Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min Poolvärme  (läst 13939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min Poolvärme
« Svar #30 skrivet: 03 augusti 2016, 16:24:38 »
Jag tror det räcker att tejpa givaren mot med alu-tejp och dra en bit rörisolering över.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min Poolvärme
« Svar #31 skrivet: 04 augusti 2016, 22:24:19 »
Du behöver inte isolera hela rören, det räcker med ett par-tre dm rörisolering just där givaren sitter. Kanske till och med en bit kopparrör, t ex ut från värmeväxlaren innan man går över till PEM...

Kör inte poolvatten genom kopparrör. Koppar klarar inte klorerat eller salt poolvatten.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min Poolvärme
« Svar #32 skrivet: 04 augusti 2016, 22:48:16 »
Jag har 5-6 meter kopparrör i min poolslinga och det har fungerat några säsonger hittills iallafall...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min Poolvärme
« Svar #33 skrivet: 04 augusti 2016, 23:14:03 »
Så här är min givare monterad. Med en R15 genomborrningsanslutning. Där kan du ha rostfritt dykrör, borde funka eftersom växlaren är rostfritt.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min Poolvärme
« Svar #34 skrivet: 04 augusti 2016, 23:17:56 »
Jag har 5-6 meter kopparrör i min poolslinga och det har fungerat några säsonger hittills iallafall...
Ok, men det bör undvikas. Beror säkert på poolkemi, temperatur och hur duktig man är att hålla lagom klornivå. Hade mässingskopplingar som jag demonterat som var ganska kraftigt angripna men de har gått till badtunna = varmt vatten.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #35 skrivet: 07 augusti 2016, 16:11:57 »
Fredrik, har du fixat ditt dykrör själv? Eller var givaren färdigmonterad med rör och allt? Ett rostfritt rör kan jag säkert få tag i och gänga upp men hur täpper jag till änden?
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min Poolvärme
« Svar #36 skrivet: 07 augusti 2016, 22:05:29 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #37 skrivet: 07 september 2016, 13:32:45 »
Nu är det klart (nästan). Så här blev det:

Värmeväxlare från Ebay.de på 45 kW @ DT 60 grader. Se bild 1.
Flexslang på värmebäraren för att stoppa ljudledning.
Temperaturgivare monterad på omsvept kopparplåt under isolering.
Växelventil från LK Systems med lågt flödesmotstånd kvs 8.0. Se bild 2.
Raka PEM40 rör upphängda i tak. Blev helt OK. Se bild 3.
PEM40 på rulle i sättsand under altanplattor. Isolerade. Utlopp mot pool under trapp. Se bild 4.
Hela sandfilterflödet går genom värmeväxlaren. Ingen bypass alltså.
Styrning med Nibes inbyggda reglering (Nibe 1235).

Det som återstår är en tryckgivare som ska in på T-kopplingen vid tappkranen på bild 1. Den ska simulera 40 graders temperatur när tryck saknas i poolsystemet så att uppvärmningen stängs av. Med min lilla poolvolym är det onödigt att köra sandfilterpumpen dygnet runt så det gäller att synka uppvärmningen med pumpen på ett säkert sätt. Detta var det säkraste jag kunde komma på.

Dessutom ska värmebärarens styrning modifieras något för att inte gradminutrarna ska luras vid poolvärmning. Jag har förberett genom att modifiera Nibes reläkort.

Jag var noga med att välja en växelventil med lågt motstånd. Jag hade en ESBE ventil liggandes men med ett kvs på 4.5 var jag rädd att få väsljud i radiatorsystemet. Med LK ventilen kan jag inte höra något ljud alls. Tryckfallet är endast 2 kPa @ 0.26 liter/s.

Mätningar:
Eftersom jag packat ner poolen för säsongen fick jag prova med baby-poolen på 150 liter.

Uppmätt flöde i poolsystemet 1 liter/s. Trycket före sandfiltret är 0.4 Bar vilket är 0.1 Bar mer än tidigare. Det stämmer bra med beräkningarna - rör och värmeväxlare motsvarar ca 10 kPa @ 1 liter/s. Flödet påverkas ytterst marginellt.

Uppmätt värmebärare fram 53 grader och retur 46 vid inkommande poolvatten 30 grader. Se bild 5. Det är signifikant sämre än min uppskattning. Jag använde ett program där jag matade in specifikationen för värmeväxlaren och sedan bytte till mina aktuella flöden och temperaturer. Antingen är modellen i programmet fel eller så är värmeväxlaren sämre än specen. Möjligen blir det något bättre när jag isolerat värmebärarrören. Men jag är ändå nöjd med resultatet. Systemet klarar att säkert kontinuerligt leda bort de 8kW som värmepumpen avger inom ramen för kompressorns arbetsområde. Lite sämre COP än med en bättre värmeväxlare får jag leva med.

Vad gick det på? Svar 6125 kronor slutade notan på. Flexslangarna och presskopplingarna hade jag dock liggandes sedan tidigare aktiviteter så de tillkommer om man ska vara petig. Tryckgivaren kommer från en skrotad tvättmaskin. Inköpen tog rätt lång tid i sig då jag fick använda flera butiker för att täcka behovet av både koppar- och plast- prylar. Svårast var att få tag i en slangkoppling i PVC i rätt dimension till poolslangen. Den renderade en resa på 10 mil eftersom jag inte hade ro att vänta på leverans.

Som jämförelse hittade jag en billig poolvärmepump av märket noname  pÃ¥ nätet för 6895 kronor. Men dÃ¥ var den bara pÃ¥ 3 kW. Med mina 8 kW behöver jag bara 4 timmar för att höja poolen 5 grader inför bad. Resten av tiden kan den ligga pÃ¥ standby sÃ¥ att säga. Med 3 kW skulle detta vara orimligt. Och sÃ¥ slipper jag oljudet frÃ¥n fläktar vid poolen.

Tack för all hjälp i tråden!

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min Poolvärme
« Svar #38 skrivet: 07 september 2016, 13:41:49 »
Värmeväxlaren ser lite liten ut för att vara på 45kW. Min ser större ut trots lägre effekt, men det kanske är annorlunda konstruktion på dom.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #39 skrivet: 07 september 2016, 13:53:12 »
Ja, jag har också noterat att den är mindre än t.ex. Pahlens värmeväxlare. Jag vet inte om de är isolerade så att det är det som bygger på. Min är helt oisolerad. Är din isolerad?

Jag kommer för övrigt att isolera min värmeväxlare så småningom. Kanske med Armaflex, fast det är ju så satans dyrt så det kanske blir en form och fogskum istället.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min Poolvärme
« Svar #40 skrivet: 07 september 2016, 15:21:27 »
Om den är en billig noname så kanske det är en viss avrundning av siffrorna för att det skall se bättre ut? Den lär ju funka iallafall även om du får några procent sämre COP än om den hade get några kW mer, så det är väl inget att fundera så mycket på.
Min är isolerad med nån form av skumgummi, typ armaflex. ca 10mm tjockt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #41 skrivet: 07 september 2016, 16:27:48 »
Den värmeväxlaren är det (SP155):

http://www.poolrelaxe.com/technischedetails/Waermetauscher/Serie_KK%20_Kunden.pdf

Jag tycker att firman verkar minst lika seriös som de(n) svenska i varje fall. De har värmeväxlare upp till 1.8 Megawatt, så det måste finnas industrikunder också. Och jag har inte sett någon annan värmeväxlare som är så väl specificerad som denna.

En förklaring skulle kunna vara att det är turbulent strömning vid de specade värdena. Eftersom jag bara ligger på 1/4 av flödet på poolsidan så kanske jag får laminär strömning istället. Jag tycker mig minnas att jag har läst här på siten någonstans att värmeövergångsmotståndet är signifikant lägre vid turbulent strömning, men jag är osäker. Isåfall stämmer säkert inte modellen i beräkningsprogrammet.

Men som du säger - det är inte mycket att fundera över.

« Senast ändrad: 07 september 2016, 16:36:09 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #42 skrivet: 07 september 2016, 16:36:43 »
Det är nåt som inte stämmer.
Vid 20 graders deltaT mellan pooltemp och framledningstemp så skall den kunna avspegla ca 18 kW.
Du har en 8 kW värmepump?

Men, detta förutsätter ett pollvattenflöde på 14 m3/timme, har du det?
Det förutsätter även nästan 2000 l/timme flöde på fram/retur, troligen mer än det dubbla so du har rör för i din värmepump.
Du kanske kan få upp flödet dit, men det kan ge missljud och slitage i ledningarna.

OM allt stämmer med data och flöden så borde du ha mindre än 10 graders skillnad på pooltemp och framledningstemp.
Du har ca 23 grader...
"pooltemp" i din graf, är det in i växlaren (ut från poolen) eller är det efter växlaren (in i poolen)?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #43 skrivet: 07 september 2016, 16:41:35 »
Pooltemp är det som går in i värmeväxlaren från poolen.

Jag har som sagt inte alls de specade flödena. Jag har 1 liter/s på poolsidan (uppmätt) och omkring 0.26 liter/s på VB sidan (uppskattat). Det är dessa värden som jag har matat in i beräkningsprogrammet.

Då får jag att jag borde ha haft värmebärare fram 43 grader och retur 36 grader när VP ger 8 kW. Det stämmer ju ganska bra med din uppskattning. Nu ger ju VP något mer än specade 8 kW eftersom KB är varmare än normalt, men inte så mycket att det kan förklara skillnaden.

« Senast ändrad: 08 september 2016, 08:22:49 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #44 skrivet: 11 maj 2017, 08:34:45 »
Här var det tänkt att jag skulle rapportera erfarenheter frÃ¥n första uppvärmda poolsäsongen. Men nu har kommunen belagt oss med förbud att fylla poolerna med kommunalt vatten pÃ¥ grund av lÃ¥gt grundvattenstÃ¥nd.  :(

Är inne på att köpa en tankbil med sjövatten och dela med några grannar som är i samma sits. Är det några risker med det? Kommer det att sätta igen mitt sandfilter med partiklar? Det blir i så fall sötvatten från Mälaren.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!