Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Källarrum i Spanien utan inluft  (läst 2350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
Källarrum i Spanien utan inluft
« skrivet: 03 november 2021, 22:53:43 »
Hej!

Jag har ett rum en våning under mark i ett hus i Spanien. Rummet är ca 3x8 meter och har betong i väggar och tak samt klinker på betong på golvet. Akustiken är inte kul men luften är värre. Det finns ingen inluft (görbart men inte lätt) och endast en kanal med 'självdrag' för utluft. Det finns även en dörr till resten av källaren (som är lika damp den). Rummet är kallt på 'vintern' och tokvarmt på sommaren. Och det är hela tiden galet fuktigt. I rummet intill (boiler room) finns inkommande vatten och avlopp men inte heller här någon luft in eller ut.

Jag har satt en Fresh Intellivent Sky med fuktautomatik framför 100-röret med självdrag. Den går på max väldigt mycket kan jag säga. Det finns ingen möjlighet att isolera/dränera/sätta platonplattor utanpå huset. Det är även i det närmaste ogörbart att placera en utedel utanpå huset.

Jag behöver (som jag bedömer det) ventilation, avfuktning och eventuell uppvärmning för att kunna använda rummet till något annat än sekundärförvaring.

Hur ska jag tänka här? Var börjar jag?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #1 skrivet: 03 november 2021, 23:01:14 »
Skippa avfuktare, satsa på luftväxling och möjlighet till uppvärmning.
Du kanske kan sätta rörsystem i taket så du får in och ut luft i alla källarrum? Du borde kunna borra ett till hål ut så du har var sitt hål att hämta och lämna luft.

Luftfilter, två kanalfläktar, uteluftsgaller. Ställ ut ett elelement eller koppla centralvärme och sätt upp några element mot ytterväggarna.

SÃ¥ tycker jag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #2 skrivet: 04 november 2021, 00:25:03 »
Jo, lite rör i tak borde vara rimligt och ett hål genom fasad för inluft borde vara görbart trots allt.

För uppvärmning (och lite avfuktning) tänkte jag mig elektrisk golvvärme och parkett. Då blir även akustiken aningens bättre. Likaså med innertak nedanför nydragna rör.

Men jag är ändå orolig för fukten. Den är hysterisk nästan året runt i södra Spanien.

Jag har tittat på vattenburen kyla från Parkair med vattenkylare i mitt boiler room och dold innerdel i tak. Jag har dock ingen aning om vad sånt kostar. Minsta kitet borde räcka. Är detta rimligt eller bara galet dyrt?

Jag har även tittat på Dometics inbyggnadsbara AC Freshwell 2000/3000 för husvagn och husbil. Pris under 20K och med tre utblås samt behov av kondensuppsamling. Kan det fungera eller är jag helt ute och cyklar här?

Något annat bättre/lämpligare utan utedel som jag bör titta på?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #3 skrivet: 04 november 2021, 08:44:17 »
Kan du ta några bilder på rummet?
Har det fönster?
Inluft via spaltventiler i så fall?

Det kan funka med en avfuktare, men tänk på att den samtidigt värmer rummet så på sommaren är det troligen bättre med ökad luftväxling.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #4 skrivet: 04 november 2021, 09:03:57 »
Jag tror på kontrollerad ventilation och avfuktning, som i en krypgrund.
Du skulle kunna fortsätta med din intellivent som frånluft, och avfukta med en Woods SW42FW
Den skall stå i största rummet, och du kan cirkulera luften mellan rummen enligt skissen på denna sida:
https://www.lfs-web.se/avfuktare-kallare-placering.htm

Om jag fattar rätt så behöver du en fläkt som suger luften ur intilliggande rum och "släpper ut den" vid avfuktarens placering.

Anledningen till att jag INTE tror på bara ventilation är den höga luftfuktigheten ute, av egen erfarenhet vet jag att det kondenserar så mycket ute att det rinner vatten från bilarna varje morgon, i vart fall under hösten, och att dra in luft med 100% luftfuktighet i ett rum som under delar av året är kallare än uteluften riskerar kondensering och problem med svartmögel.

Ju mer man ventilerar, desto större mängd fukt för man in i rummet - huruvida det blir för hög luftfuktighet eller ej avgörs av temperaturen i rummet jämfört med temperaturen ute.

Jag har själv ett hus där nere och det hade varit förnämligt om man hade kunnat styra luftvärmepumparna så att de hela tiden såg till att man hade x antal grader varmare inne än ute under den kallare årstiden, det hade på ett rätt billigt sätta kunnat minimera risken för mögel.
Nu går det tyvärr inte, så då återstår avfuktning, ventilation, eller att låta det vara som det är.
I vårt fall har ju huset klarat sig i 20 år utan större mögelproblem, så att ändra ett "vinnande koncept" genom att ventilera mer känns som en chansning.
Vi har ingen källare under vårt hus, men en av grannarna har det, och när de kom dit nu i höst fick de kasta allt som fanns där, allt var angripet av svartmögel.

Om jag skulle inreda en källare i Spanien skulle jag nog inte välja trägolv, dels drabbas de ju från tid till annan av översvämningar (beror ju mycket på var huset finns om det KAN bli översvämning) och dels finns problem med ohyra och fukt rent allmänt, att lägga klinker är ett säkert kort i jämförelse.

Innan vi köpte vårt hus tittade jag på hundratals hus, vissa med källare, otroligt få användes som "bostadsyta" troligen just för att det finns stora fuktproblem, och risk för översvämning.

Jag avråddes av rätt många att undvika källarhus, nu är vårt hus förberett för att inreda källare, men det är inte gjort.
« Senast ändrad: 04 november 2021, 09:19:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #5 skrivet: 04 november 2021, 10:12:24 »
Tack för visat intresse alla!

Jag bifogar en ritning på rummet till att börja med. PDF från Sketchup.

Som ni ser på ritningen så finns det faktiskt ett fönster via en lanternin. Men precis som Rickard säger så är uteluften galet fuktig stora delar av året i Spanien. Därav utelämnade jag det till en början :)

Rummet är ingen källare i egentlig mening utan först är huset byggt (4 våningar) och sedan är första våningen överfylld med jordmassor. Det är ca 6 meter bakom huset till den mur som skapar den 'balja' hela vår huslänga står i. Ett inte helt ovanligt sätt att bygga på i Spanien.

Utöver detta enda riktiga rum innehåller 'källaren' ett boiler room, en korridor till garagedörren och en trappa upp till markplan. Ventilation från garage är inte att tänka på. Möjligen kan jag släppa ut kondens den vägen även om det förmodligen inte är tillåtet rent tekniskt. Garaget är dock mycket välventilerat och försett med Co2-detektorer mest överallt.

Jag tror precis som admin Rickard på ett kontrollerat och slutet system för detta. Att blanda in uteluften så lite som möjligt. Därav att jag tittat på Parkair och Dometics lösningar. Dometic säger givetvis själva att Freshwell-aggregaten inte är för husbruk men det måste de ju förmodligen säga. Så då undrar jag givetvis på vilket sätt det är dåligt eller olämpligt egentligen?

Ang Parkair-lösningen med vattenbatteri + dold innerdel så söker jag ett ungefärligt pris för att förstå om detta är rimligt eller inte.

https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-acw9/

Sen önskar jag givetvis veta om det finns flera aggregat av typen allt i ett (såsom Dometic Freshwell) men som är lämpade just för inbyggnad i hus.

https://www.dometic.com/sv-se/outdoor/se/produkter/klimat/luftkonditionering/luftkonditionering-f%c3%b6r-fritidsfordon/dometic-freshwell-3000-_-151914

Ang parkett så blir det nog inte äkta trä utan mera något komposit-artat lämpat för just Spanien. Det är dock viktigt både för akustik och trivsel. Slutligen ska rummet inte användas för boende eller liv utan som kontor och studio.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #6 skrivet: 04 november 2021, 13:08:46 »
Varför jag rekommenderar backa lite på avfuktare är för jag gjorde det från ett lite väl svenskt perspektiv. Jag gjorde det i samband med rekommendation för uppvärmning. Luft som kondenserar är för att den inte kan bära med fukt när temperaturen sjunker, värmer man sedan upp den luften så blir RF betydligt lägre. Ingen service krävs.
Men, spanien är ju inte som sverige så där gjorde jag en miss. Finns nog många timmar där uteluften är varmare än källarens önskade temperatur.
Luftväxling ska du dock inte underskatta. Det är så du får ut emissioner.

Ett riktigt system där du har avfuktare och uppvärmning i serie med tilluften är mitt nästa bud. Helt annan prislapp dock. Ställer du lös avfuktare på golvet så blir helheten billigare.
Jag är rädd för avfuktare dock, efter jag förstörde mitt garage med en sån.

Det finns ventilerade golvsystem.

Men för trivselns skull så är möblering och akustikpaneler en bra början, själva golvet gör inte så mycket. Plana ytor reflekterar ljud oavsett vad de är gjorda av.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #7 skrivet: 05 november 2021, 07:24:52 »
För klimatanläggningen bör väl en vanlig luftvärmepump vara klart billigast, och det GÅR ju avfukta med den också om man vill, troligen kostar det inte så mycket som man tror heller om ventilationen är begränsad.
För akustiken borde en stor matta på golvet kunna göra större skillnad en trägolv VS klinker.

De där aggregaten du länkar till avfuktar i alla fall på samma sätt som en vanlig AC/luftvärmepump.

LÃ¥ter märkligt att du inte kan montera en utedel pÃ¥ fasaden? (Bildbevis pÃ¥ det?)  ;)
Jag skulle nog gått på en vanlig luftvärmepump med AC, möjligen i kombination med en avfuktare och ett par intellivent som fick flytta luften mellan rummen där nere.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #8 skrivet: 05 november 2021, 18:03:13 »
Tack för mera input!

Nu har jag tittat lite närmare på ritningarna och fått godkänt av frugan (som äger huset) på att sätta upp en utedel på husets gavelfasad. Det blir dock väldigt avancerad håltagning genom närmare 1m betong i så fall. Så även om ett sådant paket är billigast i inköp så blir jobbet tämligen avancerat och därmed dyrt. Spanien är bara billigt så länge tjänster och produkter är av enklare slag. Mera sofistikerade tjänster kostar ofta lika mycket som hemma.

Vad ska jag titta pÃ¥ för luftvärmepump 1) klarar att avfukta ordentligt  2) har en innerdel för dolt montage i innertak och 3) gÃ¥r att köpa i hela Europa?

Ang 'parketten' sÃ¥ är den ett krav frÃ¥n frugan och jag hÃ¥ller med, stengolv har vi sÃ¥ det räcker ändÃ¥ i huset. Och golvvärme är trevligt november till mars ungefär. Funderar pÃ¥ Ebecos film som är 0.3mm. Är det ett bra val? Ã…terstÃ¥r att se om Ebecos golvplattor gÃ¥r att hitta i Spanien. 

Men jag vill återvända till Dometic Freshwell 3000 ännu en gång. Är det något som gör att ett sånt här allt-i-ett aggregat absolut *inte* funkar för denna applikation?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4714
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #9 skrivet: 05 november 2021, 18:51:15 »
Dett är nog OK med GV - folie , men med åtanke på EL-priset i Spanien så är det kanske inte optimalt, är det bara en betongplatta i botten så kan det kosta skjortan att ha den i drift. En EL-GV bör ha en isolering mot en betongplatta om ca 100 mm för att inte värmen ska ska gå ner i underjorden. ( finns nog inga maskar där som gillar läget ) Är det bara en betongplatta som är vanligt i Spanien , så kan det ta ett par veckor att värma upp golvet, kanske mer i full drift innan golvet blir varmt och termostaten börjar reglera. Så tänk till lite, inget kul med en EL-räkning som går upp i himlen. Normalt är det lite kalla golv i Spanien och tofflor på fötterna under den kalla/svala tiden där. Räkna själv vad du behöver i watt per m2 och multiplisera med 24 tim X dygn X kanske 5 månade så får du en indikering på vad det kan kosta i drift.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #10 skrivet: 05 november 2021, 22:20:17 »

Men jag vill återvända till Dometic Freshwell 3000 ännu en gång. Är det något som gör att ett sånt här allt-i-ett aggregat absolut *inte* funkar för denna applikation?

Allt är mer eller mindre rätt keffigt till ett fritidsfordon med ett skyhögt pris.
Så ofta man använder den i ett fritidsfordon är inte i närheten av vad du kommer använda den.
Vet inte hur den där låter men dom andra modellerna som är takmonterade låter mer än vad många klarar av.

Sen passar modellen husbilar upp till 8 meter och översatt till ett rum när man räknat bort all skÃ¥pinredning i husbilen sÃ¥ är det inte mÃ¥nga kubikmeter luft. 
Gissar på att den klarar av 8 m3 eller omräknat till ett rum ca 1x3 meter med 2.5m i takhöjd, rätt litet rum..

Jag skulle aldrig köpa den där för ditt ändamål.



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #11 skrivet: 06 november 2021, 19:02:33 »
Tack Tågråttan, om ett FreshWell 3000 är alltför klent så är det givetvis ett bra argument för att välja bort det. Ytan jag tänker värma är inte hela rummet (som ska delas av med vägg och innertak) men gott och väl 3x6m eller 18 kvm.

Till 2fOCUS:
  Ja, det lär ta  tid att värma upp. Men jag tänkte alltsÃ¥ lägga Ebecos egna isolerplattor Ebisol under. https://www.ebeco.se/isolering/ebisol. Gör iaf lite skillnad hoppas jag.

Elpriset är högt i Spanien men skillnaden har minskat nu när det blivit avsevärt dyrare i Sverige. Och så ska ju detta golv förmodligen bara användas 4 månader per och under förutsättning att jag faktiskt är på plats.

Ingen som vill tipsa om någon lämplig luftvärmepump med innerdel för inbyggnad?

Utloggad Arneby

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värme ja tack!
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #12 skrivet: 07 november 2021, 17:07:15 »
Nu hittar jag det här allt-i-ett-aggregatet från Airwell. Tror ni att det skulle duga för min applikation?

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airwell-xdo-012-h11-vattenkyld-luftkonditionering/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #13 skrivet: 08 november 2021, 08:27:44 »
Det där är ju vattenkylt, kommer att få mycket tappvatten om du sätter in ett sånt aggregat.
Inte gratis.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Källarrum i Spanien utan inluft
« Svar #14 skrivet: 08 november 2021, 08:51:32 »
Kolla på denna istället: https://www.klimatshoppen.se/produkt/innova-2-0-elec-kyla-med-tva-hal-i-vaggen/
Står att den avfuktar upp till 1.1 liter/h, men står inget om det finns ett avfuktningsläge som är ställbart, eller om den bara avfuktar om/när den kyler?
« Senast ändrad: 08 november 2021, 09:26:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!