Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reparera Transformator till Husqvarna robotgräsklippare  (läst 5443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Skulle dra igång robotgräsklipparen inför säsongen , stoppade i kontakten och det sprakade till i trafon och luktade bränt och säkringen löste ut
Husqvarna automower 330X

Ny trafik verkar ligga på ca 1500:-
Någon som har koll på om det brukar gå att reparera dessa och om det i så fall är lönt ??
Stora gåtan är om felet även kan slå ut kretskortet i laddstationen och även delar ur själva gräsklipparen!

Lite surt att köpa en trafo och sen visar det sig att det är mer som är defekt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4670
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har laddaren varit ute t vinter ? Säkringen för 230 uttaget gick, då är det säkerligen kortis i 230 delen och i,o,m det så gick det inget till roboten? Trafon kan du glömma att repa, den är nog helkapslad för att tåla väta

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Laddaren är ute och har varit ute sedan inköp för x antal år sedan.

Får chansa på att köpa en ny trafo, ser stört omöjligt ut att komma in i den.
Sen får jag hoppas på att eländet inte gick vidare till laddstation och robot !!!!

Kanske ska slå en signal till mitt försäkringsbolag och höra vad som gäller om man tar det den vägen då risken ändå finns att laddstation och robot behöver repareras .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4670
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte fel att bygga ett garage som allt fÃ¥r plats i ,  verkar som att ingen tänker pÃ¥ det för att skydda delarna mot väder och vind.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Den sitter rätt bra till mot väder och vind.

Ringde bolaget och då självrisken är på 1500:- så får jag köpa ny trafo ändå och är det mer fel så ska jag kontakta dom igen.

Vi hade åska/blixtar här i förra veckan tror jag det var så risken är att den havererat på grund av detta men säker är jag inte.
Då är stora gåtan även om kabeln som ligger ett par hundra meter i gräsmattan tagit stryk!

FÃ¥r ge mig ut pÃ¥ en shoppingtur och handla en trafo till att börja med  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Oj, jag kopplar ur grejerna och tar in pÃ¥ vintern, den kostar ju över 20000 kr.  :o
Kabeln är nog OK, men laddstationen kan ju ta stryk om den är inkopplad?
Jag brukar vara kvick och dra ur grejerna när det åskar, just såna här grejer med en kabel i gräsmattan är det första som går sönder vid åska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tydligen ganska vanligt problem med 3xx och 4xx klipparna. De har primärswitchade kinesiska likströmsaggregat som verkar rätt ömtåliga. De gamla 2xx hade en enkel transformator (Tufvassons?) som sällan innebär problem.

Man kanske redan nu skall ladda upp med något stabilare till 430X:en jag har...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Oj, jag kopplar ur grejerna och tar in pÃ¥ vintern, den kostar ju över 20000 kr.  :o
Kabeln är nog OK, men laddstationen kan ju ta stryk om den är inkopplad?
Jag brukar vara kvick och dra ur grejerna när det åskar, just såna här grejer med en kabel i gräsmattan är det första som går sönder vid åska.

Gäller att man är pÃ¥ hemmaplan för att kunna dra ut känsliga saker  :)
Ladd stationen är ihopkopplade med slingan sÃ¥ dÃ¥ mÃ¥ste dra isär det ocksÃ¥ om man ska vara noggrann och inte tusan tänker man pÃ¥ det när det mullrar lite ute  ::)

Inhandlat en ny trafo men regnar så förbannat så får vänta med att testa
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nääää, mysteriet kvarstår.

Kopplade in den nya trafon som nu är tillverkad i Thailand istället för Kina.

Verkar inte ladda, har för mig att knappen för att den ska köra hem ska lysa svagt men det gör den icke.
Säger att det är slingavbrott men det kanske beror på att själva laddstationen strular ??

Tänkte ohm mäta mellan stiften på stationen men den låg bakom ställningen i bilen så det får vänta till imorgon.

Blir nog till att ringa försäkringsbolaget igen  ::)
Men hur fanken ska man veta att inte själva roboten har nÃ¥got fel  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!