Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Greenline HT-C9 - högt delta mellan hetgas och värmebärare?  (läst 1348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Hej!

Har en Greenline HT-C9 från 2004.
I höstas bytte jag cirkulationspump och rensade nedre slangen då den täppt igen (högtryckspressostaten löste).

Installerade i samma veva en Husdata för att kunna logga.

Tycker nu att deltat mellan hetgasen och värmebäraren blir högre och högre.
Noterar att jag för två månader sedan hade ca 40grader i delta, inatt låg det på 48! (51grader framledning och 99grader hetgas).

Är detta rimligt? Och om nej vad kan vara orsaken och hur fixar man det?  ???
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Ja slangarna kan vara bra att byta helt till nya diffusionstäta och omagnetiska dito. Hög hetgastemperatur kan t.ex. bero på något fel med expansionsventilen eller brist på kylmedia. Lämpligt att en kyltekniker tittar på den och mäter upp trycken etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Hetgasgivare kan visa mycket fel men då differensen har ökat nyligen kanske det inte är problemet. Men jag rekommenderar i alla fall att försöka kontrollera att hetgasgivaren visar rätt.

Visar hetgastemperaturen rätt är det inte rimliga värden. Det kan vara flera orsaker till den höga hetgastemperaturen förutom problem i värmebärarkretsen: sliten kompressor, fel på expansionsventilen, igensatt köldmediefilter eller köldmedieläckage.

Har temperaturdifferensen pÃ¥ värmebärare in/ut minskat eller har senare tids elräkningar varit ovanligt höga? Hög hetgastemperatur brukar vara kopplat till att pumpens effekt och COP minskar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Tack för svar!

Värmebärardeltat ligger på 6-7grader vilket är ungefär samma som när jag bytte cirkpump och rensade slangen.
Elräkningen har inte skenat iaf, men jag har inte samma mätdata så långt bak i tiden att jag kan uttala mig säkert, men jag tycker pumpen behöver gå längre nu vid inte alltför låga utetemperaturer.
Om min elmätare säger rätt så drar den ca 3.8kW, vilket är en bit över angivna 2.9 (tror jag). Har ca tre grader i brine in.


Det jag funderade på var om det var skit i värmeväxlaren. Alternativt något som inte riktigt stämmer på gassidan. Men bra att få lite tankar innan man släpar hit en tekniker för ett antal tusenlappar.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Elmätaren kan gärna inte visa rätt. Tar den hänsyn till effektfaktorn?

Vad är det för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning och vad är det för inställd varmvattentemperatur?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Det är en pryl som räknar pulserna från den riktiga elmätaren, är inte många kWh fel från elräkningen på en månad.

107 grader om pumpen gjort värmevatten i fem timmar innan. Eller 94 om den startar från kall.

Stopptemp 48grader samt delta 5 om jag minns rätt, justerade till fabriksinställningarna när jag rengjort slangen.

Lägger till en bild från hur pumpen gick inatt, styr utegivaren så att pumpen går i sommarläge när det är dyrt. Inatt gjordes värmevatten mellan 23 och 04.
« Senast ändrad: 02 mars 2023, 17:11:41 av 13th.Marine »
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Utgående värmebärare är ca 58 grader när pumpen gör varmvatten. Det är hög temperatur. När min pump stannar (stopptemperatur 50 grader) är utgående värmebärare ca 53 grader.

Vad var det för ungefärlig temperatur ute när loggningen gjordes och var ligger huset? Vad är det för typ av radiatorer? Högtemperatursystem?

Jag reagerar på att framledningstemperaturen gick upp till över 50 grader innan pumpen stannade. Med ett normalt radiatorsystem borde en bit över 40 grader ha varit rimligt i södra och mellersta Sverige. Det kan vara så att radiatorsystemet inte går så bra ihop med en värmepump som därför har fått arbeta hårt och nu är på väg att ge upp.
 
Är det elmätarens pulser som räknas som måste värmepumpens elförbrukning vara korrekt. Yterligare en indikation på att något inte är som det ska vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
0-1grader ute.

Sydligaste Skåne. 70talskåk på 165kvm i markplan och 100kvm källare som värmdes upp med olja.

Sen ska man nog inte stirra sig blind på framledningen.
Pumpen är överdimensionerad på grund av att den värmde garaget förr (men kulverten är numera trasig, så den är bortkopplad).
Jag har höjt kurvan från 2 till 8 med en lutning på 4,5.
Detta för att få ut mer värme när pumpen kör på natten.


165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Aha, natthöjning. Då förstår jag varför pumpen stod still på kvällen. Elpriserna i Skåne är välkända. Då faller mitt resonemang om tuffa arbetsförhållanden för pumpen.

Det kan vara beläggningar i kondensorn som gör att det blir hög temperaturdifferens hetgas/utgående värmebärare. Spolning med varm citronsyralösning kan hjälpa mot det. Det finns de som har använt oxalsyra också. Det finns flera trådar om det här på forumet.

Men beläggningar i kondensorn förklarar inte varför det är så hög värmebärartemperatur vid varmvattenberedning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Ja, jag kör i princip bara värme när elen är (förhållandevis) billig. Vet inte om jag sparar så mycket egentligen, har väl kanske blivit en tusenlapp eller två över vintern.

Jag får prova att göra rent kondensorn, funderade också i de banorna, men ville gärna ha lite fler tankar innan man börjar slabba.
Ska försöka lokalisera de andra trådarna för tips!

Jag bytte Tkorset i returen till en strypt variant för att få behålla varmvattnet längre. Det gav någon grad extra på framledningen vid VV.
Sedan var pumpen något nedjusterad när jag började pilla om jag inte missminner mig, men tänkte att det var på grund av pumpen börjat gnälla på grund av skit i slangarna, men inser efter att ha sett någon tråd här idag att det kan handla om att den löser på sommaren på grund av för hög temp på brinen.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Natten till igår var kall (-6) och värmepumpen lyckades knappt komma upp till 52grader framledning, hetgasen låg på 102grader och toppade 106 när den gjorde varmvatten direkt efteråt.

Blev en tur till Biltema igår, och nu pumpar jag vatten med lite fosforsyra genom värmeväxlaren.

165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Glöm inte att spola baklänges, ev skit sitter på trycksidan mest

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Jadå, spolar baklänges.
Sköljde ut första omgången nu, vattnet var missfärgat, hade nog förväntat mig mer skit.
Körde i omgång två, skummade om den med, så där är nog mer att gå ur.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Spolat färdigt, monterat ihop och svurit över att ena planpackningen gått i småbitar.

Verkar dessvärre inte som att det var detta som var felet.
Får ringa en tekniker så får vi se om det går att hålla liv i pumpen ett tag till.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Hur ser expansionsventilen ut? Är det is på den eller röret från den när pumpen går?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Får erkänna att jag inte vet vilken del som är expansionsventilen. Ingen frost alls vad jag kan se.
Men lite kondens på den del jag misstänker är expansionsventilen (nere till höger, med en liten "hatt" på.)
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det är den som sitter nere till höger. Det är ett isolerat rör från utloppet som går till förångaren. Är den fri från frost är den troligen inte problemet. Lågt förångningstryck ger högt kompressionsförhållande och därmed hög hetgastemperatur men lågt förångningstryck bör ge frost på ventilen.

Det lutar mot problem med kompressorn. Dags för tekniker. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
Precis, det var isolerat fram till den.

Får se om jag får tag på någon under morgondagen.

Får se om det finns nått annat på tapeten än ett kompressorbyte, för bara den verkar gå på 40k.
Och då överväger jag det som insats till en modernare pump.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!