Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 33965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #90 skrivet: 02 februari 2019, 11:58:39 »
Ja jag vill påstå att man aldrig kör en väggmodell me vingarna rakt ned mot golvet utan alltid med vingarna rakt ut eller nästan rakt ut om man vill få till en bra värmespridning till intillliggande utrymmen.

Menar du ungefär vad jag skissar på ritningen.? Helt enkelt rakt fram? Någorlunda  horisontellt  ?

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #91 skrivet: 02 februari 2019, 11:59:51 »
Ja de är helt korrekt ritat tubaralo!

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #92 skrivet: 02 februari 2019, 12:42:13 »
Ja de är helt korrekt ritat tubaralo!

Och säkert många andra gillar det.

Den utblåsta varma luften påverkas av två krafter.
F1 - utblås riktning
F2- naturkraften. Varmt luft stiger upp själv.

Och vad händer sen. Speciellt om vi kör med nåt så högt fläkthastighet? Kan någon rita fortsättning?
Vad kommer att hända med det varma luften?

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #93 skrivet: 02 februari 2019, 12:55:08 »
Den finns ju redan ritad enl de här inlägget med undantag för att de är en vägg/takmodell istället som blåser luften rakt ut eller nästan rakt ut.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg724221#msg724221
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 12:57:18 av Bullikano »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #94 skrivet: 02 februari 2019, 15:01:09 »
Den finns ju redan ritad enl de här inlägget med undantag för att de är en vägg/takmodell istället som blåser luften rakt ut eller nästan rakt ut.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg724221#msg724221

Kyla och värme är två motsatser. De är som spegelvända. Som två fiende.  När det är bra för kyla då är nästan säkert dåligt för värme.  När vi ska värma huset allt  som alstrar värme är positiv. För kyla är negativt. Varmt luft stiger kallt luft faller.  Väggmodell är bra för kyla men sämre för värme (jag skulle påstå kass). Golvmodell är bra för värme men sämre för kyla.   Oftast måste man prioritera om det är för värme eller kyla.  Osv, osv
På ritningen skissar jag vilka krafter påverkar luften vid kyl drift.
F1 - utblås riktning
F2- naturkraften.Kallt luft faller ned själv.

Det är exakt samma situation som med väggmodell vid värme drift men spegelvänd.
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 19:45:48 av tubaralo »

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #95 skrivet: 02 februari 2019, 15:34:13 »
Ja du verkar inte förstå nånting, eller också vill du inte förstå, inget att undra på att t.om TS Comfort har lessnat på dig. Oavsett om du använder en golvmodell eller en vägg/takmodell så stiger värmen och kylan sjunker, de är bara de att en vägg/takmodell är mkt smidigare eftersom man inte behöver ta hänsyn till några ev möbler vid en placering. Med vinge rakt ned mot golvet så stannar värmen i innerdelens närhet och vid vinge rakt ut så förflyttas värmen på ett effektivt sätt långt bort från innerdelen. Ja har f.ö beskrivit de hela i det här inlägget tidigare: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg727399#msg727399

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #96 skrivet: 02 februari 2019, 18:02:06 »
Ha ha lessnat vet jag inte men vi har lite olika synpunkter om en del saker  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #97 skrivet: 02 februari 2019, 19:11:09 »
man kan ju hänga upp en golv modell upp och ned på väggen. haha  tummenupp

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #98 skrivet: 03 februari 2019, 13:30:03 »
Ja du verkar inte förstå nånting, eller också vill du inte förstå, inget att undra på att t.om TS Comfort har lessnat på dig. Oavsett om du använder en golvmodell eller en vägg/takmodell så stiger värmen och kylan sjunker, de är bara de att en vägg/takmodell är mkt smidigare eftersom man inte behöver ta hänsyn till några ev möbler vid en placering. Med vinge rakt ned mot golvet så stannar värmen i innerdelens närhet och vid vinge rakt ut så förflyttas värmen på ett effektivt sätt långt bort från innerdelen. Ja har f.ö beskrivit de hela i det här inlägget tidigare: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68392.msg727399#msg727399
Jag vet att det är inte viktigast i livet att ha alltid rätt. Det viktigaste är att ha vänner. Men här försöker jag att betala min skuld för allt jag har fått i Sverige.
Jag försöker ge de som kommer att köpa/byta luftvärmepump grundläggande kunskaper så att de kan göra ett bra val. Tvär emot vad sk experterna säger.
Jag ser att man väljer ett alternativ som har tekniskt mycket sämre förutsättningar. Alltså en väggmodell (tak).Samtidigt är det brott mot miljö. Experterna säger att de gillar golvmodell men de accepterar inte att  väggmodell är bara nödlösning. De tror att Daikin, Mitsubishi kan inte ha fel. De har inte fel, de har intresse att sälja det de massproducerar. Jag kan göra hur många skiss som helst, citera prof Per Fahlen. Apan från Kongo skulle först det eftersom det är vanligt bondförnuft.
Jag tar igen luftflöde när man har väggmodell och vingarna är ställda så att man blåser framåt.
Den utblåsta varma luften påverkas av tre krafter.
F1 – Fläktens utblås riktad av vingarna
F2- naturkraften. Varmt luft stiger upp själv.
F3- Insugning av fläkten.
Om vi kör med mycket låg fläkthastighet blir det rundgång
Om vi kör med max fläkthastighet blir mycket bättre. I båda fall skapar vi kallt zone
Så jag avråder  användarna att ställa vingarna ställda så att man blåser framåt.
Jag har aldrig sagt att man ska blåsa ner åt.  Man måste ställa vingarna så att man blåser ned och fram samtidigt. Så långt från innedelen som möjligt.

Alternativet är att man som konsument kräva att Daikin och Mitsubishi och andra att de skapar „Sverige golvmodell värmepump” med stora värmeväxlare, större luftflöde. Sådana som slår väggmodell med minst 0,5 i COP. Eftersom teoretiska förutsättningar finns.

Jag skulle tilläga massa andra saker som: manual avfrostning, att användaren kan själv ställa kompressorn varvtal för bästa COP, att de har litet större effekt, matas från 3x400V (åtminstone att man kunde välja det vid köpet. Att utomhusenheten är byggd som  l/v vp med rejält öppning i bottenplatta. Gärna större fläktar som går saktare= lägre ljudnivå.

Men manual avfrostning det är absolut prioritet. Jag har lovat mig redan för 30 år sedan att om jag någonsin tillverkar värmepumpar då blir det huvud knapp i fjärrkontrollen.

« Senast ändrad: 03 februari 2019, 13:32:43 av tubaralo »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #99 skrivet: 03 februari 2019, 14:19:33 »
Eftersom du frågar ska du få ett svar. tummenupp

Precis ovanför golvet i hela rummet där pumpen sitter har jag 21,2 celcius.
Vid insuget till väggmodellen som sitter strax under tak är insugsluften 22.5 celcius.
Utblås-temperaturen från maskinen är 55 celcius. Mäter med ir-picka och noterar alltid högsta temperatur, nu har jag inte väntat in en speciell tidpunkt utan bara mätt när maskinen går.
Utomhustemperaturen var igår när jag gjorde alla mätningar -1.

7 meter bort från pumpen i samma rum precis innan annat rum var det 26.8 celcius vid taket och 21 celcius strax ovanför golv.


"Jag har inte rengjort lamellerna sen jag lånade TS Comforts tryckluft och det är 2 år sedan, nu har jag en egen men det kommer förmodligen damma galet mycket då jag tidigare har bilat i betong, just nu används rummet som möbelförvaring till hemvändande ungdom" Gissar att den lämnar en bra bit över 60 celcius om jag rengör lamellerna ifrån betongdamm vid samma ute-temperatur.

Maskinen är ALLTID inställd på högsta fläkthastighet ungefär mellan oktober-mars-april och den är då ALLTID inställd på 31 celcius
Pumpen gör värme även sommartid med undantag för någon/några veckor och den har blåst på i mer än 52000 timmar, orkar inte räkna ut exakta siffran nu, men det är förmodligen närmare 53000 timmar.

Alla rum och hus är olika, hade jag haft ett mindre rum hade nog maskinen kommit upp till inställd temperatur, min går alltid på max, max!

Min första tanke var att bränna slut på pumpen innan garantitiden "5år" men det gick inte. :'( Förmodligen får jag aldrig veta hur länge den håller för någon gång i år kommer jag bygga igen rummet där den sitter i, den delen kommer tillhöra en separat lägenhet.

Övervåningens pump står för ca 10-15% av uppvärmningen så den används inte så ofta, den gör mest nytta på sommaren som svalka. :)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #100 skrivet: 03 februari 2019, 15:37:02 »
Ja jag kollade också upp lite temperaturer från innerdelen räknat och ut i huset, min innerdel sitter över entredörren i en hall, vinge nästan rakt ut.
Vid taket vid insug innerdel: +22,3 grader, vid taket ca 4 meter framför innerdelen: +25,2 grader, vid golvet ca 4 meter framför innerdelen: +21,0 grader.
Vid taket i hallen ca 9 meter från innerdelen: +23,0 grader, vid golvet i hallen ca 9 meter från innerdelen: +21,0 grader, vid taket i sovrummet ca 11 meter från innerdelen med en dörröppning emellan: +21,4 grader, vid golvet i sovrummet ca 11 meter från innerdelen med en dörröppning emellan: +20,3 grader. Vid taket i köket ca 7 meter från innerdelen med en dörröppning emellan: +23,4 grader, vid golvet i köket ca 7 meter från innerdelen med en dörröppning emellan: +22,2 grader.
Mindre skillnader mellan tak och golv dessto längre bort från innerdelen man kommer verkar de som, så dina teorier stämmer inte alls tubaralo.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #101 skrivet: 27 februari 2019, 21:45:23 »
………. så dina teorier stämmer inte alls tubaralo.
[/quote]

Vi har installerat en A/C för en kompis bara för att kolla om vanligt bondförnuft fortfarande stämmer.
Var tvungen att ställa rum temp på 25C eftersom han hade ganska varmt från början.
Vi ser att sug temp är ca 30,4C. Det som jag skrev förut: tillverkarna måste lura maskinen med Delta T ca 4-5C eftersom de vet att en del av den utblåsta varma luften stiger upp och  sugs tillbaka. Skulle de inte göra detta skulle värmepumpen tro att man har uppnått inställd rumstemp och  stannat direkt. 
« Senast ändrad: 28 februari 2019, 08:28:30 av tubaralo »

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #102 skrivet: 20 februari 2021, 18:34:46 »
Jag planerar att köpa en LLVP. Jag har läst den här tråden och  bl.a. tubaralo påstår
att golvmodellen är överlägsen väggmodell, mycket tack vare att den arbetar hela tiden med
mycket lägre temp och tryck..
Han påstår även att golvmodellen har bättre COP än vägghängd modell.

Om detta stämmer undrar jag varför så få golvmodeller säljs på marknaden.

Kan någon rekommendera en golvmodell för 2 plans villa 2 * 70 km2?

Utloggad Poontus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Julita
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #103 skrivet: 20 februari 2021, 18:58:00 »
Kan någon rekommendera en golvmodell för 2 plans villa 2 * 70 km2?
jag installerade en Panasonic Z35 hos mig i somras som jag är mycket nöjd med.
mina krav var låg ljudnivå och hög verkningsgrad.
1,5 plansvilla från 1945 120m² + 75m² källare
Anslut 416107 Luft/Vatten 6kW (elpatron aldrig inkopplad) - installerad 2014
Samsung Smart Exclusive 12 - vardagsrum nedervåning - installerad 2015
Panasonic Z35 golvmodell - övervåning - installerad 2020
Solpaneler 12st Solarwatt 60P 12 x 255W = 3060W - installerade 2015

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #104 skrivet: 20 februari 2021, 19:24:45 »
Jag vet att det är inte viktigast i livet att ha alltid rätt. Det viktigaste är att ha vänner. Men här försöker jag att betala min skuld för allt jag har fått i Sverige.
Jag försöker ge de som kommer att köpa/byta luftvärmepump grundläggande kunskaper så att de kan göra ett bra val. Tvär emot vad sk experterna säger.
Jag ser att man väljer ett alternativ som har tekniskt mycket sämre förutsättningar. Alltså en väggmodell (tak).Samtidigt är det brott mot miljö. Experterna säger att de gillar golvmodell men de accepterar inte att  väggmodell är bara nödlösning. De tror att Daikin, Mitsubishi kan inte ha fel. De har inte fel, de har intresse att sälja det de massproducerar. Jag kan göra hur många skiss som helst, citera prof Per Fahlen. Apan från Kongo skulle först det eftersom det är vanligt bondförnuft.
Jag tar igen luftflöde när man har väggmodell och vingarna är ställda så att man blåser framåt.
Den utblåsta varma luften påverkas av tre krafter.
F1 – Fläktens utblås riktad av vingarna
F2- naturkraften. Varmt luft stiger upp själv.
F3- Insugning av fläkten.
Om vi kör med mycket låg fläkthastighet blir det rundgång
Om vi kör med max fläkthastighet blir mycket bättre. I båda fall skapar vi kallt zone
Så jag avråder  användarna att ställa vingarna ställda så att man blåser framåt.
Jag har aldrig sagt att man ska blåsa ner åt.  Man måste ställa vingarna så att man blåser ned och fram samtidigt. Så långt från innedelen som möjligt.

Alternativet är att man som konsument kräva att Daikin och Mitsubishi och andra att de skapar „Sverige golvmodell värmepump” med stora värmeväxlare, större luftflöde. Sådana som slår väggmodell med minst 0,5 i COP. Eftersom teoretiska förutsättningar finns.

Jag skulle tilläga massa andra saker som: manual avfrostning, att användaren kan själv ställa kompressorn varvtal för bästa COP, att de har litet större effekt, matas från 3x400V (åtminstone att man kunde välja det vid köpet. Att utomhusenheten är byggd som  l/v vp med rejält öppning i bottenplatta. Gärna större fläktar som går saktare= lägre ljudnivå.

Men manual avfrostning det är absolut prioritet. Jag har lovat mig redan för 30 år sedan att om jag någonsin tillverkar värmepumpar då blir det huvud knapp i fjärrkontrollen.



Ser jag bild som jag har Daikin luft/luft värmepump tillverkår 2009 i källare känns varmt ovanpå  och rakt fram i tak och golv men när jag sitter i soffa sidan hörn var kallt från 2 meter framåt luft/luft värmepump och bestämde jag stänger jag av sist i mitten december 2020 till nu efter installerat bergvärmepump 2020 den 9 december och prova enbart vattenburen radiator och allt varmt och skönt. Kanske jag tänker riva bort luft/luft värmepump i källare. Bara en entre en plan Daikin luft/luft värmepump tillverkår 2018 fungerar bra alla rum både kyl och värme måste öppna alla rum dörrar att få cirkulera. Jag stäner både källare och en plan med 2 st luft/luft värmepump och oanvänd över 2 måndaer pga räcker bergvärmepump.
Om halvår kvar till het sommarväder då provar frikyla har jag bergvärme som kan ställa kyla vattenburen radiator utan konvektor fläktelement, det ska bli spännande. Om det är fortfarande svettig inne då kan jag starta en plan luft/luft värmepump med kyla snabbare med fläkt.
« Senast ändrad: 20 februari 2021, 19:28:26 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!