Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera luft/vatten möjligt?  (läst 2237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera luft/vatten möjligt?
« skrivet: 12 november 2018, 21:45:45 »
Hej!
Första inlägget  :)

En liten fundering. Jag har vedeldad panna tillsammans med en elpatron som värmekälla just nu. Golvvärme draget i hela nedre våningen.
Jag är intresserad av att installera luft/vatten (CTC eller Nibe) och sänka elförbrukningen ytterligare, samt få jämnare temperatur inomhus.
Kan jag koppla den nya pumpen på min befintliga anläggning?
Tanken är Borö TI 500L :
https://ibb.co/dP23tV
Manual:
http://www.popular-hifi.com/personal/hemauto2/Produktblad_TI.pdf
Ladomat21 finns monterad samt LK Golvvärme.

Nuvarande förbrukning ca 20 000kw och yta som ska värmas upp ca 120 kvm
Förslag på lämplig pump uppskattas.
Tack för svar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2018, 22:02:57 »
OM jag hade en anläggning som din skulle jag koppla in en komplett luft/vattenvärmepump inkl panna parallellt med den gamla anläggningen.
När du eldar med ved stänger du av värmepumpen och cirkulationen genom den, och tvärt om - när du värmer med värmepumpen stänger du av flödet genom vedpanna och acktank.
Detta kräver förstås att du har plats för en panna till.

Du har inget schema över hur allt är kopplat hos dig idag, alltid enklare att svara om man vet hur det är kopplat, inte bara hur det ser ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2018, 22:18:23 »
Tack för ett väldigt snabbt svar!
Plats är det väldigt ont om, kan bara ha en tank där.
Anledningen till varför jag är intresserad av luft/vatten är att om jag kan använda den befintliga anläggningen och bara komplettera med en ny pump så har möjlighet att komma relativt billigt undan (ca 50 -60 tusen).
Men om jag måste ha en ny tank samt utedel så hamnar kalaset på ca 120 och då är det kanske bättre att satsa på bergvärme istället.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2018, 07:30:19 »
Att docka en luft/vattenvärmepump till en befintlig vedpanna med ackumulatortank och laddomat är så pass komplicerat att jag tyvärr inte ger mig in på den typen av systembeskrivningar.
Det blir dessutom som regel rätt dyrt då du behöver (t.ex. till Nibe) deras reglercentral SMO 40 som sköter anläggningens reglering.
Till detta tillkommer ett antal växelventiler, rördragning och cirkpumpar som allihop skall lira tillsammans.
Risken för dålig systemverkningsgrad under hela året, för att kunna elda med ved några dagar/år är som jag ser det stor och jag tycker därför att det i princip är en dålig ide.
Vill du leka med möjligheterna så har Nibe en funktion där du kan bygga ihop din egen anläggning här: https://proffs.nibe.se/Proffs/Dockning/
Det levande dokumentet som öppnas brukar fungera bäst i internet explorer enligt min erfarenhet.

Beroende på var i landet du bor behöver luft/vatten (komplett) idag inte vara nämnvärt sämre än bergvärme, men i norra delarna av Sverige är nog fortfarande markvärme eller bergvärme avgjort mer effektivt.

Det finns billiga "fullösningar" man kan göra där man i princip tjuvkopplar in sig på returledningen med luft/vattenvärmepumpen och låter den styras on/off av en enkel rumsgivare, om/när den inte längre orkar med så får du helt enkelt elda, eller på annat sätt trigga någon form av tillskott, men då talar vi om hembygge som har sina risker/brister, t.ex. kan returtempen bli så hög att värmepumpen löser ut på högtrycksvakten om du eldar för hårt.
Det går säkert bygga in skyddsfunktioner för detta om man vill, men nu talar vi om någon form av egenutvecklad styrning som de flesta inte skulle ge sig på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2018, 18:15:21 »
CTCs variant är att låta den vedvärmda tanken shunta uppvärmt vatten till luft/vatten-systemets tank. Då störs inte luft/vatten-systemet och du behöver inte koppla om nånting nånstans när du eldar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2018, 19:42:03 »
Misstänkte att det inte skulle bli en lätt match. Har kollat lite extra och jag skulle kunna ta bort en garderob och sätta dit en extra tank.
Vad heter CTCs pump o innomhusmodul?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2018, 20:31:23 »
De som byter till berg/mark och luftvatten värmepump blir oftast skitnöjda. Jag vet tre stycken som sparade vedpannan och ingen av dom har eldat ett vedträ efter installationen. En har haft sin bergvärme i 10år. En gång i ett par timmar har han provat elpatronen och den funkade den med. Annars på alla dessa år har han haft elpatronen blockerad.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2018, 13:50:04 »
CTC har två inomhusmoduler: EcoZenith i250 och i350.
Det finns två olika typer av värmepumpar också. 400-serien är on/off-pumpar, 500-serien är varvtalsstyrda.

Själv har jag den äldre modellen inne, EcoEl och en EcoAir 107 PolarEdition utomhus. Det har fungerat alldeles utmärkt med on/off-pump eftersom inomhusdelen är byggd som en tank med shunt som sköter värmesystemet.

Utöver det har jag en extra tank kopplad mot kökspannan. Den styrs av CTCs solstyrning, EcoSol. Det är en cirk.pump som sköter cirkulationen mellan tanken och kökspannan och en annan cp som sköter cirkulationen mellan extratanken och EcoEl. Båda pumparna styrs av EcoSol, som har en väldigt enkel meny och som kör pumparna beroende på temperaturerna på olika ställen i systemet.

Vi eldar flera gånger per vinter, när det är så kallt att VPn inte kan gå. Det spar väldigt lite pengar eftersom kökspannan inte är så effektiv, men det är ganska trevligt att höra elden spraka och det blir varmt och skönt i köket.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2018, 05:16:00 »
Jag gjorde som i Rickards första inlägg. Tog både ute- och innedel. Dock kopplade jag mitt i serie både för uppvärmning och VV. Med detta slipper jag stänga av och när vedens värme är slut återgår värmepumpen till produktion. Allt löper somlöst och jag behöver inte stänga sv eller hitta på några krångliga handgrepp för att få det att funka.

Om jag använder ved? Inte särskilt mycket.  Blir det som förra Ã¥ret sÃ¥ kanske en vecka pÃ¥ ett Ã¥r.

Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera luft/vatten möjligt?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2018, 12:35:38 »
Tack för hjälpen! Tror att jag låter bli o sätter in luft/vatten utan satsar på bergvärme lite senare...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!