Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips mottages  (läst 2117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jontarna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips mottages
« skrivet: 20 september 2011, 11:21:53 »
Ska införskaffa mig en pump, det finns ju mängder att välja emellan :) Jag bor på västkusten, Falkenberg.
Ett lite hus på 60 kvm, med täljstenskamin, ca årsförbruk på 7000 kwh.
Så vilken köper jag :) En kompis till mig satsade på Panasonic HE9LKE, han har dock ett hus på 150 kvm.
Utan att fatta så mycket så kanske just den är lite för stor för mitt hus, har kikat på denna Panasonic 9LKE-3.
Kan den va ngt eller satsa på ngn annan ?
Tacksam för tips

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips mottages
« Svar #1 skrivet: 20 september 2011, 14:09:16 »
Gör en energi- och värmeeffektberäkning för huset, www.energiberakning.se. Uppskatta också mängden ved och räkna om till kWh/år. 60kvm dåligt isolerat á la 50-tal kan motsvara 150kvm välisolerat så det inte lätt att välja pump utan att veta behovet närmare. Gissningsvis behövs en inverterpump som kan gå ner lågt i minsta avgivna värmeeffekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hellacopter

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Tips mottages
« Svar #2 skrivet: 20 september 2011, 20:43:47 »
Kan inte tipsa om ngn särskild pump men bor på samma ort. Själv resonerade jag som så att här är inte särskilt ofta -15 eller t.o.m -10, så behovet av en pump som ger MYCKET effekt vid många minusgrader behövs inte, eftersom man kan spetsa med kamin.

För totalekonomin, som jag tittade på, så gjorde det mkt skillnad att köpa en e-lux esd12 för 15.5tkr istället för ex en offererad he9lke (sverigepump) för 22.5tkr.

Gillar/hinner du elda mkt så köp ngt halvbilligt.

Utloggad Jontarna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips mottages
« Svar #3 skrivet: 20 september 2011, 22:22:59 »
Gör en energi- och värmeeffektberäkning för huset, www.energiberakning.se. Uppskatta också mängden ved och räkna om till kWh/år. 60kvm dåligt isolerat á la 50-tal kan motsvara 150kvm välisolerat så det inte lätt att välja pump utan att veta behovet närmare. Gissningsvis behövs en inverterpump som kan gå ner lågt i minsta avgivna värmeeffekt.
Tack för infon, hyggligt !

Utloggad Jontarna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips mottages
« Svar #4 skrivet: 20 september 2011, 22:24:42 »
Kan inte tipsa om ngn särskild pump men bor på samma ort. Själv resonerade jag som så att här är inte särskilt ofta -15 eller t.o.m -10, så behovet av en pump som ger MYCKET effekt vid många minusgrader behövs inte, eftersom man kan spetsa med kamin.

För totalekonomin, som jag tittade på, så gjorde det mkt skillnad att köpa en e-lux esd12 för 15.5tkr istället för ex en offererad he9lke (sverigepump) för 22.5tkr.

Gillar/hinner du elda mkt så köp ngt halvbilligt.
Elda gillas ju :) Tack för svaret !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!