Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9GKE-IFP H11?  (läst 5870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
E9GKE-IFP H11?
« skrivet: 13 oktober 2012, 12:09:28 »
Har 2st likadana pumpar som snart är 5 år gamla. Har problem med den ena att få bra med värme i den. Eller rättare sagt den går ner i varv och "avfrostar" ofta. På baksidan av utedelen ser man att frostbildningen blir på mitten av enheten typ en tredje del.

Vet inte om det kan vara vädret som gör att den behöver frosta av ofta bor i STHLM

Provade att trycka på check och fick vid H11 ljudindikation. Provade på den andra pumpen där fick jag bara ljud indikation vid 00 vilket betyder inga fel?

Värt att lägga ner pengar på pumpen? Eller är det dags att uppdatera till nyare?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2012, 13:46:47 »
Det ser ut som det är IKEA Family Pumpar ( IFP ) och då är det väl 5 års garanti på dessa och börjar den ge dåligt med värme så bör ni kontakta återförsäljaren ganska snart så inte garantin hinner gå ut.

Kan vara så att frostbältet bildas på mitten bara för att maskinen jobbar lite sporadiskt då det inte är så kallt ute eller så kan det bero på köldmediebrist.
Ovanligt mycket avfrostnade kan bero på köldmediebrist eller bara det att det är mycket fukt i luften
H11 är en felkod för kretskort eller kabelfel och är bara en gammal felkod som ligger kvar i minnet, kanske till och med från fabrik.
Om timer lampan blinkar har ni en aktuell felkod.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2012, 14:42:33 »
Tack! Då kan jag avfärda felkoden. Hade problem 1a året med brist på kylmedium, det åtgärdades, dock hittade de ingen läcka.

Men kan det ändå vara 5års garanti om problemet är brist på kylmedium eller läckage?

Börjar undra om inte problemet beror på vädret, nu när det är lite varmare ute och sol så verkar den värma på bra igen.

Kanske minnet som sviktar hur den brukar beter sig när det krypper närmare nollan ute och fuktig väderlek.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2012, 14:58:25 »
Är det en läcka på grund av fabrikationsfel eller installations fel så ska det gå på garantin.
Låter lite märkligt om det var brist utan läckage men det kan vara så att montören inte kände att dom 2 insexskruvarna var ordentligt dragna och sög ut en del soppa !!

Då du har 2st likadana kan du prova att ställa dom på 30 grader och full fläkt och jämföra utblåstemperaturen.
Är utblåstemperaturen snarlik så kan du nog vara säker på att det inte är köldmediebrist, men det måste vara lika varm insugsluft ovanför innerdelen för att det ska bli bäst jämförbart.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2012, 12:58:17 »
Nu har det gått ett par dagar, och jag börjar tror mer och mer att det gasbrist i maskinen.
Bifogar en bild på hur "isbildningen" blir på utedelen utetemp 2c.
Så här har det varit i ett par dagar..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2012, 13:05:23 »
Går den kontinuerkligt i värmedrift så ska du inte få detta bälte utan det ska bli en jämn påfrysning.
Då det med lite tur inte har gått 5 år sedan installation så bör ni kontakta återförsäljaren/montören, håll inte på och kolla och mät för länge så garantin hinner gå ut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2012, 13:36:00 »
Tack för svaret!

Detta med garantin blir jag lite osäker på. Kvittot för pumpen så står det 2års garanti på utrustning och arbetet.
Dock så fanns det tillval förlängd garanti till 5år som jag tyvärr inte valde.

Det du menar är att panasonic ändå skulle lämna 5år på utrustningen?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2012, 14:13:37 »
Visste inte att man kunde välja garantilängd pÃ¥ Ikea Family pumparna utan trodde det var 5 Ã¥rs garanti som frÃ¥n leverantören Kinnan hadde pÃ¥ motsvarande Sverigepumps modell  ???
Har för mig att du hade Ikea Family pumpar men kanske blandar ihop dig men någon ?
Har du dÃ¥ inte köpt till den förlängda garantin sÃ¥ är det dessvärre ingen 5 Ã¥rig  totalgaranti och enbart 2 Ã¥rs garanti.
Nu finns konsumentköplagen för privatpersoner men det är bara 3 år så det blir du inte hjälpt av.

Skulle det vara kompressorfel sÃ¥ är det 5 Ã¥rs materialgaranti pÃ¥ kompressorn men arbetskostnaden tillkommer att byta den  och det kan vara nÃ¥gra tusen.
Många tror att kompressorgaranti gäller inkl bytet när det står materialgaranti på garantivillkoren men så är det inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #8 skrivet: 05 november 2012, 09:29:37 »
Så nu har en annan firma varit och titta på pumpen, då den andra firman som jag köpte den av slutade att svara när jag frågade om garantier.

Denna firma såg att gasen var svart (burnout), vilket skulle indikera att kompressorn var eller börjar bli trasig.

Åtgärd ?

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #9 skrivet: 05 november 2012, 13:05:13 »
Så nu har en annan firma varit och titta på pumpen, då den andra firman som jag köpte den av slutade att svara när jag frågade om garantier.

Denna firma såg att gasen var svart (burnout), vilket skulle indikera att kompressorn var eller börjar bli trasig.

Åtgärd ?

Har nu kollat upp det här med garantier. Ikea pumparna såldes enbart med 2års totalgaranti ingen 5årig kompressor garanti (där av att de var billiga).




Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #10 skrivet: 05 november 2012, 17:55:20 »
Nu är det väl något EU direktiv tror jag som säger att det ska vara 5 års materialgaranti på kompressorn om jag är rätt informerad men det gör inte åtgärden av din skada någon glädje direkt.
Kostnaden för att byta kompressor och få ute respektive innerdel rengjorda från förmodat skräp är inte motiverat.

Låter som om en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag är nästa steg att gå.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #11 skrivet: 05 november 2012, 18:33:14 »
Nu är det väl något EU direktiv tror jag som säger att det ska vara 5 års materialgaranti på kompressorn om jag är rätt informerad men det gör inte åtgärden av din skada någon glädje direkt.
Kostnaden för att byta kompressor och få ute respektive innerdel rengjorda från förmodat skräp är inte motiverat.

Låter som om en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag är nästa steg att gå.

Ja nu är det som det är. Generalagenten (Kinna) var det som gav mig informationen angående kompressor
garantin.

Hade ju iofs val att köpa till 5 års garanti.

För en dialog med försäkringsbolaget, får se vad de säger. Är ju inte så jätte intresserad om de vill reparera den befintliga pumpen, då jag får stå för större delen kostnaden då det är 45% åldersavdrag samt 2000:- självrisk.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #12 skrivet: 06 november 2012, 09:13:38 »
Har nu kollat upp det här med garantier. Ikea pumparna såldes enbart med 2års totalgaranti ingen 5årig kompressor garanti (där av att de var billiga).
Skitsnack, alla panasonics pumpar har haft en kompressorgaranti på 5 år vid all fackmannamässig installation, detta gällde även för ikeapumparna. Däremot kan det skilja på totalgarantin mellan 2-5 år och där totalgarantin för ikeapumparna var 2 år.
   

Utloggad p@nder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #13 skrivet: 06 november 2012, 15:59:14 »
Skitsnack, alla panasonics pumpar har haft en kompressorgaranti på 5 år vid all fackmannamässig installation, detta gällde även för ikeapumparna. Däremot kan det skilja på totalgarantin mellan 2-5 år och där totalgarantin för ikeapumparna var 2 år.
 

Känslan jag har är att det skall vara 5års garanti på kompressorn. Men när inte återförsäljaren eller generalagenten står på min sida, så är det inte så enkelt.

Återförsäljaren sa att de har 5års garanti med (Kinnan) på kompressorn, men jag måste betala för den i alla fall till dom samt arbete.

Således sa återförsäljaren att de såldes billigare utan 5års garanti på kompressorn, så de skulle kunna dra in pengar på service och reparationer i stället...

Blir ingen ny Panasonic i alla fall.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E9GKE-IFP H11?
« Svar #14 skrivet: 06 november 2012, 17:57:49 »
Nu kanske det inte är  Panasonics fel att Ã¥terförsäljaren via deras leverantör inte har dom bästa garantierna pÃ¥ detta köp  ;)
Du får hålla dig undan från Kamprads värmepumpar i framtiden om dom nu fortfarande säljer dessa med lite sämre garantier "billigt".

Det är bättre garantier på dom flesta märken och modeller nuförtiden då det är 5års totalgaranti och knappt några som håller på med kompressorgarantier längre vilket är bra för kunden.

I ditt fall så skulle det i och för sig inte vara lönsamt eller rent vettigt att byta kompressor på den relativt "billiga" varianten då det varit en burnout och därmed förmodligen stor risk för mycket föroreningar i hela systemet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!