Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme pÃ¥ gÃ¥rd i Östersund med 3 byggnader och totalt ca 410m2 uppvärmd yta.  (läst 1007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aled0001

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej allihop!

Vi funderar på att byta uppvärmning på vår gård i Orrviken utanför Östersund som består av 3 byggnader som värms via 2-rörskulvert. Husen har ingen tilläggsisolering men en stor del av fönstren har blivit utbytta. 2 hus värms med radiatorer och 1 med golvvärme. I dagsläget värms gården med en luft/vatten CTC Ecoair 120 samt vedeldning. Energiförbrukningen föregående år var ca 21000kwh på Ecoair samt ca 35m3 staplad ved. Tyvärr har inte shuntstyrningen fungerat som den ska utan stått fullt öppen stora delar av året vilket gör att siffrorna troligtvis är en aning höga.

Vi vill nu byta ut luft/vatten/ved till bergvärme och undrar således vad ni rekommenderar. Vi har tänkt att vedpanna med acctank får sitta kvar som reservsystem men vi vill inte hålla på med vedhanteringen varje år. Bergvärmen ska med hjälp av spets klara av att driva gården utan hjälp av ved. När jag läser om berggrund hittar jag detta "Kvartsarenit, lerskiffer, konglomerat och metamorfa ekvivalenter "

Tack på förhand!

Alexander 
Bor i Orrviken på en gård utanför Östersund med 3 byggnader och ca 410 m2 uppvärmd yta. Gården värms via kulvert med en CTC GSi16 -20, borrat 2x220m. Pumpen blev för liten så reservsystemet med vedpanna och 3m3 acktank används de kallaste månaderna.

Fritidshus: Dåligt isolerad 30-tals träkåk med källare i Strömsund, uppvärmd yta runt 100 m2. Värmepump Nibe 1245-8, 450 meter ytjordkollektor i en slinga, 10 st radiatorer, 2-rörs vattenburet system. Förbrukning ca 6 000kwh/år på främst underhållsvärme.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Frågan är om du klarar dig på en 16kw pump?
Det finns det andra som kan bättre än mig..

Jag har 256m² sutteränghus byggt 1976 och klarar mig galant pÃ¥ en Nibe 1255 3-12 helt utan tillsats, bor ocksÃ¥ i Orrviken  tummenupp

Ang berget sÃ¥ är det väldigt mycket vatten i berget sÃ¥ det är väldigt goda förutsättningar för bergvärme i byn.  tummenupp

Jag nådde "bara" 240 av 250 beställda meter i min borra innan det var för mycket vatten för att fortsätta..
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om jag gissar så hamnar totala effektbehovet på ca 25-30 kW.
Då räcker inte en 16 kW värmepump riktigt till.
Du behöver en modell större typ Nibe 1355.
Du kan även välja en 1345-24 som är en on/off och lite billigare.
Det behövs 2 borror a 200 m styck ungefär.

Alternativa produkter (ta in offerter på så mycket som möjligt) är:
Thermia Mega S eller Solid Eco -22
IVT GEO G222
CTC EcoPart Pro 25
Det kan finnas fler som jag inte räknat upp här....

Samtliga kräver en extern VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!