Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utökning av värmesystem till nyrenoverad källarlägenhet  (läst 760 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crille62!

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Ny på forumet och behöver råd om elementstorlekar.
Förutsättningarna är dessa, huset är beläget i Göteborg och är byggt -33 med källarväggar 80 cm under marknivå och 130 cm över. Dränering är gjord så yttersidan under marknivå är isolerad. Det är oisolerade betonggolv. Lägenheten är på ca. 40 kvm med ett sovrum, en hall, ett stort vardagsrum samt en liten toalett med dusch, resten är biytor som tvättstuga som har värme och yttre hall som är ouppvärmd. Jag har en Thermia Diplomat G3 Duo 10 Kwh installerad sedan 2018 som fungerar bra med husets två våningar på 70 kvm vardera.

Nu till frågan vilken effekt jag behöver ha på elementen, jag har tänkt mig typ 21, dvs. lite tjockare element för att få mer effekt. Sovrummet är på 12 kvm med två fönster, hallen på 6 kvm utan fönster och vardagsrummet är på 20 kvm och som också har två fönster. Toa/duschen kommer troligtvis att ha en elektrisk värmeslinga då den är på 2,5 kvm.

Vilken effekt/kvm och rum behöver jag räkna med, med dessa förutsättningar?
« Senast ändrad: 29 november 2023, 09:30:46 av Crille62! »
2-planshus byggt 1933. Tilläggsisolerad invändigt i båda våningarna 45 mm (installationsskikt) 70 kvm per våning + 70 kvm källare varav ca. 40 kvm förberedd till lägenhet. Thermia Diplomat G3 Duo 10 Kwh och med borrhål 200M installerad 2018. Tvårörssystem med nya Lenhovda-radiatorer i bottenplan och övervåning. Tvättstuga i källare med vattenburna element, övrig yta i källare och källarlägenhet ej inkopplade ännu.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Gamla källare är normalt väldigt enkelt isolerade men man tjänar lite på att den är nedgrävd. Jag skulle använda schablonen 70 W/m2 för att vara på säkra sidan när det ska vara en bostad i källaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Crille62!

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Josth
Tack.
Jag har funderat lite på 70-80 Kwh själv om det kan räcka med denna effekt eller om jag behöver lite till. Jag har ställt pannan på 20 grader vilket oftast stämmer bra med temperaturen i båda våningarna, men vill absolut inte hamna på att den ligger lägre i källaren, helst då något högre istället.
Har enbart utetempgivare än så länge, men har funderat på en innegivare att sätta i källaren så den håller värmen därnere även under sommartid. Jag kan ju strypa värmen på de båda övervåningarna när värmen där inte behövs längre.
2-planshus byggt 1933. Tilläggsisolerad invändigt i båda våningarna 45 mm (installationsskikt) 70 kvm per våning + 70 kvm källare varav ca. 40 kvm förberedd till lägenhet. Thermia Diplomat G3 Duo 10 Kwh och med borrhål 200M installerad 2018. Tvårörssystem med nya Lenhovda-radiatorer i bottenplan och övervåning. Tvättstuga i källare med vattenburna element, övrig yta i källare och källarlägenhet ej inkopplade ännu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!