Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min Poolvärme  (läst 13883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min Poolvärme
« Svar #45 skrivet: 11 maj 2017, 12:01:15 »
Här var det tänkt att jag skulle rapportera erfarenheter frÃ¥n första uppvärmda poolsäsongen. Men nu har kommunen belagt oss med förbud att fylla poolerna med kommunalt vatten pÃ¥ grund av lÃ¥gt grundvattenstÃ¥nd.  :(

Är inne på att köpa en tankbil med sjövatten och dela med några grannar som är i samma sits. Är det några risker med det? Kommer det att sätta igen mitt sandfilter med partiklar? Det blir i så fall sötvatten från Mälaren.
Inga risker alls förutom att ni mÃ¥ste klora rätt häftigt i början , det finns massor av organiska ämnen i sjövatten  samt bakspola hÃ¥rt  dÃ¥ ämnena hamnar där  när dom är döda  ca 2-500L  , normalt vid backspolning är ett grönt vatten men dessa blir bruna  är nog ett mÃ¥ste efter ett par tre dagar med chockklorering , flockningsmedel biter inte , ingen ide att använda

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #46 skrivet: 11 maj 2017, 17:59:44 »
Sjövatten (ytvatten) används ju ofta som kommunalt dricksvatten, så det är på så sätt "samma vatten" som du skulle fått från kommunen.
Det som krävs är som sagt mer klorering och filtrering än du skulle behövt om du kunnat fylla med kommunalt vatten som redan är behandlat.

Om du fyller med sjövatten så går det mer klor, räkna med att behöva klorera enligt "chockanvisningen" mer än en gång.
Följ de vanliga rekommendationerna för chockkloret, men håll koll på klornivån, går den fort ned mot noll, kör en "full" chockklorering till.
Man kan inte snåla på kloret, blir nivån låg så finns det organiska ämnen kvar som behöver brännas bort.

Min erfarenhet är att man fortare får klart vatten om man använder flockningsmedel av typen som folkpool säljer, men lägger ned en "strumpa" med flockningsmedel i skimmern som gör att partiklarna i vattnet klumpar ihop sig och lättare fastnar i filtret.
Jag kör alltid cirkulationen när jag använder flockningsmedel, man skall inte använda flockmedel där instruktionen är att stänga av cirkulationen, det är hopplöst att dammsuga upp allt som samlas på botten (till avlopp enligt instruktion) utan att "tömma poolen".

Filtret tar ingen skada, men du kan få backspola lite oftare i början om du börjar med sjövatten.
Backspola när trycket stigit ca 2 hekto högre än det var som nyspolat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min Poolvärme
« Svar #47 skrivet: 11 maj 2017, 18:11:49 »
Ska ni chocka med klor , så köp inte det som poolfirmorna säljer det är värdelöst
finns inte mycket klor i det , samt att det är bunden form .
Googla pÃ¥ var ni kan köpa Natriumhypoklorid  ( klor ) i vätskeform , inte gratis det heller men oslagbart i verkningsgrad , ca 2 liters till 25m3  ,direkt i lövfällan ,gÃ¥r ned i filtret , slÃ¥r ihjäl det som inte ska finnas , brukar göra det  pÃ¥ höst och vÃ¥r om man inte
tömmer helt

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #48 skrivet: 12 maj 2017, 06:44:08 »
Vanligt klorgranulat som man löser upp i varmt vatten funkar bra, men jag brukar bara hälla granulatet i skimmern, har aldrig varit några problem på de 16 år vi haft poolen.
Har även under några år kört med Natriumhypoklorit, och det funkar också bra, är lite snabbare, men brukar vara svårt att få fatt i med hög koncentration. (Samma som i klorin)
Är även svårt att lagra då det bryts ned även i slutet kärl.
Så OM du köper, köp bara för stunden.
Tror det behövs mer än 2 liter om du fyller med sjövatten. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min Poolvärme
« Svar #49 skrivet: 12 maj 2017, 12:18:37 »
Granulat är mycket dyrare än  i vätskeform och är har inte den kraften som kan behövs
du rickard talar om granulat , javisst då vattnet finns i poolen ja , men inte sjövatten oavsett om det kommer från mälaren

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #50 skrivet: 12 maj 2017, 15:48:10 »
Förstår inte vad du menar, när sjövattnet är i poolen så är det poolvatten, och då kan man rena det med vanligt granulat.
Men än en gång, flytande reagerar snabbare, jag har använt båda typerna, och båda fungerar bra.
På ditt inlägg fick du det att framstå som att granlut inte skulle fungera, men det gör det självklart.
Det skall vara omöjligt för en privatperson att köpa flytande klor med högre % än 10 - så det kan vara svårt att hitta.
Därför ville jag bara klargöra att det visst fungerar bra med klorgranulat även om det kanske tar 12 timmar istället för 2 timmar att ta död på allt organiskt material.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #51 skrivet: 12 maj 2017, 16:17:43 »
Det gÃ¥r tyvärr inte sÃ¥ bra med vattnet. TvÃ¥ firmor har nu sagt nej eftersom de ocksÃ¥ har förbud att hämta kommunalt vatten och de fÃ¥r heller inte köra orenat vatten i sina tankbilar.  :'(

Är nu inne på att köpa en kubikmeterstank och en länspump och köra själv istället...
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min Poolvärme
« Svar #52 skrivet: 12 maj 2017, 16:25:33 »
Brandkåren brukar kunna ställa upp, som övning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min Poolvärme
« Svar #53 skrivet: 12 maj 2017, 19:39:12 »
Det gÃ¥r tyvärr inte sÃ¥ bra med vattnet. TvÃ¥ firmor har nu sagt nej eftersom de ocksÃ¥ har förbud att hämta kommunalt vatten och de fÃ¥r heller inte köra orenat vatten i sina tankbilar.  :'(

Är nu inne på att köpa en kubikmeterstank och en länspump och köra själv istället...
En  tank av den storleken behöver minst en kärra som tar 1500Kg för att inte bli svajig  , eller liten flakbil

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #54 skrivet: 12 maj 2017, 21:07:44 »
Tänkte ta hästtransporten. Den har boggie. Jag får köra max 700kg åt gången. Fast å andra sidan blir det väl ännu svajigare med 2/3 fylld tank.
« Senast ändrad: 12 maj 2017, 21:17:18 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min Poolvärme
« Svar #55 skrivet: 12 maj 2017, 23:23:29 »
Troligtvis i kurvorna när det skvalpar , fyll på däcken till max , syns inte att
dom sviktar , samt avgörande är avståndet till vattnet

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #56 skrivet: 22 augusti 2017, 14:20:46 »
Sommaren kom och vatten hämtades i närmsta sjö med IBC tank och hästtransport. Vattnet var rätt klart från början men jag fyllde poolen via sandfiltret. Blev aningen gulaktigt som sedan blev kristallklart efter chockklorering.

« Senast ändrad: 22 augusti 2017, 14:42:09 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min Poolvärme
« Svar #57 skrivet: 22 augusti 2017, 14:36:12 »
... och då kan jag rapportera från första säsongen.

Det fungerar helt enkelt kanon. Med så stor effekt i förhållande till vattenmängden - 8kW till 6.5kbm - kan man relativt snabbt värma upp vattnet några grader. Det tillåter att jag kör poolen på standby 25 grader och värmer upp den till 30 grader på förmiddagen för att lagom bada från kl 12 och framåt.

Första bilden visar vad VP har för sig ett typiskt dygn - 2 rutor är för övrigt ca 1kWh inmatad energi, tillika någon krona. och andra bilden pooltemperaturen. Under standby går poolpumpen intermittent - därav också mätningen.

I övrigt stämmer mätningarna rätt bra med vad jag tidigare rapporterade - ca 52 grader VB fram vid 30 grader pool. Helt OK för mig.

Jag har byggt ett enkelt web-interface för att välja standby eller bad där jag också kan se temperaturen.
« Senast ändrad: 22 augusti 2017, 21:17:37 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!