Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter  (läst 5293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« skrivet: 11 september 2020, 08:13:52 »
Hej,

Har 4 stycken konvektorer. Hur har ni kopplat så att cirkulationspumpen går bara när någon konvektor kallar på kyla?
Min elektriker var inte helt säker hur rent spontant när vi pratade om det då han inte har sett kopplingsschemat än.
Frågar för att jag ska förbereda tomrör till cirkulationspumpen från konvektorerna.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #1 skrivet: 11 september 2020, 08:16:31 »
Jag satte upp en liten kontaktor (ett relä) vid cirkpumpen som styrs av signalen från termostaten.
Termostatens utgång orkar inte driva cirkpumpen på min skystar i alla fall.
Nu var jud etta länge sedan, så hur det ser ut med styrsignalerna idag vet jag inte, men skulle kunna tänka mig att det är samma.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #2 skrivet: 11 september 2020, 08:20:40 »
Tack. Jag kommer att köra med fjärrkontroll. Funderar om det går att använda ställdonet som är on/off. Blir jag tvungen att ha 8 tampar ner till cirkulationspumpen då tro?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #3 skrivet: 11 september 2020, 08:42:26 »
Jag har bara två trådar till relät, skulle tro det är 12 V från termostatens kopplingsplint, och så 230 V på sekundärsidan, det har jag kopplat från ett vägguttag via relät.
Nu är ju detta typ 15 år sedan, så jag kan minnas fel och jag kan ha kopplat från någon av plintarna på själva skystaren.
Ställdonets styrsignal vet jag inte om det är lågspänning eller 230 V, och hur mycket belastning det klarar, så det kan jag inte svara på.
Vad skulle du behöva 8 tampar till?
Max är väl 2 för styrsignalen till relät, och så fas, nolla och jord till cirkpumpen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #4 skrivet: 11 september 2020, 09:09:24 »
Nej jag tänkte 2 tampar från varje konvektor direkt ner till CP. Men om man sätter ett relä i mellan så. Har ingen koll på det elektriska därför jag frågar.

Ställdonet är 230V

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #5 skrivet: 11 september 2020, 09:35:43 »
Du borde kunna parallellkoppla alla fyra kan jag tycka? (Det behöver ju inte nödvändigt göras just på relät)
Men man behöver nog se ett elschema för att veta säkert.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #6 skrivet: 11 september 2020, 14:34:51 »
Nja, använder man utgången för ställdonet så kan man inte koppla ihop dessa, då öppnar en kassett alla ställdon.
Det blir till att skaffa 4 relä och parallellkoppla utsignalerna från reläna till cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #7 skrivet: 11 september 2020, 18:02:32 »
Verkar inte vara helt enkelt det här.

Så här svarade bla leverantören.

"Hej,
Det vet vi egentligen inte.
Det är nog olika.
Man kan tänka sig att styra pumpen på utetemperaturen, jag vet att Nibe har den funktionen.

Annars får man låta ventilutgången styra pumpen. Med flera apparater får man lägga kontakterna parallellt så pumpen startar så fort någon apparat kallar på kyla.
Nackdelen med detta är att när kylbehovet uppstår tar det några minuter innan det kalla kylvattnet kommit in i apparaten."

Så det funkar inte så för då blir det som Carl N beskriver?
« Senast ändrad: 11 september 2020, 18:07:03 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #8 skrivet: 11 september 2020, 19:44:48 »
Jag har ännu så länge bara en stor konvektor men kommer att få 2 till samt en
IVT VBX-2  som är ett ventilationsaggregat . jag har en cirkulationspump fr Wilo med varvtalsreglering  0-10v . Mina reläer som när de fÃ¥r signal ifrÃ¥n  konvektorerna skickar ut  en spänning  som motsvarar konvektorernas storlek/ kylkapacitet. Dvs den största  ger 4v,  de 2 mindre ger 3v och värmeÃ¥tervinningen  som gÃ¥r vintertid ger 2v .  sommartid  blir det  typ 4V+3V+3V=10 V =pumpen gÃ¥r pÃ¥ max om det är varmt.. Det har gjorts med olika stora motstÃ¥nd.  Spänningen levereras av en liten transformator.

Vill du koppla så behöver du flera reläer. Om det är enklare så kan du placera en kopplingsbox på vinden och bara dra en kabel till pumpen.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #9 skrivet: 11 september 2020, 20:23:07 »
Lurigt det där med att hålla på att mixa spänningar på den analoga sidan. Jag personligen skulle nog föredra att gå över till en plc-styrning. Det är jag tryggare med och det finns fler fördelar. T.ex. kör du modbus kan du ju få tillbaka och visualisera data från fläktkonvektorerna osv.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #10 skrivet: 11 september 2020, 21:17:44 »
DEt är möjligt men  jag fick tag pÃ¥ en IF-modul  till pumpen väldigt billigt och eftersom konvektorn  har  en rätt bra PID-reglering, men ingen modbusutgÃ¥ng tyckte jag det blev enklare att använda  den potentialfria kontakten  att styra pumpen.  Sen fÃ¥r jag väl erkänna att jag inte kan tillräckligt för modbus. Nu behövde jag bara räkna med ohm lag.

R2  skulle ju lika gärna använda ON -Off  och konstanttrycks styrning som de flesta pumpar kan.  sÃ¥ om bara en konvektor gÃ¥r sÃ¥ öppnar bara en reglerventil. Om tvÃ¥ gÃ¥r varvar pumpen upp för att tillhandahÃ¥lla samma tryck och flöde
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #11 skrivet: 11 september 2020, 21:18:49 »
Kan nämna att det inte handlar om EC modellen utan 3 fasta hastigheter med en on/off 230V ventil.

Berätta mer om modbus. Vad behöver man då för pryttlar? MB styrkortet i konvektorn stödjer det vet jag i alla fall.
Vad kan man göra för kul då?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #12 skrivet: 11 september 2020, 21:40:39 »
@Hastings

Faktiskt så jag tänkte köra på cirkulationspumpen, dvs tryckstyrd. Kommer även köra djuphålspumpen med frekvensomriktare som styr mot framledningstemperatur på kylkretsen.

Min första tanke var att system skulle styras så här.

Fläktkonvektor ON > then > CP ON
CP ON > then > Djuphålspump ON.

Kanske enklare att låta djuphålspumpen bli styrd av fläktkonvektor och CP av djuphålspumpen. Kommer ha frekvensomriktaren på djuphålspumpen den kanske har fler möjligheter till start signal.

Dvs

Fläktkonvektor ON > then > Djuphålspump ON
Djuphålspump ON > then > CP ON.
« Senast ändrad: 11 september 2020, 21:42:33 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #13 skrivet: 12 september 2020, 00:34:15 »
Jag tror inte du behöver tvÃ¥ pumpar . Inte direkt energioptimerat. Begränsningen ligger i utbytet mellan brine och berg. Dubbel flödeshastighet ger inte dubbel kyla + ökad elförbrukning. Dessutom  sÃ¥ fungerar ju frikylan sÃ¥ att backvenventilen mellan avsticken skapar en komplett  krets men om en starkare pump tar över öppnar backventilen . Om flödet ökar i frikylan kan jag bara gissa - den kan lika gärna upphöra.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra cirkulationspump med Skystar takkassetter
« Svar #14 skrivet: 12 september 2020, 07:27:17 »
Det är Grundvatten kyla jag har. Tänk grundvatten värme utan värmepump.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!