Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BorrhÃ¥l värme för lÃ¥g?  (läst 4307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Borrhål värme för låg?
« skrivet: 06 mars 2020, 14:29:45 »
Hej,

Jag har ett hus på 250kvm ungefär och har en Dainkin 13kw pump.
Jag har följt borrhålets temperaturer under tre års tid och noterat att på vinterhalvåret så är det minusgrader i det inkommande under november->mars.
Denna vintern har varit väldigt mild och jag förbrukar ca 15% mindre i snitt men jag har fortfarande nu -1,3 grader (ungefär samma exakt på inkommande som föreg. år)
Borrhålet är 150m varav 142 är aktivt ungefär. (8m till berg)
Jag har ett antal plusgrader på sommaren men märker att det går fort ner så fort hösten kommer.

Är detta ett normalt värde?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2020, 15:02:36 »
I vilket län finns villan?
Har dina grannar också bergvärme?
Vilken förbrukning för värme och varmvatten hade villan, innan värmepumpen installerades?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2020, 15:06:28 »
När VP gÃ¥r pÃ¥ max tar du ut ca 60W per meter hÃ¥l och du blir det kallt, kan vara sÃ¥ att din VP stryper farten pÃ¥ KB och VB för att balansera hÃ¥let. Skulle du ta ut max sÃ¥ blev det nog is i nästan hela hÃ¥let när KB börjar komma ner mot - 7. Normalt ska man inte ligga över   30W per meter hÃ¥l , sÃ¥ det hÃ¥let du har är nog lite klent. Har du inte fÃ¥tt kallt i huset sÃ¥ bry dig inte

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2020, 15:56:41 »
Hej,

Jag bor i Göteborg, jag har fyra hus runt om mig och tre av dem har bergvärme. Det är ganska stora tomter så det är ganska långt mellan hålen.
Jag vet inte exakt vad som gick åt innan pumpen installerades. Det var min pappa som gjorde det -94, jag köpte huset av honom 2016.
Vi gör av med cirka 18000kwh per Ã¥r och är 6 personer i hushÃ¥llet. 
Kan tillägga att han hade en alldeles för liten pump 7kw nibe där de hade problem med att få upp temp i huset (kopplat till att pumpen var för klen) Nu har jag 13kw och det funkar finfint.

Jag har cirka 20 grader i huset och upplever inga dippar i värmen men vill inte gärna slita ut ett borrhål eller för den delen köra med ett för klent hål, antar att pumpen får ut sämre utbyte vid -1 grad än +3.

Sedan är det en fråga om det går att räkna hem att borra nytt hål om det skulle vara aldeles för klent.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2020, 16:11:35 »
Köldbärartemperaturen bestäms i stor utsträckning av värmeuttaget senaste veckan. Startar man med ett nytt borrhål och kör pumpen kontinuerligt med konstant effekt är temperaturfallet berg-köldbärare efter en vecka ca 80% av vad det blir efter ett halvt års drift.

För att få upp köldbärartemperaturen från -1 till +3 behövs ungefär lika mycket borrhål till som det finns nu. Det skulle minska pumpens elförbrukning med cirka 10%, lite mer om det är golvvärme.

Borrhålet är säkert för klent enligt dagens sätt att dimensionera men det kommer att fungera. Om det inte finns en mängd bergvärmepumpar på nära avstånd är det hart när omöjligt att slita ut ett borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2020, 16:53:02 »
Hej,

Jag bor i Göteborg, jag har fyra hus runt om mig och tre av dem har bergvärme. Det är ganska stora tomter så det är ganska långt mellan hålen.
Jag vet inte exakt vad som gick åt innan pumpen installerades. Det var min pappa som gjorde det -94, jag köpte huset av honom 2016.
Vi gör av med cirka 18000kwh per Ã¥r och är 6 personer i hushÃ¥llet. 
Kan tillägga att han hade en alldeles för liten pump 7kw nibe där de hade problem med att få upp temp i huset (kopplat till att pumpen var för klen) Nu har jag 13kw och det funkar finfint.

Jag har cirka 20 grader i huset och upplever inga dippar i värmen men vill inte gärna slita ut ett borrhål eller för den delen köra med ett för klent hål, antar att pumpen får ut sämre utbyte vid -1 grad än +3.

Sedan är det en fråga om det går att räkna hem att borra nytt hål om det skulle vara aldeles för klent.
Inte ekonomiskt att borra ett hål till, betänk hur många Kw du får för exmpl kanske 50Kkr ( har inte riktig koll på priserna ) det är många Kw det och tror inte du gör av med så många under livstid i huset som ska vara som ett tillskott när VP inte orkar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2020, 18:10:49 »
... som ska vara som ett tillskott när VP inte orkar

I det här fallet är det en inverterpump aldrig kommer att behöva elpatrontillskott utan besparingen genereras genom bättre COP pga högre köldbärartemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2020, 19:23:49 »
En lösning kan vara att sätta in en frånluftsmodul mot borrhålet, beror lite på förutsättningarna i huset om det går att göra relativt billigt så att det blir lönsamt. Då det sitter en 13 Kw pump så misstänker jag att huset är rätt stort och då kan det bli besvärligt.

Går troligt att räkna hem ett nytt hål ganska fort då det förmodligen spetsas med elpatron nu en del, eller så sjunker temp på KB sakta men säkert. Vore intressant att veta hur mycket din elpatron gått.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2020, 16:17:06 »
Kan det vara en idé att minska husets förbrukning? Mer isolering, ftx, frånluftsmodul.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2020, 10:30:54 »
Det är absolut en ide att minska förbrukninen, vi kommer att isolera vinden för att få ner den lite.
Sedan är vi många i familjen och när de små blir tonåringar lär det inte gå mindre värme så jag får fundera lite på vad som är vettigast.
Men det verkar på er som det inte är någon katastrof ialla fall och att det i grunden inte går att räkna hem ett nytt eller fördjupat borrhål som det ser ut nu.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2020, 10:37:24 »
När barnen blir äldre brukar det innebära högre hushållselförbrukning, och lite mindre som behövs för att värma huset, men tappvarmvattenförukningen kan gå upp.
Daikin har ju en funktion som drar ned kompressorns effekt om inkommande KB blir för kall, är dålgit påläst om exakt hur det fungerar, men det skulle kunna innebära att du har varmt och skönt i huset men att kompressorn bara ger 7 kW värme, och resten är eltillskott.
Har du någon räknare som visar hur många kWh elpatron du kört?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad prylthomas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2020, 18:16:55 »
tittar jag på pumpmenyn står det:
pump 30148h
kompressor 24284h
elptr steg 1 37h
elptr steg 2, 71h

jag har haft pumpen sedan 2016

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2020, 19:16:32 »
Man kan lätt misstänka att elen inte går in som den ska, väldigt lite tillskott. Ett sätt att spara på hålet är att trimma in så att elpatronen går lite mer.

Vissa slår av elen för att spara, men sliter ut pumpen då den får jobba häcken av sig.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2020, 19:42:56 »
Det var ett märkligt resonemang. Varför i all världen ska man spara på borrhålet, det är ju där gratisvärmen finns? När det blir kallt ska värmepumpen gå dygnet runt innan elpatronen kopplas in. Drar man ut resonemanget hamnar man i läget att elpatronerna ska leverera all värme för då sliter man inte alls på kompressorn.

Har man en inverterpump ska det inte behöva bli några kWh tillsats alls. De brukar dimensioneras för 100% effekttäckning. Det skulle inte förvåna mig som de angivna timmarna är från installationen, det är rätt vanligt att pumpen går som elpanna en tid innan köldbärarslangarna är klara för inkoppling.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2020, 20:25:45 »
Ett fruset borrhål är inte särskilt roligt.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #15 skrivet: 09 mars 2020, 21:15:13 »
Det är rätt sällsynta undantagsfall där det blir problem när borrhålet fryser igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #16 skrivet: 10 mars 2020, 06:36:49 »
Ja det är sällsynt, men risken är att detta hål bara blir kallare och kallare, speciellt om vi får en normal eller ovanligt kall vinter. Personligen tror jag det är smartare att bara ta ut vad hålet klarar.

Vad jag kan gissa efter att ha sett EP användingen är att ingen funktion för att anpassa efter hålet är igång iallafall.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #17 skrivet: 10 mars 2020, 07:49:16 »
Håller med Roland här, man kör 100% elpatron så länge inte nivån i KB-kärlet stiger, eller trycket ökar.
Först då ser jag att det finns någon anledning till ytterligare åtgärder, som t.ex. tilläggsisolering, FLM, nytt borrhål, eller i sista hand att låta kompressorn gå med begränsad effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #18 skrivet: 10 mars 2020, 08:12:13 »
Håller med Roland här, man kör 100% elpatron så länge inte nivån i KB-kärlet stiger, eller trycket ökar.
Du får nog se över denna formulering, Rickard.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2020, 08:22:57 »
Håller med Roland här, man kör 100% elpatron så länge inte nivån i KB-kärlet stiger, eller trycket ökar.

Tror det blev lite fel här. Min åsikt är att det är 100% kompressor som gäller så länge det fungerar utan problem.

Ja det är sällsynt, men risken är att detta hål bara blir kallare och kallare, speciellt om vi får en normal eller ovanligt kall vinter. Personligen tror jag det är smartare att bara ta ut vad hålet klarar.

Belastar man ett borrhÃ¥l med till exempel 50 W/m i  stället för 30 W/m kommer temperaturdifferensen ostört berg/köldbärare att öka en faktor 50/30. Den faktorn kommer att vara konstant över tiden. Det blir inte sÃ¥ att det högt belastade borrhÃ¥lets temperatur helt plötsligt börja sjunka sÃ¥ att faktorn blir större. Belastar man ett snöre tillräckligt mycket brister det. Det finns en maximal belastning snöret klarar. Värmeledning i fasta ämnen fungerar inte sÃ¥. Ökar temperaturdifferensen en faktor tvÃ¥ ökar den överförda effekten med en faktor tvÃ¥ med reservation för att värmeledningsförmÃ¥gan ändras nÃ¥got när temperaturen ändras. Med en köldbärartemperatur pÃ¥ -20 grader skulle det gÃ¥ att ta ut en väldigt hög effekt ur ett borrhÃ¥l men det är dumt att göra sÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrhål värme för låg?
« Svar #20 skrivet: 10 mars 2020, 09:01:32 »
Det var jag som skrev fel!!!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!