Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310 P Kompressorras, Vad gör jag?  (läst 993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jompa3882

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
310 P Kompressorras, Vad gör jag?
« skrivet: 04 juni 2017, 14:01:52 »
Hejsan,
Har en 310 p Ã¥rsmodell -06 där kompressorn rasat. Hur ska jag göra?🙈 Byta kompressor eller helt ny pump? Till saken hör att jag även har en fjärrvärmemodul (fjvm120), som jobbar mot radiatorerna dÃ¥ 310:an ej orkar med det,  istället för att elpatronerna eller att värmepumpen i sig behöver göra det. Med andra ord används värmepumpen i princip endast för förbrukningsvattnet och sÃ¥klart ventilationen. Jag eldar ocksÃ¥ i en mkt effektiv kamin och dÃ¥ märker man stt pumpen "vilar",  sÃ¥ slitaget pÃ¥ värmeanläggningen borde inte vara stort. Är mycket besviken pÃ¥ livslängden pÃ¥ kompressorn, minst sagt....
Imorgon måndag kommer försäkringsbolaget höra av sig. Finns det någon med ett brs tips på hur jag bör tänka? Kompressorbyte? Pumpbyte? Byta ut allt till en fjärrvärmeväxlare?
Systemet jag kör idag är mycket ekonomiskt.

Tack pÃ¥ förhand!😊
Jonas

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 310 P Kompressorras, Vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2017, 14:59:44 »
Ja säg det , hittade det här på forumet , kanske kan hjälpa i beslutet
det var någon annan med samma problem annars tycker jag det verkar bra med fjvm tillskott
även om det är en årlig kostnad
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41915.msg401221#msg401221


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310 P Kompressorras, Vad gör jag?
« Svar #2 skrivet: 04 juni 2017, 18:34:42 »
Denna kompressorn bör funka bra i din värmepump.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64649.msg685306;topicseen#new

Du behöver en kyltekniker som kan flytta den till din värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!