Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konsumetköplagen, nÃ¥gon kunnig tack!  (läst 13737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« skrivet: 17 juni 2011, 17:55:54 »
Har hamnat i tvist med ett e-handelsföretag där jag returnerat en vara som inte motsvarade förväntningarna där dom envist hävdar att dom har rätt att ta ut en avgift för använd vara. Jag å andra sidan hävdar min rätt enligt ångerrätten, och skall INTE debiteras ett smack för använd vara.

Jag citerar deras villkor:

Varför har jag fått avgift för använd vara?
När du vill utnyttja öppet köp och skickar varan i retur till oss gäller följande regler: varan skall vara intakt, skall ligga i ursprungsemballage och varan ska vara i säljbart skick. Om produkten vi tar emot på lagret visar sig vara använd eller om någonting saknas tar vi ut en administrationsavgift på 150 kr för kassering/ompackning av produkterna. OBS! Gäller inte när du returnerar p.g.a det är fel på varan.


Kan ngn tala om för mig om dom har rätt att göra såhär, och ev länka till en lagtext som säger så, alternativt att dom INTE får göra såhär?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2011, 18:03:47 »
Nja, jag är inte säker på att du har rätt här faktiskt:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_distans%20och%20hemf%C3%B6rs%C3%A4ljningslagen.pdf

Du har rätt att undersöka varan samt vid behov förändra den, bara om det krävs för att undersöka den, skicket ska vara som vid ankomst.
Du står för frakten. (här får man verkligen tänka sig för, en stor TV kan vara ohyggligt dyrt att frakta för en privatperson)

Ångerrätten
Köparen har 14 dagar på sig att ångra sitt köp
genom att meddela det till säljaren. Det finns flera
delar som är viktiga att känna till om ångerrätten.
•    Ã…ngerrätten gäller frÃ¥n dagen köparen tar
emot varan eller dagen avtalet ingicks om det
gäller en tjänst.
•    Om säljaren inte har informerat köparen om
ångerrätten har köparen ett års ångerrätt.
•    Om säljaren missar att ge nÃ¥gon annan information har köparen rätt till tre mÃ¥naders
ångerrätt.
•    Köparen har rätt att undersöka varan men den
måste vara i väsentligen oförändrat skick för
att köparen ska kunna ångra köpet.
•    Ã…ngerrätten gäller även om köparen varit
tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.
•    Köparen ska skicka tillbaka varan till säljaren
och köparen ska betala kostnaderna för returfrakten.
•    Säljaren ska betala tillbaka allt köparen har betalat, inklusive fraktkostnader. Ã…terbetalningen
ska göras snarast och senast inom 30 dagar
från det att köparen ångrat sig.
« Senast ändrad: 17 juni 2011, 18:05:26 av Mike »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #2 skrivet: 17 juni 2011, 18:07:04 »
Finns mycket att läsa på konsumentverkets hemsida
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2011, 18:10:28 »
Hade varit lättare att bedöma om du talat om vad det var för en vara och på vilken grund de vägrar retur.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2011, 18:11:40 »
Hur ska man toka denna mening?

Undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

Om jag köper en dator så måste den startas för att undersökas och då är den förändrad.
Vet t.ex. Siba tar 500:- för att återställa en sådan dator, då skulle det vara fel, eller?
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2011, 18:15:34 »
Ur kapitlet ångerrätt vid distansköp.:

Undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

Returfrakten
När du ångrar ett köp ska du betala kostnaderna för returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Om du har köpt en vara efter att ha blivit uppringd via telefon ska dock säljaren stå för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för varan till den når säljaren, det vill säga även under transporten.


http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/

Det här med orginalförpackning på returen är däremot lite lurigt. Det kräver de flesta, en del kräver även oöppnad orginalförpackning i retur men det är klart fel, då har man ju inte kunnat undersöka varan..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2011, 18:56:34 »
Jag tolkar det som att den måste ligga i originalförpackning och alla tillbehör/delar ska vara med, men det går bra att öppna förpackningen för att undersöka varan. Vilket som jag förstår det är vad deras villkor säger också?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2011, 19:15:25 »
Brytande av förpackning innebär normalt inte att varan anses förändrad och konsumenten har rätt att göra sådana ingrepp som är nödvändiga för att undersöka varan, även om varan därigenom minskar i värde.


Exempel på utslag i ARN:

ARN 2007-8207 - Ã…ngerrätt trots öppnad förpackning till mobiltelefon   
En konsument ingick via telefon avtal om förlängning av mobiltelefonabonnemang. Konsumenten uppfattade det som att erbjudandet innebar att hon skulle få en ny mobiltelefon utan extra kostnad. När konsumenten fick hem avtalet såg hon att en månadsavgift togs ut för telefonen. Dagen efter att konsumenten fått hem avtalet kontaktade hon återförsäljaren och begärde att få utnyttja sin ångerrätt. Säljföretaget menade att ångerrätten inte gällde eftersom förpackningen till mobiltelefonen öppnats.

ARN påpekade att man måste öppna förpackningen för att kunna undersöka varan. Dessutom framstår det som uppenbart att öppnandet av förpackningen inte påverkar varans skick på ett sådant sätt att konsumenten förlorar möjligheten att utöva sin ångerrätt. Nämnden rekommenderade att konsumenten skulle få ångra avtalet.


ARN 2010-3377 - Företaget har bevisbördan för varans skick vid ånger av paketköp
Konsumenten ville ångra ett distansavtal av ett paketköp bestående av ett mobiltelefonabonnemang och en mobiltelefon. Företaget nekade och menade att förpackningen var bruten och att batteriet saknades och erbjöd konsumenten att köpa ut mobilen till inköpspris. Konsumenten nekade till företagets uppgifter om mobilens skick och till erbjudandet.

ARN påpekade att parterna lämnat motstridiga uppgifter i fråga om telefonen hade returnerats i väsentligen oförändrat skick, men konstaterade att det är företaget som har bevisbördan för sitt påstående att telefonen returnerades i ett sämre skick än de haft skyldighet att acceptera. Eftersom bolaget inte presenterat någon bevisning till stöd för sitt påstående har bolaget inte haft rätt att motsätta sig konsumentens begäran att få utöva ångerrätten. Eftersom konsumenten haft rätt att utöva sin ångerrätt bör inte heller avtalet om telefonabonnemanget vara gällande mot honom. (Jmf ARN 2010-4898, 2010-3140 och 2008-0700)

« Senast ändrad: 17 juni 2011, 19:21:49 av MangeH »

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2011, 19:31:01 »
Bra och klargörande ARN utslag där..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2011, 20:04:03 »
I detta falla var Rusta kanon, ny Värmepump efter 1år till ny maskin, men denna funkade dåligt, el trasig utan dålig fläktstyrning, de köpte tillbaka den utan knussel..

Men jag hade lätt betalat dessa 150:- för att slippa tjafsa..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2011, 20:58:15 »
Hela storyn!

Min mor föll för frestelsen att köpa en produkt av www.tvins.com, en produkt som dom naturligtvis gjort reklam för på TV. Denna produkt visade sig vara värdelös. Jag ringde tvins och sa att jag ville returnera denna vara pga att den var enligt ovan, värdelös. Absolut sa man i kundtjänst, det vara bara att fylla i bifogad retursedel och ange att "produkten motsvarar inte förväntningarna". Returfrakten fick vi stå för, fine.

Det jag opponerar mig mot, det är det faktum att dom "pÃ¥stÃ¥r" sig ha rätten att debitera dessa 150kr, och när jag hänvisade till konsumentköplagen, och "Ã¥ngerratt-vid-distanshandel",  och ville att hon skulle skicka mig ett utdrag ur konsumentköplagen som pÃ¥visade rätten att debitera denna avgift, dÃ¥ kontrar den lilla f-ttan med att säga:

Nej!
Jag tycker DU skall påvisa att vi INTE får debitera att dig denna avgift!

Kan mycket väl vara så, därför jag frågar här, och jag skall kontakta konumentvägledaren för ytterligare djupdykning i frågan.


Det som retar mig som tusan i detta ärende, det är att dom antagligen tjänar stora pengar på dessa avgifter som dom debiterar vid nyttjande av ångerrätt(för att sälja skitprodukter, det vet dom om). Nu finns det säkert dom(apan?) som anser att jag är sur och grinig, men va fasen, 150kr för en pensionär, det kan vissa månader vara skillnaden mellan 2 tallrikar med gröt eller 2 rejäla varma måltider. Detta är mestadels en principsak, FÅR man göra på detta viset?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2011, 21:17:19 »
Dom hänvisar till reglerna på Konsumentverket.se i sina försäljnings villkor..

och skriver i sin FAQ:

Varför har jag fått avgift för använd vara?
När du vill utnyttja öppet köp och skickar varan i retur till oss gäller följande regler: varan skall vara intakt, skall ligga i ursprungsemballage och varan ska vara i säljbart skick. Om produkten vi tar emot på lagret visar sig vara använd eller om någonting saknas tar vi ut en administrationsavgift på 150 kr för kassering/ompackning av produkterna. OBS! Gäller inte när du returnerar p.g.a det är fel på varan.

Då är det nog läge att skriftligt bestrida avdraget om varan låg i orginalförpackningen och ej var använd och i säljbart skick..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2011, 21:31:14 »
Med använd tror jag lagen egentligen avser att man använt varan maximalt så mycket som om man hade kunnat göra för att prova varan i en traditionell butik.
Dammsuga en lägenhet för att prova en dammsugare är i så fall inte ok, jag tycker nog att det är rimligt också.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #13 skrivet: 17 juni 2011, 21:59:47 »
Varan i fråga är testad av min mor för att avlägsna hår på benen, och endast det, vilket den inte klarade
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Konsumetköplagen, någon kunnig tack!
« Svar #14 skrivet: 17 juni 2011, 23:58:30 »
Varan i fråga är testad av min mor för att avlägsna hår på benen, och endast det, vilket den inte klarade
hej ..
måste bara ...så du menar att du vill lämmna igen nån grej som tar bort kropps hår efter ni testat den...
haha ..ni ska va glad att ni ens får lämmna igen grejen å ännu gladare att ni betalar bara 150kr...

med mitt osunda förnuft ...så fattar till å med jag att jag skulle ha väldigt svårt att lämna igen en rakhyvel,kalsonger
eller nått annat som är av arten intimvård...

vem vill köpa en lätt beggad rakapparat ?
även om nu din mor bara kan ha rakat armen med maskinen så kan ju grannkärringen ha köpt en med å rakat "murran" med
ska hon fÃ¥ lämmna igen grejen....som du köper för Ã¥ ha i fejan  *roflmao*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!