Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: SW
« skrivet: 28 november 2020, 09:24:06 »

Nej jag tror det är bäst att bygga på det befintliga.
Då skulle det se ut så här.
Tacksam för koll

Nytt kablage i tunnare linjer

Bifogas

Hälsar
SW
Skrivet av: SW
« skrivet: 27 november 2020, 14:20:44 »

Tack
Jag har gjort en ny skiss.
Kolla gärna om den kan vara OK att gå vidare med.

God helg
SW
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 november 2020, 12:20:07 »

Bara lägga  fas och noll till mätarens ingångar från PSA och därefter fas ut från dito till fläkten, sen dubblar du på mätarens nolla till fläkten.
En mätare behöver bara en ingång noll men in/ut på fasen. Kanske det finns två nollskruvar på mätaren. spelar ingen var noll kopplas , det är samma potensial
Skrivet av: SW
« skrivet: 27 november 2020, 10:05:20 »

Ytterligare en liten fråga om inkopplingarna till en fläkt på vinden.

Först hade vi bara FLÄKTEN ansluten via en PSA  (PERSONSKYDDSAUTOMAT)
Fasen gick direkt till Fläkten på vinden.
Nollan gick till en liten plint och sedan vidare därifrån till fläkten
GROVA BLÅ LINJER  på skissen

Det skulle nu var enklast att nu koppla också NOLLORNA TILL / FRÅN lilla elmätaren och klockbrytaren /Theben till lilla "NOLL"-plinten.
STRECKADE BLÅ LINJEER

Är det ok ?
Det borde  väl inte vålla någon oklarhet eller problem. Enheterna sitter ju bredvid varandra, så man kan ju enkelt se hur det är kopplat.

Trevlig helg
Skrivet av: SW
« skrivet: 16 november 2020, 16:45:03 »

Det är tydligen en undermätare som ska mäta fläktens förbrukning då, är det rätt tänkt av mig, då går det att ta ut nollan på mätaren, det ska då vara en mätare enbart för fläkten och betjänas av en grupp ( 1 eller 3 säkringar )

Ja
Lilla elmätaren sitter efter PSA  och håller koll på fläktens elförbrukning.
Köpt av Rickard
Kan detta innebära något positivi ?
sw
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 16 november 2020, 16:04:28 »

Det är tydligen en undermätare som ska mäta fläktens förbrukning då, är det rätt tänkt av mig, då går det att ta ut nollan på mätaren, det ska då vara en mätare enbart för fläkten och betjänas av en grupp ( 1 eller 3 säkringar )
Skrivet av: SW
« skrivet: 16 november 2020, 15:18:46 »

Är kabeln för kort sätt en dosa och skarva i eller byt kabel eller flytta upp apparaten där kabeln ska anslutas en liten bit. Ev byt en annan kabel så att "anslutningsapparaten" kan flyttas.
Tyvärr så har jag svårt för att visualisera och då är det svårt att ge vettiga råd  :'(

Här en skiss över Nollorna.
I original så kom ju NOLLAN från gröna plinten och gick vidare till Nolla på PSA.    PSA nolla var sedan kopplad till Blå plinten.
Därifrån gick Nollan vidare till Vindsfläkten.
Min tanke var att det skulle vara fiffigt att nu koppla även Nollan på elmätaren och Nollan på Theben till den Blå plinten.
Blå plinten skulle alltså ha Nolla in från PSA och Nollor ut till
Vind
Mätare
Theben.
Men det är väl antagligen inte OK ?

Allt måste kanske kopplas TYP från
PSA till Mätare till Theben till Vind  ?

Bifogar en skiss över Nollorna på enkelt sätt.

/SW
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 16 november 2020, 11:10:15 »

Är kabeln för kort sätt en dosa och skarva i eller byt kabel eller flytta upp apparaten där kabeln ska anslutas en liten bit. Ev byt en annan kabel så att "anslutningsapparaten" kan flyttas.
Tyvärr så har jag svårt för att visualisera och då är det svårt att ge vettiga råd  :'(
Skrivet av: SW
« skrivet: 16 november 2020, 10:31:35 »

Hej igen

Svårt att göra en läsbar skiss.
Försöker beskriva.
1)
PSA fick blå nolla från GRÖN plint
Nollan gick vidare från PSA till BLÅ plint
Till BLÅA plinten kopplades också fläktens NOLLA

2)
Elmätaren kopplades in och dess NOLLA kopplades också till BLÅA plinten
Det sades vara OK
( det ändrades dock senare så att fläktens NOLLA kopplades från PSA via ELMÄTAREN .
Kanske inte nödvändigt men kanske smartare ? )

3) Går det inte att återställa den ändringen och koppla också NOLLAN på Theben klockströmbrytare
till blå plinten

TILL BLÅ PLINTEN SKULLE ALLTSÅ VARA ANSLUTNA:
PSA
ELMÄTAREN
THEBEN
OCH FLÄKTEN PÅ VINDEN

Problemet är att blå kabeln från fläkten på vinden är lite för kort för att gå att ansluta i nedre delen av Theben.

Vi får se ....

/sw

Skrivet av: SW
« skrivet: 15 november 2020, 16:06:24 »

Svårt att råda utan att ha sett hur det i verkligheten ser ut, men trådarna bör gå samma väg mellan olika "saker" för överskådlighetens skull. Kommer det trådar från olika håll så har man ingen aning om vad som är gjort.

OK  Lite krångligt, men om jag backar tillbaka så såg det ut så här från början:

PSA var ansluten från gulgrön plint med grov blå till övre nolla.(lite märkligt men det är tydligen OK)
Från PSA gick grov blå från nedre nolla till blå plint

Från blå plint gick sedan blå kabel till fläkten på vinden

Sedan skulle lilla elmätaren installeras
Fasen från PSA till fläkten fick då gå via elmätaren
Blå nolla kopplades från elmätaren till blå plint.

(Det sista med nollan ändrades sedan så att nollan från PSA gick direkt till vinden via elmätaren)

Kan det tänkas att det skulle gå att ändra lite tillbaka och åter koppla nolla från elmätaren till blå plint och sedan från plinten vidare till vinden.
Sedan Skulle man kanske kunna koppla Theban uret till blå plinten.
Alltså :
Från PSA går grov blå till BLÅ PLINTEN
Elmätarens nolla ansluts också till BLÅ PLINTEN
Theban urets Nolla  ansluts också till blå plinten
Till blå plinten är också fläktens nolla ansluten


Får det vara så enkelt
Jag skall försöka göra en liten skiss och återkomma så får vi se

/sw
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 15 november 2020, 14:54:52 »

Du får inte ta ut noll eller jord från något extra ställe, såsom fas kommer från en dosa tex 1 och noll eller jord tas från dosa tex 2. Annan grupp  Det ska vara entydligt vad som hör ihop. OM fasen bryts  för dosa 1 så kan det finnas spänning på noll i dosa 2 .
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 november 2020, 13:13:26 »

Svårt att råda utan att ha sett hur det i verkligheten ser ut, men trådarna bör gå samma väg mellan olika "saker" för överskådlighetens skull. Kommer det trådar från olika håll så har man ingen aning om vad som är gjort.
Skrivet av: SW
« skrivet: 15 november 2020, 12:16:56 »

Det är inga problem med att skarva en ledare bara det sker med "rätt" grejer så att man uppnår två skyddsbarriärer (dubbelisolering) Tex Wago i en dosa/kapsling.
Har du någon länk till något användbart ?

Funkar det kanske som jag ritat i min "förändrade lösning" /förslag /  ?
Att gå med nollan till fläkten från elmätaren i stället för från Theben - uret ?

SW
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 november 2020, 10:43:38 »

Det är inga problem med att skarva en ledare bara det sker med "rätt" grejer så att man uppnår två skyddsbarriärer (dubbelisolering) Tex Wago i en dosa/kapsling.
Skrivet av: SW
« skrivet: 15 november 2020, 09:28:44 »

Så vitt jag kan se är uret korrekt kopplat.

God Morgon
Nollan till / från fläkten på vinden är lite kort lite svårt att få den att räcka ner till nollanskruven på Theben - uret.
Kanske ej ok att skarva ?

Går det istället att koppla NOLLAN som på ändrade skissen ?   (bifogas )

Skrivet av: SW
« skrivet: 13 november 2020, 12:24:12 »

Är det inte ett oljud som går åtgärda med ljuddämpare för fläkten?

Installatören föreslog att fläkten skulle flyttas så att den inte var placerad ovan hustruns sovrum.
Det går förstås, men arbetsmiljön är svår. mörkt och trångt och lågt under takbjälkarna.
Hustrun är också lite "allergisk" mot störande ingrepp av den typen.
Så det är nog enklare och kanske billigare att fixa till så att det går att smidigt ha fläkten avstängd på natten.
Vi får se.
SW
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 november 2020, 10:49:38 »

Så vitt jag kan se är uret korrekt kopplat.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 13 november 2020, 10:41:45 »

Är det inte ett oljud som går åtgärda med ljuddämpare för fläkten?
Skrivet av: SW
« skrivet: 13 november 2020, 10:31:34 »

Ja, då ser man tveklöst funktionen och vart trådarna går, MEN nu är vi inne på marginaler som i realiteten inte har någon avgörande betydelse  :)

Hej Kocken
Jag hoppas att det är OK att återkomma i detta gamla ämne.
Hustrun klagar över att fläkten / Trygghetsvakten stör nattsömnen.
Jag tänkte försöka lösa det genom att montera ett kopplingsur mellan "lilla elmätaren" och trygghetsvakten.
Tanken är att Trygghetsvaktens FLÄKT är avstängd mellan typ 2230 - 0700.
Jag har hittat ett analogt  kopplingsur ( digitala kan tydligen vara onödigt komplicerade )
https://www.elgrossisten.se/elmaterial/kopplingsur-mekaniska/theben-kopplingsur-sul181d-1-kanal-analogt/
Som vanligt så vet jag inte helt hur den skall kopplas in.
Kocken guidade mig med "elmätaren" (från Rickard) ock kan kanske råda mig med Kopplingsuret.
Jag har fått ett råd om inkopplingen, men önskar ett expert OK eller alternativ på hur det egentligen skall kopplas.
Jag bifogar en enkel skiss på hur  det ser ut idag, och också en skiss på hur KOPPLINGSURET  kanske kan kopplas in mellan elmätaren och TV´s fläkt på vinden.
Hoppas på hjälp förstås
och önskar Forumet en
SKÖN HELG
SW

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 mars 2018, 10:34:04 »

Jag har en trygghetsvakt på vinden. Det har kommit ny mögel och jag vet inte varför. Den är installerad enligt anvisningar från trygghetsvakten.
Är det bara jag som har detta problem?

Problemet är troligen att luft från bostaden letar sig upp på vind någonstans eller nått liknande.
Det kan vara lokalt på ett specifikt ställe och då hjälper nog inte trygghetsvakten.  Sc:,h

Kolla t ex efter om det sitter nån ventilationsrör i närheten, kanske är det en avloppsventilation där vakuumventilen är trasig eller liknande?
Skrivet av: Karis
« skrivet: 14 mars 2018, 18:38:02 »

Ja det här med Trygghetsvakten tror jag bara är en rent överreklamerad utrustning för att få folk att tro att de kan känna sig säkra på sin kallvind. Jag har svarat tidigare i tråden här vad det är som behövs:  https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60401.msg702634#msg702634
Skrivet av: Kjell pettersson
« skrivet: 14 mars 2018, 18:25:32 »

Jag har en trygghetsvakt på vinden. Det har kommit ny mögel och jag vet inte varför. Den är installerad enligt anvisningar från trygghetsvakten.
Är det bara jag som har detta problem?
Skrivet av: Karis
« skrivet: 31 januari 2018, 18:27:30 »

Karis, jag håller inte med. Att ventilera mer hjälper bara om det är torrare ute än på vinden OCH luftfuktigheten på ventilationsluften är torrare än gränsvärdet för mögelrisk (ofta läggs gränsen för risk vid 80-85% (kortvarigt) eller >70% under längre tid).

I norrland med torr luft visst men i skåne och längs västkusten är *min åsikt* att uteluften är för fuktig för att vara bra för vinden.
Som ett exempel kan berätta att vi har en loggia som har en helt öppen sida och 15cm spalt under hela taket på öviga sidor, enligt din filosofi så skulle här vara noll risk för mögel men går jag ut och kollar så är där mögelfläckar på allt virke i taket. Detta har dock kommit dom senaste tre åren medan loggian förmodligen har stått i ca 20år och var nästan mögelfri för 5år sedan.

Det man litar på vid ökad ventilering är att uteluften är hyffsat torr minst 50% av tiden och att den därmed torkar vinden efter att fuktig luft har kommit in. Jag kan säga utan att ha historisk RH för skåne att i år har det definitivt inte varit så, antalet låg RH dagar hade jag nog kunnat räkna på en hand :(

EDIT:Bifogat finns historisk RH uppmätt i närheten av var jag bor under hela förra året. Lite fler dagar som tillfälligt dippade än jag hade trott men ändå inte det genomsnittliga RH som jag vill ha på vinden...
Ja precis som Carl N säger här så är det inte uteluften som är ett problem utan det är den fuktiga luften nedifrån bostaden som läcker upp till kallvindarna som ställer tlll problemen med fukt, lukt och mögelangrepp. I princip skulle väl det mest idealiska vara om man kunde ha precis samma klimat på kallvinden som utomhus vad gäller både temperatur och luftfuktighet men det kan man aldrig uppnå eftersom det alltid är varmare på kallvinden än utomhus oavsett väderlek och årstid. På vintern pga värmeläckaget upp till kallvinden och på sommaren pga solen som bränner på utifrån.
Sen kan man säga när det gäller extraisolering av kallvindar att ju mer isolering man lägger dit dessto mindre läckage upp till kallvinden, dessvärre glömmer en del innan de extraisolerar att lägga dit riktiga vindavledare som säkerställer en bra takfotsventilation annars kan man få ett ännu större problem med kallvinden efter tilläggsisolering.
Sen när det gäller extraisolering så lägger man normalt ut den mellan takstolarna som vanligt, men det kan också vara bra om man till sist också lägger på t.ex en remsa gullfibermatta med vindtygspapp på ovansidan med bredd på ca 30-40 cm över skarvarna längs med över takstolsbjälkarna i bjälklaget för att ytterligare minimera värmeläckaget upp till kallvinden.
Sen skall man förstås också se till att man har en ordentlig frånluftsventilation i bostadsutrymmet med utsugsfläktar förutom i kök också i alla våtutrummen som toa, badrum tvättstuga mm och där då med utsugsfläkt som är igång kontinuerligt dygnet runt och som då reducerar luftfuktigheten i bostaden och skapar ett litet undertryck i bostadsdelen som då reducerar risken för att fuktig inomhusluft läcker upp till kallvinden. Krångligare än så här är det alltså inte att få till en frisk kallvind påstår jag.
Avslutningsvis så  finns det en del som vill göra det extra märkvärdigt och krångla till det här med kallvindsventilation och div problem med kallvindar på ett påtagligt och helt onödigt sätt enl min uppfattning, och det är företrädesvis de som vill sälja avancerade och dyrbara och dessutom fullständigt onödiga utrustningar. Ofta talas det då i avancerade termer om lagom ventilation eller styrd ventilation, fullständigt felaktiga utryck enligt mig som inte borde få finnas på kartan och med vilka man inte klarar av att innehålla med mindre än att man använder sig av avancerad, dyrbar och helt onödig utrustning.
Avslutningsvis så finns det totalt 4 st olika metoder för att lösa ev problem med en kallvind, och det är ventilera, täta, värma eller isolera yttertaket. När det gäller ventilera så har vi gått igenom detta ovan och det är det enklaste, billigaste och bästa sättet. När det gäller övriga metoder så får man kombinera dessa delvis för att kunna lyckas nå resultat som t.ex täta igen vindsventilationen, då får man kombinera detta med antingen att man använder sig av avfuktare eller alt isolerar man yttertaket och värmer upp utrymmet.
https://www.isover.se/news/sa-har-undviker-du-fuktproblem   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 januari 2018, 09:59:40 »

OM man skall ventilera så skall man ha en smart ventilation som jämför Rh och temp ute och inne på vinden och räknar fram om det blir bättre eller sämre med ökad ventilation.
Är det kallt på vinden men varmt ute + hög luftfuktighet så är det ingen bra ide att öka ventilationen.
Varm fuktig luft kondenserar då på kalla ytor på vinden och vattnet kan drypa i virket och på andra kalla ytor.
Då är det bättre att ventilera en varm fuktig vind med kall torr luft, problemet med det är att man kyler ned vinden med den kalla luften, och när det senare blir varmt ute så kommer det att vara en konstlat låg temp på vinden med risk för fukt som resultat.
En vind värms ju normalt av värme som läcker upp från bodelen av huset, så jag är faktiskt skeptisk till en allt för frikostig ventilation av både krypgrundar och vindsutrymmen.
Om man verkligen vill gardera sig mot fukt på vinden så skall ventilationen tätas och man skall avfukta utrymmet när behov finns.
Viktigast av allt är fuktspärren under plåten, precis som tipo skriver så är det tveklöst så att värmeutrålningen orsakar den största vattenutfällningen på de flesta kallvindar, plast eller annat kondensskydd är enormt viktigt, OM man nu alls bryr sig.

Hos oss är det inte ovanligt att det droppar kondens ned genom underspikningen/takfoten där plasten som ligger under plåtarna slutar.
Speciellt på hösten är detta väldigt tydligt då det kan ha varit varmt och fuktigt på dan och värmeutstrålningen mot rymden kan göra att det blir flera minusgrader på taket även om utetermometern på väggen inte ens går ned till 0 grader.

Jag har mätt upp solfångartemp på -12 grader när utetemperaturen vars givare sitter på garageväggen aldrig gick ned under 0 grader.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 januari 2018, 09:58:41 »

Det jag menar sammanfattas bra i denna bild.


Det är på sommaren som möglet växer som bäst och som jag tolkar ditt diagram så är det sensommaren som har högst luftfuktighet i kombination med värme.
Hög RH i januari är normalt inte nått problem.
Det är absolut inget bra med fukt + värme, rimfrost på spont som tinar kan orsaka mögel om virket inte hinner torka emellan och om temperaturen stiger.
Jag har dock aldrig sett nån rimfrost på min vind, och den är väl ventilerad, gissar att trots ventilationen så är det lite varmare på vind än ute.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 30 januari 2018, 09:35:55 »

Nu fösrstår jag inte riktigt vad du menar Carl, tror du att vi har haft minusgrader hela året och att fukten därmed inte skulle ha varit ett problem?

Under samma tid som RH ute har varit 88,4% har genomsnittstemperaturen varit 9,8*C. Dvs med "perfekt" ventilering där uteluften dras in och vinden håller samma temperatur som uteluften så skulle det varit konstant risk för mögeltillväxt.

OCH även när det är kallt så är hög luftfuktighet ett problem då det bildas rimfrost på sponten och sedan när temperaturen stiger så blir virket blött och möglet kommer som ett brev på posten (eller rättare sagt som ett brev på posten borde komma :) ).
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 januari 2018, 08:53:54 »

Hög luftfuktighet uppe på vind är egentligen inget problem om det är tillräckligt kallt, mögel växer inte i minusgrader.
Men det blir inge bra om fukten fälls ut i isoleringen, där är det varmare och om isoleringen är av typ mineralull så kan den inte ta upp nån fukt.
Kall uteluft med hög RH är dock inte problemet, absoluta fuktmängden i g/m3 är så låg att värms uteluft upp sjunker RH motsvarande.
Värst är varm inneluft som stiger upp på vinden och kyls ner, då fälls fukten ut, oftast i isoleringen och då kan det börja växa.

Så ventilering av vinden har en positiv effekt, men jag skulle rekommendera att kombinera med styrd undertrycksventilation i huset för att motverka att inneluft kommer upp på vind.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 29 januari 2018, 22:46:34 »

Genomsnittlig RH enligt datat ovan här var 88.4%, alltså inget jag vill ha på vinden.
Skrivet av: gossen
« skrivet: 29 januari 2018, 22:10:44 »

Karis, jag håller inte med. Att ventilera mer hjälper bara om det är torrare ute än på vinden OCH luftfuktigheten på ventilationsluften är torrare än gränsvärdet för mögelrisk (ofta läggs gränsen för risk vid 80-85% (kortvarigt) eller >70% under längre tid).

I norrland med torr luft visst men i skåne och längs västkusten är *min åsikt* att uteluften är för fuktig för att vara bra för vinden.
Som ett exempel kan berätta att vi har en loggia som har en helt öppen sida och 15cm spalt under hela taket på öviga sidor, enligt din filosofi så skulle här vara noll risk för mögel men går jag ut och kollar så är där mögelfläckar på allt virke i taket. Detta har dock kommit dom senaste tre åren medan loggian förmodligen har stått i ca 20år och var nästan mögelfri för 5år sedan.

Det man litar på vid ökad ventilering är att uteluften är hyffsat torr minst 50% av tiden och att den därmed torkar vinden efter att fuktig luft har kommit in. Jag kan säga utan att ha historisk RH för skåne att i år har det definitivt inte varit så, antalet låg RH dagar hade jag nog kunnat räkna på en hand :(

EDIT:Bifogat finns historisk RH uppmätt i närheten av var jag bor under hela förra året. Lite fler dagar som tillfälligt dippade än jag hade trott men ändå inte det genomsnittliga RH som jag vill ha på vinden...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 29 januari 2018, 17:07:05 »

Jag reagerar mot dessa påståenden i länken:
---
Det finns en "skröna" att plåt är kallare på t.ex. natten än råsponten den ligger på, varför det skulle finnas behov av underlagspapp mot kondens!
...

Så glöm detta med s.k. "nattutstrålning, kosmisk strålning eller rymdstrålning" som skulle innebära att plåten kyls ned och att man får kondensdroppar på undersidan av plåten.
---

Jag har ingen åsikt eller erfarenhet av kondens på undersidan av plåten, men utstrålning kalla nätter är i högsta grad reellt. Det händer rätt ofta att det bildas frost på biltak och vägar trots att det är flera plusgrader i luften.

Om man har en IR-temperaturmätare kan man roa sig med att rikta den mot rymden en klar kväll. Om det är utstrålning kan man se den bottna vid den lägsta temperatur  den klarar av. Jag har en som går till -50 och har sett det vid några tillfällen när jag testat. Jag har även sett att den kan hålla sig vid högre temperaturer trots att det är klart, och då råder ingen eller lite utstrålning.
Skrivet av: Karis
« skrivet: 29 januari 2018, 14:30:54 »

Nej det är trygghetsvakten som är hitte-på-grejen här förstås. Behovsstyrd ventilering av kallvindar, vad är det för nåt?? Sc:,h Rena påhittet förstås som man har hittat på för att kunna lura av en massa pengar från godtrogna människor. En kallvind skall va just en kallvind och inte va något helt eller delvis uppvärmt utrymme, och det finns inget som heter lagom ventilation för en kallvind, och man kan aldrig ventilera en kallvind för mkt utan endast för lite, och ventilerar man för lite så får man problem med fukt, lukt och mögel. Det finns väl 3 viktiga ord när det gäller kallvindar och det är ventilation, ventilation och ventilation, dvs man skall ha en bra ventilation, om inte det räcker så får man öka ventilationen, och skulle inte ens det räcka så får man ta till ännu mera ventilation.
Här en länk som förklarar problematiken:  http://www.teokonsult.se/plat/kondens-2.htm
Skrivet av: gossen
« skrivet: 29 januari 2018, 13:04:17 »

Jag hoppas att det är uteluftsventilerade vindar med isolering som ni tycker är hitte-på?
Jag menar att vindar får mögel när man drar in kall och fuktig uteluft är ett faktum idag och TV är en nödlösning som faktiskt löser problemet, om än på ett lite komplicerat vis.

Personligen så tror jag på behovsstyrd ventilering av kallvindar, om det inte är möjligt att bygga varmvind...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2018, 06:46:37 »

Håller med, men när den nu väl sitter där så tror jag att en ljuddämpare vore bättre än förregling på tid.
Fläkten avfuktar väl ändå billigare än elslingorna.
Fast bäst och billigast hade nog en vanlig avfuktare varit, om man nu behöver avfukta.
Skrivet av: Karis
« skrivet: 24 januari 2018, 16:12:15 »

Ja man kan inte begripa hur folk kan luras till att köpa såna här rena hitte-på-grejor som är fullständigt onödiga och borde inte få finnas anser jag.
Sen får man väl bara hoppas att gör de ingen nytta så gör de ingen skada heller mer än möjligtvis i plånboken då via inköpet och elförbrukningen, inkl att det kan va svårt att sova pga fläkten på vinden.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2018, 11:24:50 »

Eller sätta dit en ljuddämpare.
Ingen större vits ha en vaktfunktion som man förreglar när det är som fuktigast på vinden...  ;)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 januari 2018, 11:12:15 »

Ok. Den där borde det väl inte vara nåt problem att styra med ett tidur, eller ev en fjärrströmbrytare via en Telldus?
Skrivet av: SW
« skrivet: 24 januari 2018, 10:24:52 »

Fläkten ingår i Trygghetsvakten och är säkrad 16 amp och är tydligen på 80 w.
Den ser ut som på bilden. Den väsnas tyvärr lite på natten typ ett s k "svävande" ljud
/sw
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 januari 2018, 10:07:13 »

Vad är det för typ av fläkt?

Min rexovent har en elpatron som förhindrar isbildning, och om fläkten stannar så löser överhettningsskyddet ut. Vi har märkt det när det blir översvämning i det och det börjar läcka genom innertaket :(

Skulle väl funka att bryta strömmen till hela aggregatet i det fallet.

Fläktarna började låta en del för ett par år sedan, och det var lagren som gjort sitt. Bytte lagren och nu är den tyst igen.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 januari 2018, 09:55:27 »

Vanliga digitala kopplingsur brukar ha en knapp för manuell styrning.
tex https://www.malmbergs.com/Products/1916470
Skrivet av: SW
« skrivet: 24 januari 2018, 09:32:19 »

Det vore fint om det fanns någon typ av lämplig strömbrytare med klockfunktion så att jag kunde ställa in så att fläkten skulle vara avstängd mellan exempelvis klockan 22 och 07.
Jag köpte en Elmätare 1-fas din 2 av Rickard och den fungerar fint. Det kanske finns något liknande eller annat som kan fungera som timer ?
/ sw
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 december 2017, 10:36:24 »

Varför inte sätta strömbrytaren i sovrummet?  ::)
Skrivet av: SW
« skrivet: 21 december 2017, 09:39:38 »

Hej
Jag behöver sätta på en strömbrytare på ledningen upp till fläkten.
Hustrun klagar på störande ljud från fläkten på vinden, så vi behöver kunna stänga av på natten.
Vilken typ av brytare  är lämplig ?
Den skall vara i VP-rummet.
GOD JUL
sw

 tOOmten
Skrivet av: SW
« skrivet: 09 januari 2016, 22:21:20 »

Den matande PENledaren ska vara 10mm2 (men är vad jag tycker mig se 6mm2)
Den matande fasledningen ska (om den ej är avsäkrad) vara 6 mm2
Nolla till PSA min 1,5 mm2 (helst 6mm2)
Fas och nolla ut från PSA min 1,5mm2
Till och från mätare min 1,5 mm2
Ps
Eftersom det, som vanligt, finns flera olika sätt att göra rätt så är det här bara en variant. Att beskriva alla möjliga alternativ blir lite av överkurs och skulle troligen ge mer frågetecken än dom som rätas ut  ;)

Det fungerar PERFEKT med TV på vinden och elmätaren i VP-Pump- rummet.
Tack vare dina goda råd.
Hjärtligt TACK !
SW     "love"
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 januari 2016, 07:47:53 »

Själva grejen med en avfuktare är ju att den tar väck fuktproblemet till en lägre kostnad än vad värme gör.
Men kanske har trygghetsvakten kommit på nåt som jag helt enkelt inte förstår.
"enkelt" är det ju i alla fall.
Det kan jag ge dem.
Skrivet av: SW
« skrivet: 04 januari 2016, 22:27:11 »

Jag har väldigt lågt förtroende för trygghetsvakten rent generellt, så jag vill helst inte kommentera.
Har enormt svårt att se på vilket sätt värme skulle vara bättre än avfuktning om man har fuktproblem.

Det är väl så att lite varmare luft kan bära mera fukt.
Det är väl det deras koncept går ut på.
+ att man vill få in torrare luft utifrån när man har jämfört temp inne och ute och jämfört fukthalten inne och ute.

Dock är deras lösning usel (tycker jag) i så måtto att man inte har möjlighet att ha själva "kontrollpanelen" nere i boendeutrymmena.

Beträffande våra problem, så var vi lite för ivriga att se resultat. Nu efter ett par dygn så har Rickards elmätare värden att rapportera.
Så det verkar fungera precis som det skall.
Vi fortsätter bevaka och håller tummarna och tackar för all hjälp vi fått från detta förträffliga forum.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 januari 2016, 10:14:01 »

Jag har väldigt lågt förtroende för trygghetsvakten rent generellt, så jag vill helst inte kommentera.
Har enormt svårt att se på vilket sätt värme skulle vara bättre än avfuktning om man har fuktproblem.
Skrivet av: SW
« skrivet: 04 januari 2016, 10:06:51 »

Hej
Nu är elmätaren installerad.
Den kopplades så här:
Fas och nolla från PSA till vinden via elmätaren. Spänning fanns mellan utgående FAS och NOLLA på mätaren.
Så det verkar som att det fungerar och mätaren räknar upp.
Det som är lite konstigt är att vi inte kan se någon aktivitet från Trygghetsvakten.  Sc:,h
Fläkten förbrukar 80 Watt om den snurrar. Vi har inte sett någon aktivitet på pulsindikatorn.
Förklaringen kan ju vara att det kalla vädret innebär att klimatet på vinden är torrare än uteklimatet.
Svårt att säga dock.
Det blir nog till att släpa sig upp på vinden för att se om TV indikerar / lyser på rätt sätt.
Att ha ”kontrollpanelen” i boutrymmena hade varit värt ett par tusen extra.

Det är väl inte troligt att något med mätaren är felkopplat ?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 december 2015, 09:41:12 »

Den matande PENledaren ska vara 10mm2 (men är vad jag tycker mig se 6mm2)
Den matande fasledningen ska (om den ej är avsäkrad) vara 6 mm2
Nolla till PSA min 1,5 mm2 (helst 6mm2)
Fas och nolla ut från PSA min 1,5mm2
Till och från mätare min 1,5 mm2
Ps
Eftersom det, som vanligt, finns flera olika sätt att göra rätt så är det här bara en variant. Att beskriva alla möjliga alternativ blir lite av överkurs och skulle troligen ge mer frågetecken än dom som rätas ut  ;)

Skrivet av: SW
« skrivet: 22 december 2015, 09:30:56 »

Hej
Fyra kablar är grova:
Gulgrön till grön plint
Fas in till PSA, brun
Blå in till PSA
Blå ut från PSA

Är det fler av kablarna, som bör vara grövre ?
Vad bör kablarna till och från mätaren ha för mini-dimension ?

GOD JUL
SW

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!