Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Göra service pÃ¥ egen hand? Vad behöver göras?  (läst 2473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpte ett hus för ett år sedan med en IVT Greenline HT+ C9 och den var servad någon månad innan vi flyttade in.

Tänkte försöka hålla efter och serva den regelbundet för att undvika eventuella problem, men är det något man kan göra på egen hand hyfsat enkelt?

Vad är det man får gjort ungefär om man beställer en "årlig service" ifrån en IVT-auktoriserad firma? Byta/göra ren filter både på varma och kalla sidan misstänker jag är en del kanske? Något annat?

Tack pÃ¥ förhand!  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Göra service på egen hand? Vad behöver göras?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2019, 18:14:00 »
Filterrengöring är nog det man kan förvänta sig + en koll att grejerna funkar som de ska.
Nivå köldbärare, tryck värmebärare, kanske en luftning på VVB:n?
Inget jag betalar för i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Göra service på egen hand? Vad behöver göras?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2019, 09:39:23 »
Vill du gå några steg ytterligare i att lära känna din anläggning kan du tex

1. Kolla hur det bubblar i synglaset. Jag filmar bubblorna en gÃ¥ng per Ã¥r och hoppas därmed att jag kan se om jag hÃ¥ller pÃ¥ att fÃ¥ gasbrist. Här kan du se mina bubblor  https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg och det pÃ¥stÃ¥s vara OK

2. Börja logga några temperaturer. Då kan du få tidiga indikationer (innan pumpen lägger av) på om något är på väg att hända med din VP. Några saker som jag fått hjälp av temperaturloggningen är:
- jag upptäckte att installatörens inställningar gick att optimera. Nu startar min VP hälften så ofta som med den inställning installatören gjorde. Förhoppningsvis håller kompressorn längre då.
- jag fick tidiga indikationer pÃ¥ att vattencirkulationen i pumpen höll pÃ¥ att bli sämre. Det visade sig att mina flexslangar höll pÃ¥ att bli igensatta med skit. Verkar vara ett "vanligt" problem.  https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.msg427909#msg427909
- jag upptäckte att jag borde sätta dit en omkonstruerad T-koppling på varmvattenberedaren för att få längre stilleståndstider på sommaren https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49551.msg535700#msg535700
- denna höst upptäckte jag att pumpen plötsligt startade flera gånger per timme (normalt 2 ggr på tre timmar). Det visade sig att växelventilen hade börjat kärva. En halvtimmes mekande och ventilen var isärplockad, rengjord och uppsmord. Och nu går VPn som vanligt igen.

Loggningen av mina temperaturer har alldeles säkert gjort att jag sluppit många stopp och förmodligen sluppit besök av reparatörer. Och enligt lagen om alltings jävlighet så stannar förstås pumpen helst när det är som kallast på vintern
« Senast ändrad: 14 november 2019, 09:43:19 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Jag gör såna servicar i mitt jobb. Som sagt ovan, det man gör är rengöra filter, lufta, kolla tryck och leta indikationer på fel. Är extremt likt en service på valfri bil. Brukar man göra den själv är man kompetent nog att serva sin värmepump också.

Är ganska ofta man hittar fel och är det enklare saker tar man det direkt, annars återkommer jag senare o byter pump om jag inte har rätt modell med mig, spolar ur luft, byter växelventil osv.

Enda viktiga innan man bestämmer sig för att göra den själv är att kolla garantivillkoren. Ibland får man betala iaf en service innan man kan övergå till att göra den själv, bara ställa upp kameran och fråga på!

:)

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Göra service på egen hand? Vad behöver göras?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2020, 15:29:51 »
Tack för svar alla! Hade helt glömt bort att jag var här inne och ställde den här frågan.

Jag har rätt bra koll på temperaturer så där skulle jag nog märka om något var tokigt rätt snabbt men att göra ren alla filter är nog ingen dum idé. Är det något speciellt filter jag borde fokusera på isåfall eller tar man båda? (För visst finns det ett på varma sidan och ett på kalla?).

Finns det fler filter än detta som nämn i manualen?
https://imgur.com/a/0DUg0nF
« Senast ändrad: 09 januari 2020, 15:38:56 av berisen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!