Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter  (läst 5343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #15 skrivet: 12 september 2020, 09:14:31 »
Annars får man låta ventilutgången styra pumpen. Med flera apparater får man lägga kontakterna parallellt så pumpen startar så fort någon apparat kallar på kyla.
Nackdelen med detta är att när kylbehovet uppstår tar det några minuter innan det kalla kylvattnet kommit in i apparaten."

Så det funkar inte så för då blir det som Carl N beskriver?

Det var inte den skarpaste kniven som svarade.
Lägger man utgångarna på ventilstyrningen parallellt så kommer varje utgång öppna alla ventiler på samma sätt som att varje utgång startar pumpen, rita upp det hela så ser du.
Du måste ha ett relä för varje kassett.

Om det tar ett par minuter innan kallvattnet når konvektorn, vad innebär det?
Hinner huset bli en bastu?
Nej, detta har verkligen ingen som helst praktisk betydelse, att ens nämna det tyder på stor okunnighet om hur innomhusklimat funkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #16 skrivet: 12 september 2020, 10:05:56 »
Det där skulle gå styra med en Logger 3030 PRO, logga spänningen till alla styrventiler och starta cirkpumpen så snart någon av ventilerna får spänning.
Med detta sagt..., det borde väl för fasen finnas en potentialfri kontakt på alla konvektorer för att kunna styra cirkpumpen?
« Senast ändrad: 12 september 2020, 10:08:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #17 skrivet: 12 september 2020, 11:34:59 »
Aha Desto senerare på natten destomindre läser jag .
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #18 skrivet: 12 september 2020, 14:36:53 »
Carl N

Nej jag håller med. Var lite tunt för att vara teknisk support.
Dock tror jag man menar att cirkulationspumpen kan gå mot stängda ventiler några minuter innan man får ett flöde. Dock så kommer inte det vara ett problem för jag kommer låta en konvektor gå med bypass öppen på 3 vägsventilen.
Men om det blir som du säger att alla ventiler kommer att öppna så är det ju katastrof svar :).

Rickard. Vad behöver jag för pryttlar då? Och skulle de fungera? Kan ju vara kul att kunna logga också då jag ska köra frekvensomriktare på djuphålspumpen styrd på framledningstemperatur kylkrets.
Kan jag koppla djuphålspumpen till loggern för att få ut effekuttag on the fly så att säga?
För då skulle jag kunna koppla lite temp givare också.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #19 skrivet: 12 september 2020, 19:24:34 »
Sätter du en elmätare på pumpen så kan du se momentan effekt på den.
För att få in signaler som indikerar kylbehov så behövs antingen en potentialfri kontakt på konvektorerna, eller att du sätter in ett relä parallellt med styrventilerna som gör att du kan ta in en signal från varje styrventil till loggern. (Finns 8 digitala in, och går expandera)
Du behöver en logger och lite kabel, och så tempgivare till sånt som du vill ha koll på.
Om du lägger varor i varukorgen, och skickar en skärmdump till mig, tillsammans med vad du önskar logga så kan jag svara om det du har i varukorgen fixar det du vill.
Eller sÃ¥ ringer du, jag svara som regel om du inte ringer under siestan.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #20 skrivet: 12 september 2020, 20:28:05 »
Carl N

Nej jag håller med. Var lite tunt för att vara teknisk support.
Dock tror jag man menar att cirkulationspumpen kan gå mot stängda ventiler några minuter innan man får ett flöde.

Hos mig så sitter det ett relä som startar frikylans cirkpump på samma signal som öppnar ventilen.
Är det nån fördröjning på ventilens öppnande?
Annars så förstår jag ärligt inte riktigt?
Det är väl en vanlig magnetventil som öppnar direkt då den får spänning?
De enda ventiler som kan ha fördröjning är typ vissa golvvärmedon som kan ha en vaxkärna som värms upp innan den öppnar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #21 skrivet: 12 september 2020, 20:30:46 »
Kan han få tidfördröjning för olika tillslag med Logger 3030 PRO? Känns som en bra tillgång för projektet som är mer beskrivet i annan tråd.

R2:
Dina trevägsventiler, är det tvåpunktsstyrning på dem?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #22 skrivet: 12 september 2020, 22:15:37 »
Carl. Jo det är ett ställdon med expansionenhet. Den har en gångtid på 4 min.

Eveco verkar köra IMI prylar.

https://www.eveco.se/produkt/fvv20-2/

HBergren.

Vad menar du med två punkt styrning?

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #23 skrivet: 12 september 2020, 22:20:46 »
HBergren.

Vad menar du med två punkt styrning?
Jag tänkte på vilken modell du köpt. Två punkt är:
Alltid jord (om det finns)
Alltid nolla
Alltid fas
En extra slutande likadan fas när donen hänvisas till växling och kör ända till ändläge. Förloras den kör den själv tillbaka till normalläge. Som en "vanlig" växelventil fast långsam växling.
Vilket artikelnummer har du köpt?
« Senast ändrad: 12 september 2020, 22:51:57 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #24 skrivet: 12 september 2020, 22:37:10 »
Ställdonet är denna i 230V varianten. Normalt stängd.

https://www.eveco.se/produkt/fvv20-2/

3 vägsventilen hittar jag inte på Evecos hemsida fast det är den nedre i bilden. Vanlig bypass vid stängt ställdon.

« Senast ändrad: 12 september 2020, 22:39:50 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #25 skrivet: 12 september 2020, 22:50:30 »
Trevligt don!
Ingen av dina pumpar behöver timer.

CarlN's lösning röstar jag på i övrigt.

Har du listat ur hur du ska ge frekvensaren rätt styrsignal? Vilka har du att välja på?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #26 skrivet: 12 september 2020, 23:08:39 »
Styra med ställdonen med ett relä för varje konvektor för att de övriga ställdonen inte blir strömsätta om en öppnar och de är parallellt kopplade?

Frekvensaren startar med cirkulationspumpen. De borde vara enkelt att fixa då båda har "portar" till det.

Sen kommer frekvensomriktaren styras av en temperaturtransmitter på framledningen kylkrets. Ställer den tight.
Elektrikern sa att den han beställde var lätt att programmera. Fasta "växlar" (frekvenser) eller steglöst. Får labba fram det bästa.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #27 skrivet: 13 september 2020, 10:35:57 »
Japp, så tänker jag om inkopplingen.

Du borde kunna sätta alla VP-rör i serie mellan konvektorerna med cirkulationspumpen i ena änden. N och eventuell skyddsjord borde väl kunna seriekopplas i varje kopplingsbox och bara fasledarna som går skilda ned till pumpen. Vid pumpen tycker jag du ska ha reläerna, så kan du se om de kallar på kyla utan att gå upp på vinden. Om elektrikern hellre vill ha helt separata rör så får han nog lämna sin åsikt. Fråga även hur många kablar han kan tänka sig dra i 16mm respektive 20 mm VP-rör.

Tänker att det blir 6 kablar ner till pumpen då om man har jorden med sig.
Men själva konvektorerna, har de skyddsjord? Drar du deras matning i samma rörsystem eller för sig?

1. Jord
2. N
3. Fas
4. 230V Signal
5. 230V Signal
6. 230V Signal
7. 230V Signal

Ett reläförslag: Finder 4C.01.8.230.0060
Styrning 230V (om det nu ska vara det) 16A (överdrivet, men tror inte priset skiljer). Manuell manövreringsmöjlighet. Visuell aktivitetsfeedback.
Skruvplint (Går få i fjäderplintsversion om man hellre vill ha det).

https://cdon.se/hushallsapparater/finder-4c-01-8-230-0060-relamodul-nominell-spanning-230-v-ac-vaxelstrom-max-16-a-1-switch-1-st-p44335651?gclid=EAIaIQobChMI_dyq5N7l6wIVhqkYCh3ZIQoBEAQYAiABEgJfY_D_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=6550faba00920caeba0aea771cdfe1e5&fo_s=gplase
« Senast ändrad: 13 september 2020, 10:44:43 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #28 skrivet: 13 september 2020, 14:36:54 »
Tack så mycket för svar!

Yepp konvektorerna har jord.
Tror jag får elektrikern sköta all rördragning också då de verkar bli lite komplext samt kommer gå 230V i dem.

Liten reflektering bara. Verkar som tiden har stått still på utvecklingen hos Sabiana. Att man måste blanda in en massa reläer mm. Samt deras termostater och överlag möjlighet att styra deras konvektorer på ett lite modernare sätt.
Nu blev det IR fjärrkontroller på alla i väntan på att hitta en 3e partare som har lite mer design och finesser. Går tex inte köra vecko eller dags schema med fjärrkontroll...
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #29 skrivet: 21 september 2020, 14:35:06 »
Jag har kopplat mina två konvektorer med varsin reglerventil (on/off 230V) där det drar två reläer parallellt med ventilerna. Reläernas sekundärkontakt i sin tur drar cirkulationspumpen.
Så fort en konvektor öppnar reglerventilen kommer alltså dess relä att dra och cirkulationspumpen startar.
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!