Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeslingan läcker  (läst 13317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrik.ygge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Värmeslingan läcker
« skrivet: 30 januari 2007, 00:16:01 »
Hej,

Har ett problem med att min värmeslinga sakta men säkert tappar trycket. Fyller på till 1 bar och efter ett dygn är det nästan nere på noll. Har testat allt jag kan komma på. Har speciellt kollat att expansionskärlet inte läcker. Har ställt spann under och spann där avloppet från övertrycksventilen kommer ut. Har synat alla element och alla ventiler jag kan komma på. Vad är nästa steg? Man börjar ju inte gärna bryta upp väggar och parkettgols på måfå för att se om det finns läckande rör. Kan f.ö. inte tänka mig att det läcker i t.ex. golv mellan våningar ty då borde jag sett skada någonstans.

Tror att problemet uppstod då min växelventilsmotor gick sönder och värmeslingan temporärt blev alldeles för varm. Känns som att t.ex. någon övertrycksventil löste ut då och sedan fastnade utan att sluta tätt.

Alla uppslag välkomna, även långsökta. Har verkligen ingen aning om vad jag skall vidta för åtgärd och de rörmokare jag talat med är ganska ställda även de.

Hälsningar
Fredrik

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 07:29:35 »
Om du inte kan hitta felet så kan du koppla bort pannan o provtrycka värmerören med luft för att kolla om dom är tät,ett vanligt fel är att gummiblåsan i expansionskärlet sviker men i ditt fall låter det inte som att det är problemet

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 07:41:04 »
hade exakt samma problem med min 1230, var en koppling i pumpen som det droppade lite från..
vet inte om det är det felet hos dig.. men kolla.
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 07:41:33 »
Med en värmekamera kan man se var det finns fuktiga byggnadsdelar utan att öppna golv eller väggar, skulle kunna vara något för dig.
En värmekamera kostar från 50 000 och uppåt så att låna eller hyra kanske är bäst...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad fredrik.ygge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 08:17:34 »
Tack för svaren!

Gummiblåsan i expansionskärlet har jag testat explicit efter tips från rörmokare. Släppt ut luft där utan att det kommer vatten. Pumpat upp igen med cykelpump.

Letat på alla sätt efter läckor i eller runt själva pumpen. Tror liksom Fredrik rätt mycket på det, men kan inte se några spår.

Provtrycka rören låter bra och realistiskt. Helst skulle man ju då vilja kunna stänga av i sektioner, t.ex. våning för våning, men jag hittar inga kranar för sådant någonstans i huset.

Värmekamera låter som sista utväg, men snart är det kanske dags...

Tack igen
Fredrik

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2007, 08:22:44 »
antar att du har öppnat pumpen också så du ser "baljan"?
får plats ganska mycket vatten där utan att det syns utanför pumpen.
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad fredrik.ygge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2007, 14:10:09 »
Tack igen!

Kan inte säga att jag ser något som liknar balja. Dock känns allt helt torrt inne i skåpet och runtomkring.

Ny observation: Har just nu även ett annat problem (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12671.0) och när jag stängt av pumpen och bara kör på tillskott verkar slingan hålla trycket. Det ger väl visst hopp tror jag.

Utloggad anze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2007, 15:25:17 »
Upptäckte även jag idag att det läcker från expansionskärlet. Tappat tryck helt och antar att det är kärlet som är slut. Ser att det droppar i röret då jag satt en liten hink och det är ganska mycket vatten som har kommit.
Men vad kostar en sån att byta eller går det att laga? Är väl bara att byta antar jag som gäller - pris?

Och varför går dom sönder? Tidens tand som tar ut sin rätt eller kan det ha nåt att göra med att vi nyss bytt från elpanna till värmepump?
Thermia Optimum 6 - 140 meter borrhål
Mitt andra forum: http://forum.saabturboclub.com

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2007, 19:10:32 »
Någon här på forumet hade samma problem för bara någon månad sedan.

Det ska visst finnas särskild utrustning för det här. Man fyller systemet med luft och sedan används en känslig lyssningsutrustning som kan känna av ganska exakt var det pyser ut, även bakom väggar och i golv. 

Edit: Hittade länken http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12644
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 19:23:27 av Maijckel »
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad anze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2007, 19:19:31 »
Pratade med installatören idag och han skall komma och byta expansionskärlet till ett nytt. Men det kunde ta en vecka innan han kom sa han. Hur "farligt" är det att inte ha riktigt tryck i systemet, slits pumpen mer än normalt eller klarar den av det. Hur blir det med värmen i huset. Kommer man märka nån skillnad?

//Andreas
Thermia Optimum 6 - 140 meter borrhål
Mitt andra forum: http://forum.saabturboclub.com

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2007, 22:16:03 »
Du kan få in luft i systemet som gör att det rostar, det märks inte direkt, men kan ge problem framöver.

I övrigt borde det inte påverka så länge du inte får luft i cirkpumpen, men den sitter normalt så långt ned i systemet att det inte skall bli något problem.

1 vecka borde inte betyda så mycket, det finns de som haft trasiga expansinskärl i månader och år....
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nikdern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslingan läcker
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2010, 23:55:48 »
Har haft samma problem 2 ggr.
Första gången var det ett element i garaget i källaren som rostat sönder i nederkant och droppade sakta men säkert så trycket sjönk på ett par veckor. Elementet blev skrot och ledningarna pluggade med kranar för framtida bruk.
Andra gången var det en automatisk avluftare som sitter uppepå VP:n som det rann en liten fin stråle ifrån. Jättesvårt att se men det var vatten uppepå pumpen och runt beredaren när man lyfte på locket så det vara bara att byta och nu funkar det kanon igen.
Lycka till

/N *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!