Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: termostat - trÃ¥dlös fjärrkontroll eller trÃ¥dbunden givare?  (läst 717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PetterLj

  • Gäst
PetterLj
termostat - trådlös fjärrkontroll eller trådbunden givare?
« skrivet: 08 augusti 2023, 15:05:00 »
Har ganska nyss installerat min panna, och nu är det dags att skaffa en givare/termostat.

Valet står mellan en billigare trådbunden givare för en tusenlapp, eller en digital termostat med fjärrkontroll, för 4300. Känner inte själv att jag har en behov av massa extrafunktioner.

Att borra och dra sladden är inget problem i sig.

Är det värt 3000 extra och all meck med parning och wifi för att få en specifik exakt temperatur, plus eventuella varningsmeddelanden? Vi passerar ändå pannan dagligen, så jag skulle nog inte missa en varning särskilt länge.

Tacksam för återkoppling här.

https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luft-vattenvarmepump/tillbehor-luft-vattenvarmepump/mitsubishi-electric-fjarrkontroll-med-inbyggd-rumsgivare/p-1573738
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luft-vattenvarmepump/tillbehor-luft-vattenvarmepump/mitsubishi-electric-rumsgivare-tradbunden/p-1554745

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kör min lvvp på enbart utegivare, känner inte hittills av något behov av en på insidan.

PetterLj

  • Gäst
PetterLj
SV: termostat - trådlös fjärrkontroll eller trådbunden givare?
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2023, 20:00:19 »
Tack för svaret.
För att förtydliga; kör du bara på 'värmekurva' hela tiden? Behövde du justera den här mycket innan du fick en bra innetemperatur?

Låter som att jag spara ytterligare några kronor här då och strunta i extern termostat.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret.
För att förtydliga; kör du bara på 'värmekurva' hela tiden? Behövde du justera den här mycket innan du fick en bra innetemperatur?

Låter som att jag spara ytterligare några kronor här då och strunta i extern termostat.

Precis! Utegivaren i norrläge sedan justeras värmekurvan in efter vad man tycker blir bra. Det kan ta ett tag innan man hittar sin kurva.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Jag har innegivare och hade inte klarat hålla jämn temp utan. Har man solinstrålning genom större fönster på vår/höst så drar pannan ner direkt. Jag tar alltid trådbundet om valet finns, byta batterier och kolla att devicen har kontakt är inte min grej. Pillar gärna med grejer men bara en gång.

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ingen innegivare/fjärr då de var slut när jag fick pumpen. Tycker det är knepigt att få till kurvan och med kamin och solinstrålning blir det ojämnt. Min ÅF sa att Mitsubishi skulle släppa en ny fjärr med touchscreen då den gamla är rätt old school. Jag har dock inte sett röken av den och överväger att beställa den gamla. 4000kr är dock ett ockerpris. Jag behöver inte ens fjärren, en trådlös givare hade räckt. En sådan borde inte kosta mer än 100kr.

När man köper innegivaren, då får man med en mottagare man installerar på innedelen också eller? Någon som vet?

https://les.mitsubishielectric.co.uk/products/controls/remote-controllers/par-wr51r-e-remote-controller-receiver
« Senast ändrad: 10 augusti 2023, 11:35:51 av Kritan »

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpte nyss remote och receiver pÃ¥ ebay för 1500kr. FÃ¥r se hur det funkar.  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!