Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f2030 avfrostningsproblem  (läst 14541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skeppsvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f2030 avfrostningsproblem
« skrivet: 05 mars 2015, 12:43:37 »
någon fler än jag som har problem med att F2030 stannar på grund av larm för avrostning?

Utloggad henke2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2015, 08:21:56 »
någon fler än jag som har problem med att F2030 stannar på grund av larm för avrostning?

F2030 har en funktion som kallas säkerhetsavfrostning, det är en längre avfrostning som rengör även fläkt, galler, värmepumpens interna ytor mm. Om denna säkerhetsavfrostning inte hjälper efter 10 försök så får du larm 19. Detta framgår av manualen. Orsaker kan vara att du bor på en blåsig plats, då kan ett vindskydd behövas. Ett alternativ om än långsökt är att aktivera konvärmaren som sitter förmonterad men inte aktiverad. Hur du gör det står också i manualen.

Fotografera din installation och hur VP ser ut när du får larmet så kan säker någon guida dig vidare.

Är inte VP konstruktör längre  :-)

magnus lundgren

  • Gäst
magnus lundgren
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2015, 07:46:58 »
någon fler än jag som har problem med att F2030 stannar på grund av larm för avrostning?
Har detta löst sig för dig? I så fall; vad var orsaken till larmet?

Vi har haft vårt system F2030 + VVM310 sedan i somras i har de senaste 5 dygnen haft 3 larm om "Misslyckad avfrostning (228)". Detta har skett mitt i natten alla gånger, och för att återkoppla till tidigare tips, har det i princip inte blåst något alls under dessa dygn (absolut inte om man jämför med hur vädret varit under den tid vårt installation varit på plats iaf). Enligt larmloggen har utetemp. legat mellan -0,8°C och 1,9°C vid larmtillfällena. Systemet är installerat i 40-tals tegel-villa i Skåne.

Är det fler som haft detta larm, och isf; vet ni vad som varit orsaken?

Jag har försökt nå firman som gjorde vår installation för tips om varför larmet triggas, men har inte fått tag på dom (än). Parallellt har jag precis mailat Nibes support.

/magnus

M_Lundgren

  • Gäst
M_Lundgren
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #3 skrivet: 15 april 2015, 11:27:57 »
Lite återkoppling om vårt larm ang. avfrostning:
VÃ¥r förÃ¥ngare kom aldrig upp i inställd temp. vid avfrostning  (+20°C, fabriksinställning). Efter 15 min utan att tempen uppnÃ¥tts, sÃ¥ avbryts avfrostningen. 3 st avfrostningar som denna medför larm228.
För tillfället är förångarens temp. vid avfrostning tillfälligt ställd till +10°C, och allt funkar igen (dock är detta en tillfällig lösning enligt installatören tills mer info kommer från Nibe).
Jag har dock ingen aning om vad denna temperatur/inställning har för inverkan på systemet? Någon?

Någon som känner igen beteendendet och har gissning på vad som kan vara fel (om det nu är något fel..)?

(Ang. support hänvisar Nibe bara till installatör, som i sin tur väntar svar från Nibe... )
/magnus

Utloggad Adrian.rusu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #4 skrivet: 16 april 2015, 21:30:43 »
What weather condition outside on nights with alarm  ? windy ? What was the umidity level ?
Was passive defrost enable ?
If outside is , let's say , between +2 C and -2 C windy , and it is rainning /snowing and the fun cleaning function is enable ( menu A15 : "deicing fan" ) the fun will start during defrosting for small periods of time and it is possible for the evaporator sensor not to reach +20 C
Also you must check the time between  defrost ; normaly for F2030 it shoud be 65 minutes ( menu A8 ) l if the time is set to more than 65 min. it is possible that the evaporator to be full of ice and indeed the temp not to reach +20 C during defrost
Last thing ( for this you will have to open the outdoor unit ) you must check the possition of the evaporator senzor ; maybe something happend to that sensor and iti is not in the right position .
F2030/F2300 have very good defrosting , they are using " hot gas defrosting " . I have seen F2300 defrosting in very nasty condition ( strong wind , high humidity , around 0 C outside )

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #5 skrivet: 17 april 2015, 11:34:09 »
Det verkar konstigt att den inte skall komma upp i 20 grader om allt funkar i övrigt (fyrvägsventilen slår om och fläkten stannar). Förmodligen givaren som visar fel eller sitter på fel ställe. Kommer du åt att kontrollmäta temperaturen där givaren sitter?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Adrian.rusu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #6 skrivet: 18 april 2015, 16:17:38 »
But a EMPTY USB Stick on VVM , a new menu will apear , choose USB , than "logging" , than click "activated " , ; let the stick there for 48 hours , than enter USB menu , logging , deactivated , take the stick out , put here the files on the stick .
Here :
http://www.nibe.eu/nibedocuments/14356/231175-4.pdf
on page 59 you have the description on how to make the "logging " with USB stick

M_Lundgren

  • Gäst
M_Lundgren
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #7 skrivet: 20 april 2015, 07:51:01 »
Tack för era svar.

@Adrian.rusu
Weather conditions: appr. -1 to +2°C. Not windy, and no snow. I do not remember if it was raining, but do not think it was.
We have tried both A16:1 and A16:0; no difference.
A15 is according to factory settings (do not know if 1 or 0).

@Adrian.rusu / purjo_
Givaren har jag inte kontrollerat (varken mätt upp eller synat).
(Är bra att veta om sensorn fungerar som den ska, men anser på något sätt att detta ska installatören eller Nibe också kunna lista ut och kontrollera.)

Har för övrigt inte fått mer input från installatören, verkar vara en upptagen man...

/magnus

Utloggad Adrian.rusu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #8 skrivet: 21 april 2015, 21:06:59 »
When the compressor is working can you check the difference between sensors EB101-BT28( outdoor temp sensor ) and EB101-BT16( evaporator sensor ) ; normally the difference will be between 8 and 10 *C when the compressor is working . You will find the sensors value in Service Info Menu.
Do you have Nibe Uplink installed?   

M_Lundgren

  • Gäst
M_Lundgren
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2015, 07:20:56 »
@Adrian.rusu
Thanks for input.
From yesterday evening: BT28: 15,4°C and BT16: 1°C
Early this morning: BT28 8,4°C and BT16: -1,9°C
I guess that is ok.

För övrigt har jag fått lite input från installatören, som kanske kan vara intressant för någon där ute:
Jag har blivit tillsagd att se om fläkten snurrar under avfrostning, vilket den inte gör. En fläkt som snurrar under avfrostning kan skapa samma fenomen som om pumpen stod på en väderutsatt plats (utsatt för mycket blåst/vind).
Installatören vill också kolla hur fort pumpen avfrostar, vilket inte blir så lätt för honom just nu då avfrostningarna oftast sker nattetid såhär års. Då jag själv kontrollerar så stiger temperaturen snabbt och i jämn takt, vid denna årstid iaf. Jag antar att det kan ta lite olika tid beroende på årstid och väderlek.
Installatören menar också att så länge förångaren blir frostfri vid avfrostning, så spelar det inte någon roll vilket värde förångaren ska uppnå vid avfrostning.

(Tydligen har avfrostningen varit ett problem på tidigare F2030, men vår pump är enligt installatören nyare än dessa och här ska avfrostningsproblematiken vara löst. När det fixades till vet jag inte.)

Nibe hänvisar bara till installatör, och ger mig inga övriga tips/förklaringar.

/magnus

Utloggad Adrian.rusu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2015, 19:45:05 »
As long as BT 16 is more than -3*C the pump will not defrost ( active defrost ) ; normaly that stop temperature for defrost  on BT 16 is +20*C ; it is not enough that the evaporator is clean of ice , the evaporator must be dry at the end of defrost.
During the last 3 years i have seen a lot of Nibe F2300 and F2030 defrosting ; your problem is generated , probably by  one of this things :
1. The pump is not protected from wind .
2. Defrosting fun is active , and every third defrosting the fun start for small period of time and on windy and rainy weather can create defrost problems
3. Low circulation of charge pump during defrosting or problems with strainer
4. The max time between defrost is set more than 65 min
The only solution for detecting  the problem  is to do the USB logging , and it is what a service center should do
I am sure that Nibe will ask your service center for the USB logging in order to rezolve the problem

M_Lundgren

  • Gäst
M_Lundgren
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #11 skrivet: 26 maj 2016, 10:01:29 »
Tänkte lyfta denna tråden, med anledning av att (i alla fall vårt) problem med avfrostningar troligtvis är löst:

Eftersom problemet inte blev löst förra vÃ¥ren (-15), dÃ¥ vädret hann bli för varmt, sÃ¥ gick pumpen helt utan anmärkning och jag glömde faktiskt bort problemet med avfrostningarna… tills tidigt i Ã¥r (jan-feb), dÃ¥ problemen började igen. Det märkliga var att pumpen gÃ¥tt hela hösten och halva vintern utan problem. Hur som kontaktade jag Nibe igen, stod pÃ¥ mig och de skickade nu en annan firma än vÃ¥r tidigare installatör. För att göra en lÃ¥ng historia kort; 5 hembesök, nytt styrkort, ny  tempgivare till förÃ¥ngare och ett nytt kretskort sÃ¥ fungerar pumpen/anläggningen igen. Det visade sig vara kretskortet som var boven (styrkort och givare gjorde ingen skillnad efter byte. Dessutom hade jag själv mätt upp givaren med OK resultat innan deras besök, men de hävdade ändÃ¥ att den var fel). Det var tydligen nÃ¥got som var glapp eller liknande i kretskortet som medförde fel signaler under avfrostning. Vad vet jag, nu verkar allt funka som det ska, och avfrostningarna sker mycket fortare/distinktare nu, även upp till 20°C som sig bör.

/magnus

Jöran

  • Gäst
Jöran
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2017, 12:48:58 »
Intressant läsning. Har fått liknande problem. Efter var tredje avfrostning stannar pumpen med misslyckad avfrostning larm 228.
Skall prova några av tipsen ovan.

Utloggad Pontus_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Är detta ett vanligt problem?
Jag har haft det sedan en dryg vecka tillbaka och tänkte först att det hade med den stränga kylan (-18) och blåsigt väder att göra, men inte heller nu när det är mildare igen har det upphört.
Under tre dagar har jag loggat med USB-minne. Finns någon här som kan hjälpa till att tyda loggarna?
Jag ska såklart även bolla det med personen som hjälpt till med installationen, men jag tänkte att andras erfarenheter och hjälp alltid är bra. :)

Tack på förhand!

Utloggad alphadude

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f2030 avfrostningsproblem
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2018, 12:24:06 »
Har loggat några dagar nu och det ser ut som givaren indikerar för låg temperatur.
Är det någon som vet hur man mäter upp givaren? Är det bara att gå loss med en vanlig multimeter?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!