att skeva över tid. Nu var det primärt RH jag ville mäta, men har god erfarenhet av si7021 som inte är allt för fasligt dyr.

Tack för tipset. Antar att det då är RH som är opålitligt. Det behöver inte vara så exakt. Tanken är att ha en brytpunkt vid RH ca 70% (komfortgräns) varefter temperaturen tillåts öka medan RH hålls i schack. Jag ska kolla på ditt alternativ!

Citera
Men om konvektorn har fläktkontroll, har den då inte också inbyggd automatik för temperaturstyrning?

Jo, men den sätter jag ur funktion genom att skicka (IR) en orimligt låg börvärdestemperatur (16 grader) och "manuella" fläktvärden.
Skrivet av: jishi
« skrivet: 07 juli 2023, 09:08:57 »



Jag kommer att styra baserat på både temperatur och fukt (RH). Kör då DHT22 som sensor eftersom den mäter både temperatur och RH. Mäter KB fram med DS18B20.

Jag labbade med en dht22 men tyckte den var helt opålitlig i mätvärden. Läste också att den tenderar att skeva över tid. Nu var det primärt RH jag ville mäta, men har god erfarenhet av si7021 som inte är allt för fasligt dyr.

Men om konvektorn har fläktkontroll, har den då inte också inbyggd automatik för temperaturstyrning?
Skrivet av: Pen
« skrivet: 07 juli 2023, 07:41:21 »

En riktigt bra box du har hittat!

Jag håller också på att bygga en egen regulator på ESP (som boxen är byggd på). Utvärderade lite olika lösningar (med eller utan externa reläer) och valde till slut att emulera konvektorns IR fjärrkontroll för att t.ex. styra fläkthastigheten med hjälp av konvektorns egna reläer. Det var lite pyssel att lista ut kodningen för IR, men det fungerar bra.

Jag kommer att styra baserat på både temperatur och fukt (RH). Kör då DHT22 som sensor eftersom den mäter både temperatur och RH. Mäter KB fram med DS18B20.

Skrivet av: jishi
« skrivet: 06 juli 2023, 16:23:10 »

Lite off-topic från originalfrågan, men jag designade om min fläktstyrning efter denna diskussion och tänkte att det kanske inspirerar någon i framtiden.

Jag upptäckte att det fanns en annan variant av Sonoffen (https://www.styrahem.se/p/654/strombrytare-paav-wifi-rf-4-kanaler-pro-r3-sonoff-4ch-pro-r3) som har växlande reläer, så jag valde att införskaffa en sån och koppla den enligt bilden. Det ger mig tre utgångar för fläkthastighet (kopplas in på NO-utgångarna) och den fjärde ska användas för ventilstyrning.

Kretskortsmässigt är denna också bättre isolerad (urfräst i kretskortet för minskad risk för överslag), och neutralen är långt ifrån reläerna. Den har plats för stiftuttag som exponerar dels RX/TX, GND och 3.3V för omprogrammering, men även ett stift som går till GPIO2, vilket jag utnyttjar för en temperatursensor (DS18B20, One-Wire). Eftersom det är OneWire så går det också att sätta flera tempsensorer på samma stift. Hade varit intressant att förutom rumsgivare (för styrning) också sätta temp-sensorer på in- vs utluft, då skulle man kunna utläsa kyleffekten givet luftflödesdata som finns för de olika hastigheterna.

Om man inte vill programmera om dosan själv så har den stöd för Tasmota och det går säkert att få ihop det med HA också utan programmeringskunskaper om man så vill. Jag ville dock ha en fristående enhet som funkar solo, och bara får måltemperatur skickad till sig, så valde att programmera mjukvaran själv.
Skrivet av: Pen
« skrivet: 15 juni 2023, 07:45:12 »

Det är egentligen en mycket enkel förklaring. Spartrafon har 3 seriekopplade lindningar på primären. Motorn är permanent inkopplad på den första lindningen i serien, medan matningen kopplas in på något av de 3 uttagen. När matningen kopplas in på det 3'je uttaget transformeras nätspänningen ned mätt över motorn. När matningen kopplas in på det 1'a uttaget (parallellt med motorn) transformeras den inte ned alls mätt över motorn. Men däremot transformeras den upp mätt på det 3'e uttaget (som inte är inkopplat).

Det är riktigt att spänningen mätt mellan fas och ett godtyckligt uttag inte överstiger nätspänningen. Det beror på att den maximala ned/upp transformeringen är ungefär 1:2 och då får man inte mer än ungefär nätspänningen mellan de 3 uttagen som ska switchas av reläerna. Däremot om man mäter mot nollan (det 4'e uttaget).

Om man gör ett kretskort måste man ändå ta hänsyn till de 440V som du mätt upp och se till att isolationsavståndet mot nollan uppfylls.

Fotnot: Spartrafon har egentligen 5 uttag varav endast 3 används.
Skrivet av: jishi
« skrivet: 14 juni 2023, 16:17:43 »

Sabianan har en spartrafo med flera lindningar som om den körs från inbyggt reglerkort kopplas in med tre reläer på kortet. Reläerna är då elektroniskt förreglade på spolsidan så att de inte kan dra samtidigt även om programmet spårar ur.

På grund av spartrafon kan spänningen mot noll på dess uttag i vissa fall bli högre än nätspänningen, något man bör tänka på om man byter ut styrningen till något eget.

Hm, intressant info. Blev lite nojig så jag försökte mäta upp hur min beter sig, och det stämmer som du säker, jag får nästan 440V mellan neutral och en icke inkopplad hastighetsplint vid worst case. Men, sen slog det mig, att reläet bryter mellan fas och lindning, och där blir högsta spänning ca 200V. Plockade även isär en strömstyrkort från just Sabiana och deras reläer är märkta med 250V, så ingen skillnad där.

Däremot förstår jag inte riktigt vad som orsakar denna spänningsdifferens. Jag kopplade in ett oscilloskop som mätte mellan neutral och fas, samt neutral och en andra lindning (som inte var inkopplad) och såg ingen uppenbar fasförskjutning.

Mina växelströmskunskaper är lite rostiga, men är det här inte att likställa med att koppla in fas-fas i varsin ände av en spole? Det skulle alltså dra ström... 🤔
Skrivet av: Pen
« skrivet: 13 juni 2023, 08:23:27 »

Jag hade samma undran gällande min konvektor från Sabiana. Vill minnas att jag försökte mäta om det blev nån spänningsskillnad mellan olika poler.

Jag minns dock inte vad jag kom fram till, eller om jsg helt sonika testade att spänningssätta multipla poler samtidigt. Utgick nog från att det borde finnas nåt inbyggt skydd för det finns väl inga garantier för att ett vridreglage är helt skyddad för att mata ut spänning på flera lägen samtidigt, eller vid tex kortslutning i ett sådant reglage.

Själv programmerade jag om en 4-kanalig sonoff för att reglera via en tempgivare, så det är jag själv som styr hur reläerns öppnar och stänger. Oroade mig me t för om jag skulle råka få en bug men den dagen den sorgen :).

Sabianan har en spartrafo med flera lindningar som om den körs från inbyggt reglerkort kopplas in med tre reläer på kortet. Reläerna är då elektroniskt förreglade på spolsidan så att de inte kan dra samtidigt även om programmet spårar ur.

På grund av spartrafon kan spänningen mot noll på dess uttag i vissa fall bli högre än nätspänningen, något man bör tänka på om man byter ut styrningen till något eget.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 12 juni 2023, 11:45:35 »

Det första reläet är ju ett växlande relä som man kopplar som on/off till fläkten.  Om man säter det reläet till off innan man sätter de växlande reläerna och sedan sätter p strömmen igen efter någon sekunds fördröjning, har man arbetat runt det du ser som problematiskt då eller kvarstår det?

Ja, det fungerar ju också bra om man gör omkopplingarna då det är spänningslöst.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 10 juni 2023, 06:51:15 »

Det är farligt med växlande reläer i såna här sammanhang där induktans är inblandad, risk finns att ljusbågarna mellan reläkontakter som är på väg att öppnas inte hinner slockna innan den slutande kontakten sluter, och så blir det stående ljusbåge som sätter eld på relät.
Det första reläet är ju ett växlande relä som man kopplar som on/off till fläkten.  Om man säter det reläet till off innan man sätter de växlande reläerna och sedan sätter p strömmen igen efter någon sekunds fördröjning, har man arbetat runt det du ser som problematiskt då eller kvarstår det?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 10 juni 2023, 01:17:58 »

Osäker på om ett växlande relä skulle vara ett problem? När man kör on/off 230V är det inga problem utan tillbehör, reläet är ju gjort för det. Om man går från 230 till 180V så är potentialskillnaden mindre. Är det något jag har missat som jag aldrig hört?
Skrivet av: jishi
« skrivet: 10 juni 2023, 00:19:37 »

Jag hade samma undran gällande min konvektor från Sabiana. Vill minnas att jag försökte mäta om det blev nån spänningsskillnad mellan olika poler.

Jag minns dock inte vad jag kom fram till, eller om jsg helt sonika testade att spänningssätta multipla poler samtidigt. Utgick nog från att det borde finnas nåt inbyggt skydd för det finns väl inga garantier för att ett vridreglage är helt skyddad för att mata ut spänning på flera lägen samtidigt, eller vid tex kortslutning i ett sådant reglage.

Själv programmerade jag om en 4-kanalig sonoff för att reglera via en tempgivare, så det är jag själv som styr hur reläerns öppnar och stänger. Oroade mig me t för om jag skulle råka få en bug men den dagen den sorgen :).
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 juni 2023, 12:23:11 »

Enfas asynkronmotorer med flera anslutningar för olika hastigheter kan vara gjorda på olika sätt. Ibland utnyttjar man transformatorverkan och ibland sänker man helt enkelt (och oekonomiskt) varvtalet med ett seriemotstånd som är inlindat tillsammans med den ordinarie lindningen.

Ibland sker regleringen med kondensatorer i serie med lindningen (vanligt på kinatillverkade takfläktar).

Det bör vara ganska lätt att reda ut hur det är kopplat om man kör motorn på lägsta varvtalet och då mäter spänningen mellan de olika uttagen samt motorns ström- och effektförbrukning. Jämför mätvärdena med vad du får fram om du räknar på likströmsresistansen mellan uttagen också.

Det är farligt med växlande reläer i såna här sammanhang där induktans är inblandad, risk finns att ljusbågarna mellan reläkontakter som är på väg att öppnas inte hinner slockna innan den slutande kontakten sluter, och så blir det stående ljusbåge som sätter eld på relät.
Vill man vara på den säkra sidan bör man koppla in gnistsläckare (varistorer eller lämpligt dimensionerade RC-nät) parallellt med reläkontakterna, och se till att inte ha någon frihjulsdiod parallellt med reläspolen (en sådan bromsar frånslaget i onödan, det är bättre med ett RC-nät där också och/eller en zenerdiod som får ta hand om spänningsspiken vid brytning).
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 juni 2023, 18:55:42 »

Det blir inte samma potential. Om du har en multimeter kan du mäta spänningen på de olika anslutningarna när du kör den manuellt så ser du att de skiljer. Beroende på hastighet och uttag kommer du nog se högre än matningsspänning på grund av att motorn fungerar som en transformator.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 juni 2023, 05:32:15 »

Nej, det funkar inte. Det blir kortis mellan lindningarna. Det är normalt inte motstånd utan flera anslutningar i lindningen och då fungerar det som en transformator med flera lindningar.
Jag inser astt det skulle bli kortis mellan de olika ingångarna, men då de asnsluts till samma fas så undrar jaf vad effekten skulle bli?  Kortis mellan två punkter med alltid samma potential borde inte leda någon ström?

Nu är ju denna fråga bara teoretisk eftersom jag kommer gå på HBerggren's elegantare lösning.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 juni 2023, 05:21:38 »

Så skall jag förstås lösa det. Tack!
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 07 juni 2023, 21:53:46 »

Använd växlande relä så du kan bygga upp en logik där kortslutning aldrig kan hända. 2 relän för tre hastigheter totalt. Eller 1 relä för 2 hastigheter.
Av och på får du sätta på ännu en puck eller relä om inte produkten har det inbyggt redan.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 juni 2023, 20:57:23 »

Nej, det funkar inte. Det blir kortis mellan lindningarna. Det är normalt inte motstånd utan flera anslutningar i lindningen och då fungerar det som en transformator med flera lindningar.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 juni 2023, 14:22:20 »

Fläkten i fläktkonvektornmatas med AC och har 3 olika matningsingångar LS, MS och hs så man kan välja fläkthastighet genom att ge spänning på de olika ingångarna.  Någon som vet vad som händer om man ger flera eller alla ingångarna samma spänning samtidigt?  Borde bli som om man använde den kortaste lindningen, eller?  Inget farligt borde väl åstadkommas om detta inträffade?

Tänkte välja hastighet med WiFi relän och även om jag inte harför avsikt att spänningssätta ingångarna samtidigt, så skulle det ju kunna inträffa.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!