Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut gammal bergvärme tips och rÃ¥d  (läst 4629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2021, 13:22:34 »
Ok då kanske rubriken på denna tråd är missvisande.

Wilopumpen installerades 2018 och vi har haft milda vintrar fram till veckorna vi nyligen hade -8 till -10 grader här i Stockholm.

Eftersom vi med tidigare orignalpump Danfoss aldrig haft problem med radiatorvärmen, är det då så enkel att Wilopumpen är fel valmoch vad börsitta där istället?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2021, 15:02:13 »
Hoppsan, det verkar som om hen på Wilo inte har några betyg i pumpning av vätska heller!

Nej, verkligen inte. Rätt märkligt svar. Det är ju uppenbart från systemkurvan att flödet kommer att minska om inställningen ändras från 7 till 4. Det är för övrigt svårt att få till köldbärarflöden större än 0,5 L/s (1,8 m3/h). Det är det flöde det blir i 400 meter köldbärarslang med 7 meters tryckuppsättning på pumpen. Då har jag inte räknat med förångare, filter och annat som ger extra tryckfall. Det börjar slå om till turbulent strömning vid det flödet och då stiger tryckfallet kraftigt med ökande flöde.

Jag hade tänkt rekommendera att ställa köldbärarpumpen på max. Men den här pumpen drar så hög effekt på maxläget att det inte är säkert att det ger bäst verkningsgrad. I vilket fall som helst är det inte köldbärarpumpens fel om det inte blir tillräcklig värme inne.
« Senast ändrad: 20 januari 2021, 15:04:57 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Permo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar
SV: Byta ut gammal bergvärme tips och råd
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2021, 15:53:49 »
Bra då får jag testa mig fram till någon optimal inställning på pumpen.
Antar vi inte kommer längre så tack alla som bidragit med hjälp och tips

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!